Mikä on älyttömin kuulemasi tai todistamasi "Tein itse ja säästin" -tapaus?
Kommentit (978)
Vierailija kirjoitti:
Säästän tulitikuissa. Puhallan ain heti, kun yksi kynttilä on sytytetty, ja otan siitä tulen toista varten. Yhdellä tikulla voi näin sytyttää montakin tuikkua.
Sanomattakin selvää, että säästö ei ole vaivan väärti.
Yhdellä tikulla kyllä sytyttäisi aika monta, jos vaikka kokeilisit puhaltaa vasta vähän myöhemmin.
Itseoppineet remppareiskat saavat melkoista jälkeä aikaan ja itseäni kyllä sapettaisi katsella luokatonta työn jälkeä päivittäin. Esim. keittiön laatikoiden vetimet: jokainen hieman eri linjassa, pahimmassa kokonaan ylimääräinen reikä. Tai lattiat, jossa parketti silputtu vääristä kohtaa ja niitä paikkailtu pienillä paloilla. Myös maalaaminen on viisainta jättää ammattilaiselle, jos ei pysty hävittämään siveltimen jälkeä.
Vierailija kirjoitti:
Oma kokeiluni kesältä: Tomaattien kasvatus
Kasvihuone 88e
Turpeet ja mullat 50e
Helmikuussa taimet kasvamaan ja jokapäiväistä hoitoa syyskuulle asti, eli puoli vuotta työtä.
Tulos: Tomaatteja n. 4 kg.
Aikamoinen kilohinta ja työhinta tomaateille. Mukavaa kylläkin oli, mutta ensi vuonna ostan tomaattini kaupasta.
Sehän on harrastus. Etkö etukäteen tuota kannattavuutta tiennyt?
Minulla on n. 30 erilaista lajiketta joskus kasvanut. Mikään ei ole niin mukavaa kuin kasvattaa tomaatteja.
Minulla on myös varaa siihen.
Eräs hieman jälkeen jäänyt aikamiespoika jolla kaikenlaisia typeriä villityksiä mm. SKEne ja muut vastaavat porukat sekä mopojen virittely (todellakin 46 v.) tekee kondominsa pakastepusseista, joilla äitinsä toimittaa ruuat hänelle.
Vierailija kirjoitti:
Portaikon pinnat tehty harjanvarsista.En tiedä miten ihmeessä kämppä meni läpi lopputarkastuksessa.
Miksei olisi mennyt?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sisko teki sukulaistensa hautajaisiin kammottavan kukkalaitteen, vaikka olisi ollut varaa ostaa vaikka 10 niitä kukkakaupasta.
Hautajaisiin nyt ei kannata paljoa rahaa panostaa. Mikä voisi olla ohimenevämpää kuin hautajaiset?
Tulee mieleen työtoveri joka ei halua maksaa kukkakauppiaalle askartelusta vaan ostaa monta nippua markettikukkia ja solmii ne yhteen tiiviiksi läjäksi. Samalla rahalla hakisi kukkakaupasta pienen nätin sidotun kimpun.
Miksi sinulle tulee mieleen viestistä, jossa sanotaan ettei hautajaisiin kannata paljoa rahaa panostaa, työtoverisi joka panostaa rahaa hautajaisiin, olkoonkin tyhmästi? Mieleesi tuli siis päinvastainen asia kuin mitä luit.
En tiedä. Taisi olla joku heikko hetki kun edes vastasin.
Vierailija kirjoitti:
Päätin neuloa villahousut päiväkoti-ikäiselle lapselleni, että on tenavalla lämmin olla ja kyllähän Iha Itte Tehdyllä saa respektiä mamma-piireissä. Fiksuna aloin jo elokuussa tekemään, että varmasti ehtii valmistua ennen talven tuloa. No tuossa ne on nyt melkein valmiina, eikä huvittaisi jatkaa loppuun asti. On pienet jo valmiiksi ja kädenjälki sellaista, että ei edes uffin laatikkoon kehtaa nakata. Ja ne fleecet oli myös pakko ostaa haalarin alle, vaikka just niitä oli aikomus välttää :-D
Katsotaas jos villahousuista saisi vaikka huovutettua jonkun taiteellisen jutskan jonka voi antaa jollekulle onnekkaalle jouluna.
Villavaatteitakin myydään, mikään pakko ei ole fleeceä ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kokeiluni kesältä: Tomaattien kasvatus
Kasvihuone 88e
Turpeet ja mullat 50e
Helmikuussa taimet kasvamaan ja jokapäiväistä hoitoa syyskuulle asti, eli puoli vuotta työtä.
Tulos: Tomaatteja n. 4 kg.
Aikamoinen kilohinta ja työhinta tomaateille. Mukavaa kylläkin oli, mutta ensi vuonna ostan tomaattini kaupasta.
Joo, sama kokemus tomaateista. Viikko sitten sain muuten ekan paprikani. Kun eivät ehtineet kypsyä ulkona, toin siis ruukun sisälle kun pakkaset tuli. Niin ja tietenkin niille sit piti ostaa kasvivalo, 100€ sekin systeemi kirpas. Hienoa.
100€?? Mitäs jos kertoisin että esim tehokas energiansäästölamppu ajaa saman asian?
Halusin eteiseen lipaston, mutta haluamani oli mielestäni turhan kallis. Päätin rakentaa itse ylijääneestä verstastavarasta. Samana päivänä, kun sain lipastoni valmiiksi, haluamani kaupan lipaston hinta alennettiin puoleen. Nyt minulla on eteisessä ruma lipasto ja kaupasta saisi halvalla uuden, mutta ylpeys ei anna periksi. Huokaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieheni sisko teki sukulaistensa hautajaisiin kammottavan kukkalaitteen, vaikka olisi ollut varaa ostaa vaikka 10 niitä kukkakaupasta.
