Onneksi jätin Suomen
Yksi parhaimmista päätöksistä oli lähteä Suomesta pois. Kyllä Suomi on yksi Impivaara, ihan turha yrittää jollain Slushilla peitellä sitä, että Suomella menee huonosti ja puhe talouskasvusta on täyttä kukkua. Totta kai kasvua saadaan paperilla, jos lähtötaso valitaan matalaksi.
Suomi epäonnistuu täysin 10 vuoden sisällä. Olen siitä vakuuttunut.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
On sitä nähtyä maata jos toistakin ja aina palannut rakkaaseen kotimaahan.
Moni tutuistani on käynyt kokeilemassa siipiään ulkomailla ja lähes jokainen on palannut takaisin suomeen tyytyväisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa asia jota en ymmärrä Suomen jättäjissä on se, että miten he jaksavat hoitaa KAIKKI asiat englanniksi. Minä olen ollut aina hyvä kielissä, mutta en jaksa aina miettiä että mikä mikäkin sana olikaan englanniksi. En tarvitse tekstityksiä englanninkielisiin ohjelmiin, mutta aivoissani ei ole mitään miljoonan sanan tietopankkia valmiina.
Toinen on asioiden hoito ylipäätään. Eikös vielä tänäkin päivänä ole maita, joissa raha-asiat voi hoitaa pelkästään pankissa ja palkka tulee sekkinä? Never ever sellaista.
Noin muuten olen kyllästynyt Suomen ilmastoon, MUTTA samaan aikaan osaan arvostaa montaa asiaa täällä.
I won't probably ever move away from Finland...but I love English and I don't need to think while speaking/writing it.
In addition...I don't work, I have all the time in the world. Wish I were healthy.
*I wish I was healthy.
I was
You were
She/He/it was
We were
You were
They were
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, 20 vuotta olen jo ollut poissa. Nyt kun jäin eläkkeelle niin ajattelin ostaa kesämökin Suomesta mutta tonnin kiinteistövero vuodessa ja sähkön idioottimaiset siirtomaksut muuttivat mielen.
Totta. Monissa maissa asuminen ja terveydenhuolto vievät suuren osan tuloista vaikka ruoka olisikin lähes ilmaista ja aurinko paistaa aina. Käteen ei jääkään enää sitä paria tonnia vuodessa, jolla kesämökin ylläpitokustannukset katettaisiin.
Mutta miksi haluat mökin suomesta, kun asut tyytyväisenä ulkomailla?
Töiden perässä muutin pois Suomesta, mutta mielesätni Suomi en edelleen maailman paras maa, eikä olisi mitään ongelmaa palata jos saisin hyvän ja mielenkiintoisen työtarjouksen.
Käytin englantia pääasiallisena työkielenä jo vielä Suomessa asuessani, joten se ei ole ongelma. Tämä paikallinen kieli vähän rasittaa, kun siihen en ole niin tottunut ja joutuu oikeasti keskittymään pysyäkseen mukana puheenaiheissa ym.
Asuimme Frankfurtissa.
Saksa oli varmasti miehelleni ihan hyvä perinteisen vanhoillinen maa, mutta naiselle vielä aika kaukana pohjoismaisesta tasa-arvosta. Se perinteinen kotiäiti/vaimo joka hoitaa yksin kodin (sillonkin kun tekee omaa uraa) asenne tökki vastaa jo silloin. Tämä tismalleen sama ongelma tulee vastaan jokaikisessä maassa, josta puuttuu suomalainen tasa-arvoinen kouluruokailu ja esim. julkinen liikenne. Britanniassa asunut expät tietää varmasti mitä tarkoitan. Äiti on AINA se joka laittaa eväät TAI on kotona laittamassa lounaan. Ja koska koululaisia ei todellisesta (Libanon, Namibia) tai kuvitellusta/kulttuurisidonnaisesta (Yhdysvallat, Kanada) turvallisuustilanteesta johtuen voi laittaa koulutielle yksin (toisin kuin Suomessa, jossa on kunnon pyörätiet ja toimiva julkinen liikenne, molemmista iso kiitos), lähtokohtaisesti KOTIÄITI on se joka kuskaa. Hyvä (teko)syy sille miksei naisten pidä mennä töihin kodin ulkopuolelle tai ainkaan tehdä mitään kunnianhimoista, vastuullista ja vaativaa kokopäiväistä uraa.
