Puolison kuolema, uusi puoliso, entisen puolison suku ja yhteydenpito; mitä tällaisissa tilanteissa tehdään?
Jos olen naimisissa ja meillä on yhteisiä lapsia mieheni kanssa, vietämme aina joulut yms. mieheni suvun luona. Sitten mieheni kuolee. Menen naimisiin uuden miehen kanssa. Tuleeko nyt uusi mieskin entisen mieheni suvun kotiin juhlimaan? Kuolleen puolisoni ja minun lapsethan on miehen suvunkin sukulaisia. Vai pitääkö minun jättää uusi puolisoni jouluksi yksin ja mennä lasten kanssa? Vai laittaa lapset yksin junalla tai heittää autolla kuolleen puolisoni suvun luo ja itse olla uuden puolison kanssa?
Kommentit (23)
Uudelleen avioituvat järjestävät itselleen tällaisen hankaluuden. Heidän on siis itse sopeuduttava. Kaikkein kurjinta, jos tuohon tilanteeseen saadaan vielä lapsia sen uuden puolison kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olen naimisissa ja meillä on yhteisiä lapsia mieheni kanssa, vietämme aina joulut yms. mieheni suvun luona. Sitten mieheni kuolee. Menen naimisiin uuden miehen kanssa. Tuleeko nyt uusi mieskin entisen mieheni suvun kotiin juhlimaan? Kuolleen puolisoni ja minun lapsethan on miehen suvunkin sukulaisia. Vai pitääkö minun jättää uusi puolisoni jouluksi yksin ja mennä lasten kanssa? Vai laittaa lapset yksin junalla tai heittää autolla kuolleen puolisoni suvun luo ja itse olla uuden puolison kanssa?
Olen naimisissa, mies oli eronnut yh-isä tavatessamme, ex-vaimo kuoli muutama vuosi sitten. Perheessämme on siis minun 3 teini-ikäistä lastani, miehen teinitytär ja meidän yhteinen leikki-ikäinen lapsi. Pelkästään lasten isovanhempia on siis minun äitini, ex-miehen vanhemmat, nyksän kuolleen exvaimon vanhemmat ja minun nyksämieheni vanhemmat ja lisätään vielä elossa olevat isomummit ja ukit ja ex-mies ja hänen uusi. Siinä on jo sakkia. Ja minun sisarukset lapsineen ja miehen sisarukset lapsineen. Ex mies on ainokainen. Hyvin tullaan nykyisin toimeen keskenämme, pari vuotta eron jälkeen oli hankalia.
Me kutsutaan ihmiset meille tänä jouluna juhlimaan. On onneksi sen verran iso tuo alakerta, että iso pitkä pöytä mahtuu pukkijaloille. Mielestäni lasten pitää saada pitää yhteyttä isovanhempiinsa ja muuhun sukuunsa. Tulee kuka tulee, kaikki ei tule ja niiden kanssa, jotka tulee, sovitaan mitä kukin tuo tullessaan, niin ei käy liian raskaaksi, minä paistan pari kinkkua, karjalanpiirakat ja perunalaatikot.
Ovi on täällä auki. Majoittamaan en pysty enkä suostu kotoa poistumaan....
Olen itse tottunut suuriin sukujouluihin, isäni oli 8-lapsisesta perheestä ja äiti 5-lapsisesta.
Minusta pitäisi mennä niiden lasten kanssa kuolleen puolison vanhemmille jouluksi. Tuo niin kauan kun lapset ovat niin pieniä, etteivät voi helposti yksin matkustaa. Ne lapsenlapset tuovat lohtua isovanhemmilleen, joilta on poika kuollut
Se uusi puoliso voi viettää joulut omien sukulaistensa kanssa. Ja tämä järjestely ihan siksi, että leski meni uudelleen naimisiin. (Mikä ei ole tiettykään ei-suvaittavaa, mutta itse järjestetty juttu)