Lapsi ei syö kotona aamupalaa ja mättää tarhassa lounasta niin, että on oksentaa
Menee tarhaan siis 9.00 kun aamupala on jo korjattu pois, seuraava ruoka on lounas klo 12.
Lapsi on aina hirvittävän nälkäinen, ahmisi leipääkin kuulemma vaikka kuinka paljon ja mikäs ihme tuo on, kun aamupala ei kelpaa! On kokeiltu smoothiet, uunilämpöiset sämpylät, murot, erilaisia puuroja.. Mikään ei maistu.
Viikonloppuisin herää noin klo 9-9.30 ja leikkii aina ennen aamupalaa, eli ei ole heti nälkäinen.
Eikä tämä aamusyömättömyys viikonloppuisin ongelma olekkaan, mutta tarhapäivinä on! :(
Tavallaan ymmärrän lasta, minullekaan ei maistu aamuisin muu kuin kahvi ja pikkupurkki jugurttia mutta itse voinkin hakea kesken työpäivän esim. salaatin, lapsi taas on ruokailu-aikojen armoilla.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Hotelliaamiaiset ovat hyvä esimerkki siitä, ettei vika ainakaan ole tarjoilussa :D
Viime kesänä hotellissa paistoimme tytölle vohvelin ja lorautimme siirappia päälle, ei maistunut edes pieni haukku . Meidän miehen kanssa ahmiessa ,tyttö närppi murojaan ja joi puoli mukillista kaakaota.
a.p
Fiksu tyttö teillä. Ei ahmi ruokaa niin kuin vanhempansa :)
Ei se nälkä pakottamalla tule, sitä on vaikea ymmärtää sellaisen kenellä on nälkä heti herättyään, mutta jotkut eivät vain pysty syömään mitään aamuisin ja nälkä tulee vasta lounasaikaan.
Minä elin 30 vuotta ilman että söin ennen puoltapäivää. Nykyään herään töihin 4.30, joten yhdeksän aikaan maistuu jo kevyt aamupala.
Kokeilkaa syödä illalla vähän kevyemmin, ja aamulla herätys vähän aikaisemmin? Ellette tätä ole siis jo kokeilleet. Jos lapsi heräisi vähän aiemmin, ehtisi vaikka leikkiä jonkin aikaa jolloin jonkunlainen ruokahalu saattaisi aamun aikana heräillä? Kuljetteko päiväkotiin autolla? Jos kokeilisitte tätä kevyt iltapala + aikaisempi herätys-komboa, ja automatkalla(?) lapselle tarjottaisiin jotain pientä.
Toisaalta voisitte ottaa myös uudestaan päiväkodissa puheeksi pienen evään mukaan ottamisen päiväkotiin. Olen itse töissä päiväkodissa ja en näe ongelmaa siinä, että joku lapsista söisi vaikka leivän sivummalla. Eihän sitä leipää nyt vedetä siinä lapsiryhmän keskellä. Toisaalta eväiden syömistä ei tarvitse alkaa piilotella ja salailla, vaan lapsille voi ihan hyvin myös selittää asian jos joku siihen tarttuu. Ihan vaikka sanomalla, että "Liisalle ei maistunut aamupala kotona, joten Liisan äiti laittoi Liisalle mukaan leivän, jonka Liisa voi täällä päiväkodissa syödä". Toi ei ihan oikeasti ole lapsille mikään ongelma.
Olen itsekin kyllä ollut lapsesta saakka samanlainen - mikään ei maistunut kouluaamuina, ja nyt aikuisena mikään ei maistu työaamuina. Nälkä yllättää vasta myöhemmin aamupäivällä. Jotain pientä olen kyllä aina yrittänyt saada alas. Päiväkodissa meillä on lapsia joille ei aina maistu aamupala, jolloin lapsi ei sitten vaan syö, lounaalla ainakin maistuu. Tosin nämä lapset ovat yleensä sitten aamupäivän tosi kiukkuisia ja väsyneitä, joten ihan lapsen itsensä kannalta toki olisi hyvä jotain saada syötyä.
Mulla oireili pienenä refluksitauti noin. Kaikki syöty ruoka tuli oksennuksena ylös tai aloin tökkiä syödessä.