Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien lahjat

En lahjoisi mutta lapsi haluaa
01.12.2017 |

Nyt jo hyvissä ajoin aloitetaan keskustelu opettajien lahjoista.

Voisiko tänä jouluna jokainen opettaja joka saa oppilaaltaan lahjan, olla tyytyväinen ja jättää väliin nimetömänä kirjoitetun julkisen valituksen lahjan laadusta; kun tulikin typerä tuikkukippo vaikka olisi halunnut pullollisen laatuviiniä, belgialaista suklaata tai kylpylälahjakortin.

Voisiko JOKAINEN lahjan saanut opettaja ottaa lahjan sellaisenaan kuin se on tarkoitettu; kiitoksena ja luottamuksen osoituksena. Vähäpätöisyydestään huolimatta se osoittaa, että opettajan työhön on oltu tyytyväisiä ja se hankalan NicoPetterinkin (josta opetaja ei luonnollisestikaan tykkää) vanhemmat haluavat osoittaa arvostusta opettajan työtä kohtaan pienellä muistamisella vaikka opettaja saakin palkkaa työstään johon on itse hakeutunut.

Jos lahja ei miellytä, kukaan ei tiedä vaikka ope heittää sen pois, antaa eteenpäin tai antaa sen anopilleen. Siinä se kuitenkin on, pieni kiitos työstäsi. Koko vuoden olet valittanut, ettei kukaan arvosta. Kun arvostetaan edes halvalla kiitoksella; ota se hymyillen vastaan. Älä valita keskustelupalstoilla.

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei ja kiitokset viestistäsi,

Olen vuosia työskennellyt opettajana useammassa koulussa, enkä ole törmännyt lahjoista valittaviin opettajiin. Jos joku lahja joskus on itselle tarpeeton, on lahjan saanut saattanut tarjota sitä jollekulle muulle. Itse epäilen vahvasti, että nämä nimettömänä netisää lahjoja haukkuvat ja mollaavat "opettajat" ovat itseasiassa opettajille kateellisia (siis oikeasti, jotkun ovat kateellisia opettajille...!) kyynistyneitä trolleja, jotka haluavat mustamaalata opettajia.

Tietysti meidän ammattikunnassa on myös mätämunia ja huonosti käyttäytyviä epäkiitollisia ihmisiä, mutta epäilen, että av-palstan lahjavalittajista suurin osa on trolleja.

Ystävällisin terveisin, 

lapsesi opettaja

Vierailija
2/28 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole lahjoista valittaviin opettajjiin törmännyt. Varmasti ovat kiitollisia. Lahjan laadulla ei mitään merkitystä, koska jokainen opettaja varmasti ymmärtää, että lahja on kiitos hyvästä työstä, eikä miellyttämisen tarve muuten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenen tahansa on helppo esittää opettajaa palstoilla.. Opettajista kun saa todellisia kuuma peruna -aiheita, joten lomista ja lahjoista on hyvä provota. Kumma kyllä en ole livenä törmännyt koskaan valittajiin, opehuoneessa on hyvinkin kiitollista porukkaa.

Itse vähän luulen, että tänä vuonna ei lahjoja tule, kun ei ole todistustenjakoa. Ehkä muutama innokas askartelee itse kortin. Eikä se haittaa mitään, saan kuitenkin palkan työstäni. Ehkä voisin vuorostani ilahduttaa lapsia jotenkin. :)

Vierailija
4/28 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kummasti niitä ketjuja vain keskustelupalstoille ilmaantuu ja iltapäivälehdissä kirjataan top kympit mitä opet haluaa :-)

https://www.is.fi/perhe/art-2000000759030.html?nomobile=2 tässä lähteenä Helsingin sanomat

https://www.is.fi/perhe/art-2000000759030.html?nomobile=2 Tässä Kodinkuvalehden jutussa opet vinkkaa mitä kannattaa tuoda

https://www.hs.fi/elama/art-2000002732945.html Hesarin juttu (tilaajille) jossa jo otsikosta käy asia selväksi

Ja näitä löytyy vaikka kuinka :-)

Vierailija
5/28 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajathan valittavat ihan kaikesta aina. Se opitaan jo OKL:ssä. Raskas työ, huono palkka, rasittavat vanhemmat, ei saa valita loman ajankohtaa ja paskat lahjat ovat yleisempiä valituksen kohteita.

Vierailija
6/28 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvin nyt 16-vuotias pääsi peruskoulunsa läpi, vaikkei koskaan vietykään mitään lahjoja opettajille.

Vierailija
7/28 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis opettajat vinkkaavat, mitä KANNATTAA TUODA? Ja juu, huusin, koska itse äitinä (lapset jo aikuisia), kun lapset olivat koulussa, kävin vaan kättelemässä opettajan, kiitin lukukauden opetuksesta ja toivotin hyvää joulua/kesää. Ihmetellä täytyy, jos siis "pakolla" on vietävä lahja opettajalle?!! Huh huh tätä maailman menoa.

