Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä maitoa teillä käytetään ja miksi?

Mamiska
29.11.2017 |

Meillä juodaan täysmaitoa. Meillä vanhemmilla molemmilla ollut pienestä saakka omassa perheessä täysmaito käytössä ja siihen ollaan totuttu. Myös lapset juo punaista maitoa ruuan kanssa, vaikka nykyään lapsillekin suositellaan kuulemma rasvatonta maitoa. Kokeilivat rasvatonta ja sanoivat etteivät juo enempää.

Kommentit (169)

Vierailija
161/169 |
01.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omituinen kysymys!

Vierailija
162/169 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Levyt maitoa tai luomu kevytmaitoa menee kuuden hengen perheessä monta purkkia viikossa ruokajuomana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/169 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kermaa kahviin ja lapselle luomu täysmaitoa. Meillä ei rasvattomiin litkuihin kosketa...

Vierailija
164/169 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee. Ruuanlaitossa ja leivonnassa käytetään kauramaitoa (rainbow tai pirkka) tai tummansinistä laktoositonta. Yleensä sitä juustoportin(?) vapaan lehmän. Ei lapsia ja kahvi juodaan mustana. Tosin jos lapsia olisi, antaisin varmaan vettä, piimää tai kauramaitoa.

Vierailija
165/169 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koko perheelle rasvatonta maitoa tai vettä ruokajuomana. Kahvin joukossa ja puuron tekoon kevytmaitoa. 

Sukuni puolelta on raskas taipumus korkeisiin kolesteroliarvoihin ja sen myötä sydän- ja verisuonitauteihin, joten vältellään tyydyttyneitä rasvoja.

Teille alapeukuttelijoille tiedoksi, että mm. edesmennyt isäni, joka söi voita ja joi täysi/kevytmaitoa ja rakasti läskisoossia, sai ensimmäisen sydäninfarktin 44v iässä. Hän ei ollut ylipainoinen. Hänelle tehtiin sydämen verisuonten stenttauksia ja alaraajojen valtimo-ohituksia pahojen valtimoiden ahtaumien takia.  Myös hänen omat vanhemmat kuolivat sydän- ja verisuonitauteihin. 

Minä olen nyt 50v. kolesteroliarvoni ovat normaalit ja olen fyysisesti hyvässä kunnossa. Tiedän, että liikunnalla, tupakoimattomuudella ja tyydyttyneiden rasvojen välttämisellä olen ainakin toistaiseksi onnistunut välttämään em. sairauden.

Vierailija
166/169 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään, kun kuopuskin on jo 10kk eikä enää juo rintamaitoa. Meillä lapset ovat saaneet syntymänsä jälkeen rintamaitoani noin 7-8 kuukauden ajan (tietenkin loppuaikoina vain kiinteiden ruokien lisänä) mutta isommat lapset ja me aikuiset emme maitoa juo. Suomalaiset ovat kummallista vasikkakansaa, kun tuntuu että joka aterialla pitäisi jokaisen juoda ainakin 2-3 lasia maitoa sen lisäksi että ruokiin lisätään usein erilaisia maitotuotteita ja sen lisäksi pitäisi syödä hirveästi esim. juustoa, viiliä, rahkaa ja muita maitotuotteita. Heti kun joku ei käytä maitotuotteita, niin pelotellaan, että aliravitsemukseen, luiden haurastumiseen ja ravintoaineiden puutteeseen kuolet vaikka muuten söisit todella monipuolisesti.

Vierailija
167/169 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maito on pahaa lehmien rauhaseritettä. kirjoitti:

Ei mitään, kun kuopuskin on jo 10kk eikä enää juo rintamaitoa. Meillä lapset ovat saaneet syntymänsä jälkeen rintamaitoani noin 7-8 kuukauden ajan (tietenkin loppuaikoina vain kiinteiden ruokien lisänä) mutta isommat lapset ja me aikuiset emme maitoa juo. Suomalaiset ovat kummallista vasikkakansaa, kun tuntuu että joka aterialla pitäisi jokaisen juoda ainakin 2-3 lasia maitoa sen lisäksi että ruokiin lisätään usein erilaisia maitotuotteita ja sen lisäksi pitäisi syödä hirveästi esim. juustoa, viiliä, rahkaa ja muita maitotuotteita. Heti kun joku ei käytä maitotuotteita, niin pelotellaan, että aliravitsemukseen, luiden haurastumiseen ja ravintoaineiden puutteeseen kuolet vaikka muuten söisit todella monipuolisesti.

Njaa.. mä en ole ikinä kuullut, että jokaisen pitäisi juoda joka aterialla 2-3 lasia maitoa? Onko joku oikeasti kuullut tällaista?

Suomalaisia kehotetaan nauttimaan maitotuotteita sen sisältämän kalsiumin takia. Kalsium on tärkeä luuston vahvaksi kehittymisen takia. Osteoporoosi on hankala sairaus joka aiheuttaa luiden haurastumista ja niiden murtumia. Kalsiumia on toki esim. siemenistä ja kasviksista, mutta maidon kalsium imeytyy huomattavasti helpommin. 800-600 mg kalsiumia saa kolmesta lasillisesta maidosta  sekä kolmesta juustosiivusta vuorokaudessa.  

Kerrohan vielä mikä olisi terveellisempi ruokajuoma maidon sijasta? Ja missä päin maailmaa sitä juodaan? Maailmalla matkustellessani olen havainnut ihmisten ruokajuomana olevan viiniä, virvoitusjuomia, olutta, mehua. Nekö on parempia?

Itse juon vettä aterioilla, mutta huolehdin muuten maitotuotteiden kalsiumin saannista.

Vierailija
168/169 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasvatonta maitoa itselleni ja pojalle soijamaitoa, siksi kun mahansa ei tahdo kestää lehmänmaitoa.

Vierailija
169/169 |
02.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaslinkin Aitoa, on tosi hyvää!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi