Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten vielä nykyään ulkomailla oleskelevat kirjoittavat netissä ilman ääkkösiä?

Vierailija
28.11.2017 |

En vaan ymmärrä. IltaSanomien kommenttiosiossa tananaakin joku kirjoitti ilman äöå:tä.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä minäkään. Olen asunut poissa Suomesta vuodesta 1995 eikä minulla edes silloin ollut mitään vaikeuksia käyttää ä- ja ö-kirjaimia sähköposteissa. Ja sitten kun vuonna 1997 aloin käyttää nettiä, niin eivätpä olleet ääkköset mikään ongelma silloinkaan.

Vierailija
2/26 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos niitä ei ole näppäimistössä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkomailta ostetuissa läppäreissä ei ole ääkkösiä? 

Vierailija
4/26 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä, mikä fyysinen näppäimistö koneessa sattuu olemaan, ei ole mitään merkitystä. Virtuaalisen näppäimistön saa asennettua yhdessä minuutissa. Minäkin voisin halutessani kirjoittaa bulgariaa tällä ihan suomalaisella näppäimistölläni.

Vierailija
5/26 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tama on tapa saastaa sahkoa. Jokaısen on kannettava kortensa kekoon.

Vierailija
6/26 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä, mikä fyysinen näppäimistö koneessa sattuu olemaan, ei ole mitään merkitystä. Virtuaalisen näppäimistön saa asennettua yhdessä minuutissa. Minäkin voisin halutessani kirjoittaa bulgariaa tällä ihan suomalaisella näppäimistölläni.

Yrittää päteä bulgariankielentaidollaan. Ei mene läpi.

Vierailija
7/26 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No silloin kun olin vuoden vaihdossa, niin minulla ei ollut omaa tietokonetta tai läppäriä. Ne vähät hetket kun sain käyttää perheen tietokonetta, käytin tasan niiden ääkkösittömien viestien kirjoittamiseen, enkä jonkun pohjoismaisen virtuaalinäppäimistön asentamiseen. 

Viesti tuli selväksi ilman pisteitäkin. Ketään ei haitannut.

Vierailija
8/26 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun läppäri on ostettu ulkomailta silloin kun vielä asuin Briteissä. Siinä ei oo ääkkösiä. Joo Windowsin asetuksista saa laitettua sen skandinäppäimistön jossa on tiettyjen merkkien paikalla ääkköset, mutta sit samalla muuttuu tosi monien muidenkin merkkien paikat ja se on tosi raivostuttavaa kun ne pitäis ulkoa muistaa. Plus en jaksa klikkailla edestakaisin kun yleensä kirjoitan englanniksi ja silloin on kiva että kaikki on "omalla paikallaan".

Joten mieluummin kirjoitan ilman ääkkösiä kun kyllä normaaliälyllä varustettu ihminen saa kyllä selvää ilmankin. Ja siis nyt kirjoitan puhelimella, ennen kun joku alkaa mun tämänhetkisistä ääkkösistä mussuttamaan.

Vierailija
9/26 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun läppäri on ostettu ulkomailta silloin kun vielä asuin Briteissä. Siinä ei oo ääkkösiä. Joo Windowsin asetuksista saa laitettua sen skandinäppäimistön jossa on tiettyjen merkkien paikalla ääkköset, mutta sit samalla muuttuu tosi monien muidenkin merkkien paikat ja se on tosi raivostuttavaa kun ne pitäis ulkoa muistaa. Plus en jaksa klikkailla edestakaisin kun yleensä kirjoitan englanniksi ja silloin on kiva että kaikki on "omalla paikallaan".

Joten mieluummin kirjoitan ilman ääkkösiä kun kyllä normaaliälyllä varustettu ihminen saa kyllä selvää ilmankin. Ja siis nyt kirjoitan puhelimella, ennen kun joku alkaa mun tämänhetkisistä ääkkösistä mussuttamaan.

Tätä se on, kun ei opita mitään.

Vierailija
10/26 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ne on ulkomailla ja jotenkinhan sitä pitää korostaa.

Vierailija
11/26 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että pikselit ovat monitorilla valkoisena eikä mustana itse asiassa kuluttaa enemmän sitä sähköä. Kännättäisi kirjöittää käikki vään ääkkösillä, jös sähkönsäästä kiinnöstää.

Vierailija
12/26 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se, että pikselit ovat monitorilla valkoisena eikä mustana itse asiassa kuluttaa enemmän sitä sähköä. Kännättäisi kirjöittää käikki vään ääkkösillä, jös sähkönsäästä kiinnöstää.

Kylla minulla on terminaali ihan perinteisesti mustalla taustalla.

Jenkkilainen nappainasettelu on ohjelmointiin taysin ylivertainen. Skandinappiksen altgr-nappaimineen, dead keyineen ja muine aivovammoineen saisi upottaa suohon.

Vierailija
13/26 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylla minulla on terminaali ihan perinteisesti mustalla taustalla.

Jenkkilainen nappainasettelu on ohjelmointiin taysin ylivertainen. Skandinappiksen altgr-nappaimineen, dead keyineen ja muine aivovammoineen saisi upottaa suohon.

Joo, en huomioinut teitä hardcore VAX/VMS -guruja joilla on vihermustat tyhmät päätteet ja Cobolin ohjelmointiopas työpöydällä koirankorvaisena irtolehtipainoksena. Te kun olette niitä maan hiljaisia ja vaatimattomia, niin teidät helposti unohtaa huomioida. Jäätte usein lukkojen taakse työpaikallakin, kun joku laittaa illalla ovet säppiin ja hälyt päälle, eikä huomaa että olette vielä paikalla. Pahoitteluni siitä ja muusta pahasta mitä joudut kestämään, vaikka uhrautuvasti pidät liike-elämän pyörät rasvattuina.

Vierailija
14/26 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät varmaan edes tajua kuinka hupaisia viestejä välillä tulee nappaimilla.

Vierailija
15/26 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä se on, kun ei opita mitään.

Tätä se on kun ihmisten aivokapasiteetti ei riitä lukemaan ääkkösetöntä tekstiä. Kyllä mahtaa muukin elämä olla kovin vaikeaa.

Vierailija
16/26 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tilasin Suomesta ihan irtonäppäimistön jonka yhdistin koneeseen, koska en tykkää virtuaalinäppäimistöstä.

Vierailija
17/26 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta tietoliikenteessä säästyy sähköä, kun pilkut jätetään pois.

Vierailija
18/26 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin ostin Ranskassa pari vuotta asuessani ranskalaisen läppärin. Kirjoitin enimmäkseen ranskalaisille ystävälleni mutta samaan aikaa myös suomalaisille, enkä varmasti klikkaillut jatkuvasti edestakaisin kun vaihdoin kieltä nopeasti.

Viesti meni perille. Ihmeellistä mielensäpahoittamista taas liikkeellä.

Vierailija
19/26 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alt-koodeja hyödyntämällä saa kirjoitettua haluamansa merkit, vaikka niille ei olisikaan painikkeita.

Vierailija
20/26 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alt-koodeja hyödyntämällä saa kirjoitettua haluamansa merkit, vaikka niille ei olisikaan painikkeita.

Tai sitten voi ihan vaan säästää aikaa ja vaivaa ja kirjoittaa ilman ääkkösiä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan