Tällä palstalla erottuu niin kirkkaasti kypsymättömien, ehdottomien ja mustavalkoajatteluun taipuvaisten parikymppisten ajatusmaailma versus neli-/viiskymppisten kirjavampi ajattelumaailma.
Parikymppiset uskokaa tai älkää, ajatusmaailmanne tulee muuttumaan radikaalisti.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Tälleen chillinä kolmikymppisenä kiinnostais kuulla perusteluita. :D
No lue näitä kommentteja täällä niin johan selviää.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät ole koskaan kovin mustavalkoisia, mutta kyllä nämä "entiset kumppanit ovat merkki holtittomuudesta" -asenteet ainakin ovat tässä ikäluokassa täysin kadonneet. En kohdannut parin vuoden sinkkuuden aikana yhtään miestä, jolle asia olisi ollut kynnyskysymys.
T. eri 41 v
"Käyttääksesi Suomi24 Chatiä, anna syntymäaikasi ja sukupuolesi." Pitipähän tuokin asia määritellä.. mälsää..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät ole koskaan kovin mustavalkoisia, mutta kyllä nämä "entiset kumppanit ovat merkki holtittomuudesta" -asenteet ainakin ovat tässä ikäluokassa täysin kadonneet. En kohdannut parin vuoden sinkkuuden aikana yhtään miestä, jolle asia olisi ollut kynnyskysymys.
T. eri 41 v
Et ole sitten kohdannut minua. Minä torjuin naisen, jolla kaksi lasta kahden eri miehen kanssa joiden kummankaan kanssa ei koskaan ollut naimisissa. Torjuin myös naisen, joka kertoi että elämänsä sekavassa vaiheessa hänellä oli ollut pari sataa miestä.
Mustavalkoisuus ja ehdottomuus eri asioiden suhteen on kaksikymppisten tyypillinen ajattelutapa. Paheksutaan kaikkea mikä ei sovi omaan malliin. Mutta sitten kun tulee ikää, niin ymmärtää elämästä paljon enemmän luonnollisesti. Vanhat ajattelumallit heitetään romukoppaan, koska elämässä sattuu ja tapahtuu kaikenlaista. Tyyliin ”En voi sietää YH-äitejä”. Ja sitten ollaan itse kohta siinä tilanteessa, että on itse yh...
Voi olla myös toisinpäin. Turhaa lokerointia.
Mitä politiikkaa tulee seurattua, niin aika mustavalkosesti näyttäisivät nuo viiskymppisetkin vielä maailmaa katsovan.
Kyllä se on enemmän siitä ihmisen luonteesta kiinni. Moni teinikin voi ajatella moniulotteisesti ja moni viiskymppinen täysin mustavalkoisesti. Mustavalkoinen ajattelutapa kuuluu enemmän lapsuuteen ja on ihmisten erilaisen kehitysaikataulun mukaan eri ihmisillä eri vaiheessa vahvempana, nuorissa siis ylikorostettuna. Osalle tämä ei koskaan muutu, vaan jumittavat tähän lapselliseen ajatusmalliin.
Mutta kaikki ovat yhtälailla negatiivisiä ja ilkeitä. Millä Suomeen saataisiin vähän mukavampi ilmaisuilmasto? Asia kuin asia, henkilö kuin henkilö aina löydetään se negatiivinen kulma asiaan.
Enemmän kysymys persoonasta ko iästä. Joku 20-vuotias voi olla hyvin tasapainoinen ajattelija ja joku 40-vuotias täys mustavalkoinen juntti. Kyse on myös siitä, että haluatko oppia uutta ja olla avoin uudelle tiedolle tai tavoille.
Vierailija kirjoitti:
Sinäkin huomaat viimeistään 10 vuoden kuluttua mitä tässä tarkoitetaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta kaikki ovat yhtälailla negatiivisiä ja ilkeitä. Millä Suomeen saataisiin vähän mukavampi ilmaisuilmasto? Asia kuin asia, henkilö kuin henkilö aina löydetään se negatiivinen kulma asiaan.
Ei tämä ole negatiivinen asia todeta. Tästä palstasta vaan huokuu sellainen lapsellinen ja ehdoton ajattelutapa monissa ketjuissa.
Vierailija kirjoitti:
Mustavalkoisuus ja ehdottomuus eri asioiden suhteen on kaksikymppisten tyypillinen ajattelutapa. Paheksutaan kaikkea mikä ei sovi omaan malliin. Mutta sitten kun tulee ikää, niin ymmärtää elämästä paljon enemmän luonnollisesti. Vanhat ajattelumallit heitetään romukoppaan, koska elämässä sattuu ja tapahtuu kaikenlaista. Tyyliin ”En voi sietää YH-äitejä”. Ja sitten ollaan itse kohta siinä tilanteessa, että on itse yh...
Kyllä, tässä todella hyvä esimerkki.
Väittäisin, että esim. jo 11-vuotias voi olla syvällisempi ajattelija kuin joku 20-vuotias.
Persoona ja elämänkokemus määrittää.
Vierailija kirjoitti:
Väittäisin, että esim. jo 11-vuotias voi olla syvällisempi ajattelija kuin joku 20-vuotias.
Täysin eri asia kuin mitä aloituksessa tarkoitettiin.
Ihan viime vuosina olen todella sisäistänyt ja todennut sen että vanhemmissa ihmisissä asuu viisaus. Eli kuuntele oikeesti mitä se äiti, isä, mummo, pappa jne sanoo sulle.
Kyllä neli-viisikymppisissäkin on paljon mustavalkoisesti ajattelevia ihmisiä, vaikka se ei ilmenekään niin suoraviivaisesti kuin nuoremmilla. Lisäksi monella keski-ikäisellä on lapsenomaisen itsekeskeinen ajatusmaailma, tyyliin "koska MINÄ muutin mieleni asiasta X, niin kyllä sinäkin muutat mielesi siitä!"
Monilla parikymppisillä on epävarmuutta omasta paikasta maailmassa ja tunteiden käsittelytaidot vielä hieman ns. vaiheessa, joten heille tulee helposti ylilyöntejä. Se sitten heijastuu mustavalkoisina mielipiteinä, "mä en IKINÄ voisi seurustella yh:n kanssa!", "mä en käsitä, miks joku haluu vaan istuu perjantaisin himassa!" ja niin edelleen. Toisaalta nykyisissä parikymppisissä on kansainvälistymisen ja sosiaalisesti hyväksytymmän monimuotoisuuden ansioista aiempia sukupolvia keskimäärin näkemyksellisempää ja avaramielisempää porukkaa.
Pähkinänkuoressa: henkisesti kypsymättömiä mustavalkoajattelijoita löytyy tasan tarkkaan joka ikäluokasta.