Näistä ulkomaan komennuksista Libanon (Beirut) oli itse asiassa se kaikista paras paikka uranaiselle, johtuen osin ihan siitä, että palkattu koti-, siivous- ja autonkuljetusapu oli siellä halvinta ja helpoiten saatavilla.
Suomi romahtaa, tukiporukka ainoastaan hieroo käsiään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla sama, 20 vuotta olen jo ollut poissa. Nyt kun jäin eläkkeelle niin ajattelin ostaa kesämökin Suomesta mutta tonnin kiinteistövero vuodessa ja sähkön idioottimaiset siirtomaksut muuttivat mielen.
Totta. Monissa maissa asuminen ja terveydenhuolto vievät suuren osan tuloista vaikka ruoka olisikin lähes ilmaista ja aurinko paistaa aina. Käteen ei jääkään enää sitä paria tonnia vuodessa, jolla kesämökin ylläpitokustannukset katettaisiin.
Mutta miksi haluat mökin suomesta, kun asut tyytyväisenä ulkomailla?
Pikkuraha sinänsä mutta kyse on periaatteesta. Jos ostan talon, miksi jonkun pitäisi tulla käsi ojossa vaatimaan sen jälkeen minulta rahaa? Toinen tyhmä juttu minkä Suomen poliitikot ovat menneet tekemään, on myydä sähköverkot ulkomaalaisille yhtiöille. Verkon omistajalla on monopoli ja ne säätävät siirtohinnat kattoon.
Suomea olin ajatellut koska äidinkieleni on suomi. Nyt taidan kyllä alkaa katselemaan Kanadan tai Uuden Seelannin suuntaan. Viileitä maita nekin ja hyvät kalavedet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti AP muistat tämä elämänfilosofian myös sitten kun elämä menee siellä ulkomailla päinseiniä, rahat loppuu, terveys pettää ja vanhuus alkaa kolkutella ovella. Toivottavasti myös silloin ymmärrät pysyä pois suomalaisen tukijärjestelmän piiristä sillä onhan Suomi paska maa.
Koska suomi on ainoa maa, jossa on terveydenhuolto ja eläkkeet? Hyvin on aivot pesty.
Aika harvassa maassa ne asiat ovat paremmin tai edes yhtä hyvin kuin Suomessa, mutta jos sellaiseen maahan päädyt niin hyvä hyvä. Mutta jos tarkoituksesi on vain paeta vastuullista elämää niin tervemenoa ja pysy siellä sitten kanssa mihin ikinä päädytkin.
Aika useassa maassa on parempi terveydenhuolto kuin Suomessa. Kolmella tonnilla saa kansainvälisen sairausvakuutuksen jonka kattavuus on vähintään yhtä hyvä kuin Suomen julkisesti ylläpidetty, paitsi ettei tarvitse jonottaa minnekään. Asua voi missä vaan ja jos muuttaa, seuraa sairausvakuutus mukana.
Paljonkos sairausvakuutus maksaa Suomessa? Entä kun sinulla ei ole työtä eikä varaa maksaa 3000€ ? Ihminen joka ei ole koskaan kohdannut oikeita vaikeuksia ei osaa kuvitella tilannetta, jossa ei ole varaa eikä hlökohtaisia resursseja. Tosiasia on että Suomessa tukiverkot toimivat.
Maksaa esim mun palkasta noin tonnin vuodessa ja työnantaja maksaa puolet vielä päälle. Tällähän toki ei hoitoa edes saa,vaan lisäksi pitää olla yksityinen vakuutus joka maksaa melkein toisen mokoman päälle.
Katso sitä palkkakuittia jos joskus töihin pääset... Terveydenhuolto ei todellakaan ole Suomessa ilmaista.
