Jalankulkija - ole kiltti ja laita heijastin!
Varsinkin Etelä-Suomessa on tähän aikaan vuodesta melkein aina märkää ja pimeää, kamalaa liikkua millä tahansa. Ymmärrän kyllä, ettei jalkaisin jaksa aina mennä sieltä, missä olisi liikennevalot. Tuntuu vain siltä, että harva hammasta purren vesisateessa rämpivä jalankulkija tulee ajatelleeksi, miltä hän näyttää auton tuulilasin takaa.
Tummiin vaatteisiin pukeutunut menijä, joka ei paljon päätään kääntele, on todellakin pelottavan yllättävä ilmestys. Vaikka olisit suojatielläkin, et voi luottaa siihen että olisit turvassa. Jos vahinko tapahtuu, olet kuitenkin väistämättä se, jolle käy pahasti kun onnettomuuden toinen osapuoli on auto.
Koiranulkoiluttajat voivat toisinaan kiittää lemmikkiään hengestään. Monen koiran pannassa on nykyään jopa vilkuttava merkkivalo, sellainen näkyy kauas ja kiinnittää hienosti huomiota. Toivoisin niin kovasti, että ihmiset välittäisivät itsestäänkin sen verran, että ripustaisivat takkiinsa edes yhden heiluvan heijastimen!
Kommentit (61)
Pimeällä ja märällä säällä nähdessäni asianmukaisesti heijastimilla tai jopa heijastinliivillä varustetun jalankulkijan, tekisi mieli pysäyttää auto ja mennä kädestä pitäen kiittämään ko. jalankulkijaa.
Olen autoillut jo muutaman kymmenen vuotta ja tilanteita, joissa olisi voinut käydä huonosti, kun jalankulkija ei ole näkynyt minulle tai kanssa-autoilijoille , on ollut useita. Onneksi kohdallani vain likipiti-tilanteita.
Koirat usein varustetaan heijastimilla, jopa niillä vilkkuvaloilla, mutta koiran omistajalla itsellään ei välttämättä ole lainkaan heijastimia. KOira saaattaa kävellä ojanpohjalla, jolloin on vain tuurista kiinni,näkyykö jalankulkija vain ei.
Varustakaa hyvät ihmiset myös lapsenne ja teininne niillä heijastimilla. En todellakaan haluaisi ajaa kenenkään päälle ja elää loppuelämääni sen kokemuksen kanssa.
Ja vielä - lapsille ei voi liikaa opettaa liikennesääntöjä eikä varovaisuutta liikenteessä.
Kaikenikäisten tulisi liikenteessä myös välttää älykännyn käyttöä, se kun vien huomion siitä liikenteestä kokonaan.
Kiitos .
Vierailija kirjoitti:
Joo yritän. Joskus vaan lähden liikkeelle valoisan aikaan ja tulee muutoksia ohjelmaan ja sit huomaan että jo hämärtää ja ei oo heijastin matkassa. Mutta silloin kyllä huolehdin että se olen minä joka väistää autoja, koska tiedän että mun näkeminen on vaikeaa.
Tämä. Tosin heijastinta ei kannata irroittaa takista ollenkaan. Pidän aina heijastinta (nykyisin sellaista mikä läpsäytetään käteen), mutta nyt eilen taisin unohtaa ekaa kertaa laittaa sen. Eli pitää muistaa että ihmisiä me kaikki ollaan. Mut sitä en autoilijana ymmärrä ettei tarkoituksella pidetä heijastinta.
Vierailija kirjoitti:
Vilkkuvalot voi jumalauta. Niitä pitää tuijottaa pitempään että suunnilleen tietäisi mikä ihminen, koira, työkone mikä perkele vilkkuu ja missä. Ei ole montaa päivää kun tällaista ihmettelin ja koiranulkoiluttajahan se, vaikka näytti siltä kuin tiellä pensaan takana olisi työkone vilkuttamassa.
Näkykää kokoajan ihan oikeasti. Ei kellään ole aikaa jäädä miettimään missä te menette ja varsinkin kun koira kääntyy niin se yksi vilkahdus ei paljon sijainnista kerro.
Itseäni nuo vilkkuvalot häiritsevät melkeinpä enemmän kuin ilman heijastimia olevat ihmiset. Silmissä vilkkuu strobot, joka haittaa näkyvyyttä ja sokaisee.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi tehdä semmoinen sääntöjuttu että heijastin on oltava jokaisella ja vielä määritellä, millainen heijastin ja suunnilleen missä. Ei sakkokyttäämistä tämän valvomiseksi, mutta vastuu onnettomuustapauksissa ilman heijastinta liikkuvan harteille. Eli turha penätä rahoja vakuutusyhtiöltä tai vastapuolelta, jos tämä muuten on noudattanut sääntöjä.
