Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten salata raskaus jouluna?

Vierailija
28.11.2017 |

Monen karvaan pettymyksen, yrittämisen ja keskenmenon jälkeen olen raskaana! Asun ulkomailla ja olen jo aikoja sitten varannut perinteisesti liput Suomeen. Joulun aikana olisin (jos kaikki menee hyvin) 9.viikolla raskaana. Olen tunnettu herkkusuu ja viininlipittäjä ja tunnetusti joka jouluna syönyt juusto- ja kalalautaset tyhjiksi ja hommannut viinit eri tilanteisiin. Miten hemmetissä saan pidettyä asian salassa? En ole perheeni ja sukuni kanssa niin läheinen että haluaisin vielä kertoa, varsinkaan kun asia on minulle todella herkkä ja kipeä.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano että aloitit elämäntapa remontin, johon kuuluu rajoitetettu ruokavalio ja nyt joulunakin saat syödä herkkuja vain rajoitetusti, eikä tietenkään käyttää alkoa. Käyt vielä lenkillä/salilla vielä niin uskoovat paremmin. Sanot että valitsit niin orjapiiskuri pt:n että et uskalla lipsua kun heti kotimaahan palattua tapaaminen. Ymmärrän hyvin että ei haluta kertoa vielä, itse kerroin molemmissa raskauksissa pomolle ekana, mummeille ja ukeillekkin vasta rakenneultran jälkeen ja loput huomas kun alko löysästä paidasta huolimatta maha pullottaa. Yks kkm tuossa välissä rv 9 ja siitä tiesi minä, mies, nlan th ja lääkäri ja pomo kun vein saikkulapun jossa luki syy. En missään nimessä olisi halunnut tämän asian leviävän esim vanhemmillemme tai sisaruksille koska välit ei ole niin läheiset.

Tuo tarkoittaa sitä, että ei suklaata, ei mitään jouluherkkuja, ei laatikoita eikä kinkkua. Vai mikä ihmeen ruokavalio on sellainen, missä saa mielin määrin syödä suklaata, mutta ei graavilohta? Ja jossa kahvikin närästää.

Vierailija
22/32 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain omat lapseni 90-luvulla, silloin sai syödä lohta ja juustoja, vain maksamakkara oli kiellttyjen listalla (ja muutkin maksaruuat). Silti tuolloin ei syntynyt suurta määrää listerian tms. vammauttamia lapsia, enemmän niillä oli ongelmana genitaaliherpeksen tarttuminen synnytyskanavasta.

Eli mieti hetki, minkä maan ja minkä vuosikymmenen ravitsemussuositusten mukaan ajattelit sen lapsen saada. Tänä vuonna suositeltu voidaan todeta jo helmikuussa lapselle hengenvaaralliseksi (etenkin, jos lapsi sattuu olemaan rotta), joten syö mitä aluat ja muista, että todennäköisyys lapsen vammautumiseen synnytyksessä on noin 30%.

Ennen vanhaan ei ollut listeriaa niin paljon, kun ruokaa ei säilötty vakuumissa niin pitkiä aikoja, kuin nykyään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selittämättä paras, yleensä olen hoksannut tuttavien raskaudet juuri siitä, että selittävät illanistujaisissa vähän vaikeina jotain lääkekuurista. Olen kyllä silti aina odottanut onnitelujeni kanssa siihen asti, että ovat itse julkistaneet asian.

Vierailija
24/32 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitkäs jouluruoista on kiellettyjä?

Graavikala, maksapatee, viinit, alkollinen glögi onko muita?

Jos täyttää lautasen puolilleen salaatilla ja lämpimällä ruoalla niin sittenhän voi sanoa ettei vaan jaksa kalaa tai muuta kiellettyä ja alkosta voi kieltäytyä helposti sanomalla vaikka, että on ollut niin usein päänsärkyä ettei halua riskeerata että alkaisi taas, vesi on kuulemma paras päänsärkyiselle.

Vaikka helpoimmalla pääsee kun sanoo, että yritys päällä niin eletään terveellisesti :)

Onnea raskauteen, ja koita nauttia joka hetkestä vaikka vähän stressaisikin ❤

Vierailija
25/32 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos perutat matkan vaikka noihin tulivuorenpurkauksiin vedoten? Tulet käymään Suomeen joko vasta vauvan kanssa tai vaikka vappuna kun olet raskauden suhteen jo paremmilla viikoilla. Ei tarvitse jossitella, salata eikä stressata

Vierailija
26/32 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea!

Toi on kyllä pötypuhetta, ettei kukaan seuraa syömisiä ja juomisia. Mä olin neljästi raskaana ja kullakin kertaa nimenomaan tuollaiset kokoontumiset paljasti. En omasta mielestä tuonut asiaa mitenkään tykö, vaan otin sen mitä pystyin ja "oot sä raskaana?!?!?"

