Kiusaaja on sijoituslapsi
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusataanko sitä siksi, että se on sijoitettuna (ja siksi pistää takaisin)? Onko lapsella jokin diagnoosi: fas, adhd tmv. joka ei johdu lapsesta itsestään? Onko lapsi ollut kuinka kauan sijoitettuna, eli onko kriisivaihe vielä meneillään? Onko kiusaajalla kavereita?
Vastaukset näihin kysymyksiin vaikuttaa mielestäni siihen miten suhtautuisin asiaan. Missään tapauksessa kiusata ei saa ketään, mutta ratkaisun avaimet on erilaiset riippuen syystä. Selvittelisin asiaa siis koulun kanssa joka tapauksessa riippumatta lapsen taustoista.
Ei sitä kiusata. Se kiusaa muita.
En usko, että tiedät kaikkea mitä koululla tapahtuu. Myös syrjintä on kiusaamista. Kiusaajia ei myöskään koskaan ole vain yhtä. Kiusaaminen on ryhmäilmiö.
Ai en tiedä, jos itse olen se kiusattu?
Etkä mitenkään provosoi tilanteessa, ethän? Lempeästi hymyilen katsot häntä nenän varttasi pitkin kuinka hän ei kelpaa edes omille vanhemmilleen. Eristät, haukut, jne ja sitten syytät häntä yksin kiusaamisesta?
Ai että se onkin minun syytäni, että hän haukkuu minua, nimittelee, kamppasi luistellessa ja tönii. Yritti myös rikkoa pyöräni.
Rikosilmoitus ihan niin kuin muistakin kiusaajista. Tasa-arvoisiahan kaikki ovat vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiusataanko sitä siksi, että se on sijoitettuna (ja siksi pistää takaisin)? Onko lapsella jokin diagnoosi: fas, adhd tmv. joka ei johdu lapsesta itsestään? Onko lapsi ollut kuinka kauan sijoitettuna, eli onko kriisivaihe vielä meneillään? Onko kiusaajalla kavereita?
Vastaukset näihin kysymyksiin vaikuttaa mielestäni siihen miten suhtautuisin asiaan. Missään tapauksessa kiusata ei saa ketään, mutta ratkaisun avaimet on erilaiset riippuen syystä. Selvittelisin asiaa siis koulun kanssa joka tapauksessa riippumatta lapsen taustoista.
En usko, että tiedät kaikkea mitä koululla tapahtuu. Myös syrjintä on kiusaamista. Kiusaajia ei myöskään koskaan ole vain yhtä. Kiusaaminen on ryhmäilmiö.
No et tiedä, koska olet silloin osallisena tilanteessa ja katsot sitä vain omasta näkökulmastasi näkemättä kokonaisuutta. Ihan rehellisesti: suhtaudutko tähän sijoitettuun samalla tavalla kuin kavereihisi?
Ei, en suhtaudu ilkeään, minua nimittelevään ja satuttavaan ihmiseen, samalla tavalla kuin kavereihini. Yllätys?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Etkä mitenkään provosoi tilanteessa, ethän? Lempeästi hymyilen katsot häntä nenän varttasi pitkin kuinka hän ei kelpaa edes omille vanhemmilleen. Eristät, haukut, jne ja sitten syytät häntä yksin kiusaamisesta?
Onpas mennyt kiusaajahyysääminen sairaaksi. Kiusatuilta aletaan tiukata, että ethän vaan itse provosoi ja aiheuta kiusaamista. Kuvottavaa.
Minun kiusaajani isä teki itsemurhan, koska ei jaksanut poikaansa.
Miten kiusaamisesi on otettu opettajan toimesta vastaan? Mitä asialle on tehty?
Vierailija kirjoitti:
Miten kiusaamisesi on otettu opettajan toimesta vastaan? Mitä asialle on tehty?
Ei mitenkään, koska heidän mielestään kiusaamista ei tapahdu. Se on heidän mielestään vain kahnausta, mikä on ihan normaalia nuorten leikkiä. Kaikki ne, missä minua on sattunut, on ollut heidän mielestään vahinkoja, josta kiusaaja on päässyt pälkähästä huikkaamalla no sori.