Siinä on oman sairausvakuutuksesi hinta mutta ei ne verot siihen jää. Sen lisäksi nimittäin maksat kaikkien niiden sairausvakuutukset ja elämisen jotka eivät maksa sitä itse. Esim. yhden monilapsisen somaliyksinhuoltajaperheen elättämiseen menee 20 nettoveronmaksajan kaikki verorahat.
Englantia osaava kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa asia jota en ymmärrä Suomen jättäjissä on se, että miten he jaksavat hoitaa KAIKKI asiat englanniksi. Minä olen ollut aina hyvä kielissä, mutta en jaksa aina miettiä että mikä mikäkin sana olikaan englanniksi. En tarvitse tekstityksiä englanninkielisiin ohjelmiin, mutta aivoissani ei ole mitään miljoonan sanan tietopankkia valmiina.
Toinen on asioiden hoito ylipäätään. Eikös vielä tänäkin päivänä ole maita, joissa raha-asiat voi hoitaa pelkästään pankissa ja palkka tulee sekkinä? Never ever sellaista.
Noin muuten olen kyllästynyt Suomen ilmastoon, MUTTA samaan aikaan osaan arvostaa montaa asiaa täällä.
I won't probably ever move away from Finland...but I love English and I don't need to think while speaking/writing it.
In addition...I don't work, I have all the time in the world. Wish I were healthy.
*I wish I was healthy.
I was
You were
She/He/it was
We were
You were
They were
Itse asiassa I wish I were on täysin oikein tässä. Kuuluu tiettyin finesseihin englannin kielrssä tietää se.
T. Eri
Miksi joku jäisi Suomeen? Täytyy olla jotenkin yksinkertainen. Globaalit ihmiset ovat kaikin tavoin mielenkiintoisempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti AP muistat tämä elämänfilosofian myös sitten kun elämä menee siellä ulkomailla päinseiniä, rahat loppuu, terveys pettää ja vanhuus alkaa kolkutella ovella. Toivottavasti myös silloin ymmärrät pysyä pois suomalaisen tukijärjestelmän piiristä sillä onhan Suomi paska maa.
Koska suomi on ainoa maa, jossa on terveydenhuolto ja eläkkeet? Hyvin on aivot pesty.
Aika harvassa maassa ne asiat ovat paremmin tai edes yhtä hyvin kuin Suomessa, mutta jos sellaiseen maahan päädyt niin hyvä hyvä. Mutta jos tarkoituksesi on vain paeta vastuullista elämää niin tervemenoa ja pysy siellä sitten kanssa mihin ikinä päädytkin.
Voi hyvänen aika. Suurimmassa osassa euroopan maita on huomattavasti parempi terveydenhuolto kuin suomessa. Vastuu nyt ei liity tähän asiaan mitenkään. Ja kiitos toivotuksista, tarkoitus on tosiaan pysyä. Harmi sulle että mukana lähtee kaksi korkeakoulututkintoa ja vuodessa yli 20 tonnia pelkkiä tuloveroja ;). Voi tulla teille tukieläteille jossain vaiheessa itku.
Älä ole noin itseäsi täynnä. Kun muutat pois, sinulta vapautuvaan työpaikkaan palkataan joku muu, jolta sitten pidätetään (se maksaa kuulostaa siltä kuin asia olisi jotenkin vapaaehtoinen) yhtä lailla palkasta veroja.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuntuu, että suurelle osalle suomalaisista ei ole valjennut, kuinka huonosti asiat valtion taloudessa ovat. Hallitus pystyi pidentämään valtiolla työskentelevien työaikaa peräti 6 minuuttia per päivä, jolloin kokonaistyöaika on 7 tuntia 21 min päivässä. Voin sanoa, että tuollaisella panoksella Suomi jää pohjasarjaan. Katsotaan mihin tahansa muualle, ovat työpäivät valtion hommissa pidempiä. Jopa Ruotsissa 8 tuntia, johon EI sisälly ruokataukoa.
Pöhöttönyt julkinen sektori ja vähäinen yrittäjyys ajavat Suomen sellaiseen ahdinkoon, jota ei ole ennen nähty. Suosittelen jokaiselle omilla aivoillaan ajattelevaa lähtemään Suomesta nopeasti.
