Mun ja miehen nettotulot tässä kuussa yhteensä 6300€. Tuon lisäksi veronpalautuksia tuli tänään reilut 2400€.
Joululahjat on jo ostettu pitkin vuotta. Laitoin 3000€ säästöön kesän matkaa varten. Mitäs tekis lopuilla rahoilla :D
Kommentit (41)
Mukava kuulla että teillä on hyvä elintaso.
Oletteko ajatelleet esimerkiksi sellaista josko laittaisitte hyvän kiertämään? Esimerkiksi joulupuu-keräys tai brother christmas ovat suosittuja kohteita,
Iselläni nettotulot tässä kuussa n 1000e ja palautukset 6e joten en pysty rahaa antamaan nyt mutta olen lasten vanhoja vaatteita/luluja/tarvikkeita antanut naapurille, kaverin lapselle jne. :)
On palkitsevaa nähdä ilo lapsen kasvoilla! Ja tietysti aikuistenkin :)
Minusta tuo on hyvä summa. Ei paljoa, paitsi jos pihistelee lapsiluvussa, asuinpaikassa ja päivittäisessä kuluttamisessa.
Tuskin tuolla summalla vielä ihan 100% suomalaista ostetaan eli elintasoshoppailuksi mennee teilläkin, vai kuinka?!
Silloinhan on vain taivas rajana, kun saa suomitason tukia/palkkaa ja ostaa ties mitä Kiinaa, joten varmasti on leveän näköistä se elämä, jos käyttää tilanteen hyödyksi.
Meillä on normaalisti nettotulot 6000e kk jos kumpikin jaksaa olla töissä. Yleensä ei jaksa kun ei ole pakko. Lisäksi tulee kerta vuoteen bonuksia 7000-8000e. Ollaan ratkaistu tää liian rahan ongelma tekemällä vähemmän töitä :D
Vierailija kirjoitti:
Meillä on normaalisti nettotulot 6000e kk jos kumpikin jaksaa olla töissä. Yleensä ei jaksa kun ei ole pakko. Lisäksi tulee kerta vuoteen bonuksia 7000-8000e. Ollaan ratkaistu tää liian rahan ongelma tekemällä vähemmän töitä :D
Jouluna käytämme rahaa ainoastaan jouluhampurilaisiimme, taaperon kirpputorilahjoihin ja isoimmat summat menee kahden vähävaraisen perheen jouluruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Mukava kuulla että teillä on hyvä elintaso.
Oletteko ajatelleet esimerkiksi sellaista josko laittaisitte hyvän kiertämään? Esimerkiksi joulupuu-keräys tai brother christmas ovat suosittuja kohteita,Iselläni nettotulot tässä kuussa n 1000e ja palautukset 6e joten en pysty rahaa antamaan nyt mutta olen lasten vanhoja vaatteita/luluja/tarvikkeita antanut naapurille, kaverin lapselle jne. :)
On palkitsevaa nähdä ilo lapsen kasvoilla! Ja tietysti aikuistenkin :)
Mistä työstä saa vaan tuhat euroa kuussa?
Ja ehdottomasti annat varojesi mukaan, älä edes kuvitelmissasi anna, jos ei ole varaa.
Mun tulot on noin 600/ kk. Sain veronpalautusta 300 e, voi että mikä helpotus!
Vierailija kirjoitti:
Mitä, jos jatkaisitte työn tekoa ihan normaalisti ja hankkisitte hyvin, mutta reivaisitte asenteenne muillekin esimerkiksi antamalla liikeneviä osia varoistanne niille, jotka ovat oikeasti vailla varojen puutteen vuoksi esim asuntoa, ruokaa, vaatteita, lääkkeitä, silmälaseja, perushammashoitoa, ... Niitä ihmisiä, myös puutteen alaisia lapsia. on Suomessa!
