Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuinka paljon rahaa pitäisi olla työssäkäyvällä 25-vuotiaalla säästössä?

Vierailija
01.12.2017 |

Olen pohtinut tätä tosi paljon. Monien mielestä minulla on paljon rahaa säästössä, mutta kaikki on oikeasti suhteellista. Olen tehnyt töitä abivuodesta saakka ja koska kouluun en ole päässyt, on työvuosia kertynyt jo aika monta. Mielestäni minulla pitäisi olla enemmän säästössä, mutta en sitten tiedä.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä summa on säästää 3-5% nettotuloista. Onko sulla yli vai alle sen?

Vierailija
2/21 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko siis tehnyt vakituisesti töitä lukion/ammattikoulun jälkeen? Jos olet ollut 6-7v töissä niin sulla pitäisi olla säästöjä mielestäni noin 20-40k.

Itse olen samanikäinen opiskelija ja pyrin joka kuukausi laittamaan säästöön noin 100-200e/kk. Säästöjä mulla on noin 15k.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole kuuteen vuoteen päässyt opiskelemaan, olisi aika osata ottaa jo viesti vastaan...

Et vain ole tarpeeksi älykäs haluamallesi alalle, pyri johonkin alempiarvoisempaan.

Vierailija
4/21 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole kuuteen vuoteen päässyt opiskelemaan, olisi aika osata ottaa jo viesti vastaan...

Et vain ole tarpeeksi älykäs haluamallesi alalle, pyri johonkin alempiarvoisempaan.

En kertonut tässä, että olen opiskellut jo yhden tutkinnon. Keskustelun pointti ei nyt muutenkaan ollut opiskelupaikan saamisessa. Missä vaiheessa olen väittänyt olevani älykäs? Oon myös tosi iloinen nykyisestä työpaikastani ja minulla ei ole kiire minnekkään.

Vierailija
5/21 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis tehnyt vakituisesti töitä lukion/ammattikoulun jälkeen? Jos olet ollut 6-7v töissä niin sulla pitäisi olla säästöjä mielestäni noin 20-40k.

Itse olen samanikäinen opiskelija ja pyrin joka kuukausi laittamaan säästöön noin 100-200e/kk. Säästöjä mulla on noin 15k.

Okei, no minulla on säästöissä 20-40k väliltä. Unohdin mainita, että jossain vaiheessa olen työskennellyt pienemmällä sopparilla(noin 2-3v).

Vierailija
6/21 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siis silloin kun opiskelin niin tulot olivat pienemmät, tästä siis aikaa muutama vuosi :D mutta siis haluan opiskelemaan vielä, vähän ohi aiheen.

Vierailija
7/21 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3000 euroa on hyvä pitää hätävaraa. Sillä saa myös kustannettua itselleen perushyvät hautajaiset ilman, että sukulaisten tarvitsee lähteä lakki kourassa sossuun ruinamaan sinulle hautajaisrahaa. 

Vierailija
8/21 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ostanut jo asunnon vai säästätkö tulevia opintoja varten? Minä miettisin asunnon ostoa, jos sellaista ei vielä ole. Noilla nykyisillä säästöillä pääsee jo hyvin alkuun ja ASP-tilillä niille saa ihan käypäsen tuoton.

Vierailija
9/21 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Likvidinä vähintään 6 kk menoja vastaava summa. Säästä lisäksi vähintään 30 % nettotuloista ASP-tilille ja/tai rahastoihin.

Vierailija
10/21 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 30 000 tuhatta, valmistuin maisteriksi 24-vuotiaana. Töissä olen ollut vuoden. Opiskelujen aikana tein töitä paljon, siitä rahat. Hyvin erilainen tilanne meillä ilmeisesti, joten ei voi verrata.

T. Nainen 25 v.

Vierailija
11/21 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuloaluetta tuo koskee? Jos olisi todella suuret tulot, tuolla säästöosuudella jäisi paljon tuhlattavaa ja toisaalta taas todella pienituloisella säästöön menevä summa saattaisi tuntua olevan melkein yhtä tyhjän kanssa.

