Ovulaation puuttuminen
Ollaan miehen kanssa reilu parikymppisiä terveitä, hyviä elintapoja noudattavia nuoria. Olemme yrittäneet vauvaa kesäkuusta lähtien. Yhdyntöjä on 2-5 kertaa viikossa.
Ovulaatiota olen testannut tikuttaa neljästä kierrosta, tuloksetta. (Markkinoiden liuskatesteillä ja clearbluen digitaalisilla testeillä) Mitään ovulaation oireita ei ole ollut.
Viime kuussa kävin gynekologilla, jossa tehtiin perustutkimus ja kaikki näytti olevan kunnossa. Alapään ultrassa näkyi hyvät munasarjat ja kypsyvä munarakkula, jonka olisi pitänyt irrota 1-3 päivän sisällä käynnistä. Seksiä harrastettiin, ovulaatiota testattiin, mutta ei.
Olen siis melko varma etten ovuloi, joten mihin tällaisessa tilanteessa tulisi olla yhteydessä tai miten asiaa kannattaisi lähteä hoitamaan? Omia kokemuksia, vauva.fi omien lääkäreiden diagnooseja ja muuta saa kertoa!
Kommentit (4)
Itse ovuloin aikaisemmin säännöllisesti, tunnistan ovulaation erinäisistä kehon tuntemuksista, mutta ensimmäinen keskenmeno sekoitti pakan. Tämän jälkeen meni pitkään ennen kuin ovuloin uudelleen, joskin stressillä oli oma osansa asiassa. Pidän todennäköisenä että minulla oli jotain häikkää progesteronin kanssa, tiputteluvuoto ennen kuukautisia muodostui tavaksi. Kierron pituus oli ihan normaali, joten lääkäri ei katsonut minussa olevan vikaa. Ovuloinnin puutteeseen oli kuitenkin aika yllättävä lääke, nimittäin voimaharjoittelu. Elämäntavat muutoin kunnossa ja ihmetytti että miksi en ovuloi kun kaikki on niinkuin pitää.
Ovuloimattomuuteen auttaa OI-hoito eli Ovulaation Induktio. Siinä munarakkula kypsytetään ja saadaan irtoamaan lääkkeillä. Yksityiseltä puolelta pääset heti hoitoon, julkisella luultavasti vasta vuoden päästä.
Millaisia tuloksia olet saanut ovulaatiotesteillä? Onko viivat vahvistuneet yhtään? Se että lääkäri on nähnyt ultrassa kypsyvän munarakkulan ja toisaalta ei ole sanonut että olisi mitään häikkää, niin kyllä sen munarakkulan pitäisi siellä puhjeta. Muutenhan siellä olisi näkynyt monta puhkeamatonta rakkulaa.
Samat epäilyt mullakin.
Kuukautiset mulle tulee kuitenkin säännöllisen epäsäännöllisesti, kierto tosin heittelee helposti pienestäkin stressistä tai elämänmuutoksesta ollen 34-50 päivän välillä. Säännöllinen 34 aina kun elämässä ei ole stressiä, lähemmäs 50 aina kun stressiä on.
Olen yrittänyt lääkärillekin kertoa tästä ovulaation puute-epäilystäni, mutta vastaukseksi sain vaan että kun kuukautiset kuitenkin tulee niin ei olensyytä tutkia...
Älä mieti asiaa.