Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jalankulkija - ole kiltti ja laita heijastin!

Vierailija
27.11.2017 |

Varsinkin Etelä-Suomessa on tähän aikaan vuodesta melkein aina märkää ja pimeää, kamalaa liikkua millä tahansa. Ymmärrän kyllä, ettei jalkaisin jaksa aina mennä sieltä, missä olisi liikennevalot. Tuntuu vain siltä, että harva hammasta purren vesisateessa rämpivä jalankulkija tulee ajatelleeksi, miltä hän näyttää auton tuulilasin takaa.

Tummiin vaatteisiin pukeutunut menijä, joka ei paljon päätään kääntele, on todellakin pelottavan yllättävä ilmestys. Vaikka olisit suojatielläkin, et voi luottaa siihen että olisit turvassa. Jos vahinko tapahtuu, olet kuitenkin väistämättä se, jolle käy pahasti kun onnettomuuden toinen osapuoli on auto.

Koiranulkoiluttajat voivat toisinaan kiittää lemmikkiään hengestään. Monen koiran pannassa on nykyään jopa vilkuttava merkkivalo, sellainen näkyy kauas ja kiinnittää hienosti huomiota. Toivoisin niin kovasti, että ihmiset välittäisivät itsestäänkin sen verran, että ripustaisivat takkiinsa edes yhden heiluvan heijastimen!

Kommentit (61)

Vierailija
21/61 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sääntö on jo tehty ja tieliikennelaissa on maininta jalankulkijan heijastimesta.

Tiedetäänkö tämä Tuomioistuimissa ja vakuutusyhtiöissä?

Vierailija
22/61 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harvalla autolijalla on heijastinta, kun jalkaantuu autosta kadulle.

Auton varusteisiin kuuluu heijastinliivit. Yhtä monta kpl kuin autossa on rekisterin mukaan paikkoja. Ne puetaan päälle ajoneuvosta noustessa, mikäli muuta heijastinta ei pikkumustaan ole kiinnitetty.

Naisethan voisi käyttää vaikka sellaisia korvakoruiksi tehtyjä heijastimia. Olisivat aika nätit näin pikkujouluaikana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/61 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heijastimia mulla ei ole, tai oli mutta kun ei irtonaisina pysy vauhdissa mukana. Pitäs ottaa ja ommella joka takkiin omansa! Käytän kyllä käsivarressa led-nauhaa, lapsille laitoin samanlaiset nilkkaan. Lastenrattaiden kuomuun kiinnitin polkupyörän patterikäyttöisen ajovalon. Nyt meidät erottaa pyöräilijät, koiran ulkoiluttajat, kävelijät jne, joille rattaiden ja lastenvaatteiden heijastimet eivät näy. Lyönkö vähän yli? Ajoradan vieressä kävellessä laitetaan ylimääräiset valot pois, ettei turhaan "häikäistä" :D.

Autoa en omista mutta muistan miten vuosia sitten, vasta kortin saatuani marraskuussa, olin aina jännäkakat housuissa kun niitä mustia ninjoja hyppelehti millon mistäkin tielle :o! Tuolloin sitä liikennettä tuli vielä havainnoitua varmasti paljon tarkempaa mitä vuosien ajokokemuksella ja silti aina joku pimeä hiippari pääsi yllättämään.

Vierailija
24/61 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä ei ole etelässä juurikaan esiintynyt normaalin talvikelin vaarallisinta elementtiä eli liukkautta. Koettakaapa te mustissa kävelijät kuvitella, miten kauheita tilanteita saatatte aiheuttaa silloin, kun jarrutusmatkat ovat moninkertaisia normaaliin verrattuna.

Jokainen tielläliikkuja on vastuussa omasta turvallisuudestaan ihan itse!

Vierailija
25/61 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on parikin heijastinta takissa, koiran hihnassa yksi ja koiralla on heijastavat valjaat ja vilkkuvalo. Koska muistan miltä ne(me) jalankulkijat näytämme tuolla pimeässä. ja tie ylitetään vain jos on 100% varma että autoilija on meidät nähnyt. :)

Vierailija
26/61 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo yritän. Joskus vaan lähden liikkeelle valoisan aikaan ja tulee muutoksia ohjelmaan ja sit huomaan että jo hämärtää ja ei oo heijastin matkassa. Mutta silloin kyllä huolehdin että se olen minä joka väistää autoja, koska tiedän että mun näkeminen on vaikeaa.

Eikö sitä heijastinta voi kiinnittää pysyvästi ainakin siihen rotsiin mitä useimmiten pitää. Nykyään on niin söpöjä ja hienoja heijastimia myytävänä, että pidän joitakin ihan vaan siitä ilosta kun ne ovat niin kivoja asusteita.