En mäkään vielä noilla viikoilla kertonut. Kaksi noista neljästä raskaudesta päätyi keskenmenoon: rv11 ja toinen rv19.

Mä olen ihminen, joka haluaa nää asiat käydä itsekseen läpi. Sitä tunsi itsensä epäonnistujaksi (+ miljoona muuta kurjaa tunnetta) tuon rv 11 keskenmenon jälkeen, että enpä olisi siinä jaksanut muille kertoa ja säälittely mua ällöttää yli kaiken. Josta tuli kummasti kokemusta rv19 keskenmenon jälkeen. Se oli kamalaa aikaa. Se äitini ja anopin hössötys ja huolenpito oli liikaa mulle hetkittäin. Saisinko olla rauhassa, kiitos.

Tuo oli viimeinen raskaus, ei enää yritetty 12 vuoteen. Ruokapöytä kyttäys jatkuu yhä.

Vierailija
27/32 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se ole selkeintä jonkun kysyessä vastata, että on yritys päällä ja täytyy vähän katsoa syömisiä.

Vierailija
28/32 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni sanoo, ettei kukaan ala kyttäämään syömisiäsi, mutta meillä kyllä äiti vähintään tyrkyttää laittamisiaan ja kyselee mausta jne. Olisi kumma jos en suostuisikaan ottamaan jotain, mitä äitini haluaa maistettavan. Olisi myös liian epäkohteliasta kieltäytyä. Isä puolestaan huolehtii aina juomapuolesta ja kaataa esimerkiksi kaikille viinit.

Itse ehkä ottaisin lautasen täyteen ruokaa niin, ettei siitä erota, mitä olet ottanut. Viinistä sanoisin pyrkiväni vähentämään juomista, jolloin voisit ottaa sitä vähän ja esittää juovasi, ja sitten joko jättää se siihen ja toivoa, ettei kukaan kysy mikset juonut loppuun, huomaamatta kaataa se pois tai vaihtaa miehen kanssa.

Vierailija
29/32 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä, kaikki selittely ja säätö vaan paljastaa koko homman, ei kukaan muuten vilkuile toisten lautasia tai lasia. Oot ihan muina mammoina vaan, ruokaa voi ottaa vähän, siirrellä lautasella ja sit heivaa miehelle/roskiin. Jouluna lautasia on niin on paljon tiskissä ettei kukaan tajua keneltä jotain jäi. Mä onnistuin yleensä kaataan valkoviinilasit lavuaariin/nurmikolle/vessaan kun ”rennosti hortoilin” lasi kädessä. Pöydässä tyrkkäsin miehen ja mun lasit vaihtoon tai jopa tyhjensin lasini vesilasiin jos oli hämärää tai värillinen lasi. Tietenkään et voi määrättömästi muka-juoda, mutta kyllä pari kolme lasia voi hävittää näillä kikoilla kun vaan nostat sitä eka vähän huulille.

Vierailija
30/32 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerro että olet kiinnostunut kasvissyönnistä ja kokeilet sitä tänä jouluna, ja järjestä vegaaniset versiot esim graavilohesta ja mädistä sekä juustoista. Samasta syystä voit jättää viinejäkin juomatta :) Luulen myös että jos otat lasillisen viiniä ja siemailet sitä koko illallisen ajan niin kukaan ei huomaa mitään. Onnea raskaudesta! 

Ja tosiaan itsekin kannattaisin vain suoraan puhumista - perhehän voi tukea sitten myös jos jotakin sattuu. Tulisi ihana joulu vauvauutista sulatellessa!

Vierailija
31/32 |
30.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otat vaan muita ruokalajeja niin paljon, ettei muut huomaa, että hyppäsitkin graavikalan yli. Juustot on suomessa 98%pastöroituja, ei niitä tarvii pelätä. Viinin voit ottaa lasiin ja siemailla siitä pikkuriikkisiä annoksia, sit jossain vaiheessa miehesi voi ottaa sen tai käyt kaatamassa keittiön viemäriin. Pääasia, ettet tee kieltäytymisestä numeroa.

Eikö joka suvussa ole se yksi rääväsuu, joka kysyy koskas niitä vauvoja tulee? Mitä aiot hänelle vastata. Kaikista helpointa olis kertoa kaikille saman tien.

Vierailija
32/32 |
15.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitko ap viinivastaava? Tuot jonkun viinin josta otat mahdollisimman vähäprosenttista. Sitten kaadat siitä itsellesi vajaan lasillisen ja juot pari pientä siemausta. Jos kaadetaan lisää niin otat muttet juo. Ja ei se muutama suullinen mietoa viiniä nyt mitään tee.

Täytät sen lautasen sitten kaikilla muilla, niillä sallituilla.

Jos joku sattuu kysymään oliko vaikka graavi hyvää niin sanot että oli, söit sen heti ensimmäisenä.

Ja jos joku kysyy suoraan että oletko raskaana niin vastaat että et tiedä, yritys päällä.