Intovertti ja ekstrovertti suhteessa keskenään
Muilla kokemuksia, miten sujuu arki? Introvertti puolisoni tarvitsee paljon omaa tilaa ja on aivan puhki kyläilyn jälkeen. Itse nautin taas jutella niitä näitä. Aika usein mennään introvertin säännöin ja joudun tulla vastaan enemmän. Puolisoni on sivusta seuraaja itse taas tykkään olla tapahtumien keskellä. Suhteemme on itseasiassa hyvin mielen kiintoinen. Ottaako introvertit asiat helpommin henkilökohtaisemmin kuin ekstrovertit? Miten voin ekstroverttinä helpottaa introverttia puolisoa ja toisinpäin.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, mikä ärsyttää minua, on miehen mielikuvituksen puute. Hän tietää että haluan tehdä ja kokeilla asioita, en halua istua kotona. En kuitenkaan jaksa olla meidän perheen projektipäällikkö joka ikinen kerta, joten pyydän välillä että hän keksisi jotain.
Hän vie minut aina kahvilaan, koska ei keksi/viitsi keksiä muuta.Mielikuvituksettomuus ja viitseliäisyyden puute ei ole introverttiyttä.
Se on totta, mutta luulisin että introvertti mieluummin nököttää kotona kuin keksii tekemistä kodin ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
Mun miehellä ei juuri ole ystäviä. Ei vietä aikaa kenenkään kanssa, vain muutamassa harrastuksessa, ei soittele kellekään jne.
Mulla on laaja ystäväpiiri, pidän heihin säännöllisesti yhteyttä puhelimitse jos ei muuten nähdä.
Lisäksi inspiroidun uusista tapaamisista ja ihmisistä.
Ilmeisesti miestä välillä harmittaa kun valitsen jotain muuta hänen ohitseen mutta itse en aio tästä tinkiä. En ala kenenkään seuraneitinä himassa istumaan.
Välillä ei ymmärretä toisiamme yhtään mutta hyväksytään silti eroavaisuutemme.
Ainoastaan juhlissa mua välillä hävettää kun mies istuu tuppisuuna nurkissa ja itse olen sosiaalisena ympäri ämpäri😀
Meillä sama juttu, mies luuhaa kaikkien kanssa, mä seuraan jostain yksin mitä muut tekee. Kaverit on onneksi oppinut että eristäydyn, jotenka he tulevat mun luo. Usein parikin kaveria siinä ja mä vaan kuuntelen mitä ne puhuu, joskus lause tai kaksi joukkoon. Mutta koska tuntevat mut niin asia niille ok, en oo sosiaalinen.
Vierailija kirjoitti:
Introverttiä vituttaa ja ekstrovertti ei tajua, missä vika on. Erohan siitä tuli.
Just tässä tilanteessa.
T. Se extrovertti, joka lopulta pisti pelin poikki, kun ei vitutuksen syytä saanut keskusteltavaksi
Vierailija kirjoitti:
Se on totta, mutta luulisin että introvertti mieluummin nököttää kotona kuin keksii tekemistä kodin ulkopuolella.
No todellakin! Koti on paras paikka. Kun on sinne päässyt, ei tee enää mieli lähteä pois.
Mikä halvatun ohjelmatoimisto se mies on? Keksi itellesi tekemistä ja jätä mies rauhaan, jos hän ei jaksa innostua kotkotuksistasi.
Meillä molemmat on introvertteja ja lapsi myös. Olisi kauheaa, jos jostain luonnon oikusta olisimme saaneet ekstrovertin lapsen, joka pälpättää koko ajan ja tuo lauman kavereita kylään.
Pysytelkää te ekstrovertit vaan omissa oloissanne ja jättäkää meidät rauhaan!
Välillä tuo minun ekstro mies puhuu mielestäni liikaa jonninjoutavia, mut muuten tasapainotetaan toisiamme tosi hyvin :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Introverttiä vituttaa ja ekstrovertti ei tajua, missä vika on. Erohan siitä tuli.
Just tässä tilanteessa.
T. Se extrovertti, joka lopulta pisti pelin poikki, kun ei vitutuksen syytä saanut keskusteltavaksi
Tuntuu olevan vallan yleistä tämä, en usko etteikö kaksikin toistaan arvostavaa ekstroverttiä voisi pärjätä saman katon alla.
