Rahan antaminen. Mikä näistä kolmesta on oikeudenmukaista?
1. Annetaan esim kaikille aikuisille lapsille saman verran. Vai 2. Annetaan sille eniten jolla on pienimmät tulot. Vai 3. Palkitaan sitä joka on hoitanut asiansa parhaiten?
Kommentit (15)
Minun mielestä koko suku yhdessä auttaa mm. suvun lasten kuluissa ja myös jos joku suvun jösen on esim sairas tai työtön.
Lähtökohtaisesti jokainen talous elää omillaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä koko suku yhdessä auttaa mm. suvun lasten kuluissa ja myös jos joku suvun jösen on esim sairas tai työtön.
Eli oikeastiko lapseton 25v vastavalmistunut on velvoitettu maksamaan 600 e, jotta veljen vaimon lapsi (edellisestä liitosta) pääsee kielikurssille? Kun koko suku auttaa...
Oikeudenmukaisinta on antaa rahaa juuri sillä tavalla kuin itse sitä haluaa antaa! Saajat on joka tapauksessa aina eri mieltä siitä, miten jako meni.
Annetaan kaikille saman verran. Ei palkita tai rokoteta siitä, että on lapsia. Ei myöskään reiluuden nimissä rangaista siitä, että joku on hoitanut asiansa hyvin ja menestyy paremmin kuin toinen. Jos haluaa antaa lapsiperheelle enemmän, koska henkilöitä on enemmän, voi antaa suoraan lapsille esim. synttärilahjana. Kuten nyt muutenkin ehkä antaisi lahjan. Ei kierrätetä rahaa aikuisen lapsen kautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli oikeastiko lapseton 25v vastavalmistunut on velvoitettu maksamaan 600 e, jotta veljen vaimon lapsi (edellisestä liitosta) pääsee kielikurssille? Kun koko suku auttaa...
Eihän toi lapsi ole mitään sukua tolle opiskelijalle. Ihme juttutja.
Tasajako eli numero 1. Jokainen hoitaa sitten oman taloutensa niin kuin haluaa, hyvä tietysti keskustella näistä asioista perheen ja suvun kesken ettei tule yllätyksenä se että joku onkin valinnut vaurastumisen tien ja joku toinen kuluttanut kaikki. Se kun ei näy päällepäin että kuka vaurastuu. Riitojahan siitä tasajaostakin seuraa kun yleensä se kaikin kuluttanut alkaa vaatia että omin toimin vaurastuneelle ei enää lisää. Tuokin on huono tapa että annetaan eniten sille, joka on asiansa parhaiten hoitanut kun etenkin nykypäivänä asioita voi hoitaa hyvin tai huonosti monella tapaa. Usein ilman jätetään juuri se, joka on hyvin hoitanut niitä suvun vanhuksen sijoituksia ja maksetaan eniten sille, joka on käynyt mummoa pesemässä ja paapomassa.
1 on noista vaihtoehdoista ainoa oikeudenmukainen... muista voi vääntää ennakkoperintösotaa sitten joskus.
Voi se hyvin toimeentuleva sitten itse antaa oman osansa heikommalle sisarukselleen, JOS haluaa.
Palkitaan lapsettomuudesta=on hoitanut asiansa hyvin?
Kannustan ja tuen lapsettomuuden valinneita (omiakin lapsia ja sukulaisia), mutta eikö se etu ja palkinto tule jo siitä, että saa keskittyä ihan itseensä koko elämänsä ajan? Voi käyttää kaikki rahansa itseensä. Jokaisen päivän voi käyttää itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Palkitaan lapsettomuudesta=on hoitanut asiansa hyvin?
Kannustan ja tuen lapsettomuuden valinneita (omiakin lapsia ja sukulaisia), mutta eikö se etu ja palkinto tule jo siitä, että saa keskittyä ihan itseensä koko elämänsä ajan? Voi käyttää kaikki rahansa itseensä. Jokaisen päivän voi käyttää itseensä.
Niin kyllä ihmettelisin, jos joku lapsettomista lapsistani vielä haluaisi jotain palkintoa siitä. Pakko olisi pohtia ovatko ihan sujut sittenkään valintansa kanssa.?
Itse pidän oikeudenmukaisena sitä, että
1. lähtökohtaisesti annetaan kaikille saman verran, mutta ei välttämättä samaan aikaan. Esim. kaikille voidaan maksaa rahallista tukea opintoihin tai ensiasunnon hankintaan silloin kuin se on ajankohtaista.
2. jos joku joutuu taloudelliseen ahdinkoon, häntä voidaan avustaa pääsemään omille jaloilleen ilman, että samalla on annettava vastaava raha-avustus myös muille. Jatkuva rahallinen avustaminen ei ole järkevää, kun on kyse aikuisista ihmisistä.
3. hyvin asiansa hoitanut voidaan palkita esim. valmistumisen yhteydessä, kunhan muistetaan palkita kaikki valmistuneet (ei esim vain ylioppilaita vaan myös ammattiin valmistuneet).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käsittämätöntä, en ymmärrä ollenkAn velvoitteita ( ? ) suvun ulkopuolelle 😕
Vaihtoehto kaksi eli annetaan sille, joka tarvitsee (vaikkei ehkä ansaitsisikaan).
4. Ei anneta kenellekään mitään. Kyllä ne sitten ne rahat jakaa itse kun teistä aika jättää.