Jätin kaiken eläinperäisen ruuan
Kuukausia sitten ja aloin syömään täysin kasvipohjaisesti, oikeaa ,käsittelemätöntä kasvisruokaa. Olo on ensimmäisen kerran vuosiin terve. Kaikinpuolin. Kivut loppui, vatsaongelmat loppui, iho on kirkas, energiaa riittää, mieliala on kokoajan hyvä, paino laski, turvotus lähti ,myös kasvoista. Ruokahimot ja sokerinhimo loppui. Kolesteroli laski.
Miksi en tehnyt tätä aikaisemmin.
Kommentit (22)
Mitä kasvisruokia syöt ja kuinka monta kertaa päivässä syöt? :)
Hienoa! :) Itse en tuohon varmaan pystyisi enkä oikeastaan haluakaan, mutta kunnioitan heitä jotka sen tekevät.
Vierailija kirjoitti:
Hienoa! :) Itse en tuohon varmaan pystyisi enkä oikeastaan haluakaan, mutta kunnioitan heitä jotka sen tekevät.
Mitä kunnioitettavaa on ihmisessä, joka syö lajilleen sopimatonta ruokaa??
Hieno juttu! Minä jätin eläimet pois ruokavaliostani 12 vuotta sitten, mutta maitotuotteita ja munia käytän edelleen. Kertaakaan ei ole käynyt mielessä palata sekasyöjäksi, mutta ei toisaalta täysi vegaaniuskaan innosta. Tämä lakto-ovo-vege sopii minulle parhaiten.
Syötkö kuitenkin kanaa? Kalaa? Kanan munaa? Lammasta?
Vierailija kirjoitti:
Minusta eläinten elämän epäämisessä ei ole mitään hienoa.
Mitä syöt? Käytännössä on olemassa hyvin vähän sellaista ruokaa, joka ei tavalla tai toisella ole tarvinnut eläimiä mihinkään. Esimerkiksi omenoita ei voi syödä, koska ne ovat pölytyksen tulosta.
Eikös ne luomulannoitteetkin ole eläimen perästä lähtöisin?
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ovat, samasta tuutista kuin nämä kaikkiin kasvissyöntiketjuihin ilmestyvät nokkelan terävät kommentit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta eläinten elämän epäämisessä ei ole mitään hienoa.
Eivät eläimet ole niin tyhmiä, että teurasautoon joutuessaan eivät tuntisi tuskaa. Todella surullista niiden kannalta.
Myös ne henkihieveriin juoksutetut metsästetyt eläimet.
Olen kasvisruokailija ja jonkun kerran vuodessa saatan käyttää kermaa ja juustoa. Lähinnä kylässä.
Vierailija kirjoitti:
Merilevälannoite ei ole eläinperäistä. Katsos, kun sitäkin on.
Omissa tunnon tuskissako taas takerruit lannoitteisiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Merilevälannoite ei ole eläinperäistä. Katsos, kun sitäkin on.
Omissa tunnon tuskissako taas takerruit lannoitteisiin?
Merilevälannoite on sen verran hintavaa, että sillä kasvatettu ruoka on hipsterillekin liian kallista.
Ruokaremontti tekee hyvää.
Mitä olisi tapahtunut jos olisit vaihtanut roskaruoan jälkeen terveelliseen sekaruokavalioon? Minusta on vähän epäreilua vertailla tuolla tavalla jos ei vastaikkain laiteta terveellinen sekaruokavalio vs terveellinen kasvisruokavalio.
Vierailija kirjoitti:
Mitä olisi tapahtunut jos olisit vaihtanut roskaruoan jälkeen terveelliseen sekaruokavalioon? Minusta on vähän epäreilua vertailla tuolla tavalla jos ei vastaikkain laiteta terveellinen sekaruokavalio vs terveellinen kasvisruokavalio.
Ihan tyypillistä vegaanivalehtelua tuo aloitusviesti olikin :D Kun faktoilla ei pärjää, pitää keksiä "kivoja" tarinoita propagandan levittämiseen.
Hieno juttu ap, minulla täysin samat kokemukset! Omatunto ei enää paina, en sairastele enää juuri yhtään ja olo ei ole koskaan ollut parempi. Ihoni näyttää heleämmältä enkä enää edes muista, miltä turvotus tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan tyypillistä vegaanivalehtelua tuo aloitusviesti olikin :D Kun faktoilla ei pärjää, pitää keksiä "kivoja" tarinoita propagandan levittämiseen.
Ei, en syönyt aikaisemminkaan erityisen huonosti, niin että olisin syönyt roskaruokaa ,hampurilaisia,sipsejä ,karkkia yms.