Ihan mielenkiinnosta kysymyksenä ekstroverteille naisille, kuinka tapasitte introvertin miehenne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kyllä introvertti on uskollisempi. Ymmärräthän itsekin että tämä ei hae ihmisten hyväksyntää millään muotoa muilta ihmisiltä kuin puolisoltaan. Ekstrovertti puolestaan tarvii ihmisten hyväksyntää ja jos missään kohtaa ei mene raja niin se voi jopa lipsahtaa tai hyvänä esimerkkinä saattaa olla mies joka pitää monta rautaa tulessa... Tietysti voi myös olla ekstroverttikin luotettava. Itse olen introvertti mutta kun olen ystävieni kanssa minusta saattaa tullakin ekstrovertti. Suurimmaksi osaksi haen elämän nautintoni mm. liikunnasta, työstä, tavoitteista. En ikinäkään ole mitannut onnellisuuttani kavereiden tai juhlien määrällä. En odota keneltäkään mitään vaikka menenkin juhliin jos kysytään.
No tuota, introverttisuus tarkoittaa että ihminen saa energiaa yksinolosta.
Ekstrovertti taas saa energiaa ihmisten seurasta.Ei ekstrovertti hakee mitään erikoista hyväksyntää ihmisiltä. Jos hakee, se tarkoittaa että hänellä luultavasti on heikko itsetunto. Se ei mitenkään korreloi ekstroverttisyyden kanssa.
Mielestäni on väärä sanoa, että introvertit ovat luotettavampia koska viihtyvät yksin.
Ja introvertti voi olla sosiaalisesti lahjakas, ei kaikki introvertit ovat hiljaisia, ujoja ihmisiä. Ujous ei ole samaa kuin introvertti.
Nämä nyt vain on erilaisia piirteitä ihmisissä. On myös olemassa ambiverttejä, eli sekoitus molemmista.
niin? jos extrovertti on ihmisten kanssa tekemisissä 90prosenttia päivästä ja introvertti 50prosenttia... Kummalla on todennäköisyys pettää suurempi? Kumpi on luotettavampi? introvertti saa suunsa auki kun sikseen tulee, mutta mahdollisuus siihen voi olla paljon pienempi kuin esimerkiksi ekstrovertilla. Luotettavampi extrovertti on siihen asti kunnes tapahtuu jotain. Joten jos puhutaan lähtökohtaisesti tilanteesta, introvertti on luotettavampi. Jos katsotaan suhdetta pitkällä aikavälillä silloin ektrovertti saattaa olla luotettavampi.
Mutta tiiättekö mitä tulee introvertin ja extrovertin lapsesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sujuu ihan hyvin. Mies ymmärtää ja antaa omaa tilaa eikä pakota juhliin, menee yksin ja antaa mun jäädä kotiin. Ja ymmärtää että en jaksa kahta päivää putkeen ihmisiä kuin todella harvoin. Kotonakin antaa olla rauhassa sohvalla tarpeen vaatiessa ja menee itse pelaamaan kaverien kanssa tietokoneella. Mä saan oman rauhan ja mies sosiaalisen kontaktin.
Unelmavaimo. Oon kans semmoinen, että tarviin vähän naiskontaktia ja vaimon kotiin odottamaan.
Lähelläkään unelmavaimoa, mutta miksi kieltää toiselta sosiaaliset kontaktit jos itse ei niihin kunnolla kykene. Mut saa kyllä keikoille liki aina mukaan, koska siellä ei tarvitse olla sosiaalinen. Ja jos mies haluaa lähteä viikonlopuksi kavereiden kanssa johonkin, niin senkus menee, ei ole multa pois.
Vierailija kirjoitti:
No kerro:D hyvä kevennys
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerro:D hyvä kevennys
Pervertti (ja anteeksi AV-sisarille/veljille jos ketjun aihe on vakava)
No tuota, introverttisuus tarkoittaa että ihminen saa energiaa yksinolosta.
Ekstrovertti taas saa energiaa ihmisten seurasta.
Ei ekstrovertti hakee mitään erikoista hyväksyntää ihmisiltä. Jos hakee, se tarkoittaa että hänellä luultavasti on heikko itsetunto. Se ei mitenkään korreloi ekstroverttisyyden kanssa.
Mielestäni on väärä sanoa, että introvertit ovat luotettavampia koska viihtyvät yksin.
Ja introvertti voi olla sosiaalisesti lahjakas, ei kaikki introvertit ovat hiljaisia, ujoja ihmisiä. Ujous ei ole samaa kuin introvertti.
Nämä nyt vain on erilaisia piirteitä ihmisissä. On myös olemassa ambiverttejä, eli sekoitus molemmista.