Olin reilun 10v itse, kun kerran tulin koulusta kotiin ja näin kaikki tavaramme pihalla. Meidät oli häädetty, kun isällä ei pelkkä kansaneläke riittänyt vuokriin, koulun lukukausimaksuihin, koulun ruokamaksuihin, koulukirjoihin, (ne kaikki piti silloin itse maksaa), sähköihin yms pakolliseen. Elimme koko nelihenkinen perhe tuttavien nurkissa monta viikkoa, kunnes löytyi uusi asunto, jossa saimme olla hetken, kunnes sekin purettiin ja olimme taas ilman kotia! Oli aikoja, kun tulin kotiin koulusta ja meillä ei ollut sähköjä, mutta oli puilla lämpiävä hella, jolla keitettiin pelkästä ruisjauhosta, vedestä ja suolasta puuro, joka syötiin kynttilän valossa ilman lisukkeita, kun mitään ei ollut. Yli 10 kertaa muutettiin paikasta toiseen muutaman vuoden aikana! Minulla oli paikatut housut, ne yhdet ja samat, jotka itse käsin pesin peltivadissa vedessä, joka oli haettu pihakaivosta, jonka kampea piti veivata 40 kierrosta, että sai vettä. Se vesi lämmitettiin siinä kodissa kaasuliedellä. Jos oli kaasua. Ja vedet piti kantaa myös ulos. Oli ulkovessa siinä kodissa.
Tiedättekö, näitä tällaisia lapsiperheitä on vieläkin, ja vanhuksia, joiden kotioloissa olisi paljon parantamisen varaa?
Kunpa leviäisi kansanliike kaikkein heikoimpien auttamiseksi, kuten jo on olemassa jouluapuliikehdintää, jossa tällaisille perheille toiset tarjoavat jouluruoat ja lahjat suoraan tarvitsevien koteihin.
Miettikää!
Itse olen ikikiitollinen niille tuttavaperheille, jotka meidät ottivat nurkkiinsa ja antoivat ruokaa. Ja myös opettajalle, joka maksoi minun kouluruokani. (ja nyt itken, sillä se asia satuttaa niin syvältä, se vieraan ihmisen hyvyys!).
Meidän yhteenlasketut vuositulot on jo tänä vuonna ylittäneet 250 te. Ei mitään ongelmia käyttää rahaa. Viime vuonna menot 150 te.
Jaa. Minun ja mieheni nettotulot tässä kuussa yhteensä 13 400 euroa kuten joka kuukausi tänä vuonna. Ensi vuonna sitten muutaman satasen enemmän kuussa kun tulee joulukuussa indeksikorotukset.
Eletään aika lailla tavallista elämää. Koti on kiva sellaisena kuin se on; autoa ei ole kun ei sellaista tarvita. Matkustelusta tykätään. Joululahjoja ei osteta toisillemme ollenkaan, ei ole ostettu yli kymmeneen vuoteen.
Se, että on rahaa, tekee elämästä helpompaa koska ei tarvitse huolehtia arkisista asioista samalla tavalla (kuten siitä mistä repii rahat laskujen maksuun). Mutta ei se meidän elämäämme muuten juuri hetkauta. Eihän mekään voida esim. syödä kultaa, tai asua useammassa kuin yhdessä asunnossa samaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Normaali keskituloisten työssäkäyvien nettohan tuo on. Miten vähän normaalisti tienaatte?
Eikö keskituloisen BRUTTO ole noin 3000€/kk, joten ei millään ole normaali netto kahdelta 6300€/kk
No meidön keskituloisessa perheessä ihan normaali netto.
Silti tuntuu että rahat ei riitä. Toki osakkeita on yli 100ke mutta niitten arvonnousu nyt ei näy arkielämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä, jos jatkaisitte työn tekoa ihan normaalisti ja hankkisitte hyvin, mutta reivaisitte asenteenne muillekin esimerkiksi antamalla liikeneviä osia varoistanne niille, jotka ovat oikeasti vailla varojen puutteen vuoksi esim asuntoa, ruokaa, vaatteita, lääkkeitä, silmälaseja, perushammashoitoa, ... Niitä ihmisiä, myös puutteen alaisia lapsia. on Suomessa!