Sama toki vielä koskemaan valottomia polkupyörä-idiootteja.
Mitäs jos ensin laittaisitte ne autonne valot päälle&kuntoon ja lopettaisitte päivävaloilla ajamisen pimeällä? Niillä ette näe heijastinta(kaan) ja takavalot eivät edes yleensä pala.
Vierailija kirjoitti:
Heijastin on kyllä halpa turva pimeällä. Lisäksi toivoisin, että pyöräilijöillä olisi etuvalo. Ihan mahdoton nähdä pimeässä nopeasti viilettävää pyöräilijää, joka tulee vielä viistosti sivusta, mihin ei ajovalot yllä.
Valot on mutta autoilijat eivät "näe" koska ei kiinnosta. Asenneongelmaiset seuraavat vain muita autoja. Menkää bussilla, kun ette osaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika harvalla autolijalla on heijastinta, kun jalkaantuu autosta kadulle.
Auton varusteisiin kuuluu heijastinliivit. Yhtä monta kpl kuin autossa on rekisterin mukaan paikkoja. Ne puetaan päälle ajoneuvosta noustessa, mikäli muuta heijastinta ei pikkumustaan ole kiinnitetty.
Naisethan voisi käyttää vaikka sellaisia korvakoruiksi tehtyjä heijastimia. Olisivat aika nätit näin pikkujouluaikana.
Niitä ei näkyisi huivin tai pipon alta, ainakaa takaapäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käytä heijastinta enkä ole koskaan käyttänyt. Miksi? Ei haittaa jos jään auton alle. ei voisi vähempää kiinnostaa.
Minua kiinnostaa se, ettet vaurioita autoani, kun jäät alle.
Olet vissiin sama ääliö joka ajaa aina pyöräilijöiden eteen kolmion takaa, ensi kerralla en väistä ja pääset korjaamaan autoasi.
Vierailija kirjoitti:
Missä landella nämä heijastinhuutelijat asuu? Kyllä täällä ainakin on ihan katuvalot...
Tottakai heijastinta kannattaa käyttää, mutta pitäisikö autoilijoiden silti keskittyä enemmän siihen ajamiseen kuin kännykän katselemiseen? Ei tulisi jalankulkijat yllätyksenä
Näin kortittomana jalankulkijana olen kyllä aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. Joskus kun auton kyydissä etupenkillä istun ihan katuvaloin valaistussa kaupungissa, niin kyllä pääsee toisinaan heijastimeton jalankulkija säikäyttämään. Hyvä heijastin taas näkyy kauas. Pelkkä katuvalo ei paljon auta sitä mustanpuhuvassa asussa kulkevaa jalankulkijaa näkymään ja erottumaan.
Totta kai autoilijan kuuluu tarkkailla liikennettä, mutta ei minusta ole liikaa vaadittu, jos jalankulkijat puolestaan voisivat sitä heijastinta käyttää. Itse käytän ihan oman turvallisuuteni takia. Ei se pysyvästi vammautuneena liikenneonnettomuuden uhrina paljon lämmittäisi voida sanoa, että minä muuten olin oikeassa.
Heijastimesta on apua myös silloin, kun vastaantulijan valot (tai jokin muu pimeyden keskellä liian kirkas valo) vaikeuttaa näkemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vilkkuvalot voi jumalauta. Niitä pitää tuijottaa pitempään että suunnilleen tietäisi mikä ihminen, koira, työkone mikä perkele vilkkuu ja missä. Ei ole montaa päivää kun tällaista ihmettelin ja koiranulkoiluttajahan se, vaikka näytti siltä kuin tiellä pensaan takana olisi työkone vilkuttamassa.
Näkykää kokoajan ihan oikeasti. Ei kellään ole aikaa jäädä miettimään missä te menette ja varsinkin kun koira kääntyy niin se yksi vilkahdus ei paljon sijainnista kerro.
Kas, en olekaan ainoa, jolla on vaikeuksia hahmottaa vilkkuvalon liikesuuntaa. Kannatan myös ihan vain kiinteitä valoja kaikille. Työkoneetkin on nykyään niin monipuolisen vilkkuvia, että ihan pahaa tekee katsoa sellaisen suuntaan; vähempi riittäisi hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Minulta tippuu heijastin joka kerta. Ei ole rahaa ostaa joka päivä uutta.
Osta heijastintarranauhaa. Muutamalla eurolla saat monta metriä.
