Ahdistaa puhelimien sormenjälkitunnistukset kun ne altistaa sormien irti leikkaamisille ryöstön yhteydessä. :(
Suomessa tämän mahdollisuus on toki pieni, mutta köyhissä maissa reissatessa ihan oikea riski. Ei köyhää gheton asukasta kiinnosta rikkaan länkkärin sormet. Kun taju on lyöty pois, leikataan puutarhasaksilla kaikki sormet pois kun tiedetään, että niillä saa puhelimen lukituksen pois ja puhelin myyntikuntoon. iPhonen tapauksessa tämä voi olla 1000€ arvoinen bonus ryöstäjälle ja paikalliselle vuoden palkka.
Tämän vuoksi en suostu laittamaan sormenjälkilukijaa käyttöön vaikka eihän ryöstäjä sitä tiedä. Myös sammuessa/huumattuna joku voi helposti laittaa sormen lukijaan ja murtautua puhelimeen.
Kommentit (73)
Mäkin olen miettinyt tätä samaa, että en uskaltaisi sormenjälkitunnistinta käyttää, jos sellainen olisi.
Tosin näitä kommentteja lukiessa tulin ehkä vähän järkiini. Tällainen perusmammeli kuin olen, niin aika epätodennäköisesti liikun ikinä sellaisessa paikassa, jossa sormet oikeasti voitaisiin leikata pois. Tai ennemmin ne sormukset veisi.
Jos ihmiset käyttäisivat perusluureja, koko ongelma ei ois. Mulle puhelin on puhelin, en kaipaa siihen älyä.
Vierailija kirjoitti:
Joku pitää narkkareita fiksuina? 😂
Ihminen pitää itseään fiksumpana kuin muita.
No minulla on sormenjälkitunnistuksen ohessa käytössä kyllä ihan myös pin-koodi. Eiköhän ryöstäjä pakota sen kertomaan tai sitten kerrot ihan itse mielummin kuin annat vaan sahata sormen pois.
Tämän takia mulla on normaali perusluuri, johon tunnistaudutaan pin-koodilla. Sillä voi soittaa ja lähettää tekstareita. Maksaa uutena 30e Suomessa, Keski-Euroopassa noin 20e. Siinäpähän ryöstävät. Saan halvalla uuden.
En ole kuullut yhdestäkään sormen katkaisemisesta ja luulen että se olisi hvin herkullinen klikkiotsikko.
Vierailija kirjoitti:
En ole kuullut yhdestäkään sormen katkaisemisesta ja luulen että se olisi hvin herkullinen klikkiotsikko.
Niitä katkotaan maailmalla niin paljon ettei se ole mikään uutinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nyt jokaisen puhelimen pysty resetoimaan ilman sormenjälkiä tai muita tunnisteita.
Nuo suojaavat vain sun tiedot, mitä olet puhelimeen tallentanut.varmasti pystyy jos osaamista on. Sormella vain puhelimen saa heti myyntikuntoon. Valitettavasti sormenjälkitunnistus puhelimessa nostaa riskiä sormen irtileikkaamiselle. Eli pitäkää ne iPhone X:t piilossa kun menette afrikkaan tai etelä-amerikkaan.
Mä oon lähdössä hakemaan adoptiotytärtä Kolumbiasta ja kyllä jää kaikki jonka katoaminen vituttais kotiin. Kännykkänä toimii ihan perus näppäinnokialainen. Jos joku esim. laukun kulkiessa nyysii niin siinäpä ihmettelee, että eihän tällä oo mitään arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö nyt jokaisen puhelimen pysty resetoimaan ilman sormenjälkiä tai muita tunnisteita.
Nuo suojaavat vain sun tiedot, mitä olet puhelimeen tallentanut.varmasti pystyy jos osaamista on. Sormella vain puhelimen saa heti myyntikuntoon. Valitettavasti sormenjälkitunnistus puhelimessa nostaa riskiä sormen irtileikkaamiselle. Eli pitäkää ne iPhone X:t piilossa kun menette afrikkaan tai etelä-amerikkaan.
Mä oon lähdössä hakemaan adoptiotytärtä Kolumbiasta ja kyllä jää kaikki jonka katoaminen vituttais kotiin. Kännykkänä toimii ihan perus näppäinnokialainen. Jos joku esim. laukun kulkiessa nyysii niin siinäpä ihmettelee, että eihän tällä oo mitään arvoa.
Postitatko mulle samalla kilon kokaiinia kun olet siellä päin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joku pitää narkkareita fiksuina? 😂
Ihminen pitää itseään fiksumpana kuin muita.
Totta, narkkarit kuvittelee olevansa kovinkin fiksuja ja siksi palstanarkki ärähti 🙈
Eihän sillä sormenjäljellä / iriksellä ainakaan omassa puhelimessa saa muuta kuin puhelimen auki. Resetointiin, turva-asetusten muuttamiseen ja edes puhelimen uudelleen käynnistämiseen tarvitsee PIN-koodin. No, voihan se voro tietysti soitella ja riippuen asetuksista ehkä käyttää lähimaksuja tms mutta siinäpä se, myyntikuntoon sitä ei pelkällä irtileikatulla sormella tai silmämunalla saa.