Olin reilun 10v itse, kun kerran tulin koulusta kotiin ja näin kaikki tavaramme pihalla. Meidät oli häädetty, kun isällä ei pelkkä kansaneläke riittänyt vuokriin, koulun lukukausimaksuihin, koulun ruokamaksuihin, koulukirjoihin, (ne kaikki piti silloin itse maksaa), sähköihin yms pakolliseen. Elimme koko nelihenkinen perhe tuttavien nurkissa monta viikkoa, kunnes löytyi uusi asunto, jossa saimme olla hetken, kunnes sekin purettiin ja olimme taas ilman kotia! Oli aikoja, kun tulin kotiin koulusta ja meillä ei ollut sähköjä, mutta oli puilla lämpiävä hella, jolla keitettiin pelkästä ruisjauhosta, vedestä ja suolasta puuro, joka syötiin kynttilän valossa ilman lisukkeita, kun mitään ei ollut. Yli 10 kertaa muutettiin paikasta toiseen muutaman vuoden aikana! Minulla oli paikatut housut, ne yhdet ja samat, jotka itse käsin pesin peltivadissa vedessä, joka oli haettu pihakaivosta, jonka kampea piti veivata 40 kierrosta, että sai vettä. Se vesi lämmitettiin siinä kodissa kaasuliedellä. Jos oli kaasua. Ja vedet piti kantaa myös ulos. Oli ulkovessa siinä kodissa.
Tiedättekö, näitä tällaisia lapsiperheitä on vieläkin, ja vanhuksia, joiden kotioloissa olisi paljon parantamisen varaa?
Kunpa leviäisi kansanliike kaikkein heikoimpien auttamiseksi, kuten jo on olemassa jouluapuliikehdintää, jossa tällaisille perheille toiset tarjoavat jouluruoat ja lahjat suoraan tarvitsevien koteihin.
Miettikää!
Itse olen ikikiitollinen niille tuttavaperheille, jotka meidät ottivat nurkkiinsa ja antoivat ruokaa. Ja myös opettajalle, joka maksoi minun kouluruokani. (ja nyt itken, sillä se asia satuttaa niin syvältä, se vieraan ihmisen hyvyys!).
Älä nyt puhu paskaa. Lukukausimaksut, ei ainakaan suomessa tapahtunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, että täällä pitää oikein kysellä (huokaa).
En kysele. Se oli retorinen kysymys.
ap
Eli avauksesi ainoa tarkoitus oli tulla elvistelemään tuloillanne. Paljonkohan sitä ikää mahtaa olla? Henkinen ikäsi on ainakin alakoululaisen tasolla.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Minun ja mieheni nettotulot tässä kuussa yhteensä 13 400 euroa kuten joka kuukausi tänä vuonna. Ensi vuonna sitten muutaman satasen enemmän kuussa kun tulee joulukuussa indeksikorotukset.
Eletään aika lailla tavallista elämää. Koti on kiva sellaisena kuin se on; autoa ei ole kun ei sellaista tarvita. Matkustelusta tykätään. Joululahjoja ei osteta toisillemme ollenkaan, ei ole ostettu yli kymmeneen vuoteen.
Se, että on rahaa, tekee elämästä helpompaa koska ei tarvitse huolehtia arkisista asioista samalla tavalla (kuten siitä mistä repii rahat laskujen maksuun). Mutta ei se meidän elämäämme muuten juuri hetkauta. Eihän mekään voida esim. syödä kultaa, tai asua useammassa kuin yhdessä asunnossa samaan aikaan.
Kuulostaa tylsältä elämältä. Samalta mitä itse elän parin tonnin bruttotuloilla. Itse eläisin noilla tulloilla aivan toisenlaista elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää!
Älä nyt puhu paskaa. Lukukausimaksut, ei ainakaan suomessa tapahtunut.
