Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nainen näyttää lihavalta, kun hänen painoindeksinsä on 25, mutta mies ei?

Vierailija
27.11.2017 |

Ja miksi miehille ja naisille edes on sama raja-arvot painoindeksin suhteen, vaikka kehot ovat aivan erilaiset?

Kommentit (43)

Vierailija
1/43 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisessa on suhteellisesti enemmän läskiä kuin miehessä. Läski vie ainakin kolminkertaisesti sen tilan kuin vastaava paino lihasta.

Nuo bmi:t nyt onkin vähän huonoja mittareita.

Vierailija
2/43 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet ei yritä pukea mitään makkarankuoria päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/43 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se mies näyttää ja vielä jooa lihavammaltakin. Naisilla on luonnostaan pyöreitä muotoja, mutta miehekkyyteen liittyy se, että esim kasvoissa näkyy luusto, mikä vaatii jopa alhaisempaa rasvaprosenttia. Sä olet vain sokea omalle peilikuvallesi ja muiden miesten ulkonäölle, taas kerran.

Vierailija
4/43 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun BMI on 23.88 ja näytän siltä kuin olisin 9 kuulla raskaana :( Syön ihan helvetisti sokeria, oikeastaan elän sokerilla. Vittu kun tästä paskasta pääsisi eroon!!!! Olisin mielummin koukussa huumeisiin kuin sokeriin!

Vierailija
5/43 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisessa on suhteellisesti enemmän läskiä kuin miehessä. Läski vie ainakin kolminkertaisesti sen tilan kuin vastaava paino lihasta.

Nuo bmi:t nyt onkin vähän huonoja mittareita.

Ei ainoastaan suhteellisesti enemmän läskiä, vaan myös absoluuttisesti enemmän. Ainakin jos verrataan keskimääräistä suomalaisnaista ja suomalaismiestä. Mies painaa 15 kg enemmän, mutta naisella on monta kiloa enemmän läskiä.

Vierailija
6/43 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI ei huomioi onko kilot rasvaa vai lihasta. 

Vierailija
7/43 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se mies näyttää ja vielä jooa lihavammaltakin. Naisilla on luonnostaan pyöreitä muotoja, mutta miehekkyyteen liittyy se, että esim kasvoissa näkyy luusto, mikä vaatii jopa alhaisempaa rasvaprosenttia. Sä olet vain sokea omalle peilikuvallesi ja muiden miesten ulkonäölle, taas kerran.

Luustoa ei pitäisi oikeastaan koskaan näkyä muuta kuin muutamissa paikoissa kehoa. 

Vierailija
8/43 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mietin juuri tänä aamuna ihan samaa. Kokemusta on sekä estroilla että testoilla elämisestä, ja estroilla näytin tukevalta jo 65-kiloisena, nyt testoilla 79-kiloisena jos vähän vetää vatsaa sisään menisin just ja just normaalipainoisesta. Lihakset varmaan vähän vaikuttaa, mutta suurin syy lienee rasvojen sijoittuminen. Ennen sitä oli leveä, nyt kaikki menee mahaan ja tosiaan jos sen vetää sisään, lisäkilot saa hetkeks piiloon. Toki se ei painoindeksiä pienennä :D

Vierailija
9/43 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisissa on todellakin jopa absoluuttisesti enemman rasvaa kuin miehissa mikali kaytetataan seuraavia oletuksia:

-nainen, 164cm, 70.5kg, 25% 

-mies, 178cm, 85.5kg, 18%

Huomioitavaa on, etta oletuksissa naisten rasvaprosentti on normaalialueen alarajalla (normaalialue 25-33%) kun taas miehilla se on normaalialueen ylarajalla (13-21%). 

Siina kiteytetysti syy miksi saman BMIn nainen nayttaa lihavammalta kun saman BMIn mies. Oman mieheni BMI on yli 29 ja mies nayttaa instan alusvaatemallipojalta. Oma BMI on vajaa 21 ja olen natissa uimapukukunnossa.

Vierailija
10/43 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ero on katsojan silmissä. Miehiltä ei oleteta luurangon laihaa ja veretöntä olemusta kuten naisilta. Nykyään on niin, että jos nainen ei näytä anorektikolta, on auttamatta läski. Tämä on seurausta melko sairaasta malli- ja muotibisneksestä. Siitähän anoreksiakin on tullut, kun arvostelukyvyttömät nuoret eivät voi olla itseensä tyytyväisiä ilman keskitysleirilookia.

Vierailija
11/43 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisissa on todellakin jopa absoluuttisesti enemman rasvaa kuin miehissa mikali kaytetataan seuraavia oletuksia:

Huomioitavaa on, etta oletuksissa naisten rasvaprosentti on normaalialueen alarajalla (normaalialue 25-33%) kun taas miehilla se on normaalialueen ylarajalla (13-21%). 

Siina kiteytetysti syy miksi saman BMIn nainen nayttaa lihavammalta kun saman BMIn mies. Oman mieheni BMI on yli 29 ja mies nayttaa instan alusvaatemallipojalta. Oma BMI on vajaa 21 ja olen natissa uimapukukunnossa.