Vierailija
12/21 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 30te ja saan säästöjä 1200e/kk lisää. Säästän asuntoa varten. Valmistuin 1,5v sitten amkista, olen 24v. Kaiken itse tienannut ja säästänyt. Tuokin summa tuntuu pieneltä.

Vierailija
13/21 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä opiskelijat valittaa kun joka toisella on kymmeniä tuhansia säästössä?

Tuet pois vaan, ilmainen koulutus riittää.

Vierailija
14/21 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tuloaluetta tuo koskee? Jos olisi todella suuret tulot, tuolla säästöosuudella jäisi paljon tuhlattavaa ja toisaalta taas todella pienituloisella säästöön menevä summa saattaisi tuntua olevan melkein yhtä tyhjän kanssa.

Riippumatta tuloista tietysti. Menot pitää asettaa suhteessa tuloihin. Jos se on yhtä tyhjän kanssa, niin silloinhan se on tosi helppo säästää. Pitkällä aikavälillä siitä kertyy kuitenkin mukava eläkepossa korkoa korolle -efektin ansiosta.

Vierailija
15/21 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tuo 20-40 tn välillä on hyvä summa sinulle. Voisi olla jakaantunut niin että kolmasosa talletustilillä, kolmasosa asp-tilillä ja kolmasosa osakkeissa. Käyttelytilillä sitten tietysti kunkin kuukauden palkka -siitä menevät maksut sekä talletustilille siirtämäsi summa. Hyvässä alussa olet jo, toivottavasti saat jossain vaiheessa hankittua omistusasunnon niin siinä sitä säästöä jääkin kun lyhentelee lainaa. Älä missään nimessä käytä noita muista säästöjäsi kuin asp-tilisäästöjä asunnon ostoon ja kasvattele osakepottia ostamalla osingoilla lisää osakkeita paitsi sitten opiskeluvaiheessa ja mammalomalla ota ne käyttöösi. Silloin tarvitset niitä.

Vierailija
16/21 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin säästin asuntoa varten ja 28-vuotiaana oli 41 000 euroa säästössä, joka oli kolmasosa asunnon hinnasta. Pankille olisi riittänyt 20 prosenttia.

Vierailija
17/21 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan siitä, miten elät ja millaista elämäntyyliä noudatat. Itse esim. olen reissannut joka vuosi yhden pitkän matkan (3-6 viikkoa) ja lisäksi yleensä 1-2 pientä matkaa (esim. talviloma tai kaupunkiloma). Lisäksi olen järjestänyt häät, ostanut (käytetyn ja halvan) auton ja sisustanut kodin mieleni mukaan eli hankkinut myös pari kallista design-esinettä. Näihin on mennyt tuhansia, tuhansia ja tuhansia. Joku, joka haluaisi vaan hautoa rahoja säästössä olisi saanut varmasti tuplasti enemmän säästöön kuin itse olen saanut. Itse tykkään myös käyttää rahaa ja nauttia niistä työssäkäynnin hedelmistä.

t. 5 vuotta kokopäivätöissä ja säästössä 15 000

Vierailija
18/21 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä reilut 58 000 e, vuokralla asun mutta olen velaton

Vierailija
19/21 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on vajaa 50 tuhatta ja tehnyt töitä 20 vuotta. Aina ei voi säästää jos meinaa elääkin. Monet kalliit hankinnat ja asunnon remontointi maksaa helposti kymppitonneja ja muitakin menoja ja hankintoja tulee tasaiseen tahtiin. Mulle riittää se, että on reiluhko hätävara,

Vierailija
20/21 |
17.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on 30 000 tuhatta, valmistuin maisteriksi 24-vuotiaana. Töissä olen ollut vuoden. Opiskelujen aikana tein töitä paljon, siitä rahat. Hyvin erilainen tilanne meillä ilmeisesti, joten ei voi verrata.

T. Nainen 25 v.

Aika hyvät tulot sulla jos jo noin nuorena 30 miljoonaa säästössä.