Vierailija
8/28 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä varmaan jokainen meistä osaisi kysyttäessä vastata, mitä haluaa lahjaksi. Sillä tavoin noita lehtijuttuja tehdään.

Ja jouluna palstalla vieraileva törmää melkoiseen marinaan ihan mistä vain lahjoista. Lahjat ovat aina lähtökohtaisesti vääriä.

Vierailija
9/28 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me on haluttu muistaa opettajia monena vuonna. Samoin suuri osa lastemme luokkien muista vanhemmista, joiden kanssa siis on oltu jo valmiiksi yhteydessä muutenkin. Joka vuosi olemme ostaneet jonkun yhteislahjan, jonka suhteen opettajalla on valinnanvaraa = lahjakortti (kulttuuria, urheiluliike jne.). Näihin lahjoihin on panostettu 5-10 euroa/perhe ja saatu tuolla summalla myös kukka ja kortti. Lapset sitten ovat askarrelleet jotain lisäksi; välillä yksin, välillä yhdessä. Näistä lahjoista on jäänyt 1-2 joskus ulkopuolelle enkä usko, että kukaan ajattelee heistä yhtään mitään. En minä ainakaan ja tuskin myöskään nämä opettajat (uskon tietäväni, kun olen opettajien kanssa tutuksi tullut).

En itse tahtoisi eriparisia kuppeja, tuikkukippoja ja ties mitä muuta. Miksi siis antaisin sitä muille? Sen sijaan keksisin kyllä lahjakortilla ostettavaa. Tämä vain kannanottona näihin lahja-asioihin. Osa nimittäin kommentoi näitä, koska ei itse tuollaisia lahjoja nurkkiin halua.

Mitä tulee lahjan antamiseen ylipäätään: lapsi on halunnut muistaa opettajaa ja niin olemme mekin. Opettaja on kulkenut lapsen vierellä ja tullut hänelle tutuksi ja läheiseksi ihmiseksi. Tässä syy, miksi lahja on hankittu. Ei siksi, että "pitäisi" vaan siksi, että olemme halunneet (tämä sille, joka ryntää kysymään, että "miksi pitää, kun opettaja saa palkan").

Vierailija
10/28 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kummasti niitä ketjuja vain keskustelupalstoille ilmaantuu ja iltapäivälehdissä kirjataan top kympit mitä opet haluaa :-)

https://www.is.fi/perhe/art-2000000759030.html?nomobile=2 tässä lähteenä Helsingin sanomat

https://www.is.fi/perhe/art-2000000759030.html?nomobile=2 Tässä Kodinkuvalehden jutussa opet vinkkaa mitä kannattaa tuoda

https://www.hs.fi/elama/art-2000002732945.html Hesarin juttu (tilaajille) jossa jo otsikosta käy asia selväksi

Ja näitä löytyy vaikka kuinka :-)

Hei ja kiitokset viestistäsi,

Meille täällä koulussa on tärkeää opettaa mediakriitisyyttä ja onkin hienoa, että olette tätä pohtineet myös siellä kotona. Tällä viikolla olemme käsitelleet sitä, miten lehtijuttujen aiheet ja lööpit päätetään. Miksi tietyt aiheet nostetaan esille, vaikka maailmassa olisi monta muuta ehkä tärkeämpääkin tai kriittisempääkin kirjoitettavaa ja pohdittavaa. Oppilaat tulivat pohdinnoissaan siihen tulokseen, että lööpit eivät aina vastaa ihan koko totuutta, mutta ne herättävät tunteita (yleensä kauhua, pelkoa, ärsytystä) ja siksi ihmiset haluavat niitä lukea. Huomasimme, myös, että lehdet etsivät ihmisiä kiinnostavia aiheita av-palstalta ja ilmeisesti niin kannattaa tehdä, koska näin on tehty useampaan otteeseen. 

Ystävällisin terveisin,

lapsesi opettaja

Vierailija
11/28 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettaja. En kaipaa nuorilta mitään lahjoja, riittää kun käyttäytyvät ihmisiksi ja tekevät parhaansa opiskelun eteen (itseään, ei minua varten).

Minulla on ollut valtavat määrät mukavia, fiksuja oppilaita, jotka antavat piutpaut lahjomisille. Erittäin hyvä niin. Jos joku joskus haluaa muistaa ja tuo lahjan, en TODELLAKAAN valita. Mutta ei myöskään TODELLAKAAN tarvitse.