Suomessa naisten keskimääräinen rasvaprosentti on 33.5 ja miesten 23.3. American Council on Exercisen mukaan keskimääräinen suomalaisnainen on "obese" ja mies "average".  En tiedä mistä sinä nuo rasvaprosenttilukemat keksit, minun lähteenäni toimi Finriski 2012.

https://www.acefitness.org/blogs/images/posts/112/table.gif

Vierailija
12/43 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi henkilökohtaista näyttääkö. Itse näytän 25 painoindeksissä jo aika tukevalta, on makkaraa vyötäröllä ja lanteilla löllyvät jenkkakahvat. Ja naamakin alkaa olla muodon pallero kaksoisleualla. 

Sitten taas mulla on kaveri, joka on saman mittainen kuin minä, mutta painaa vähän enemmänkin (67 kg). Hän ei näytä lihavalta sitten yhtään. Jotenkin hänellä liha on kiinteämpää ja sijoittunut enemmän tisseihin, peppuun ja reisiin kun mulla taas palleroituu vatsa ja naama ensimmäiseksi. Rasvaprosenteissa meillä oli myös huomattava ero: mun rasva% 65 kilon painossa kun juuri ja juuri olen vielä normaalipainoindeksin alueella on 38%, tällä kaverillani 30%.

Vierailija
13/43 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun fysiikka on ollut lähellä kumpaakin sukupuolta ja olen pukeutunut sekä naisten että miesten vaatteisiin kummassakin "olomuodossa". Olen lisäksi ollut sekä ali- että ylipainoinen. Miesten vaatteet on paljon armollisempia kropalle. Ne ei paljasta rasvakertymiä kovin helposti. Naisten vaatteet usein oikein korostaa ongelmakohtia. Kun vaatteet lähtee, se mies näyttää yhtäkkiä usein ihan yhtä läskiltä. Miehillä on vaan paremmat vaatteet. Itse näytän miesten vaatteissa aika lailla saman kokoiselta, vaikka paino vaihtelisi kymmenellä kilolla, eikä ne kiristä ja purista niin kuin naisten vaatteet tekee väkisinkin. Naisten vaatteissa aika pienikin painon vaihtelu näkyy helposti.

Naisilla on tietty myös luonnostaan enemmän rasvaa, ja he on terveempiä korkeammassa rasvaprosentissa kuin miehet, joilla rasva menee helpommin sisäelinten ympärille. Naisen hormonitoimintakin vaatii rasvaprosentin, joka miehellä olisi jo suht korkea. Miehillä on sitten enemmän lihasmassaa, mutta heillä terve rasvaprosentti on alhaisempi. Ei kai siinä mitään, jos se rasva pysyisi poissa sisäelinten kimpusta, mutta kun ei se pysy.

Suomalaiset on keskimäärin ylipainoisia sukupuoleen katsomatta, joten kummallakin puolella on oma lehmä ojassa. BMI:ssä kyllä voidaan miettiä ruumiinrakennetta. Koirissakin joku kultainennoutaja painaa enemmän kuin saan korkuinen vinttikoira, koska rakenne on erilainen. Pieniluisen ja kapean ihmisen terve painoindeksi on varmasti matalampi kuin leveämmän tyypin. Kummassakin sukupuolessa. Se on kuitenkin sellaista hiomista. Harva on siinä töydellisen ideaalissa painossa, eikä kukaan kaiketi osaa sellaista edes määritellä. Jokaisen pitäisi katsoa vain omaan peiliin, ellei sitten ole huolehdittavaa jälkikasvua tai lemmikkejä, tai ellei puolison paino vaihtele oikeasti huolestuttavasti.

Vierailija
14/43 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa naisten keskimääräinen rasvaprosentti on 33.5 ja miesten 23.3. American Council on Exercisen mukaan keskimääräinen suomalaisnainen on "obese" ja mies "average".  En tiedä mistä sinä nuo rasvaprosenttilukemat keksit, minun lähteenäni toimi Finriski 2012.

Kaytin lahteena Ylen uutista johon linkki alla.

"Pietiläinen (Helsingin yliopistolla lihavuustutkijana toimiva apulaisprofessori Kirsi Pietiläinen) on päätynyt määrittelemään normaalin rasvaprosentin ylärajaksi miehille 21 ja naisille 33. Raja-arvot perustuvat siihen, että naisilla, joiden painoindeksi on 25, rasvaprosentti on keskimäärin 33 ja miehillä vastaavasti 21."

– Virallisia arvoja ei ole pystytty antamaan. Toisin kuin painoindeksissä on tehty selvät kansainväliset sopimukset, rasvaprosentissa ei vastaavia ole, selittää Helsingin yliopistolla lihavuustutkijana toimiva apulaisprofessori Kirsi Pietiläinen.

https://yle.fi/uutiset/3-8433230

Vierailija
15/43 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tosi henkilökohtaista näyttääkö. Itse näytän 25 painoindeksissä jo aika tukevalta, on makkaraa vyötäröllä ja lanteilla löllyvät jenkkakahvat. Ja naamakin alkaa olla muodon pallero kaksoisleualla. 

