Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omituinen käytäntö sairaspoissaolojen ilmoittamisessa uudessa työpaikassa.

Vierailija
27.11.2017 |

Kaksi päivää saa olla pois ns omalla ilmoituksella, mutta molempina aamuina pitää soittaa. Ei voi ilmoittaa ekana aamuna että olen pois sen päivän sekä seuraavan.
Kummallinen käytäntö. Kiva kipeenä herätä aikaisin vain soittaakseen pomolle.
Edellisessä työpaikassa sai olla kolme päivää ja pystyi ilmoittamaan ekana aamuna oletko poissa 1, 2 tai 3 päivää.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Normaali

Vierailija
2/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa, olet ehkä samassa työpaikassa kuin minä. Todella kurjaa juuri tuo jos olet vaikka yön valvonut oksentavan lapsen kanssa ja saamassa juuri aamusta unihetken niin pitää taas alkaa pomolle soittelemaan vaikka sen on jo edellisenä aamuna tehnyt!

Paljon muutakin 'kivaa' tulet huomaamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normi käytäntö. Ethän sä esim. maanantaina voi tietää oletko vielä keskiviikkona kipeä. Tai tietysti nää lintsarit tietää olevansa "sairaita" seuraavat kolme päivää...

Vierailija
4/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo sairauspäivien palkan maksaminen pitäisi ottaa pois työnantajalta. Kiva jonkun pienyrittäjän maksella krapulapäivien vietosta, tai flunssapäivistä kun ei voi mitenkään vaikuttaa työntekijän elintapoihin.

Olisi kohtuullista, että työntekijä ottaisi itse haluamansa laajuisen vakuutuksen poissaoloilleen. Eihän sitä sairastumista voi aina estää, mutta vielä vähemmän työnantaja voi sille mitään.

Vierailija
5/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan normi käytäntö. Ethän sä esim. maanantaina voi tietää oletko vielä keskiviikkona kipeä. Tai tietysti nää lintsarit tietää olevansa "sairaita" seuraavat kolme päivää...

No, sen verran hyvin tunnen itseni ja kroppaani errä esim flunssassa tiedän että olenko työkuntoinen seuraavana päivänä vai en. Kolmannesta päivästä alkaen lääkäri sitten arvioi työkunnon.

Ap

Vierailija
6/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tjaa, kyllä itse ainakin yritän sairaana hieman ennakoida, ettei työpaikalla olla aamuisin aivan pulassa. Ilmoitan siis edellisen työpäivän aikana, pääsenkö seuraavana aamuna takaisin töihin. Samaa sijaista ehditään rauhassa kysyä, eikä tarvitse aamulla ruveta soittelemaan (silloin kärsivät poikkeuksetta kaikki, kun sijainen ei ehdi ajoissa eikä häntä kukaan ehdi kunnolla aamulla neuvomaan).

Tuollainen sääntö kuulostaa enemmänkin siltä, että työntekijöihin ei luoteta ja heitä halutaan sairauspoissaolon aikana kontrolloida. Ei hyvä meininki mielestäni. Voi tietysti olla, että jossain ihmiset  eivät luottamuksen arvoisia olekaan, ja sairauslomaa käytetään väärin.

Vierailija
7/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos maanantai aamuna herään kuumeisena, tiedän kyllä, että olen sairaana vielä ainakin tiistaina ja todennäköisesti myös keskiviikkona. Omassa työpaikassani ilmoittaisin maanantai aamuna sen ja seuraavan päivän poissaolon ja keskiviikon poissaolotarpeen ilmoittaisin jos tietäisin jo tiistai-iltapäivänä.

Vierailija
8/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tjaa, kyllä itse ainakin yritän sairaana hieman ennakoida, ettei työpaikalla olla aamuisin aivan pulassa. Ilmoitan siis edellisen työpäivän aikana, pääsenkö seuraavana aamuna takaisin töihin. Samaa sijaista ehditään rauhassa kysyä, eikä tarvitse aamulla ruveta soittelemaan (silloin kärsivät poikkeuksetta kaikki, kun sijainen ei ehdi ajoissa eikä häntä kukaan ehdi kunnolla aamulla neuvomaan).

Tuollainen sääntö kuulostaa enemmänkin siltä, että työntekijöihin ei luoteta ja heitä halutaan sairauspoissaolon aikana kontrolloida. Ei hyvä meininki mielestäni. Voi tietysti olla, että jossain ihmiset  eivät luottamuksen arvoisia olekaan, ja sairauslomaa käytetään väärin.

Mahatauti on asia erikseen siitä voi jo suorilta sanoa ettei tule seuraavanakaan päivänä jos oireita edelleen on. Mutta perus migreenit, flunssat, säryt yms. niin eihän niistä voi tietää tätä päivää pidemmälle. Lintsarit aina vetoaa että kyllähän minä oman kroppani tunnen mutta ei meistä kukaan osaa ennustaa seuraavaa päivää.

Vierailija
9/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mahatauti on asia erikseen siitä voi jo suorilta sanoa ettei tule seuraavanakaan päivänä jos oireita edelleen on. Mutta perus migreenit, flunssat, säryt yms. niin eihän niistä voi tietää tätä päivää pidemmälle. Lintsarit aina vetoaa että kyllähän minä oman kroppani tunnen mutta ei meistä kukaan osaa ennustaa seuraavaa päivää.

Kyllä esimerkiksi kuumeisessa flunssassa voi laskea, että tänään on kuumetta ja jos huominen on kuumeeton, voin mennä töihin ylihuomenna.

