Jalankulkija - ole kiltti ja laita heijastin!
Varsinkin Etelä-Suomessa on tähän aikaan vuodesta melkein aina märkää ja pimeää, kamalaa liikkua millä tahansa. Ymmärrän kyllä, ettei jalkaisin jaksa aina mennä sieltä, missä olisi liikennevalot. Tuntuu vain siltä, että harva hammasta purren vesisateessa rämpivä jalankulkija tulee ajatelleeksi, miltä hän näyttää auton tuulilasin takaa.
Tummiin vaatteisiin pukeutunut menijä, joka ei paljon päätään kääntele, on todellakin pelottavan yllättävä ilmestys. Vaikka olisit suojatielläkin, et voi luottaa siihen että olisit turvassa. Jos vahinko tapahtuu, olet kuitenkin väistämättä se, jolle käy pahasti kun onnettomuuden toinen osapuoli on auto.
Koiranulkoiluttajat voivat toisinaan kiittää lemmikkiään hengestään. Monen koiran pannassa on nykyään jopa vilkuttava merkkivalo, sellainen näkyy kauas ja kiinnittää hienosti huomiota. Toivoisin niin kovasti, että ihmiset välittäisivät itsestäänkin sen verran, että ripustaisivat takkiinsa edes yhden heiluvan heijastimen!
Kommentit (61)
On kaksikin. Pahoittelut tosin siitä että niiden hankkiminen venyi syyskuulle.
Missä landella nämä heijastinhuutelijat asuu? Kyllä täällä ainakin on ihan katuvalot...
Tottakai heijastinta kannattaa käyttää, mutta pitäisikö autoilijoiden silti keskittyä enemmän siihen ajamiseen kuin kännykän katselemiseen? Ei tulisi jalankulkijat yllätyksenä
Vierailija kirjoitti:
Missä landella nämä heijastinhuutelijat asuu? Kyllä täällä ainakin on ihan katuvalot...
Tottakai heijastinta kannattaa käyttää, mutta pitäisikö autoilijoiden silti keskittyä enemmän siihen ajamiseen kuin kännykän katselemiseen? Ei tulisi jalankulkijat yllätyksenä
Märkä asfaltti imee kaiken valon, joten tummiin pukeutunutta jalankulkijaa on lähes mahdoton nähdä ennen kuin vasta kohdalla.
Tätä asiaa ei tarvitse hienostella tai kierrellä.
3/4 ''Kyllä täällä ainakin on ihan katuvalot''. - Katuvalot eivät vastaa heijastinta. Erityisesti, jos asfaltti on märkä, katuvalot huonontavat sivuille näkemistä, josta jalankulkijat hyppivät teille.
Ap ''Koiranulkoiluttajat voivat toisinaan kiittää lemmikkiään hengestään''. - Näin usein on, lemmikit juoksevat yleensä omistajan edellä suojatien yli melko pitkällä välimatkalla omistajasta kouluttamattomuuden vuoksi. Kuskista riippumatta näissä tilanteissa lemmikki jäisi ensimmäisenä alle, jos niille ei olisi laitettu vilkkuvaloja ja turvaliivejä päälle.
Jos jaksaa lemmikin varustaa joulukuusen näköiseksi, miksi se on itselle niin vaikeeta tehdä? Musta on melko suosittu väri ulkovaatteissa, mutta sitten on turha ensiavussa valittaa, että joku ajoi päälle.
Vierailija kirjoitti:
On kaksikin. Pahoittelut tosin siitä että niiden hankkiminen venyi syyskuulle.
Joko ne on käytössäkin? Toivottavasti!
Minulta tippuu heijastin joka kerta. Ei ole rahaa ostaa joka päivä uutta.
Pitäisi tehdä semmoinen sääntöjuttu että heijastin on oltava jokaisella ja vielä määritellä, millainen heijastin ja suunnilleen missä. Ei sakkokyttäämistä tämän valvomiseksi, mutta vastuu onnettomuustapauksissa ilman heijastinta liikkuvan harteille. Eli turha penätä rahoja vakuutusyhtiöltä tai vastapuolelta, jos tämä muuten on noudattanut sääntöjä.
Sama toki vielä koskemaan valottomia polkupyörä-idiootteja.
Mä olisin töistä tullessa listinyt yhden tien yli harppovan jalankulkijan, jos se ei olisi tuijottanut kännykkää... oli meinaan ruudun heijastus ainoa mistä näkyi, että tossa on piru vieköön joku tiellä. Ei ollut suojatien lähelläkään, ja ihan mustissa, pilkkopimeetä, ei katuvaloja ja tihkusadetta. Ei meinaan oikeasti näy, vaikka kuin yrittää tiirailla. Vois sen tien ylittää edes suojatieltä, eikä poukkoilla mistä tahansa. Ja ei, minä en räplää kännykkää auton ratissa, enkä muutenkaan liikenteessä ollessani - joku kuitenkin kommentoi kuinka pitää keskittyä likenteeseen eikä kännykkään.