Katso sinä vaikka Ranskaan äläkä höpötä typeriä. Kokonaistyöajan pidentäminen joillain minuuteilla nyt muutenkin on aika yhdentekevää varsinkin töissä, joissa työtä ei ole tasaisesti. Tämä 6 lisäminuttia vietetään monella työpaikalla vauvapalstalla tai vaikka käymällä toisen kerran ajankulupaskalla.
Suomi on ollut maailman parhaimpia valtioita. Ongelma on, että ei ole enää tätä menoa.
Vierailija kirjoitti:
Asuimme Frankfurtissa.
Saksa oli varmasti miehelleni ihan hyvä perinteisen vanhoillinen maa, mutta naiselle vielä aika kaukana pohjoismaisesta tasa-arvosta. Se perinteinen kotiäiti/vaimo joka hoitaa yksin kodin (sillonkin kun tekee omaa uraa) asenne tökki vastaa jo silloin. Tämä tismalleen sama ongelma tulee vastaan jokaikisessä maassa, josta puuttuu suomalainen tasa-arvoinen kouluruokailu ja esim. julkinen liikenne. Britanniassa asunut expät tietää varmasti mitä tarkoitan. Äiti on AINA se joka laittaa eväät TAI on kotona laittamassa lounaan. Ja koska koululaisia ei todellisesta (Libanon, Namibia) tai kuvitellusta/kulttuurisidonnaisesta (Yhdysvallat, Kanada) turvallisuustilanteesta johtuen voi laittaa koulutielle yksin (toisin kuin Suomessa, jossa on kunnon pyörätiet ja toimiva julkinen liikenne, molemmista iso kiitos), lähtokohtaisesti KOTIÄITI on se joka kuskaa. Hyvä (teko)syy sille miksei naisten pidä mennä töihin kodin ulkopuolelle tai ainkaan tehdä mitään kunnianhimoista, vastuullista ja vaativaa kokopäiväistä uraa.
Näistä ulkomaan komennuksista Libanon (Beirut) oli itse asiassa se kaikista paras paikka uranaiselle, johtuen osin ihan siitä, että palkattu koti-, siivous- ja autonkuljetusapu oli siellä halvinta ja helpoiten saatavilla.
Jos on perheetön nainen, kuten minä, niin näillä asioilla ei ole niin väliksi.
Mut jännästi kaipaat Suomea, kun pitää tulla suomalaiselle keskustelupalstalle avautumaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen itsekin jättänyt Suomen taakseni jo kauan sitten. Miten elämäni tässä toisessa maassa voisi mennä "päinseiniä", en ymmärrä. Terveydenhuolto esimerkiksi pelaa täällä paremmin kuin Suomessa. Ja esimerkiksi hammashoito on hyvää ja todella edullista: Kävin juuri yksityisellä klinikalla, ensin tarkastus ja puhdistus, yhteensä 35 euroa. Toisella käynnillä vaihdettiin yksi huonoksi mennyt paikka, hinta 30 euroa.
Terveyteni petti jo Suomessa ja juuri siellä. Täällä on parempi elää.
Vierailija kirjoitti:
Mut jännästi kaipaat Suomea, kun pitää tulla suomalaiselle keskustelupalstalle avautumaan.
Terveiset Pohjois-Amerikasta. Minäkin palstailen välillä suomalaisilla palstoilla. Kuinka vähäjärkinen pitää olla, jos kuvittelee tämän merkitsevän, että kaipaan elämää Suomessa pitkine, pimeine talvineen, murjottavine ihmisineen jne.? Elämäni on loistavaa juuri näin, eikä se kovinkaan paljon huononisi vaikka suomalaiset palstat poistuisivat internetistä. Niin kauan kuin niitä on, palstailen totta kai välillä suomeksi, vaikka Suomi-palstojen merkitys koko elämäni mittakaavassa onkin kovin vähäinen.
Saksassa on joka osavaltiossa oma koulusysteeminsä. Ja jotkut niistä ovat todellakin korkeatasoisempia kuin Suomessa.