Aivan ihana talvisodan muistomerkki paljastettu!
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000005471261.html
mitä teille tulee ekana mieleen "teoksesta"?
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juntit, jotka eivät patsaasta tykkää, eivät pysty "lukemaan" sitä ja vaativat jo sen sijalle jotakin perinteistä "kiväärit pystyssä itäänpäin"-meininkiä sijalle.
Itse patsas on todella hyvä ja symbolinen: reiäksi ammuttu sotilas, joka kaikesta huolimatta seisoo. 26000 suomalaista kaatui ja yli 60000 haavoittui tuossa kolmen kuukauden sodassa. Ties kuinka moni vielä henkisesti lopuksi iäkseen. Heillä kaikilla oli siis reikiä sisällään, joten patsas on täysosuma.
Ja mitä se pallo siinä sotilaan alla kuvastaa? Kuun pintaa? Pallojuustoa? Hirveää sontaa ja veronmaksajien rahoituksella luonnollisesti.
Tykinkuulaa? Sitä kuinka kaltevalla pinnalla kansakunta oli? Tai ehkä se on ihan vain jalusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotilas, joka on ammuttu reikiä täyteen. Jokseenkin koominen muistomerkki, mutta toisaalta hyvä tuoda vähän huumoriakin tähän touhuun. Suomessa palvotaan veteraaneja aivan liikaa. Toivottavasti tästä päästään viimeistään silloin, kun viimeinenkin veteraani kuolee. Mielestäni sodasta annetaan liian ruusuista kuvaa Suomen osalta. Suomi ihan itse sotaan osallistui ja järjetöntä tehdä tästä jotain sankaritarinaa.
Suomi oli natsien liittolainen joten ei aivan korkeimman asialla, vaikka rintamapapisto näin esittikin.
Mene vasuri nyt hiomaan itsenäisyyspäivän suunnitelmaa omaisuuden tuhoamiseksi "riistäjiltä".
Vierailija kirjoitti:
Juntit, jotka eivät patsaasta tykkää, eivät pysty "lukemaan" sitä ja vaativat jo sen sijalle jotakin perinteistä "kiväärit pystyssä itäänpäin"-meininkiä sijalle.
Itse patsas on todella hyvä ja symbolinen: reiäksi ammuttu sotilas, joka kaikesta huolimatta seisoo. 26000 suomalaista kaatui ja yli 60000 haavoittui tuossa kolmen kuukauden sodassa. Ties kuinka moni vielä henkisesti lopuksi iäkseen. Heillä kaikilla oli siis reikiä sisällään, joten patsas on täysosuma.
Näin itsekin ajattelin. Sotilas on mielestäni hieno, mutta tuosta pallosta en piittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lainkaan yllättynyt, ettei valtaosalla av-mammoista ja iltiksen lukijoista ole alkeellistakaan käsitystä symboliikasta.
On oikein hyvä käsitys symboliikasta, mutta muistomerkki on yksinkertaisesti ruma ja huonosti toteutettu.
Itse asiassa tykkään. Patsas on moderni ja jos ei tiedä sen tarkoitusta, se näyttää mielenkiintoiselta.
Kun taas miettii mitä patsas edustaa ja sen nimeä Valon tuoja, se onkin aika liikuttava. Tuohon yhteen sotilaan hahmoon ikään kuin on ammuttu kaikki talvisodan luodit. Näyttää sen kuinka suuren uhrauksen sen ajan nuoret miehet ovat tehneet. Mutta toisaalta, kun pimeässä yössä patsas valaistaan, niin nuo luodinreiät läpäisevätkin valon, tuovat valoa ympärilleen. Sodassa kuolleiden ja haavoittuneiden uhraus ei ollut turha, sitä se tarkoittaa.
Näin minä näen sen.
Ja huom. nuoret ja uussivistymättömät. Sotilaalla ei ole huppari vaan tietenkin talvisodassa käytetty valkea asu, kuuluisa lumipuku.
Suomi elää vieläkin talvisodan kautta, eikä pääse lainkaan eteenpäin. Nyt on jo vuosi 2017, mutta tuntuu, kuin 1939 olisi kiinnekohta, jonka lähtökohdista asioita arvioidaan ja katsotaan Suomesssa. Muissa maissa eletään vahvemmin tätä hetkeä, josta käsin katsellaan muita asioita ja aikakausia. Ei ihme, ettei Suomi kehity.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sotilas, joka on ammuttu reikiä täyteen. Jokseenkin koominen muistomerkki, mutta toisaalta hyvä tuoda vähän huumoriakin tähän touhuun. Suomessa palvotaan veteraaneja aivan liikaa. Toivottavasti tästä päästään viimeistään silloin, kun viimeinenkin veteraani kuolee. Mielestäni sodasta annetaan liian ruusuista kuvaa Suomen osalta. Suomi ihan itse sotaan osallistui ja järjetöntä tehdä tästä jotain sankaritarinaa.
Suomi oli natsien liittolainen joten ei aivan korkeimman asialla, vaikka rintamapapisto näin esittikin.