Hautajaisiin nyt ei kannata paljoa rahaa panostaa. Mikä voisi olla ohimenevämpää kuin hautajaiset?
Tulee mieleen työtoveri joka ei halua maksaa kukkakauppiaalle askartelusta vaan ostaa monta nippua markettikukkia ja solmii ne yhteen tiiviiksi läjäksi. Samalla rahalla hakisi kukkakaupasta pienen nätin sidotun kimpun.
Mä en tee niin säästääkseni, vaan teen niin, koska en tahdo ostaa niitä kukkakaupassa kyhättyjä kimppuja. Tykkään enemmän itse kyhätyistä kimpuista.
Sano seuraavalla kerralla ettet halua sellaista kimppua, äläkä selän takana valita idiootti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tee niin säästääkseni, vaan teen niin, koska en tahdo ostaa niitä kukkakaupassa kyhättyjä kimppuja. Tykkään enemmän itse kyhätyistä kimpuista.
Sano seuraavalla kerralla ettet halua sellaista kimppua, äläkä selän takana valita idiootti!
Markettikukan on usein "fairtrade" kukkia ja tukee näin vähäosaisten maiden yrittäjiä, eikä jotain kukankasvatuksen ykkösmaita, joissa raha menee hyvät olot muutenkin omaavien taskuun. Onko sellaista kukkakauppaa, jossa olisi tällaisia "hyvän tahdon" kukkia? En ole vielä huomannut...
Isäni oli hallituksen puheenjohtaja. Asuimme Herttoniemessä ja hän oli kyllästynyt huoltoyhtiön "rosvoamiseen" hiekoituksesta.
Isä kävi hakemassa Porista (siis todellakin Porista) hiekkasäkillisen, jonka sai 20€ halvemmalla kuin taloyhtiön huoltoyhtiö. Hän levitteli itse hiekan pihalle. Vanhus kaatui pihalla ja lonkka murtui. Huoltoyhtiö tietysti vetäytyi vastuusta ja lasku oli aikamoinen. Isäni kuitenki "säästi" 20 euroa!
Olen LKV ja työssäni olen vuosien varrella nähnyt jos jonkinmoista viritelmää. Eräs pappa kehui lattoitaan uusiksi ja kun pääsin paikan päälle niin joka huoneessa oli eri lattiaa, koska sai halvalla poistoeriä. Ei siinä mitään, mutta oli asentanut ne kaikenlisäksi itse ja jälki sen näköistä. Mies oli menossa kaihileikkaukseen.
Yhdessä 50-luvun asunnossa pannuhuoneeseen oli asennettu suihku. Vähän vinossa oli koko pannuhuone seinineen, eikä tätä oltu huomioitu. Yksikään kaakeli ei ollut vatupassissa.
Kerran näin puolitutulla koirahäkin auton takakontissa. Kävi sääliksi sitä koiraa. Pikkusen liian pitkät ruuvit ja kanaverkko nidottu kiinni. Aivan kamala ja vaarallinen hökötys.
Naapuri teki grillin terassin päälle. Tarvitseeko kertoa enempää? Terassihan paloi ja siihen tuli hauska reikä. Naapuri ei oikein tykännyt, kun ehdotin siihen paljua.
Isäukko teki aikoinaan talon perustukset lapiotyönä. Eli reilut 60 kuormaa hiekkaa levitti kottikärryn ja lapion avulla monttuun. Perustukset piti tietenkin vielä tiivistää ennen valua. Se tapahtui käsin junttaamalla, eli raskaalla pölkyllä jossa poikkipuu kahvana. Tontti piti käydä juntalla läpi useaan kertaan ja kastella samalla hiekkaa että se varmasti tiivistyi.
Isäni keksi oikaista konetiskiaineen säästössä käyttämällä käsitiskiainetta koneessa. Tuloksena keittiö täynnä vaahtoa ja tiskikone paskana.
Siskoni päätti opetella virkkaamaan ja aloitti pannulapusta. Työ kesti useita viikkoja lopputulos oli minimatto nukkekotiin.
Kävin katsomassa yksiötä jossa oli asustellut varsinainen DIY - taituri. Paras oli kylppärin ja keittiön väliseen kiviseinään porattu reikä josta oli pujotettu jatkojohto läpi niin että kylppäriin saatiin muutama uusi pistorasia. Jatkojohto roikkui lavuaarin yläpuolella. :)
Meni kai siihen pari viikkoa raakaa työtä kun 600t hiekkaa käsipelillä levitteli ja junttaaminen siihen päälle... Ajasta ei vissiin ollut pulaa (1980-lukua), rahasta ja järjestä saattoi vähän ollakin.
Oli kai se aika kova äijä, vaikkei ollut mikään iso mies niin kädet kuin lankunpätkät. Kesällä se paahtoi aina itsensä tummanruskeaksi kun teki töitä, mistää auringon vaaroista ja suojavoiteista ei ollut kuullutkaan ja olisi pitänyt sellaisia aivan akkojen hommana :)
länsimetron kustannukset ovat edelleen alhaisemmat, kuin lähes kaikkien viimeisen 10 vuoden aikana rakennettujen metrouudistusten Euroopassa. Työllistänytkin hyvin suomalaisia. Tää länsimetro oli silti, vaikka tuli lisäkustannuksia, poikkeuksellisen halpa metrohanke globaalisti.