Meillä on kokemusta vastaavasta. Lastani kiusasi jokin aika sitten juuri lapsi, joka asui sijaisperheessä. Oma kokemukseni on, että asiaan oli hyvin hankalaa puuttua, koska moni katsoi huonoa ja väkivaltaista käytöstä läpi sormien ja vetosi lapsen haasteelliseen taustaan. Epäilemättä tausta olikin haasteellinen, ja lapsen elämä varmaankin aikamoista.
Lapsi tuhosi oman lapseni omaisuutta, työnsi tämän alas portaita, kaatoi kivilattialle, varasteli ym. Päädyimme vaihtamaan lapseni koulua. Hän ei enää jaksanut tuollaista enkä kyllä minäkään. Onneksi asumme alueella, jossa n. kilometrin sisällä on useita kouluja.
Onhan minulla toki myötätuntoa tuollaisia onnettomia lapsia kohtaan, mutta ei huonot kotiolot eivät saa olla oikeutus sille, että muita voisi kohdella miten vain. Kohtahan kaikki voivat tosi huonosti. Meillekin joku sanoi, että lapseni ei halua olla tuon lapsen seurassa ja epäili, että lapseni pitää itseään liian hienona ym. Tässä on totta se, että lapseni ei tosiaan halunnut olla tuon lapsen seurassa, koska lapsi kiusasi ja käyttäytyi niin ikävästi. Eli se mikä on syy ja mikä seuraus meni monella sekaisin.
Lapsi oli sukulaissijoituksessa, ja ikävä totuus taisi olla se, että se ei hänen kohdallaan toiminut lainkaan. Ammattimainen sijoitusperhe olisi ollut hänelle varmasti parempi vaihtoehto, hän kaipasi selkeästi hyvin tarkkoja rajoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas mennyt kiusaajahyysääminen sairaaksi. Kiusatuilta aletaan tiukata, että ethän vaan itse provosoi ja aiheuta kiusaamista. Kuvottavaa.
Niinhän se on kautta aikojen ollut, että tilannetta katsotaan kokonaisvaltaisesti eikä vain yhden osapuolen lasien läpi katsottuna.
Luuserien myötäileminen on mennyt liian pitkälle. Tätäkin kiusaajaa täällä monet "ymmärtävät" ja muidenkin ilmeisesti pitäisi, koska kyseessä sijoituslapsi. Sikailu on sikailua, taustasta viis ja KAIKILLE samat säännöt! Voimia, Ap, mä en tota tyyppiä puheittesi perusteella sympatiseeraa: pane kova kovaa vastaan!
Ei kiusaaja tarvi mitään sääliä, oli sijoituslapsi tai ei.
Kiusaamista ei saada loppumaan yksin uhria säälimällä vaan pitää keskittyä myös siihen ongelman aiheuttajaan. Mitä se on siltä kiusaatulta pois, jos hän saa sen avun siinä missä kiusaajakin.
Vierailija kirjoitti:
Kiusaamista ei saada loppumaan yksin uhria säälimällä vaan pitää keskittyä myös siihen ongelman aiheuttajaan. Mitä se on siltä kiusaatulta pois, jos hän saa sen avun siinä missä kiusaajakin.
Kiusaavalle pitää tehdä selväksi, ettei kiusaaminen ole koskaan oikein. Mikään ei oikeuta kiusaamista.
Vierailija kirjoitti:
Uhrin pelastaminen tilanteesta on silti tärkeintä. Uhri ei ole syyllinen.
Toivon että kiusaajilla on kotona oikein paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Toivon että kiusaajilla on kotona oikein paskaa.
Ihan oikein niille.
Munkin kiusaajani oli sijaislapsi, joka kuvitteli olevansa oikeutettu tekemään mitä tahansa. Nyt se istuu linnassa jo neljättä vuotta.
Ilmeisesti joku puutteellinen moraalikäsitys.
Miten joku voi sääliä kiusaajaa?
Kiusaaja on itse valinnut tekonsa ja aiheuttanut kaiken paskan elämäänsä.
No et tiedä, koska olet silloin osallisena tilanteessa ja katsot sitä vain omasta näkökulmastasi näkemättä kokonaisuutta. Ihan rehellisesti: suhtaudutko tähän sijoitettuun samalla tavalla kuin kavereihisi?