Inhimillinen ratkaisu olisi antaa työntekijän pyynnöstä se 2 päivää, ja sopia, että kolmannesta päivästä soitetaan edellispäivän aikana. Ei joka aamu.

Vierailija
10/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo sairauspäivien palkan maksaminen pitäisi ottaa pois työnantajalta. Kiva jonkun pienyrittäjän maksella krapulapäivien vietosta, tai flunssapäivistä kun ei voi mitenkään vaikuttaa työntekijän elintapoihin.

Olisi kohtuullista, että työntekijä ottaisi itse haluamansa laajuisen vakuutuksen poissaoloilleen. Eihän sitä sairastumista voi aina estää, mutta vielä vähemmän työnantaja voi sille mitään.

Kyllähän sitä pienipalkkainen duunari tuollaisen vakuutuksen itselleen näppärästi maksaa. Varsinkin, kun Suomen yrittäjiä tuntuu vaivaavan krooninen palkanmaksuhaluttomuus.  

Vierailija
11/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi hauska tietää, millaisilla elintavoilla voi välttää flunssan.

Vierailija
12/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meillä olisi tuo käytäntö, riemusta kiljuen soittelisin aamuisin. Nyt jokaisesta sairauspäivästä vaaditaan lääkärintodistus. Oli sitten kuume tai vatsatauti, oma ilmoitus ei riitä.

Vierailija
13/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole tajunnut, että tuostakin voisi ongelman vetää. Meillä on just näin, yksi päivä kerrallaan ilmoitetaan. Mä en tosin ole ollut päivääkään pois kahteen vuoteen.

Vierailija
14/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yhtä outoja sääntöjä. Poissaoloista ei saa viestiä sähköpostilla tai tekstiviestillä vaan pitää vanhanaikaisesti soittaa omalle esimiehelle. Mä mielummin ilmoittaisin suoraan työkaverille jonka töihin mun poissaolo oikeasti vaikuttaa, hän voisi paikan päällä välittää tiedon esimiehelle.

Onneksi meillä ei sentään täydy päivittäin soittaa, mutta jos on pidempään pois niin esimies puhelinhäiriköi kerran viikossa, soittaa ja kysyy kuulumisia. Miten menee ja plää plää...

Vierailija
15/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan säännöllisellä käsien pesulla vähennät riskiäsi sairastua flunssaan tilastollisesti merkittävästi.

Vierailija
16/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Enpä ole tajunnut, että tuostakin voisi ongelman vetää. Meillä on just näin, yksi päivä kerrallaan ilmoitetaan. Mä en tosin ole ollut päivääkään pois kahteen vuoteen.

Voin näin perheellisenä kertoa, että jos 5 hengen perhe sairastaa mahatautia tai flunssaa, ei öisin välttämättä nukuta, vaikka itse olisi kuinka kipeä.

3. valvottu yö oksentavan lapsen kanssa alkaa olla kidutusta ja herätyskello aamulla tuntuu puhtaasti kettuilulta. Kuumeisena höyryhengittely lapsen kanssa on myös hauskaa puuhaa klo 3.00 aamuyöllä.

Meillä on ihana käytäntö, kun poissaolon saa ilmoittaa tekstiviestillä ja luvan voi soittaa esimieheltä klo 10 mennessä. Pomo on ymmärtänyt myöhemmätkin soitot erityistilanteissa. Kiitos siitä!

Vierailija
17/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö näitäkään kaikki tiedä! Työnantajien kannattaisi järjestää koulutus, missä kertottaisi vitamiinien saannista ja opetettaisi käsien pesua.

Vierailija
18/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö näitäkään kaikki tiedä! Työnantajien kannattaisi järjestää koulutus, missä kertottaisi vitamiinien saannista ja opetettaisi käsien pesua.

Jos flunssan voisi välttää elintavoilla, ei kenelläkään olisi koskaan ikinä flunssaa. Eihän sitä kukaan tieten tahtoen itselleen halua.

Vierailija
19/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tarvitsee todistuksen shlta tai lääkäriltä. Onpa helvetin hauskaa lähteä lääkäriin 39 asteen kuumeessa! Ja sanotaan jos vuoro alkaa klo 6, pitää poissaolosta ilmoittaa viimeistään kello 7. Aivan sairasta mielestäni.

Kerran iltavuorossa (15-23) minulla nousi kuume noin kello 19. Ainut vaihtoehto olisi ollut mennä Jorviin päivystykseen odottelemaan. Esimies ei suostunut antamaan loppupäivää sairaslomaa, vaan jouduin ottamaan palkatonta. Minulla ei edes ole sairaslomaa paljon, 10 vuoden keskiarvo on 5%. Koko firma ka on yli 10%.

Vierailija
20/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän täytyy tuoda esimiehelle hlökohtaisesti todistus ensimmäisen sairaspoissaolon päivänä :) työpaikkojemme välillä on 2 km välimatkaa. Mukavaa oli istua viime vuonna influenssassa pomon kansliassa.

Että olis aika luksusta saada vain ilmoittaa. Mut ei, meillä on ollut sarjasaikuttajia sen verran töissä että nämä ovat aiheuttaneet tämän menettelyn.

Nytkin vapaapäivänäni mittailen kuumetta, ainakin saan keskiviikoksi hankittua valmiiksi todistuksen mikäli olen sairaana vielä tuolloin... 🙄