Facebookin roskalavat - kierrätystä vai hyväntekeväisyyttä?
Seurasin puolisen vuotta paikallista facebook-ryhmää ennen kaupungin vaihdostani. Ryhmän nimi on roskalava ja niitähän on paljon, isoilla ja keskisuurilla paikkakunnilla on omansa, joten varmaan monelle tuttu.
Siellä siis ihmiset antavat ja vastaanottava itselleen ylimääräistä tavaraa ilmaiseksi. Itsekin olen antanut paljon pois ja sitä kautta hakenut jotain, mitä ei kaupasta saa, esim vanhaa elektroniikkaa ja tarvikkeita askarteluun.
Mielsin sen kierrätysryhmäksi ja sillä mielin annoin omaa tavaraa pois, ja hain.
Siellä meno alkoi kuitenkin käymään levottomaksi, kun jotkut jäsenet alkoivat melskaamaan siitä, että ryhmässä on hyvin toimeen tulevia ihmisiä, koska joku oli hakenut tuolin hienolla autolla jne. Vastaavia aloituksia tuli useampi. Osa valitti siitä, että heidän antamiaan tavaroita jälleenmyytiin tori.fissä ja paikallisilla kirppareilla.
Ryhmän säännöistä ei käy ilmi, mutta voisi olettaa, että ryhmä, jossa annetaan suurimmaksi osaksi romua pois kunnostettavaksi (iso osa tietysti käyttökelpoista tavaraa sellaisenaan, mutta suurin osa on käytettyä), on kierrätysryhmä, ei hyväntekeväisyysryhmä. Tai siis, kuka tarvitsee henkensä pitimiksi esimerkiksi tuikkukippoja, eriparisia korviksia, käytettyjä vaatteita ja VHS-kasetteja? Siellä harvoin annetaan esimerkiksi ruokaa.
Olikohan valittajat kuvitelleet, että joku köyhä tulee ja hakee sen kuluneen nojatuolin pyörällä tai kävellen ja kantaa sen kotiinsa? Ja mitä jälleenmyyntiin tulee, niin harva tavara on niin uniikki, että voi varmasti sanoa, että juuri se on se yksilö, joka annettiin roskalavalla. Itse en antajana välitä pätkän vertaa, mitä joku tekee minulta saamillaan tavaroilla. Ne eivät ole enää minun!
Oli pakko erota, koska se kyttääminen alkoi niin ahdistamaan, vaikka olenkin itse köyhyysrajan alapuolella, en omista autoa, enkä ole jälleenmyynyt mitään. Eikä kiinnosta liittyä paikalliseen ryhmään.
Onko teillä samanlaisia kokemuksia?
Kommentit (7)
Meillä se tuntuu toimivan hyvin. Hyviä löytöjä sieltä olen tehnyt. Onhan toki joka ryhmässä omat valittajansa ja varmaan riippuu vähän siitä missä asuu ja hakeeko itse tavarat, vai pyytääkö niitä tuomaan kotiin asti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä se tuntuu toimivan hyvin. Hyviä löytöjä sieltä olen tehnyt. Onhan toki joka ryhmässä omat valittajansa ja varmaan riippuu vähän siitä missä asuu ja hakeeko itse tavarat, vai pyytääkö niitä tuomaan kotiin asti.
No joo. Nyt sinne perustettiin jouluapu ketju. Kuuden lapsen yh hakee lapsille lahjoja. Profiilin mukaan, hän on onnellisesti naimisissa.
Joskus ollaan Facebookissa annettu ilmaiseksi ylimääräistä, periaatteessa ihan rahan arvoista tavaraa. Sillä ehdolla että ilmatteeks saa, kunhan meiltä himasta hakee pois.
Viimeksi annettiin toimiva pesukone.
Voi herranjestas sitä itkua ja narinaa!
”Voitko tuoda sinne ja sinne, tähän ja tähän kellonaikaan?
”Voitko varata, haen ehkä ens viikolla jos serkun kaima antaa sopivat kainalo-kainalo mitat”
Sitten nämä hupi varaajat, joista ei ”av”n jälkeen kuule sanaakaan.
Jne jne hirveitä kriteereitä ja vaatimuksia ilmaisen tavaran suhteen. Hyvä ettei oikean väristä seteliä pyydetty laittamaan mukana.
Nykyään heitän ennemmin roskiin, kuin annan faceryhmien kautta pois.
Kyllä mulle roskalava on nimenomaan roskille. Sinne on mennyt mm. kosteusvaurioinen työtuoli, rikkinäiset lastenrattaat, linttaan astutut kengät ja tarpeettomat keittiöroinat. Kaikki kelpaa jollekin.
Ryhmässä aina samat naamat varaavat. Täti-ihmiset vaipoista koristetavaroihin. Kaikki kelpaa. Kenen kotiin mahtuu kymmeniä uusia tavaroita kuukaudessa? Nämä ovat aina ekoina kun tavarailmoitus tulee. Ja ryhmän sääntöjen mukaan tavaran saa eka varaaja.
Juu siis tuo, että voiko tavaran antaja tuoda tavaran on oma lukunsa.Toki jos ilmoituksessa sanotaan, että voi tuoda bensakorvausta vastaan (varsinkin huonekalut ymmärrän), niin sitten. Mutta että kulkeutuuko kaiken maailman kupit ja kipot keskustaan...
Sitten oli niitä, jotka halusivat kuulla perustelut sille, miksi lahjoittaisi tavarat juuri sinulle... Että jaaha, omat raha-asiat pitäisi selvittää jollekin tuntemattomalle ja kilpailla siitä, kuka on kaikkein köyhin! :D
Muuallako toimii ilman draamaa? :D