Pystyykö 5v olemaan itsekseen jos
Kommentit (18)
Kyllä meillä 5- ja 3-vuotiaat ovat viikonloppuaamuisin usein valvelilla itsekseen. Tietysti se on meiltä sellaista koiranunta, jolloin reagoi kaikkiin vähänkään epäilyttäviin ääniin.
Katsovat telkkarin lastenohjelmia ja usein ollen laittanut illalla aamupalaa valmiiksi, kaatavat vain maidon Veetabixiin jne.
Tosiaan riippuen onko kyse sellaisesta aamun koiraunesta vai yliväsyneenä nukutuista päiväunista.
Jos kyse on syvästä unesta, niin ei pysty.
Kuinka sen tietää, että miten syvästi nukahtaa?
No, en itsr jättäisi valvomatta tuon ikäistä.
Vierailija kirjoitti:
vanhemmat nukkuvat?
Ei pysty. Ovat kaikki niin erityisherkkiä tänäpänä.
Kyllä meillä on varmaan jostain 3v lähtien touhunnut aamuisin itsekseen... Nyt 5v eikä enää ole pariin kk herätellyt minua aamuisin, ennen oli koko ajan asiaa eli käytännössä olin hereillä. Nyt saan oikeasti jopa nukkua. Käyn vaan laittamassa lapselle telkkarin päälle. Itse ottaa aamupalaa tai tulee pyytämään apua, jos ei saa.
Hyvin viihtyy tunnin pari, ensin katsoo telkkaria ja sitten leikkii legoilla.
Tällä on hyvin posiitiivinen vaikutus meihin molempiin, koska lapsi on koko elämänsä heräillyt öisin ja herännyt aamulla 6-7 aikaan. Olen yh ja saan nyt ensimmäistä kertaa lapsen elinaikana nukkua viikonloppuisin 8-9 asti. Eli jaksan paljon paremmin.
No, huh. Aika pieniä jätetään valvomatta.
Mun mielestäni noin pieniä ei voi jättää valvomatta, ei tiedä mitä keksivät. Olen opettanut että kun heräätte niin tulkaa herättämään jos vanhemmat eivät ole heränneet ennen teitä.
En koskaan nuku ja jätä lapsukaisia sen vuoksi vahtimatta. Välillä väsyttää, mut mitä en tekisi pienokaisteni eteen. Kaikkeni annan ja sittenhän voin nukkua kun lähtevät maailmalle.
Nukuin muistaakseni 4-vuotiaasta lähtien omassa huoneessa ja siellä kun lauantaiaamuisin heräilin niin leikin hyvinkin tunnin ajan muovieläimillä tai palikoilla ennen vanhempien heräämistä.
Jos on arveluttava pentu, joka voi keksiä oman päänsä menoksi mitä vain, niin ei kai semmoista voi yksin jättää. Ja vaikka muksu nukkuisi samassa huoneessa, kuulevatko vanhemmat jotain hiljaista heräämistä. Useat muksut heräävät hiljaa ja touhuavat lelujen kanssa ihan hiljaa leikkien.
5v touhuilee itsekseen,katsoo televisiota,leikkii.
Tosin herätään aamulla kun lapsi nousee ja sen jälkeen on enemmänkin torkkumista.
Minkäs teet, jos ei vanhemmat herää, kun lapsi herää. Nukutaan samassa huoneessa, ja 2 v oli kerran yöllä herännyt ja mennyt olohuoneen sohvalle nukkumaan ilman että huomattiin mitään. Ties mitä teki ennen sitä, mutta tuskin mitään. Pitäisi kai valvoa koko ajan, ettei lapsi koskaan joutuisi olemaan yksin.
Oli se helppoa 70-luvulla. Nappulasta väännettiin telkku päälle ja otettiin hedelmävadista bansku tai jääkaapista jogurtti ja istuttiin telkun ääreen katsomaan lastenohjelmia ja odottamaan äitiä ja iskää. Nyt ei ole ihan niin yksinkertaista, pitää avata telkku ja sitten pitää avata boksi, tai jos haluaakin katsoa dvd:tä, pitää avata luukku ja laittaa kaikki asetukset, että leffa lähtee pyörimään.
Mutta ap:n kysymykseen, ainakin meidän nelivuotias osaa ihan itsekseen leikkiä, jos äiti yliväsyneenä ottaa tunnin torkut sohvalla.
Pystyy tunnin tai pari, mutta ainakin meidän 5 v tarvii apua aamupalan laittamiseen tai esim pepun pyyhkimiseen jos käy kakalla. Muuten kyllä pärjää, tulee herättämään ja sanomaan jos joku hätä.