Vierailija kirjoitti:
En käytä heijastinta enkä ole koskaan käyttänyt. Miksi? Ei haittaa jos jään auton alle. ei voisi vähempää kiinnostaa.
Sitä autoilijaa saattaa silti haitata.. hän kun joutuu mahdollisesti vastuuseen sinusta ja saattaa loukkaantua itsekin. Ja se ikuinen paha muisto siitä että on ajanut päällesi.. ei sitä kukaan halua..
Joten ajattelethan myös sitä autoilijaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkoneen kokoisia koiria? No ei kai, tuo kertoo ehkä enemmän siitä hemmetillisestä informaatiotulvasta, mitä autoilija joutuu kaupunkiliikenteessä käsittelemään koko ajan.
Itse huomasin taannoin hieman ärsyyntyväni ylenpalttisesta joulukoristelusta katujen varsilla. On tosiaan kaikenvärisistä vilkkuvaloista loihdittuja eläväisiä tonttufiguureja... Sitä ilotulitusta vain ei ole työmatkaliikenteen seassa kovin terveellistä jäädä vilkuilemaan, eikä varsinkaan erehtyä eläviin tonttuihin sotkemaan.
Ei se ei näyttänyt koiran kokoiselta, vaan olevan todella kaukana ja sellaisen suuren tienvarsi pensaikon takana. Sellainen todella outo vilkkusysteemi jonka seasta ei meinannut sitä koiraa erottaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heijastimia mulla ei ole, tai oli mutta kun ei irtonaisina pysy vauhdissa mukana. Pitäs ottaa ja ommella joka takkiin omansa! Käytän kyllä käsivarressa led-nauhaa, lapsille laitoin samanlaiset nilkkaan. Lastenrattaiden kuomuun kiinnitin polkupyörän patterikäyttöisen ajovalon. Nyt meidät erottaa pyöräilijät, koiran ulkoiluttajat, kävelijät jne, joille rattaiden ja lastenvaatteiden heijastimet eivät näy. Lyönkö vähän yli? Ajoradan vieressä kävellessä laitetaan ylimääräiset valot pois, ettei turhaan "häikäistä" :D.
Autoa en omista mutta muistan miten vuosia sitten, vasta kortin saatuani marraskuussa, olin aina jännäkakat housuissa kun niitä mustia ninjoja hyppelehti millon mistäkin tielle :o! Tuolloin sitä liikennettä tuli vielä havainnoitua varmasti paljon tarkempaa mitä vuosien ajokokemuksella ja silti aina joku pimeä hiippari pääsi yllättämään.
No et lyö yli :)
Lapsen turvallisuutta ajattelee varmasti ihan eri tavalla kuin omaansa. Miten "häikäisevänä" liikuit ennen lapsia (ihan vain uteliaisuudesta kysyn)? Ap
Ennen lapsia en tosiaan tiennyt mistään "led-heijastimista" tai miksikä niitä pitäisi sanoa. Polkupyörässä menin valot päällä kesät-talvet, siinä kun oli napadynamo (aivan huippu, suosittelen kaikille patterivalojen käyttäjille!).
Noin muutoin nuorempana vaatteista ja repusta löytyi aina heijastimet, aikuisten vaatteissa moisia ei tahdo enää tehdastekoisena ollakaan. No ehkä äitini ompeli niitä heijastimia lasten vaatteisiin, jos niitä ei teinillä muutoin ollut... Aikuisena taas (ennen lapsia) irtoheijastimet pysyivät vielä hakaneuloilla ja solmuilla paikallaan. Kyllä käytin, en ehkä niinkään ajatellen liikenneturvallisuutta vaan oli enemmänkin tapa. Nyt kun ajattelen asiaa turvallisuuden kannalta, tuntuu pelkät heijastimet riittämättömiltä tuolla pimeällä. Heijastimen tulisi olla auton ajovalojen korkeudella ja näkyä joka suuntaan, eteen-taakse-sivuille ja jos roikkuva heijastin onkin poikittain ei se näy eteen eikä taakse. Led-valo näkyy - kunnes patterit loppuu :o!
Osta läpsäytettävä heijastin. Semmoinen panta joka menee käsivarren ympärille kun sen lyö kättä vasten. Ne kannattaa välillä suoristas ja lyödä uudelleen jotta istuvat käytön jälkeen kunnolla, mutta usein pysyvät takin hihassa ilman "uudelleen asentamista".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heijastin on kyllä halpa turva pimeällä. Lisäksi toivoisin, että pyöräilijöillä olisi etuvalo. Ihan mahdoton nähdä pimeässä nopeasti viilettävää pyöräilijää, joka tulee vielä viistosti sivusta, mihin ei ajovalot yllä.
