Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidin kirje lapselle 1500-luvulta

11.04.2006 |

Uskovien kaste herätti suurta vihaa 1500-luvulla. Muun muassa Martti Lutherin ehdoton kanta oli, että tällaisten " uudelleenkastajien" rangaistukseksi riitti vain kuolema. Kuolemanrangaistus toteutettiin miekalla, roviolla tai hukuttamalla.

Tapettujen uskovien määrä oli suuri. Helsingin yliopiston poliittisen historian professori Lauri Puntila kirjoitti Helsingin Sanomissa 8.10.1960: ¿Hitler on ollut toiseksi suurin eurooppalainen tuhotyön tekijä, suurin on ollut Luther.¿

Tätä aikaa kuvaa voimakkaasti tämä eräs uskovien kasteen vuoksi vankilaan joutuneen, raskaana olleen äidin kirje syntymättömälle tyttärelleen Antwerpenissä.

Uskovien kasteelle mennyt nuori aviomies oli jo teloitettu, mutta vaimon annettiin ensin synnyttää.

Seuraavassa itse kirjeen sisältö:

¿Rakas lapseni, Jumalan totinen rakkaus vahvistakoon sinua, joka olet vielä niin pieni ja joka minun on jätettävä tähän syntiseen, pahaan, rumaan maailmaan.

Kunpa Jumalan olisi suonut, että minä olisin saanut kasvattaa sinut, mutta hänen tahtonsa näyttää olevan toinen. Mutta sellaisenakin se on sopinut isällesi ja minulle.

Me olimme liittyneet niin lujasti toisiimme, ettemme olisi mistään hinnasta eronneet toisistamme, ja kuitenkin meidän oli jätettävä toisemme Jumalan tähden.

Me saimme elää yhdessä vain puoli vuotta, minkä jälkeen meidät vangittiin, koska etsimme pelastusta sieluillemme.

Älä ole häpeissäsi meidän vuoksemme, me kuljimme profeettain ja apostolien tietä. Rakas isäsi todisti verellään, että se on ainoa totuus, ja minäkin toivon osoittavani saman omalla verelläni tietäessäni varmasti, että me tapaamme vielä, vaikka ruumis ja veri jäävät maan päälle.

Siispä, rakas tyttäreni Janneken, älä totuta suutasi saastaisiin puheisiin äläkä rumiin valheisiin. Älä juoksentele kaduilla pahojen lasten tavoin, vaan etsi mielummin käsiisi kirja ja opettele etsimään siitä esiin kaikki, mikä koskee sielusi pelastumista.

Janneken, karitsaiseni, joka olet vielä niin kovin pieni ja nuori, jätän tämän kirjeen ja yhden kultaisen realin, joka minulla oli mukanani vankilassa.

Minä jätän sen sen sinulle jäähyväisiksi ja testamentiksi. Lue sitä sitten, kun sinulla on ymmärtämystä, ja säilytä se koko elämäsi ajan muistona minulta ja isältäsi. Älä häpea tunnustaa uskoasi, koska se on oikea evankelinen usko.¿

Kysymykseni kuuluu? Oliko tämä sinulle täysin uutta tietoa? Minkälaisia ajatuksia se herätti? Muuttiko tämä suhtautumistasi Lutheriin?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

On suurta Jumalan armoa, että Suomessa saa uskoa vapaasti ja mennä kasteelle.

Tämän keskustelukokonaisuuden lähde on seuraava:

Parviainen, Erkki. 1988. Kuka Jeesus on? Ristin Voitto ry. WSOY:n graafiset laitokset. Porvoo, Juva 1988. ISBN 951-606-067-6.

Vierailija
2/5 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiesin tämän jo enkä halua olla missään tekemisissä ko. uskonnon kanssa.

Luterilaiset ei lue tätä, eikä halua ymmärtää tällaista, joten tällaiset aloitukset ovat turhia.

Onneksi kuoleman jälkeen jokainen saa kokea ansaitsemansa kohtalon!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietäisitkö mistä löytyy ne lutherin lausunnot juutalaisista, minua kiinnostaa ne!

Jotenkin siihen tyyliin ne meni että juutalaiset täytyy kastaa, myllynkivi kaulassa sillalta alas jokeen joka ikinen?

Tai tietääkö joku muu mistä löytyy?

Vierailija
4/5 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lutherista keskusteltiin hiljattain Skepsiksen keskustelupalstalla (www.skepsis.fi), hakusanalla loytynee (oli osa Steinerilaisuutta kasittelevaa ketjua, voi olla siirretty osastoon " muut aiheet" ). Lutherilla oli tosiaan aika negatiivinen kuva juutalaisista. Eika han muutenkaan mikaan kovin suvaitsevainen tyyppi ollut, mutta historian henkiloita arvioidessa kannattaa muistaa kulttuuri ja aika, jolloin he elivat.

Mista muuten tuon kirjeen kirjoittaja tiesi, etta on tytar tulossa?

Vierailija
5/5 |
11.04.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

moomax:

Mista muuten tuon kirjeen kirjoittaja tiesi, etta on tytar tulossa?

Varmaan jätti nuo muutamat kohdat tyhjiksi ja täydensi kirjeen syntymän jälkeen. Aluksihan hän puhui lapsesta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän