Kirjojen irtokannet, MIKSI!?
Miksi ne pitää olla? Kirjan kun avaa niin ne lähtee saman tien lerputtalaan ja kohta ne onkin jo jossain jalkovälissä jos ei vahdi. Onko ne tarkoitus ottaa pois kirjan lukemista varten? Miksi ei voi vain olla kiinteät kannet, kun se on ihan samaa materiaalia ja saman näköinen?
Kommentit (44)
Varmaan tulee halvemmaksi painaa noita irtolärppyjä. Ei ne minun kirjojani ainakaan suojaa, pakko ottaa pois lukiessa kun ne ei tahdo kestää paikallaan. Sitten kun kansipaperi jää pyörimään pöydälle niin jäljellä on pian vain liiskaantunut ja taittunut lurpake josta ei ole sitä vähääkään hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan tulee halvemmaksi painaa noita irtolärppyjä. Ei ne minun kirjojani ainakaan suojaa, pakko ottaa pois lukiessa kun ne ei tahdo kestää paikallaan. Sitten kun kansipaperi jää pyörimään pöydälle niin jäljellä on pian vain liiskaantunut ja taittunut lurpake josta ei ole sitä vähääkään hyötyä.
Ei tule halvemmaksi, kalliimpaa on painaa suojapaperit kuin suoraan yliveto (=kansikuva suoraan kannessa, kansipaperi ns. vedetty suoraan kansipahvin yli). Se on tapa, ja joidenkin mielestä tekee kirjasta arvokkaamman. Mahdollistaa myös erilaisia visuaalisia ratkaisuja kuin yliveto. Jotkut kustantajat suosivat, toiset eivät.
En kyllä tajua millaiset ovat kirjan irtokannet. Ymmärrän millainen on rikkinäinen kirja.
Hah, olen aina luullut olevani elämässä epäonnistunut hommassantuure kun en osaa toimia niiden irtokansien kanssa! Nyt vihdoin huomaan, että olenkin normaali! Siis joudun ottamaan ne lipuskat pois aina kun meinaan lukea sen kirjan. Ja olen aina luullut itseäni jotenkin tosi noloksi kun joudun niin tekemään. Ihana tietää että muillakin on vaikeuksia niiden kanssa!
Vierailija kirjoitti:
En kyllä tajua millaiset ovat kirjan irtokannet. Ymmärrän millainen on rikkinäinen kirja.
Et taida juuri lukea kirjoja.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sen kansipaperin voi laittaa pöydälle?
Tai roskakoriin...
Kustannusalalla kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule halvemmaksi, kalliimpaa on painaa suojapaperit kuin suoraan yliveto (=kansikuva suoraan kannessa, kansipaperi ns. vedetty suoraan kansipahvin yli). Se on tapa, ja joidenkin mielestä tekee kirjasta arvokkaamman. Mahdollistaa myös erilaisia visuaalisia ratkaisuja kuin yliveto. Jotkut kustantajat suosivat, toiset eivät.
Mielenkiintoinen tieto. Minun mielestäni ne irtonaiset paperikuoret tekee kirjan halvan näköiseksi ja rumemmaksi kuin ilman. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka suuri osa ihmisistä on samaa mieltä ja monenko mielestä on toisin päin.
Itse heitin ennen ne pois, mutta sitten näin teininä televisiossa, miten joku harmaantunut äijä kertoi niiden lisäävän kirjan arvoa. Sen jälkeen on jäänyt tavaksi säilyttää, lukemisen ajaksi vain pois. Ärsyttäviähän ne on.
Vierailija kirjoitti:
Ne on ne paperit, jotka kirjastossa laitetaan kontaktimuovilla kirjaan kiinni, ettei ole enää irti. Etu- ja takaliepeessä olevat kirjan esitetlyt saksitaan mukaan ja liimataan kontaktilla esim. kannen etuaukeamalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoinen tieto. Minun mielestäni ne irtonaiset paperikuoret tekee kirjan halvan näköiseksi ja rumemmaksi kuin ilman. Olisi mielenkiintoista tietää kuinka suuri osa ihmisistä on samaa mieltä ja monenko mielestä on toisin päin.
Olen samaa mieltä, irtokantisesta kirjasta tulee halvanoloinen kuva ja ensimmäinen mielikuva on että kirja on huono (vaikka tiedän ettei näin tietenkään aina ole).
Tää on kyllä turhake!
Samanlainen kuin se, että ennen kahvipaketeissa oli sen folion päällä vielä pahvikuori.
Tääkin joutais poistua. Varmaan ennen kun kirjahyllyt hallitsivat olohuoneita, haluttiin ottaa ne paperikannet pois ja oli sit yhtenäisen näköistä kun oli kolme hyllyllistä samanlaisia kirjakerhon kirjoja riveissä.
Mun puolesta vois kannet painaa suoraan pahviin.
Mäkin olen aina miettinyt niiden tarkoitusta. Ja sitten ne vielä menevät nuhjuisen näköisiksi helposti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suojapaperit otetaan meillä pysyvästi pois, kun kirja muuttaa oikeaan paikkaansa kodin kirjahyllyssä.
Ja tykkään noista papereista.
Ohuissa kirjoissa ne taitetut osat toimivat kirjanmerkkeinä ekalla lukemiskerralla. Toiselle kierrokselle mennessä irtokansi on jo hävinnyt eli kulmien taittelu kirjanmerkeiksi alkaa taas. :)
Kiperämpi kysymys: mikä tarkoitus on nillä puseroiden olkasaumoissa olevilla lenkeillä? Pitääkö ne jotenkin viritellä henkariin ripustettaessa (ja jos joo, niin miksi ne kaupassa eivät ole tässä käytössä?) vai onko tarkoitus jotenkin pukeutumisteknistä? Olen joskus yrittänyt kieputtaa niitä rintsikoiden olkaimien ympäri pitämään neuletta paikallaan mutta tämä ei kyllä toimi.
Elämää suurempia mysteereitä :)
Vierailija kirjoitti:
Ohuissa kirjoissa ne taitetut osat toimivat kirjanmerkkeinä ekalla lukemiskerralla. Toiselle kierrokselle mennessä irtokansi on jo hävinnyt eli kulmien taittelu kirjanmerkeiksi alkaa taas. :)
Kiperämpi kysymys: mikä tarkoitus on nillä puseroiden olkasaumoissa olevilla lenkeillä? Pitääkö ne jotenkin viritellä henkariin ripustettaessa (ja jos joo, niin miksi ne kaupassa eivät ole tässä käytössä?) vai onko tarkoitus jotenkin pukeutumisteknistä? Olen joskus yrittänyt kieputtaa niitä rintsikoiden olkaimien ympäri pitämään neuletta paikallaan mutta tämä ei kyllä toimi.
Elämää suurempia mysteereitä :)
Ne nauhat laitetaan henkarin (sen keskiosan, josta henkari ripustetaan) ympäri. Niin ne on yleensä kaupassakin.
Niitä kutsutaan markkinointikansiksi. Juntin tunnistaa siitä että laittaa kirjat markkinointikansineen kirjahyllyyn. Roskiin ne laitetaan.
Tämä!