Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko terve pikkuvauva itkee?

Vierailija
01.12.2017 |

Minkä verran hyvinvoivat kuukauden tai muutaman ikäiset vauvat itkevät päivittäin? Mikä olisi raja, jonka jälkeen voi jo alkaa huolestua?

Enkä tarkoita mitään pientä kitinää, vaan ihan kauas kuuluvaa itkua ja myös aivan täysillä huutamista.

Minun vauvani itkee useita kertoja päivässä, ja tänäänkin ainakin kolmesti keuhkojensa täydellä voimalla. Usein itku alkaa heti suoraan huutamisena, ja sitä saattaa saada nopeastikin tyynnyteltyä. Voi myös alkaa uudestaan saman tien tai milloin tahansa.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon. Noin 2 tuntia päivässä.

Vierailija
2/12 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä verran hyvinvoivat kuukauden tai muutaman ikäiset vauvat itkevät päivittäin? Mikä olisi raja, jonka jälkeen voi jo alkaa huolestua?

Enkä tarkoita mitään pientä kitinää, vaan ihan kauas kuuluvaa itkua ja myös aivan täysillä huutamista.

Minun vauvani itkee useita kertoja päivässä, ja tänäänkin ainakin kolmesti keuhkojensa täydellä voimalla. Usein itku alkaa heti suoraan huutamisena, ja sitä saattaa saada nopeastikin tyynnyteltyä. Voi myös alkaa uudestaan saman tien tai milloin tahansa.

Kertomuksesi mukaan et oikein tunnista vauvasi viestejä, etkä ymmärrä miksi hän itkee. Joko vauvalla on jotain hätänä tai teidän kannattaisi hakeutua varhaisen vuorovaikutuksen tukiryhmiin, joita järjestetään usein perheneuvoloiden yhteydessä. Suurin osa vanhemmista osaa yleensä kertoa itkeekö vauva nälkää, väsymystä tai masukipua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauvat on itkeneet pari minuuttia ennen jokaista ruokailua. Vauvojen itkumäärät on yksilöllisiä.

Vierailija
4/12 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vauva itkee? Tunnistatko itkun syyn? Osaatko rauhoittaa vauvaa ja vastata vauvan tarpeisiin?

Vierailija
5/12 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itku on vauvan tapa kommunikoida. Itkiessään vauvalla on jotain asiaa.

Vierailija
6/12 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vauva itki synnärillä hetken, sitten pari kertaa parin seuraavan päivän aikana. Seuraava itku tais olla ku oli outoa kun mentiin ulos. Ekan rokotuksen jälkeen huuti puoli tuntia illalla, vissiin mahaa väänsi. Olin ihan paniikissa kun en ollut kuullut moista ennen lapseltani. :D

Tiedän, oon päässyt vähällä. Yölläkin heräsin maiskutteluun, ei ehtinyt itkuun asti nälkä.

Vierailija
7/12 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vauvalla on kaikki hyvin, niin eihän sen tarvitse itkeä ollenkaan. Itku on se viimeinen hätähuuto, kun äiti on jättänyt huomioimatta vauvan aiemmat viestit.

Vierailija
8/12 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Komppaan kahta tuntia minäkin. Luin joskus, että pari tuntia on keskiverto, ihan terveellä vauvalla, jonka tarpeetkin huomioidaan. Eli osa ei itke kahta tuntia ja osa itkee taas enemmänkin.

Vierailija
9/12 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vauvalla on kaikki hyvin, niin eihän sen tarvitse itkeä ollenkaan. Itku on se viimeinen hätähuuto, kun äiti on jättänyt huomioimatta vauvan aiemmat viestit.

Höpsistä höö nyt sentään. Omat lapseni ovat jo aikuisia, mutta muistissa on koliikki-itku vielä hyvin. Vaikka olisin yöt ja päivät läpeensä kantanut ja hyssytellyt, itku ei olisi loppunut. Lapsen selvä kipu on tuskaa vanhemmillekin, turha enää syyllistää, etteikö vanhemmat olisi tehneet parhaansa, oikeastaan kaikkea, mitä tehtävissä on.

Tai sitten olen jo niin vanha, ehkä nykyään koliikkiinkin on tehokas hoito.

Vierailija
10/12 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi vauva itkee? Tunnistatko itkun syyn? Osaatko rauhoittaa vauvaa ja vastata vauvan tarpeisiin?

Usein tunnistan syyn ja saan hänet rauhoittumaan, mutta joskus ei ole yhtä helppoa kuin yleensä. Hankalinta lienevät vatsavaivat, jolloin tilanne ei kunnolla selkiä tavallisella röyhtäytyksellä tai ilmavaivojen päästämisellä, vaan lisää ilmaa kaasua tulee jatkuvasti.

Mutta kyllä vauva muistakin syistä itkee, ja luulen hänen reagointinsa ilmavaivoihinkin riippuvan osin siitä millaisella tuulella hän sattuu olemaan. Ja hellittely ja laulelukin tuntuvat auttavan niihin kaasu-parkuihin, eikä pelkkä puuppaamisen auttaminen.

Vierailija
11/12 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvallani oli refluksi. Oikeastaan koko hereilläoloaikansa itki ja kitisi. :(

Vierailija
12/12 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miestäni ymmärsit väärin. Koliikkivauva kyllä itkee joo, mutta ap sanoo, että vauva itkee ilman syytä. Tehän tiesitte, että vauvalla on koliikki ja itkee siksi kipuja, eli osasitte tulkita vauvaanne.

Koliikkia ei vieläkään osata hoitaa, mutta nykyään tiedetään, että koliikkivauvoilla on matala-asteinen tulehdus suolistossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme yhdeksän