Vaihdoin paleo -tyyppisen -ruokavalion eli naurettavan proteiinin ja rasvan määrän laskemisen ja eläinperäisen proteiinin ja rasvojen syömisen terveelliseen, sydän-ja verisuonitaudeilta, syöpä- ja autoimmuunitaudeilta suojaavaan kasviruokavalioon ja koko terveyteni parani, huomattavasti. Migreenit loppuivat , pms-oireet loppuivat ja itseasiassa kaikki olossani parani. Jos se on jonkun mielestä valehtelua, niin olkoon.
4 ensimmäistä päivää suolistolla kestää tottua lisääntyneeseen kuidun määrään ja uusiin, ei suolaan ja sokeriin hukutettuihin makuihin.
Mutta sen jälkeen siitä tulee helpompaa.
Nykyään ei enää tee mieli lihaa ,maitoa tai munia. Ne lähinnä ällöttävät.
Syömisestä on tullut kiinnostavampaa, värikkäämpää ja helpompaa. Kun kasviruokavaliossa energia tulee pääasiassa hyvistä hiilihydraateista (n.75-80 % arvioisin) niin ei tule niitä mielialavaihteluita,sokerihimoja ja väsymystä. Iltapäiväväsymys on hävinnyt. Seksielämä on parempaa. Luonteeni on muuttunut jatkuvasta pienestä masennuksesta ja saamattomuudesta motivaatioon ja iloon. Olen alkanut haaveilla uuden ammatin opiskelusta. lenkillä happi kulkee paremmin ,olo on kevyt ja jalat eivät mene hapoille.
Mikään muu ei ole muuttunut kuin ruokavalio.
En käytä öljyjä,kookosöljyä enkä margariineja. En edes ruuanlaitossa tai kokojyväleivällä.
Saan rasvat vain ja ainoastaan avokadosta, pähkinöistä ,siemenistä ja levästä. Laitan leivälle tai tortillan väliin hummusta.
En juuri koskaan osta vegaanisia valmisruokia, vaan teen itse kaiken mitä ehdin ja pystyn.
Jopa kahvin juominen alkoi tuntua jotenkin turhalta, sitä ei enää joka aamu tarvinnutkaan.
Juon paljon vihreää teetä, syön smoothieita, keittoja, salaatteja, hedelmiä, marjoja, puuroa, siemeniä, pähkinöitä, täysjyväkauraa, riisiä, tattaria, välillä vehnää, papuja, linssejä, kikherneitä, runsaasti tumman vihreitä kasviksia ,myös mehustettuna.
En ajattele ,mitä en saa syödä vaan itseasiassa ruokavaliooni on tullut todella paljon uusia ruokia joita voin syödä.
Rahaa on säästynyt, kun ei tarvitse ostaa öljyjä, lihaa, ravintolisiä yms.
Ennen kärsin anemiasta,en enää.
b12-vit. Ja d -vitamiinia otan pari kertaa viikossa purkista.
Lihansyöntiin ja maidonjuontiin ei biologisesti ole mitään tarvetta. Se, että tykkää syödä lihaa ja maitotuotteita, eikä niistä halua luopua, on valinta. Jos joku muuta väittää, ei yksinkertaisesti tiedä tarpeeksi kasvissyönnistä. Ja jos aikoo jättää eläinperäiset tuotteet pois, niin tietenkin pitää ottaa kunnolla selvää kasvissyönnistä ensin.
En ole ruokavaliomuutostani katunut kertaakaan.
Ap
Vertailet paleo raakaruoka muotidiettiä ja kasvisruokavaliota keskenään.
Annat kuitekin ymmärtää, että olisit aikaisemmin ollut terveellisellä sekaruokavaliolla ja siitä kasvisruokaan siirtyminen olisi tehnyt olosi paljon paremmaksi.
Kun syö ensin tarpeeksi epäterveellisesti niin siitä vaihtamalla mihin tahansa järkevään ruokavalioon parantaa oloa merkittävästi! Se ei kuitenkaan kerro siitä onko se ruokavalio mihin siirtyi mitenkään erityisen hyvä. Lähinnä se kertoo vain sen olevan parempi kuin edellinen.
Mikset käytä öljyjä, siis oliivi - rypsi? Uskon kyllä kirjoittamaasi, mua on ällöttänyt esim. punainen liha jo vuosia, nyt tuli stoppi maidonjuonnille. Alkoi sekin vaan kuvottaa, kahviin kyllä voin tilkan laittaa.
Kärpäsleivätkään ei sitten sovi sulle.