Vierailija
12/28 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä yläkoulun ope antaa vinkin kaikille opeille: olen jo useamman vuoden ajan sopinut luokkani oppilaiden kanssa, että en missään nimessä halua mitään lahjoja. Toimii hyvin, kukaan ei tuo mitään ja kaikki ovat tyytyväisiä. Oppilaat ja vanhemmat eivät käytä aikaansa, rahaansa eivätkä pakon pelosta joudu ostamaan mitään. Minä en saa turhaa tavaraa, mitä en todellakaan tarvitse. Toivotamme kaikki reilusti ja rehellisesti hyvää lomaa aina lukukauden lopussa. Se riittää. Varsinkin, kun se tulee suoraan sydämestä. Aika usein se tulee.

Vierailija
13/28 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lööppi kodin kuvalehdessä😂

Vierailija
14/28 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lööppi kodin kuvalehdessä😂

Sisälukutaito : "LEHTIJUTUT ja lööpit"

Vierailija
15/28 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin nyt 16-vuotias pääsi peruskoulunsa läpi, vaikkei koskaan vietykään mitään lahjoja opettajille.

jouluisin suklaakonvehdit parille ala-asteen opelle, keväällä kukkaset ja yläasteella piti lahjoa melkein kaikki opet , kannatti, ka oli yli 9 ja vielä poika. Lukiossa en lahjonut ja ka oli edelleen yli 9. 

Vierailija
16/28 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu. Oikein näen kuinka keski-ikäiset ryntää ostamaan kodin kuvalehteä kun kannessa on otsikko: näitä lahjoja ope inhoaa... kyllä räjähtää lehtien myynti..

Tälle lapsesi opettajalle ryömi ihon alle ihan oikeesti🤔

Vierailija
17/28 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jouluisin suklaakonvehdit parille ala-asteen opelle, keväällä kukkaset ja yläasteella piti lahjoa melkein kaikki opet , kannatti, ka oli yli 9 ja vielä poika. Lukiossa en lahjonut ja ka oli edelleen yli 9. 

Eli turhaan lahjoitte: keskiarvo olisi yläkoulussakin tullut ihan ansion mukaan, ei lahjomalla.

Terv. yläkoulun ope

Vierailija
18/28 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu. Oikein näen kuinka keski-ikäiset ryntää ostamaan kodin kuvalehteä kun kannessa on otsikko: näitä lahjoja ope inhoaa... kyllä räjähtää lehtien myynti..

Hei ja kiitokset palautteestasi,

Olemme myös käsitelleet tällä viikolla käsitettä SARKASMI, joka on tuottanut melko usein väärinkäsityksiä. Oppilaat ovat juuri siinä iässä, että alkavat ymmärtää, mitä sillä tarkoitetaan ja osa pystyy jo erottamaan sen. Sarkasmin ymmärtäminen on tietysi toisille haasteellisempaa kuin toisille, koska siinä pitää ymmärtää kielen eri nyansseja melko tarkasti. Voi olla, että ihan kaikki eivät saavuta sellaista tasoa, että he ikinä ymmärtävät sarkasmia. 

Onneksi sarkasmi tai sen ymmärtäminen ole uudessa OPS:in mukaan arviointikriteereissä ja voinkin todeta huojentuneena, että ketään ei tarvitse sen takia jättää luokalle, koska en kestäsi näitä kakaroitanne enää yhtään vuotta täällä alakoulussa.

Ystävällisin terveisin,

lapsenne opettaja (6 A)

Vierailija
19/28 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moisen opettajien lahjominen saisi lopettaa stop tykkänään. Mitään niin vammaista ku mielistellä peräsuoli pitkällä opettajaa.

Vierailija
20/28 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei ja kiitokset palautteestasi,

Olemme myös käsitelleet tällä viikolla käsitettä SARKASMI, joka on tuottanut melko usein väärinkäsityksiä. Oppilaat ovat juuri siinä iässä, että alkavat ymmärtää, mitä sillä tarkoitetaan ja osa pystyy jo erottamaan sen. Sarkasmin ymmärtäminen on tietysi toisille haasteellisempaa kuin toisille, koska siinä pitää ymmärtää kielen eri nyansseja melko tarkasti. Voi olla, että ihan kaikki eivät saavuta sellaista tasoa, että he ikinä ymmärtävät sarkasmia. 

Onneksi sarkasmi tai sen ymmärtäminen ole uudessa OPS:in mukaan arviointikriteereissä ja voinkin todeta huojentuneena, että ketään ei tarvitse sen takia jättää luokalle, koska en kestäsi näitä kakaroitanne enää yhtään vuotta täällä alakoulussa.

Ystävällisin terveisin,

lapsenne opettaja (6 A)

Sieltä sitä taas lähetetään lauma täysin kädettömiä, tiedottomia ja taidottomia mukuloita yläkoulun opettajien niskoille. No ei se mitään, meidän niskamme kestävät sen kyllä. Aloitimme jälleen tänäkin syksynä aakkosista ja siitä, että pisteen jälkeen tulee iso kirjain. Onhan meillä kolme vuotta aikaa, eiköhän tämä tästä, jälleen kerran.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kahdeksan