Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä kandin tutkielma (suomen kieli)? Help!

tutkija muka
25.11.2017 |

Antakaa mulle joku kandityön aihe, suomen kieli - eli jonkinlainen kieleen/sen käyttämiseen liittyvä dilemma. Tutkimusongelma/-kysymys! Ihan lyö tyhjää, pitäisi keksiä jotain. Kiinnostaisi käyttää aineistona netin keskustelufoorumeita - mutta mitä voisin lähteä tutkimaan, jokin kielen piirre tai joku.

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos olet oikea opiskelija"? Ö? Ei mua ole perus- ja aineopintojen aikana mikään alkanut erityisesti kiinnostaa. Kaikilla muilla kyllä tuntuu olevan jotain kiinnostuksen kohteita. Mulla tällaista epämääräisempää - keskustelufoorumit, niillä käytävät keskustelut, argumentointi ja käytettävä kieli, siinä nuo. Jokin kielenpiirre olisi kai simppelein kandin aiheeksi - mutta vaikea keksiä mitään kiinnostavaa. Tässä keskustelussa kyllä hyviä ideoita. Jotain konkreettista tarttis kohta tutkimustaitojen tunnilla esitellä.. :/

Vierailija
22/23 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyyliblogeissa käytettävät kielen keinot. Miten puhutellaan lukijaa tyyliin "ihanaiset, mussukat". Varma vinkki on joku S1 aihe, siis jos mietit työllistymistä. Joku Suomi 100 keskustelu (seminaarin pitäjä voisi innostua).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
26.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somekirjoittelun ja puhekielen yhtäläisyys - mitä piirteitä puhekielestä, mitä kirjoitetusta yleiskielestä. Lauserakenteet, diskurssin tapa ja sanavalinnat...

Mua kylläkin kiinnostaisi henkilökohtaisesti enemmän poliitikkojen puhe. Miten puhutaan sujuvasti ottamatta kantaa ja sanomatta oikeastaan mitään. Ottaisin tämän tyylilajin mestarin, Timo Soinin puheet tarkasteltaviksi. Äijä on saanut supliikkimiehen maineen, vaikka ei oikeastaan ikinä linjaa mitään omaa, vain lohkaisee ja ampuu muiden ajatuksia alas.

Piispa Teemu Laajasalon puhetta olisi myös mielenkiintoista tutkia. Hänkin on sellainen tyyppi, joka höpöttää paljon, mutta ei sano oikeasti mitään. Hänen sanomisensa voi tulkita ihan miten kuulija itse tahtoo. Hyvä esimerkki tästä on se, että osa ihmisistä pitää Laajasaloa aivan liian konservatiivisena ja osa liian vapaamielisenä. Olisi mielenkiintoista tietää, minkälaisilla kielellisillä rakenteilla tällainen vaikutelma luodaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän yhdeksän