Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pomo hermoistui, kun sanoin, että alan käydä lounaat syömässä kotona.

Vierailija
27.11.2017 |

Kuulemma jonkun pitää päivystää. Sanoin, että sitten ruokatunti ei ole enää palkaton. Pomo on eri mieltä. Kumpi on oikeassa? Joustaa kyllä muuten, saan tulla seitsemään jos on kiirettä ja käydä sitten saldovapailla esim. hammaslääkärissä tai lähteä perjantaisin vähän aikaisemmin, jos on reissuun lähtö. Meillä ei ole suoraa asiakaspalvelua, mutta työaika on silti 8-16. Sanoin noin siis siksi, että muutan niin lähelle työpaikkaa, että ehdin käydä kotona puolessa tunnissa mainiosti. Ennen en ole ehtinyt. Joo, kysyn liitostakin, mutta aikaisemman kokemuksen mukaan sieltä saa vastaukseksi kopion lakitekstistä, missä ei oikeastaan vastata siihen, mitä kysyin. Mielestäni lain mukaan voin mennä ruokiksella, koska se on palkaton, vaikka takapihalle kävelemään käsilläni puoleksi tunniksi.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

hermostui, ei hermoistui :D ap

Vierailija
2/17 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saat mennä minne vain sen 30 min lounaan aikana, jos se on palkatonta aikaa. Pomolla ei ole siihen mitään sanavaltaa. Outo kysymys, koska juttu on ihan selvä, eikä työpaikoille tuollaisista aiheudu mitään ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On vaan tässä muutaman vuoden aikana tottunut, että vastaan ruokiksellakin firman lankapuhelimeen, jos se sattuu soimaan. Tiedän, ettei tarvis, mutta en jotenkin ilkeä kuunnella sen soimista. Saattaa itsekin reissusta soitella ruokiksen aikaan. Pyytelee anteeksi sitten. Nyt kun muutan 5 min kävelymatkan päähän töistä, aion pitää ruokikset ruokiksena juuri siksi, että saan irtautua töistä kokonaan. Meillä ne ruokikset menee yleensä aina työasioista puhumiseen.

Vierailija
4/17 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja minä alan käydä kotona pissalla koska minulla on ujo pissa. Ei kai kukaan oleta että olen asiakaspalvelussa 8 tuntia käymättä pissalla? Kotona käymiseen menee vain 3 tuntia. Työpaikka Keravallaja asun Lohjalla. Voiko työnantaja muka pakottaa ajamaan ylinopeutta että aikaa menee vähemmän? Eikö ihmiselle kuulu vessatauko?

Vierailija
5/17 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai voit mennä, jos ruokatunti on palkaton.

Minulla tauot ovat työaikaa (=saan palkan), ja olen siis velvollinen olemaan käytettävissä myös ruokatunnilla. Palkattomalla tauolla ei tietenkään ole näin.

Vierailija
6/17 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja minä alan käydä kotona pissalla koska minulla on ujo pissa. Ei kai kukaan oleta että olen asiakaspalvelussa 8 tuntia käymättä pissalla? Kotona käymiseen menee vain 3 tuntia. Työpaikka Keravallaja asun Lohjalla. Voiko työnantaja muka pakottaa ajamaan ylinopeutta että aikaa menee vähemmän? Eikö ihmiselle kuulu vessatauko?

Ei nyt taida olla ihan sama asia kuitenkaan puolen tunnin palkattoman lounastauon kanssa :D ap

Vierailija
7/17 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on siis selkästi työsopimuksessa työaika 8-16 ja puolen tunnin palkaton lounastauko sekä lisäksi sanotaan, että joustoja voidaan käyttää tarvittaessa. Ei jousto minusta tarkoita kuitenkaan sitä, että teen töitä palkattoman lounastauon aikana. Tuo pissavertailija on vähän pihalla... ap

Vierailija
8/17 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuulu sopimuksiin mitään palkattomia vessataukoja, jolloin voisit lähteä kotiin omaan veskiin. Vessatauot ovat palkallisia ja työnantaja osoittaa fasiliteetit.