Vierailija
27/61 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heijastimia mulla ei ole, tai oli mutta kun ei irtonaisina pysy vauhdissa mukana. Pitäs ottaa ja ommella joka takkiin omansa! Käytän kyllä käsivarressa led-nauhaa, lapsille laitoin samanlaiset nilkkaan. Lastenrattaiden kuomuun kiinnitin polkupyörän patterikäyttöisen ajovalon. Nyt meidät erottaa pyöräilijät, koiran ulkoiluttajat, kävelijät jne, joille rattaiden ja lastenvaatteiden heijastimet eivät näy. Lyönkö vähän yli? Ajoradan vieressä kävellessä laitetaan ylimääräiset valot pois, ettei turhaan "häikäistä" :D.

Autoa en omista mutta muistan miten vuosia sitten, vasta kortin saatuani marraskuussa, olin aina jännäkakat housuissa kun niitä mustia ninjoja hyppelehti millon mistäkin tielle :o! Tuolloin sitä liikennettä tuli vielä havainnoitua varmasti paljon tarkempaa mitä vuosien ajokokemuksella ja silti aina joku pimeä hiippari pääsi yllättämään.

No et lyö yli :)

Lapsen turvallisuutta ajattelee varmasti ihan eri tavalla kuin omaansa. Miten "häikäisevänä" liikuit ennen lapsia (ihan vain uteliaisuudesta kysyn)? Ap

Vierailija
28/61 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Väistän aina jalankulkijaa. Suomen pimeässä syksyssä vain näkee liikaa näitä musta pipo, musta takki, mustat housut ja mustat kengät jotka oikein imeytyy synkkään ympäristöön ja silti tullaan suurella itseluottamuksella auton eteen.

Minäkin väistän jalankulkijoita aina. Harvassa onneksi on ne hullut jotka tahallaan ajaa yli...

Vierailija
29/61 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vaikeuksia nähdä jalankulkijaa autolla ajaessa niin silloin lähestyt suojatietä kävelyvauhtia. 

Ja sitten lähteekin takaa ohi joku toinen autoilija, jolla on suurempi kiire ja parempi näkökyky...

Aika harvoin ollaan ihan yksin liikenteessä, varsinkaan kaupunkien keskustoissa.

Vierailija
30/61 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas olen aina ihmetellyt että MIKSI niihin takkeihin ja kenkiin ei vois ommella jo tehtaalla valmiiksi heijastavia osia?? Ei ne langalla ja neulalla tai jollain lukolla kiinnitettävät heijastimet kestä kuin hetken ajan ja tippuvat tai menevät rikki. Sama kaikissa kulkuvälineissä; MIKSI ei niihin maalata heijastavalla maalilla jotain osia valmiiksi tehtaalla? Pipoissa ja hanskoissa vois olla myös jotain heijastavaa. Onhan sitä pimeetä aikaa joka puolella maailmaa ja kaikkialla ihan yhtä tarpeellista tulla nähdyksi pimeän aikaan. Naurettavaa kiinnitellä heiluvia heijastimia monta kertaa talven aikana, on ranteeseen kiedottavaa nauhaa ja heijastinliiviä, neulotaan itse pipoja heijastavasta langasta ja askarrellaan kouluissa ja kerhoissa jos minkämoista kukkaa ja tähteä sun muuta, jotka menee pesussa pilalle kun ei muista poistaa. Valmiiksi tehtaalla vaan ja ongelma poistettu. Tästäkin pitänyt tehdä oma teollisuushaaransa ja tehdä muovisia härpäkkeitä jaettavaksi tai myytäväksi. En ymmärrä. Toinen mitä en ymmärrä on polkupyörän valot. Eikö niistäkään saa Suomen talvea kestäviä kukaan tehtyä? Maa pullollaan kaikenmaailman insinööriä ja suunnittelijaa.

Vierailija
31/61 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä taas olen aina ihmetellyt että MIKSI niihin takkeihin ja kenkiin ei vois ommella jo tehtaalla valmiiksi heijastavia osia?? Ei ne langalla ja neulalla tai jollain lukolla kiinnitettävät heijastimet kestä kuin hetken ajan ja tippuvat tai menevät rikki.

Ymmärrän ajatuksesi, mutta itse en vaan tykkää valmiiksi präntätyistä heijastimista. Joihinkin vaatteisiin eivät kertakaikkiaan sovi; esim pitkään villakangastakkiin, jollaista käytetään juhlavammin pukeuduttaessa.