Valot on mutta autoilijat eivät "näe" koska ei kiinnosta. Asenneongelmaiset seuraavat vain muita autoja. Menkää bussilla, kun ette osaa.
Minulla oli aikoinaan aivan mahtava ajo-opettaja. Eräänkin kerran, kun olin vähällä menettää motivaationi koko autokouluun, hän ymmärsi että sillä hetkellä tarvitsin kipeästi onnistumisen kokemuksia liikenteessä. "Olet varmaan liikkunut paljon fillarilla? Sen huomaa siitä että sä hienosti muistat joka kerran oikealle kääntyessä varmistaa mahdolliset pyöräilijät", opettaja havaitsi.
Se kehu jäi mieleeni yhtä lähtemättömästi kuin vilkunkäyttö ja vilkaisu olan yli fillaristien varalta. Asennevalistustahan se opettaja teki; kannattaa osata lukea liikennettä muidenkin liikkujien näkövinkkelistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä landella nämä heijastinhuutelijat asuu? Kyllä täällä ainakin on ihan katuvalot...
Tottakai heijastinta kannattaa käyttää, mutta pitäisikö autoilijoiden silti keskittyä enemmän siihen ajamiseen kuin kännykän katselemiseen? Ei tulisi jalankulkijat yllätyksenä
Näin kortittomana jalankulkijana olen kyllä aloittajan kanssa täysin samaa mieltä. Joskus kun auton kyydissä etupenkillä istun ihan katuvaloin valaistussa kaupungissa, niin kyllä pääsee toisinaan heijastimeton jalankulkija säikäyttämään. Hyvä heijastin taas näkyy kauas. Pelkkä katuvalo ei paljon auta sitä mustanpuhuvassa asussa kulkevaa jalankulkijaa näkymään ja erottumaan.
Totta kai autoilijan kuuluu tarkkailla liikennettä, mutta ei minusta ole liikaa vaadittu, jos jalankulkijat puolestaan voisivat sitä heijastinta käyttää. Itse käytän ihan oman turvallisuuteni takia. Ei se pysyvästi vammautuneena liikenneonnettomuuden uhrina paljon lämmittäisi voida sanoa, että minä muuten olin oikeassa.
Heijastimesta on apua myös silloin, kun vastaantulijan valot (tai jokin muu pimeyden keskellä liian kirkas valo) vaikeuttaa näkemistä.
Kiitos kun osaat asettua toisten asemaan!
Päätin kaivaa tämän ketjun kirjanmerkeistä kun taas on niin märkää ja pimeää.
Heijastimet sentään on entistäkin hienompia, viime viikolla Sittarissa huomasin tekeväni täyskäännöksen jonkin ständin kohdalla: vau, mitä nuo on?? Heijastimia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi tehdä semmoinen sääntöjuttu että heijastin on oltava jokaisella ja vielä määritellä, millainen heijastin ja suunnilleen missä. Ei sakkokyttäämistä tämän valvomiseksi, mutta vastuu onnettomuustapauksissa ilman heijastinta liikkuvan harteille. Eli turha penätä rahoja vakuutusyhtiöltä tai vastapuolelta, jos tämä muuten on noudattanut sääntöjä.
Sama toki vielä koskemaan valottomia polkupyörä-idiootteja.
Mitäs jos ensin laittaisitte ne autonne valot päälle&kuntoon ja lopettaisitte päivävaloilla ajamisen pimeällä? Niillä ette näe heijastinta(kaan) ja takavalot eivät edes yleensä pala.
Pitkät päälläkö sä ajat kaupungissa? Kuule kun se on kiellettyä. Nykyautoissa menee ajovalot (="lyhyet") päälle itsestään, joten tuskin valopää parkkivalojakaan tarkoitat.
Työkoneen kokoisia koiria? No ei kai, tuo kertoo ehkä enemmän siitä hemmetillisestä informaatiotulvasta, mitä autoilija joutuu kaupunkiliikenteessä käsittelemään koko ajan.
Itse huomasin taannoin hieman ärsyyntyväni ylenpalttisesta joulukoristelusta katujen varsilla. On tosiaan kaikenvärisistä vilkkuvaloista loihdittuja eläväisiä tonttufiguureja... Sitä ilotulitusta vain ei ole työmatkaliikenteen seassa kovin terveellistä jäädä vilkuilemaan, eikä varsinkaan erehtyä eläviin tonttuihin sotkemaan.