Että ei ollut kovinkaan hyvä vertaus, vaikka pyrkimys oli toki raflaavuuteen.

Vierailija
9/17 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkään palkattomalla ruokatunnilla ei tehdä töitä. Ei sun siihen puhelimeen tartte vastata. Miksi olet muuten paikalla, etkö mene syömään tai asioita hoitamaan.

Vierailija
10/17 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai sori, huomasinkin, että kysymys oli pakollisesta päivystämisestä. Olen siis edellinen. No sitten se, joka päivystää, lähtee puoli tuntia aikaisemmin töistä. Onko sulla siinä tapauksessa mahdollista syödä vaikka jotain leipää kahvitauolla, jos teillä sellasia on, ettei nälkään tartte kuolla.

Vierailija
11/17 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo pakollinen päivystys vaan ruokis om palkaton. Pomo vaan tahtoo et oon paikalla vaikkei maksa siitä. Eikä mulla oo asioita ulos ja lounaat ravintoloissa on mun makuun kalliita. Oon syönyt eväitä aiemmin. Ap

Vierailija
12/17 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No näytät hänelle työsopimustasi, jossa mukaasi on selkeästi toi asia kirjattu. Ei voi olla epäselvyyksiä, esitä asia rakentavasti mutta tiukasti. Ärsyttäviä tuollaiset pomot, joiden kanssa pitää vääntää päivänselvästä asiasta. Ruokatunnit pidät ihan normaalissa järjestyksessä, ei sitä voi kukaan estää.

Vierailija
13/17 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys lienee siitä minkä alan työehtosopimusta noudatetaan. Normaalisti toimistotöissä ruokatauko on määritelty tauoksi ja sen aikana voi tehdä mitän huvittaa. Pituus tosin voi sopimuksen mukaan olla myös huvittava esin. 21 minuuttia, jos päivän aikana on vaikka kahvitauko lisäksi. Yli 6 h työstä oikeus siis 0,5 tunnin taukoon.

Toinen vaihtoehto on että työntekijällä on oikeus taukoon (0,5 h) mutta esim. ruokailun tulee tapahtua työnantajan tiloissa. Näin esim. sairaaloissa ja poissaolo voi kestää vain 15-20 minuuttia.

Yksityisellä puolella ei pitäisi olla estettä poistua 0,5 ajaksi kotiin syömään ja vaikka olisit työpaikalla sinulla ei pitäisi olla velvoitetta tehdä samaan aikaan töitä.

Vierailija
14/17 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Thank god mulla ei ole työaikaa. Ei tartte tällaisen p*skan kanssa askarrella. Saldovapaat ja "tietenkään et vastaa puhelimeen palkattomalla ruokatunnilla" :D :D

Pikkaisen alkaa olemaan vanhanaikaista meininkiä.

Ap:tä tää kommentti ei tietysti auta.

Vierailija
15/17 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on siis selkästi työsopimuksessa työaika 8-16 ja puolen tunnin palkaton lounastauko sekä lisäksi sanotaan, että joustoja voidaan käyttää tarvittaessa. Ei jousto minusta tarkoita kuitenkaan sitä, että teen töitä palkattoman lounastauon aikana. Tuo pissavertailija on vähän pihalla... ap

MIkä TES teillä on käytössä? Kun mun mielestä työaikalaki määritätä, että jos työaika on 8h/pvä kounastauko on palkallinen. Ja jos teillä on työsopimukseen kirjattu työaika 8-16, miten siinä voi olla liukumamahdollisuus? Kaikki yli on suoraan ylityötä. Ja onhan teillä sitten pekkaset käytössä?

Vierailija
16/17 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ehdottaa että työaikasi muutetaan sitten 8 h ja sinulle kuuluu siten pekkaset myös.

Vierailija
17/17 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lankapuhelin? On meilläkin sellainen, mutta siihenkin saa soitonsiirron.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä