Miten lentoyhtiö (SAS) voi tienata rahaa sillä, että myy lippuja Suomesta Hongkongiin ja New Yorkiin reilun 350€ (!) hintaan?
En ymmärrä... eikö liput oikeasti menisi korkeampaan hintaan myydyksi?
Halvimmillaan huhtikuussa 349€ Hongkongiin...
Kommentit (12)
Eikö tuosta tule vain tappiota lentoyhtiölle?
Ap
Ihan samalla tavalla kuin ruokakauppa voi ansaita sillä, että myy kahvipaketteja alle sisäänostohintaan. Nämä ovat sisäänvetotarjouksia, joilla houkutellaan asiakkaita sivuille. Ei koko konetta täytetä halpojen lippujen ostajilla, vaan halpoja lippuja on rajoitettu määrä lentoa kohti. Kun asiakas on saatu sivuille, saattaa hän ostaa kalliimman lipun, jos hänen haluamalleen lähtöpäivälle ole enää halvimpia lippuja tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuosta tule vain tappiota lentoyhtiölle?
Ap
Ei tietenkään.
Lennoissa on valtavat katteet.
Samalla tavalla kuin esim. timanteissa ylituotanto poltetaan hapen kanssa ettei hinta/luxusarvo laskisi.
Alennuslippuja ei myydä muiden sijaan vaan lisäksi. Kone lentää joka tapauksessa, niin se kannattaa myydä täyteen. Lentoyhtiön keskeinen taito on jakaa saman koneen istumapaikat moneen kymmeneen eri luokkaan, joilla ei eri hinta, erilaiset ehdot ja eri myyntipaikka ja -aika. Alennuslippujen myyntipaikat ja ehdot ovat sellaisia, ettei niitä ole helppo käyttää työmatkoihin tai varakkaiden turistimatkoihin, joten ne eivät vähennä kalliiden paikkojen myyntiä.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samalla tavalla kuin ruokakauppa voi ansaita sillä, että myy kahvipaketteja alle sisäänostohintaan. Nämä ovat sisäänvetotarjouksia, joilla houkutellaan asiakkaita sivuille. Ei koko konetta täytetä halpojen lippujen ostajilla, vaan halpoja lippuja on rajoitettu määrä lentoa kohti. Kun asiakas on saatu sivuille, saattaa hän ostaa kalliimman lipun, jos hänen haluamalleen lähtöpäivälle ole enää halvimpia lippuja tarjolla.
Hieman kyllä ontuva vertaus, epäilen tätä. Silloin kun ihminen hakee halvinta lippua, lentoyhtiöllä ei ole mitään väliä.
Kyllä ne halvimmillaankin tulisi myydyksi selvästi kalliimmalla?
En ylipäätään ymmärrä, miten hintaero voi olla noin suuri esim. Finnairin tarjouskamppanjoihin, joilla pääsee Hongkongiin esim. 599€, kun SASin tapauksessa täytty lisäksi lentää ensin Tukholmaan.
Vierailija kirjoitti:
Lennoissa on valtavat katteet.
Samalla tavalla kuin esim. timanteissa ylituotanto poltetaan hapen kanssa ettei hinta/luxusarvo laskisi.
Väärin. Lentoliikenne on erittäin kilpailtu aja ja suuri osa lentoyhtiöistä tekee tappiota paitsi nyt nousukaudella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuosta tule vain tappiota lentoyhtiölle?
Ap
Ei tietenkään.
Lennoissa on valtavat katteet.
Samalla tavalla kuin esim. timanteissa ylituotanto poltetaan hapen kanssa ettei hinta/luxusarvo laskisi.
Mutta olen ymmärtänyt, että SASilla on raskas kustannusrakenne ja on kamppaillut taloutensa kanssa viimeisinä vuosina?
Ap
Vierailija kirjoitti:
En ylipäätään ymmärrä, miten hintaero voi olla noin suuri esim. Finnairin tarjouskamppanjoihin, joilla pääsee Hongkongiin esim. 599€, kun SASin tapauksessa täytty lisäksi lentää ensin Tukholmaan.
Hinnoittelu vapailla markkinoilla tapahtuu markkinoiden eikä tuotantokustannusten mukaan. Asiakas on valmis maksamaan enemmän suorasta lennosta. Niinpä välilaskusta on annettava alennusta suoraan lentoon verrattuna.
Kun lennot myydään puolikin vuotta etukäteen, iso osa jää käyttämättä.
Icelanderilla pääsee halvemmalla ja koneet on parempia.
Ei paljon kiinnosta yhtiöiden katteet.
Vierailija kirjoitti:
Icelanderilla pääsee halvemmalla ja koneet on parempia.
Ei paljon kiinnosta yhtiöiden katteet.
Ai Aasiaan vai?
Koneet parempia? Joltain 90-luvulta lähes kaikki...
Siksi, koska finnairilla on kate niin korkealla, että varaa lentää vaikka puolikkaalla koneella