Onko kenelläkään kokemusta äitiysrahasta, jos ennestään alle 3-vuotis lapsi?
Olen kotona vielä alle 2-vuotiaan poikani kanssa. LA on lokakuussa. Menen ehkä vielä kesätöihin, mutta sehän ei enää ehdi paljon vaikuttaa äitiysrahaani... Meneekö siis automaattisesti nykyään niin, että kun on alle 3-vuotias lapsi kun toinen syntyy, niin saa äitiysrahan niillä vanhoilla tuloilla (eli samoilla kun edellisen lapsen)? Tarvitseeko sitä hakea jotenkin erikseen vai tuleeko itsestään? Kokemuksia?
Kommentit (5)
Sain eilen päätöksen ja tuli juuri tuolla perusteella et on alle kolmevuotias kotona. En ole kerinnyt olla töissä kuutta kuukautta ja kuuden kuukauden tulojenkin pitäisi olla - olikos se 25-30% paremmat kuin edellisessä laskennassa, jotta päiväraha nousisi. Sain siis saman kuin edellisen lapsen kohdalla korotettuna ns.indeksi korotuksella joka oli kohdallani reilut pari euroa kuukaudessa.
Kretu
Ehdin jo itsekin soittaa kelalle ja näin oli. :)
Minullekin mukava yllätys.
ja siellä tosiaan sanottiin, ettei sitä tarvitse mitenkään erityisesti hakea, vaan päiväraha määräytyy joko viimeksi valmistuneen verotuksen tai edellisen päivärahan (jos alle 3-v. lapsi) mukaan ja kone automaattisesti nostaa esille sitten paremman päivärahan. Jos päiväraha haetaan viimeisten 6 kk:n tulojen mukaan, sitä varten kai pitää laittaa erikseen palkkatodistuksia tmv. Joka tapauksessa käsitykseni on, että äitiyspäiväraha lasketaan suurimman mukaan, oli sitten laskuperusteena mikä tahansa. Itse kirjoitin kyllä hakemukseen kaiken varalta vielä lisätietoihin, että haen päivärahaa alle 3-vuotiaan äitiyspäivärahan perusteella ja sillä perusteella se minulle nyt maksetaan, indeksillä korotettuna.
se meni minullakin eli kone valitsee sen parhaimman vaihtoehdon asiakkaan kannalta.
Itselläni 2-vuotias lapsi ja olen ollut koko 2 vuotta kotona. Kohta laskettuaika ja saan saman äitiyspäivärahan kuin viimeksikin eli palkkatulojen mukaan.
Että onko tässä ehtona se, että on hoitanut koko väliajan lasta kotona? Mulla itsellä on 2-vuotias lapsi.Täyttää ens vuonna 3v. Jään äitiyslomalle syyskuussa.