Heijastin ja toimiva palovaroitin ovat halpoja henkuvakuutuksia. Ja näsäviisaille tiedoksi, että tiedän kyllä, ettei palovarotinta kiinnitetä vaatteisiin ja ihan saat itse päättää, mihin palovaroittimen kotonasi asennat
Vierailija kirjoitti:
Isossa kaupungissa lähellä keskustaa. Katuvaloja riittää. En käytä kännykkää ajaessani.
Käytätkö sinä autoa liikkumiseen? Muistan kyllä että minunkin oli vaikea ymmärtää liikennettä autoilijan näkökulmasta nuorempana, kun en vielä itse ajanut autoa.
Ap
Joo yritän. Joskus vaan lähden liikkeelle valoisan aikaan ja tulee muutoksia ohjelmaan ja sit huomaan että jo hämärtää ja ei oo heijastin matkassa. Mutta silloin kyllä huolehdin että se olen minä joka väistää autoja, koska tiedän että mun näkeminen on vaikeaa.
Heijastin on kyllä halpa turva pimeällä. Lisäksi toivoisin, että pyöräilijöillä olisi etuvalo. Ihan mahdoton nähdä pimeässä nopeasti viilettävää pyöräilijää, joka tulee vielä viistosti sivusta, mihin ei ajovalot yllä.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi tehdä semmoinen sääntöjuttu että heijastin on oltava jokaisella ja vielä määritellä, millainen heijastin ja suunnilleen missä. Ei sakkokyttäämistä tämän valvomiseksi, mutta vastuu onnettomuustapauksissa ilman heijastinta liikkuvan harteille. Eli turha penätä rahoja vakuutusyhtiöltä tai vastapuolelta, jos tämä muuten on noudattanut sääntöjä.
Sama toki vielä koskemaan valottomia polkupyörä-idiootteja.
Sääntö on jo tehty ja tieliikennelaissa on maininta jalankulkijan heijastimesta.
Väistän aina jalankulkijaa. Suomen pimeässä syksyssä vain näkee liikaa näitä musta pipo, musta takki, mustat housut ja mustat kengät jotka oikein imeytyy synkkään ympäristöön ja silti tullaan suurella itseluottamuksella auton eteen.
Niiltä usein löytyykin heijastin, jotka liikkuu vain jalan. Aika harvalla autolijalla on heijastinta, kun jalkaantuu autosta kadulle.
Jos on vaikeuksia nähdä jalankulkijaa autolla ajaessa niin silloin lähestyt suojatietä kävelyvauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Minulta tippuu heijastin joka kerta. Ei ole rahaa ostaa joka päivä uutta.
Eikös sellaista heijastintarraa tai jotain nauhaakin ole olemassa? Olen nähnyt venyvän hihanauhan ainakin. Itse ostin eurolla heijastinliivin jostain alelaarista. Ei tipu eikä lirise minnekään. Keinot on monet!
Mä kuulutan myös PYÖRÄILIJÖILLE VALOJA siihen fillariin! Kypärääkään ei taida enää kukaan käyttää, joten ei mene tasan, kun pyyhin sun aivojasi konepelliltä! Kun näilläkin on tapana ajella esim. keskellä tietä, vaikka on pyörätiet molemmin puolin! Poliisi viisveisaa, mutta autoilijaa kyllä muistetaan, kaikin tavoin.
Toi on kyllä huvittavaa, että vilkkuva joulukuusi juoksee edellä ja takana perässä rientää varoittamatta suojatielle (yleensä vierestä tai jopa viistoon) musta näkymätön hahmo siellä narun päässä.
Just samaa tuskailin tänään. Ei niistä katvaloista ole oikeasti paljon hyötyä jalankulkijan näkemiseen. Enemmänkin melkein hämäävät jalankulkijoita luulemaan, että he näkyvät.
Vierailija kirjoitti:
Jos on vaikeuksia nähdä jalankulkijaa autolla ajaessa niin silloin lähestyt suojatietä kävelyvauhtia.
Mitäs jos jalankulkijat hommaisivat vain heijastimet?
T. Jalankulkija itsekin
Hirvittää kyllä ratin takana nämä mustiin pukeutuneet jalankulkijat. Osa vielä ylittää tien muualta kuin suojatien kohdalta. Tulevat suunnilleen puskista auton eteen. Viimeksi eilen onneaan yritti alakouluikäinen poika, kun oikaisi kadun yli suojatien läheisyydessä. Ei heijastimia ja tummat vaatteet.