Mistä kertoo laulu "Aleksille taikinaa"?
Miksi Aleksille taikinaa ja Juliukselle voita?
"Aleksille taikinaa, Aleksille taikinaa, Aleksille taikinaa ja Juliukselle voita
Kyllä se Julius tulla saa, kyllä se Julius tulla saa, kyllä se Julius tulla saa, kun se on niin nätti poika"
Mitä ihmettä tämä tarkoittaa?
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Tuon laulun opetus on juuri se että nainen valitsee miehen pääasiassa ulkonäön perusteella. Vaikka kuinka mahtailisi varakkuudella ja viisaudella, niin nätimpi poika vie aina voiton. Saa teemaa käsitellään myös Kalevalan Aino-taruissa.
Karjalaiset naiset ovat olleet aina vilkkusilmien perrään.
Vierailija kirjoitti:
Olen kotoisin vanhalta maatillta, ja meillä oli tuvassa io vanha pirtinpöytä( sellinen kääntöpöytä, jonka toišella puolen leivottiin). Ihmettelin miksi pöydän reunat oli täynnä koloja, jossa oli jotain valkoista kittiä. Isäni selitti, että ennen aikaan Savossa kosija tai siis talon tyttärestä kiinnostunut kiversi kuopan, siten että tyttö näki. Seuraavalla kerralla kosija tarkasti kuopan. Jos oli täytetty taikinlla, niin sai unohtaa tytön, tämä ei ollut kiinnostunut.
Kirjastot.fi on samaa mieltä:
"Laulun on selitetty liittyvän entisaikaisiin kosiomenoihin: Aleksi ja Julius ovat kumpainenkin kosineet talon tytärtä. Aleksi ei ole sulhoksi kelvannut, mistä hänelle on jätetty merkiksi taikinaa. Nätti poika Julius on ollut Aleksia menestyksekkäämpi ja voilla on viestitty kosinnan hyväksymisestä."
Kertoo homoparista joista etummainen tykkää syödä Pågenin vehnäleipää seksin aikana ja takimmainen käyttää voita liukkarina.
Eka assosiaatio on jonkinmoinen kimppaseksi, missä kaksi miestä on rankasti ylipainoisen ja taikinaisen naisen kimpussa.
Selluisia taikinapakaroita leivotaan ja kaluja voidellaan peppuseksiin.
Sopiiko tuollainen laulu ollenkaan lastentarhaikäisten laulettavaksi?
Pikkusiskoni koulussa tätä on laulettu, mutta olen muistanut aina laulun sanojen olevan: Aleksille karsina, ja olen ihmetellyt sitä.
Vierailija kirjoitti:
Kuka tietää?
Törmäsin suomenkieliseen lauluun, jossa lauletaan että Aleksille taikinaa ja Juliukselle voita. Lisäksi Julius saa kyllä tulla kun hän on niin nätti poika. Ihmettelen vain, että mihin nämä sanat viittaavat?
Vastaus
Vastattu
28.12.2022
Laulun on selitetty liittyvän entisaikaisiin kosiomenoihin: Aleksi ja Julius ovat kumpainenkin kosineet talon tytärtä. Aleksi ei ole sulhoksi kelvannut, mistä hänelle on jätetty merkiksi taikinaa. Nätti poika Julius on ollut Aleksia menestyksekkäämpi ja voilla on viestitty kosinnan
Lähde: kirjastot.fi
Vierailija kirjoitti:
"Talon tyttärellä oli kaksi kosijaa. Aleksi sai rukkaset, eli taikinaa, Julius myöntävän vastauksen, voita."
Kirjastot.fi selventää näin:
Törmäsin suomenkieliseen lauluun, jossa lauletaan että Aleksille taikinaa ja Juliukselle voita. Lisäksi Julius saa kyllä tulla kun hän on niin nätti poika. Ihmettelen vain, että mihin nämä sanat viittaavat?
Vastaus
Vastattu
28.12.2022
Laulun on selitetty liittyvän entisaikaisiin kosiomenoihin: Aleksi ja Julius ovat kumpainenkin kosineet talon tytärtä. Aleksi ei ole sulhoksi kelvannut, mistä hänelle on jätetty merkiksi taikinaa. Nätti poika Julius on ollut Aleksia menestyksekkäämpi ja voilla on viestitty kosinnan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee mieleen että äiti leipoessaan laulaa kehtolaulua vauvalle että saisi taikinan rauhassa vaivattua. Isommat sisarukset tulevat pyytämään että saisi maistaa taikinaa, toinen haluaa voita. Nämä tapahtumat äiti sisällyttää kehtolauluun ettei vauvan nukutus häiriinny.
Olen miettinyt ihan samaa. Eikös se "piupali paupali" ole samantapainen höpötys, jossa yritetään vaan selittää jotain asiaa laulamalla tasaisesti, jottei vauva herää... Hassua, että näistä on sitten tullut jotain "perinnelauluja".
Siinä piupalipaupalissa on kyllä ihan ymmärrettävä juttu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle tulee mieleen että äiti leipoessaan laulaa kehtolaulua vauvalle että saisi taikinan rauhassa vaivattua. Isommat sisarukset tulevat pyytämään että saisi maistaa taikinaa, toinen haluaa voita. Nämä tapahtumat äiti sisällyttää kehtolauluun ettei vauvan nukutus häiriinny.
Olen miettinyt ihan samaa. Eikös se "piupali paupali" ole samantapainen höpötys, jossa yritetään vaan selittää jotain asiaa laulamalla tasaisesti, jottei vauva herää... Hassua, että näistä on sitten tullut jotain "perinnelauluja".
Siinä piupalipaupalissa on kyllä ihan ymmärrettävä juttu.
Niin saatana.
Nykynaisilta ei saa enää edes taikinaa. Mihin ovat kaikki perinteiset tavat kadonneet?
"Talon tyttärellä oli kaksi kosijaa. Aleksi sai rukkaset, eli taikinaa, Julius myöntävän vastauksen, voita."