Puolison kuolema, uusi puoliso, entisen puolison suku ja yhteydenpito; mitä tällaisissa tilanteissa tehdään?
Jos olen naimisissa ja meillä on yhteisiä lapsia mieheni kanssa, vietämme aina joulut yms. mieheni suvun luona. Sitten mieheni kuolee. Menen naimisiin uuden miehen kanssa. Tuleeko nyt uusi mieskin entisen mieheni suvun kotiin juhlimaan? Kuolleen puolisoni ja minun lapsethan on miehen suvunkin sukulaisia. Vai pitääkö minun jättää uusi puolisoni jouluksi yksin ja mennä lasten kanssa? Vai laittaa lapset yksin junalla tai heittää autolla kuolleen puolisoni suvun luo ja itse olla uuden puolison kanssa?
Kommentit (23)
Kysyppä sukulaisilta pois mitä mieltä he on, jos haittaa niin vietätte tietysti joulun perheenä etkä lykkää lapsia minnekkään et pääset uuden kullan kainaloo.
Vierailija kirjoitti:
Ihan saatte itse päättää, mikä sopii.
Tai olisko syytä neuvotella sen henkilön kanssa, jonka kotiin on jouluksi menossa.
Vierailija kirjoitti:
Jep, olen tietoinen siitä. Mietin vain, miten yleensä mahdetaan toimia ja onko tässä sosiaalisia koodeja, joiden rikkomista katsotaan pahasti siitä huolimatta, että se ei ole laitonta.
ap.
Lapsi osan lomasta niillä sukulaisilla ja osan teillä.
Miksei vaihtoehtona ole juhlia joulua omassa kodissa lasten ja uuden miehen kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, olen tietoinen siitä. Mietin vain, miten yleensä mahdetaan toimia ja onko tässä sosiaalisia koodeja, joiden rikkomista katsotaan pahasti siitä huolimatta, että se ei ole laitonta.
ap.
Sosiaalinen koodi on keskustella asiasta entisen puolison suvun ja uuden puolison kanssa yhdessä ja päätyä kaikkia tyydyttävään ratkaisuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap.
Olivatko edellisen miehesi sukulaiset häissänne? Tuntevatko miehesi? Onko edellisen miehesi kuolemast kuinka pitkä aika?
mitä mieltä kuolleen miehesi sukulaiset ovat muuten tästä uudesta miehestäsi?
Kuinka kauan tästä miehesi kuolemasta on aikaa? Jos hyvin lyhyt aika, en kyllä uutta miestä mukanani vielä veisi.
Vierailija kirjoitti:
mitä mieltä kuolleen miehesi sukulaiset ovat muuten tästä uudesta miehestäsi?
Kuinka kauan tästä miehesi kuolemasta on aikaa? Jos hyvin lyhyt aika, en kyllä uutta miestä mukanani vielä veisi.
kylläpä tuli samanlainen kysymys minulta, kuin edelliseltä vastaajaltakin:)
Miksi tällaista teoretisointia?
Tylsä sunnuntai?
Kysyisin ensin mieheltä miten haluaa juhlia. Jos hänelle olisi sukujoulu ok, kysyisin sukulaisilta onko ok.
Miestä en jättäisi yksin. Jos hän tai suku pitäisivät outona juhlia yhdessä, viettäisimme aaton keskenään ja kävisin lapsen kanssa hänen isän sukulaisissa joulunpyhinä tai välipäivinä.
Jos lapsi olisi teini, hän menisi etusijalle. Saisi mennä sukulaisiin jos haluaisi.
Ei selvinnyt onko kyseessä miesystävä vai oletteko jo avoliitossa tai naimisissa.
Jos olisi miesystävä joka ei asu kanssamme, ja mies olisi vasta hiljattain kuollut, menisin lapsen ehdoilla niin kuin ennenkin, ja muuttaisin systeemejä varaa vähitellen, ensi vuonna erilainen joulu.
Ei näissä ole minäänlaista säännöstöä. Toisilla välit entisisiin appivanhempiin jatkuvat lämpiminä, saattavat jopa olla paremmat kuin miehen eläessä. Toisille sitten kelpaa vain ne edesmenneen lapsen lapset, leski suljetaan ulos. Toisinaan taas ei edes niihin lapsiin pidetä yhteyttä. Luulisin, että tyypillisesti leski lapsineen on tervetullut, mutta on minusta aika tökeröä viedä uutta miestä appivanhempien luo juhlimaan etenkin, jos oman pojan kuolemasta on suhteellisen vähän aikaa. Itse jäin lapsettomaksi leskeksi ja kyllä ne uuden miehen jälkeen välit jäivät appivanhempiin. Ei vaan osattu oikein ja anoppi koki häiritsevänsä, jos soitteli. Oli kumminkin vielä syvällä surussaan vuosienkin päästä.
En minä ainakaan haluaisi matkustaa puolison kuolleen exn sukulaisten luo. Jos puoliso sinne haluaisi lasten kanssa mennä minä jäisin kotiin tai lähtisin jonnekin muualle. Jos taas itse olisin ko. puoliso jolta exä on kuollut todennäköisesti muuttaisin perinteitä jotenkin ehkä vieidin lapset mummolaan jos se lapsille ja lasten isovanhemmille sopii. Jos ei todennäköisesti kävisikö lasten kanssa mummolassa joskus muulloin kuin joulunpyhinä.
Ei tähän mitään oppikirjavastaus ole. Mutta kehoittaisin miettimään lasten kannalta parasta vaihtoehtoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tällaista teoretisointia?
Tylsä sunnuntai?
Se suunnittelee henkirikosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksei vaihtoehtona ole juhlia joulua omassa kodissa lasten ja uuden miehen kanssa?
Jos vaikka lasten isovanhemmat loukkaantuu, jos aina ennen käyneet lapset lakkaa äkkiä käymästä?
Miksiköhän niin monta alapeukusta aloitus on saanut? Ihan samaa olen itsekin miettinyt ja samassa tilanteessa olen.
Vierailija kirjoitti:
Jos olen naimisissa ja meillä on yhteisiä lapsia mieheni kanssa, vietämme aina joulut yms. mieheni suvun luona. Sitten mieheni kuolee. Menen naimisiin uuden miehen kanssa. Tuleeko nyt uusi mieskin entisen mieheni suvun kotiin juhlimaan? Kuolleen puolisoni ja minun lapsethan on miehen suvunkin sukulaisia. Vai pitääkö minun jättää uusi puolisoni jouluksi yksin ja mennä lasten kanssa? Vai laittaa lapset yksin junalla tai heittää autolla kuolleen puolisoni suvun luo ja itse olla uuden puolison kanssa?
Miksi vietät joulut aina miehen suvun luona, miksei niitä voi viettää omassa kodissa?
Tietenkään et vie sitä uutta miestä sinne vaan järjestät kotijoulun omassa kodissa, tyhmä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vaikka lasten isovanhemmat loukkaantuu, jos aina ennen käyneet lapset lakkaa äkkiä käymästä?
Kuoleeko ne isovanhemmat siihen loukkaantumiseen? Lapset voivat piipahtaa kylässä ennen joulua tai tapaninpäivänä.
Tuntuu kuin oman järjen käyttö ois joiltakin ihmisiltä kielletty. Ihan oikeesti ap , oletko sä joku apukoululainen joka ei osaa ite miettiä että ehkä sitä joulua vois joskus viettää toisinkin. Ihan absurdi aloitus!