Hyvin syöneet porvaripapit julisti Jumalankin olevan suomalaisten puolella ryssiä vastaan. Aina silloin kun rahvaalta halutaan palveluksia niin Jumala vedetään esiin että köyhä luopuisi viimeisistä pennosistaan rikkaan hyväksi, joskus pitäisi luopua myös hengestään.
Minusta momumentti tai taideteos on huono, jos sitä pitää hirveästi selitellä tai perustella mitä se tarkoittaa, sen pitäisi toimia heti ensisilmäykseltä ja saada aikaan sellainen hiljainen "Wau.". Jos joku ulkomaalainen näkee sen ja miettii että mitähän se edustaa ja joku kertoo että Talvisotaa, niin todennäköisesti reaktio on että: "Aha, okei.... Öö, miksi siinä on reikiä?". Valitettava totuus nyt kuitenkin on se, ettei se ole kovin näyttävä ilmestys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuryssä Pietarisssa näkee pahaa unta
Venäjä on rajamaa ja Suomi valtakunta..
Vierailija kirjoitti:
Suomi elää vieläkin talvisodan kautta, eikä pääse lainkaan eteenpäin. Nyt on jo vuosi 2017, mutta tuntuu, kuin 1939 olisi kiinnekohta, jonka lähtökohdista asioita arvioidaan ja katsotaan Suomesssa. Muissa maissa eletään vahvemmin tätä hetkeä, josta käsin katsellaan muita asioita ja aikakausia. Ei ihme, ettei Suomi kehity.
Suomi ei kehity? Voi mitä paskaa jauhat..
Inhottaa kaikki reikäiset jutut, niin tuosta tulee kylmiä väreitä kun katsoo. Eikä siis mitenkään hyvällä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Hah, jaa luulet ettei muissa maissa ole mitään perinteitä tai muistella historiallisia asioita tai sotia? Olet todella pihalla. Jos me suomalaiset asuttaisiin esim Italiassa, niin me oltaisiin varmaan jo romutettu Colosseum rumana ja aikansa eläneenä stadionina, joka lähinnä muistuttaa vanhasta ja tuhoon päättyneestä valtakunnasta, sekä väkivaltaisesta ja häpeällisestä gladiaattori-aikakaudesta ja sen sijaan katsottaisiin tiukasti tulevaisuuteen ja digiaikakauteen.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tykkään. Patsas on moderni ja jos ei tiedä sen tarkoitusta, se näyttää mielenkiintoiselta.
Kun taas miettii mitä patsas edustaa ja sen nimeä Valon tuoja, se onkin aika liikuttava. Tuohon yhteen sotilaan hahmoon ikään kuin on ammuttu kaikki talvisodan luodit. Näyttää sen kuinka suuren uhrauksen sen ajan nuoret miehet ovat tehneet. Mutta toisaalta, kun pimeässä yössä patsas valaistaan, niin nuo luodinreiät läpäisevätkin valon, tuovat valoa ympärilleen. Sodassa kuolleiden ja haavoittuneiden uhraus ei ollut turha, sitä se tarkoittaa.
Näin minä näen sen.
Ja huom. nuoret ja uussivistymättömät. Sotilaalla ei ole huppari vaan tietenkin talvisodassa käytetty valkea asu, kuuluisa lumipuku.
Ei ne mitään uhrausta tehneet koska poliitikot pakotti heidät sotaan kuolemaan. Jos he olisi itse saanet päättää niin olisivat heittäneet aseen pusikkoon ja lähteneet kotiin ja tehneet rauhan ilman sotaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuryssä Pietarisssa näkee pahaa unta
Venäjä on rajamaa ja Suomi valtakunta..
Se on kyllä pikkuryssät monikossa...
Vierailija kirjoitti:
Minusta momumentti tai taideteos on huono, jos sitä pitää hirveästi selitellä tai perustella mitä se tarkoittaa, sen pitäisi toimia heti ensisilmäykseltä ja saada aikaan sellainen hiljainen "Wau.". Jos joku ulkomaalainen näkee sen ja miettii että mitähän se edustaa ja joku kertoo että Talvisotaa, niin todennäköisesti reaktio on että: "Aha, okei.... Öö, miksi siinä on reikiä?". Valitettava totuus nyt kuitenkin on se, ettei se ole kovin näyttävä ilmestys.
? Koska se kuvaa hyvin yleistä suomalaista juustoa?
Luulin, että Juhan af Grannin kaveri avaruudesta laskeutui tänne.
Vierailija kirjoitti:
Aah, "mitä ne meistä ajattelee"... Aika moni sentään tuntuu ymmärtäneen muistomerkin tarkoituksen, eikä se sentään patsaan vika ole jos kaikki eivät näe sitä samalla tavalla. Mitä niihin muihin muistomerkkeihin tulee, niin kuinka moni saa ensisilmäyksellä ahaa-elämyksen esimerkiksi Keisarinnan kivestä?
Mulle tulee mieleen Kuu-ukko. Reikäinen avaruuspuku päällä. Hävettää kun tollanen on Helsingin keskeisemmällä paikalla. Eikö voisi siirtää se vaikka Matinkylään. Minä tykkäsin niistä lehmä taideteoksista.
En ole lainkaan yllättynyt, ettei valtaosalla av-mammoista ja iltiksen lukijoista ole alkeellistakaan käsitystä symboliikasta.