Sitten taas mulla on kaveri, joka on saman mittainen kuin minä, mutta painaa vähän enemmänkin (67 kg). Hän ei näytä lihavalta sitten yhtään. Jotenkin hänellä liha on kiinteämpää ja sijoittunut enemmän tisseihin, peppuun ja reisiin kun mulla taas palleroituu vatsa ja naama ensimmäiseksi. Rasvaprosenteissa meillä oli myös huomattava ero: mun rasva% 65 kilon painossa kun juuri ja juuri olen vielä normaalipainoindeksin alueella on 38%, tällä kaverillani 30%.

joo,toi on tptta. Itse 25:ssä en näytä lihavalta kun lähinnä pylly pyöristyy, ylävartalossa sit näkyy kylkiluut ihon alta.

Vierailija
16/43 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mietin juuri tänä aamuna ihan samaa. Kokemusta on sekä estroilla että testoilla elämisestä, ja estroilla näytin tukevalta jo 65-kiloisena, nyt testoilla 79-kiloisena jos vähän vetää vatsaa sisään menisin just ja just normaalipainoisesta. Lihakset varmaan vähän vaikuttaa, mutta suurin syy lienee rasvojen sijoittuminen. Ennen sitä oli leveä, nyt kaikki menee mahaan ja tosiaan jos sen vetää sisään, lisäkilot saa hetkeks piiloon. Toki se ei painoindeksiä pienennä :D

Kohtalotoveri. :) Nää on oikeasti aika kiehtovia asioita.

Estrogeeniotuksilla varmaan tosiaan vaikuttaa paljon tuo, että ylimääräinen menee muualle kuin mahaan. Käsivarsiin ja jalkoihin ja olomuoto pehmenee. Miesten vaatteetkin todella peittelee kaikki toppaukset aika tehokkaasti. Ilman vaatteita vaikutelma toisaalta ainakin mun mielestäni tasoittuu.

15

Vierailija
17/43 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olemme tottuneet siihen, että mediassa näkyy lähinnä naisia, joiden BMI on alle 20. Siitä on tullut se normi, johon kaikkien oletetaan/odotetaan pyrkivän ja kaikki sen ulkopuolelle jäävät ovat "vääriä".

Katukuva on asia erikseen. Mutta ei ketään kiinnostakaan naapurin Sirpan elämä.

Vierailija
18/43 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luustoa ei pitäisi oikeastaan koskaan näkyä muuta kuin muutamissa paikoissa kehoa. 

Ei tietenkään luuta pinkeänä paistamassa ihon alta kuten esim. pahasta anoreksiasta kärsivillä, mutta esim. kasvojen luuston muoto kyllä erottuu hoikalla ja normaalipainoisella ihmisellä. Samoin sormien, ranteiden ja nilkkojen luusto yllensä erottuu selvästi. Muuten luiden näkyminen on kiinni ihmisen vartalotyypistä. Jos käytän itseäni esimerkkinä, niin minulla on ns. suora pylväs-tyyppinen vartalomalli eli hoikahko mutta aika tasapaksu, ja minulla erottuu luonnostaan hyvin solisluut, olkaluut sekä kyynärpäät ja polvet.

T. eri

Vierailija
19/43 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaytin lahteena Ylen uutista johon linkki alla.

"Pietiläinen (Helsingin yliopistolla lihavuustutkijana toimiva apulaisprofessori Kirsi Pietiläinen) on päätynyt määrittelemään normaalin rasvaprosentin ylärajaksi miehille 21 ja naisille 33. Raja-arvot perustuvat siihen, että naisilla, joiden painoindeksi on 25, rasvaprosentti on keskimäärin 33 ja miehillä vastaavasti 21."

– Virallisia arvoja ei ole pystytty antamaan. Toisin kuin painoindeksissä on tehty selvät kansainväliset sopimukset, rasvaprosentissa ei vastaavia ole, selittää Helsingin yliopistolla lihavuustutkijana toimiva apulaisprofessori Kirsi Pietiläinen.

https://yle.fi/uutiset/3-8433230

Jaa taas tämä sama artikkeli. :D

Tuohan on ihan hassu tapa määritellä raja-arvot. Siinä oletetaan, että painoindeksi 25 tarkoittaa sitä, että henkilö ei ole lihava, vaikka tutkimusten mukaan etenkin naiset ovat lihavia tuolla painoindeksillä. ACE:n käyttämät rajat perustuvat fysiologiaan, ei jo etukäteen vääristyneeseen BMI-asteikkoon. 

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3317663/

Vierailija
20/43 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No naisessa on jo luonnostaan enemmän rasvaa kuin miehessä ja miehet yleisesti ottaen pukeutuvat löysempiin vaatteisiin kuin miehet, joten pienen pyöreyden saa silläkin piilotettua. Mutta ei se silti poista sitä, että jos urheilemattomalla miehellä on bmi sen 25, on hän jo melko löysä punkero. Paljon urheilevalle (eli että lihaksia löytyy) 25 on ok bmi, ihan sukupuolesta riippumatta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä yhdeksän