Eiköhän jo jutustakin käynyt selville, että ihan viime vuosikymmeniltä ei tuo juttu ollut. Lukukausimaksut ja maksullinen kouluruoka oli ihan normiarkea vielä 70-luvun loppupuolellakin, aina siihen asti kunnes peruskoulu tavoitti viimeisimmätkin kunnat, eli eteläisen Suomen. Itsekin kävin maksullista keskikoulua vuoteen 1976 saakka.
Tosin jos juttu olisi totta, niin kyseinen kirjoittaja olisi käynyt keski-koulua ja aika vaikea uskoa, että rutiköyhän perheen lapsi olisi ollut varaa oppikouluun laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa tylsältä elämältä. Samalta mitä itse elän parin tonnin bruttotuloilla. Itse eläisin noilla tulloilla aivan toisenlaista elämää.
Elämämme varmaan kuulostaakin monesta tylsältä mutta meistä se on todella kivaa ja antoisaa. Saadaan onnen ja hyvän olon tunteita muusta kuin tavaran ostamisesta. Luoja tietää että jos meillä jotain on tarpeeksi, niin erilaista tilpehööriä! Nykyään sijoitetaan rahaa elämyksiin.
Kumpikaan meistä ei polta, huumeet eivät kiinnosta, ja alkoholiakin menee todella vähän; lähinnä ravintolassa syödessä lasi pari hyvää viiniä. Voi mennä helposti parikin kuukautta että emme juo mitään alkoholipitoista. Kyse ei ole tietoisesta päätöksestä vaan siitä että ei vaan maistu.
Ja kun en vielä yhtään tykkää koruistakaan, enkä vaate- ja kenkäshoppailusta niin siinä sitä ollaan. :-)
Luin vain aloituksen: anna ap ne loput hyväntekeväisyyteen.
Dodii!
2000€ meni nyt tuosta alkuperäisestä summasta jakoon seuraavasti:
400€ kaivo ja koulukirjoja yhteen kylään
200€ koulupukuja, reppuja ja kouluvälineitä (kyniä, vihkoja)
150€ rokotuksia
3x100€ kummilapsille eri maihin (siis ei "omia", vaan Unicefin ja muiden kummilapsia)
150€ aurinkopaneeliosuus johonkin köyhään kylään
800€ Suomen vähävaraisille lapsille eri järjestöjen kautta (Kirkon ulkomaanapu, Pelastakaa lapset..)
Hyvä (joulu)mieli.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miettikää!
Ehkä sitten kun lapset on aikuisia, nyt se töistä otettu aika menee heidän kanssa olemiseen :)
Vierailija kirjoitti:
Dodii!
2000€ meni nyt tuosta alkuperäisestä summasta jakoon seuraavasti:
400€ kaivo ja koulukirjoja yhteen kylään
200€ koulupukuja, reppuja ja kouluvälineitä (kyniä, vihkoja)
150€ rokotuksia
3x100€ kummilapsille eri maihin (siis ei "omia", vaan Unicefin ja muiden kummilapsia)
150€ aurinkopaneeliosuus johonkin köyhään kylään
800€ Suomen vähävaraisille lapsille eri järjestöjen kautta (Kirkon ulkomaanapu, Pelastakaa lapset..)
Hyvä (joulu)mieli.
ap
Kerro vielä kuitenkin paljonko tuosta rahasta kertyi "säästämisen" (lue: suomalaisen työntekijän riistämisen) kautta.
Eli paljonko me valtiona hävitään kuussa, kun te teette säästeliäitä kulutusvalintoja?
Mites Rinteen ehdottamat synnytystalkoot? Voisitteko miettiä, että hankkisitte Suomen hyväksi vielä lisää jälkikasvua?
En sinänsä loukkaannu noista sun hyväntekeväisyys-leikeistä, mutta ehkä nyt itsenäisyyspäivän aattona saa vähän irvailla isänmaan puolesta..
Yritin tuolla aiemmin jo kysellä, ettette vaan harrastaisi et-shoppailua, mutta ymmärrettävästi se jäi sulta huomaamatta?
Säästöön kannattaa laittaa, että joskus teillä olisi rahaa, kun tarvitsette johonkin isompaan hankintaan.