Ei kai se niin kamalan suuri vaiva voi olla kiinnittää hakaneulalla kaunis heijastin päällystakkiin, vaikka sinne pikkujouluihin lähdettäessä.

Vierailija
32/61 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on vaikeuksia nähdä jalankulkijaa autolla ajaessa niin silloin lähestyt suojatietä kävelyvauhtia. 

Voi hiton nulikka minkä tek, ja mie neljä tuntii hänel just sitä selitin.

Vierailija
33/61 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä heijastinta enkä ole koskaan käyttänyt. Miksi? Ei haittaa jos jään auton alle. ei voisi vähempää kiinnostaa.

Vierailija
34/61 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heijastin on kuin pyöräilykypärä ja roskien kierrätys. Tätiten lässynlässytouhua, johon te periaatteesta suhtaudutte kiihkolla. Niillä ei ole kuitenkaan mitään merkitystä kokonaisuudessa. Kyllä jalankulkijan pitää katsoa ettei astu auton alle!

Vierailija
35/61 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä heijastinta enkä ole koskaan käyttänyt. Miksi? Ei haittaa jos jään auton alle. ei voisi vähempää kiinnostaa.

Minua kiinnostaa se, ettet vaurioita autoani, kun jäät alle.

Vierailija
36/61 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaa se, ettet vaurioita autoani, kun jäät alle.

Sama enkä myös halua myöhästyä jostakin kissanristijäisistä, kun pitää jäädä asiaa selvittämään.

Vierailija
37/61 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuo koirien "joulukuusivilkut" on oikeastaan kiinnostava ilmiö: käytättekö niitä siltä varalta että koira karkaa, ja löytyy sitten helpommin , vai nimenomaan siksi että autoilija näkisi koiran paremmin?

Vierailija
38/61 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä landella nämä heijastinhuutelijat asuu? Kyllä täällä ainakin on ihan katuvalot...

Tottakai heijastinta kannattaa käyttää, mutta pitäisikö autoilijoiden silti keskittyä enemmän siihen ajamiseen kuin kännykän katselemiseen? Ei tulisi jalankulkijat yllätyksenä

Taajamassahan jalankulkijoita on melkein vaikeampi nähdä kuin jossain hiljaisella, pimeällä tiellä, kun vastaantulijoiden valot estää näkemästä niitä pimeitä hahmoja tiessä.

Vierailija
39/61 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vilkkuvalot  voi jumalauta. Niitä pitää tuijottaa pitempään että suunnilleen tietäisi mikä ihminen, koira, työkone mikä perkele vilkkuu ja missä. Ei ole montaa päivää kun tällaista ihmettelin ja koiranulkoiluttajahan se, vaikka näytti siltä kuin tiellä pensaan takana olisi työkone vilkuttamassa.

Näkykää kokoajan ihan oikeasti. Ei kellään ole aikaa jäädä miettimään missä te menette ja varsinkin kun koira kääntyy niin se yksi vilkahdus ei paljon sijainnista kerro.

Vierailija
40/61 |
28.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No et lyö yli :)

Lapsen turvallisuutta ajattelee varmasti ihan eri tavalla kuin omaansa. Miten "häikäisevänä" liikuit ennen lapsia (ihan vain uteliaisuudesta kysyn)? Ap

Ennen lapsia en tosiaan tiennyt mistään "led-heijastimista" tai miksikä niitä pitäisi sanoa. Polkupyörässä menin valot päällä kesät-talvet, siinä kun oli napadynamo (aivan huippu, suosittelen kaikille patterivalojen käyttäjille!).

Noin muutoin nuorempana vaatteista ja repusta löytyi aina heijastimet, aikuisten vaatteissa moisia ei tahdo enää tehdastekoisena ollakaan. No ehkä äitini ompeli niitä heijastimia lasten vaatteisiin, jos niitä ei teinillä muutoin ollut... Aikuisena taas (ennen lapsia) irtoheijastimet pysyivät vielä hakaneuloilla ja solmuilla paikallaan. Kyllä käytin, en ehkä niinkään ajatellen liikenneturvallisuutta vaan oli enemmänkin tapa. Nyt kun ajattelen asiaa turvallisuuden kannalta, tuntuu pelkät heijastimet riittämättömiltä tuolla pimeällä. Heijastimen tulisi olla auton ajovalojen korkeudella ja näkyä joka suuntaan, eteen-taakse-sivuille ja jos roikkuva heijastin onkin poikittain ei se näy eteen eikä taakse. Led-valo näkyy - kunnes patterit loppuu :o!