Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mulle ei kuulemma kannata laittaa Gynefix-kierukkaa, koska kohdunpohjani tmv. paksuus on 9mm eli (suositusten mukaan) 1mm liian ohut. Olisiko järkeä käydä vielä toisella gynellä?

Vierailija
25.11.2017 |

Olisin niin halunnut tuon gynefixin ja vihdoin puolen vuoden odottamisen jälkeen olisin sen saanut - jos se olisi sopinut minulle. Olen niin pettynyt, kun sitä niin halusin kaiken hormonisotkujen ym. jälkeen. Olisko mitään järkeä käydä toisella gynellä testaamassa Gf:n sopivuutta? Vai onko edes mahdollista, että toinen gyne saisi mitaksi millin enemmän?

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulisin toisenkin gynen mielipiteen

Vierailija
2/18 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuparikierukan käytön haitat

Kuparikierukan tavallisin ongelma on kuukautisvuodon määrän ja keston sekä mahdollisesti myös kipujen lisääntyminen. Haittavaikutusten takia tehtävä kierukan poisto ajoitetaan mieluiten kuukautisvuotoon. Muuna aikana poistettaessa annetaan jälkiehkäisy (ks. «Jälkiehkäisy»3), jos yhdyntöjä on ollut edeltävän viikon aikana ilman kondomisuojaa. Kierukan aiheuttamia runsaita vuotoja (ks. «Runsaat kuukautiset»4) voidaan hoitaa traneksaamihapolla ja kipuja voidaan hoitaa tulehduskipulääkkeillä eli prostaglandiinisynteesin estäjillä (ks. «Kuukautiskivut»5). Usein näissä tilanteissa harkitaan myös hormonikierukkaan «Hormonikierukka»6 vaihtamista.

Kierukan käyttäjillä ilmenee tavallista useammin emätintulehduksia (ks. «Emätintulehdukset»7) ja papa-löydöksenä (ks. «Papakoe»8) Actinomyces-mikrobia. Vakavat tulehdukset ovat nykyisin harvinaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuparikierukan tavallisin ongelma on kuukautisvuodon määrän ja keston sekä mahdollisesti myös kipujen lisääntyminen. Haittavaikutusten takia tehtävä kierukan poisto ajoitetaan mieluiten kuukautisvuotoon. Muuna aikana poistettaessa annetaan jälkiehkäisy (ks. «Jälkiehkäisy»3), jos yhdyntöjä on ollut edeltävän viikon aikana ilman kondomisuojaa. Kierukan aiheuttamia runsaita vuotoja (ks. «Runsaat kuukautiset»4) voidaan hoitaa traneksaamihapolla ja kipuja voidaan hoitaa tulehduskipulääkkeillä eli prostaglandiinisynteesin estäjillä (ks. «Kuukautiskivut»5). Usein näissä tilanteissa harkitaan myös hormonikierukkaan «Hormonikierukka»6 vaihtamista.

Kierukan käyttäjillä ilmenee tavallista useammin emätintulehduksia (ks. «Emätintulehdukset»7) ja papa-löydöksenä (ks. «Papakoe»8) Actinomyces-mikrobia. Vakavat tulehdukset ovat nykyisin harvinaisia.

Googletappa alkajaisiks tuo gynefix. Haittavaikutukset olemattomat muihin kuparikierukoihin verrattuna.

Vierailija
4/18 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuparikierukasta välttämättä mitään ongelmia tule, minulla ainakin sujui sen kanssa ihan hyvin. Kannattaa kokeilla.

Vierailija
5/18 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynefix kyllä on aiheuttanut minulle kuukautisten keston kaksinkertaistumisen (3,5 päivästä 7 päivään), eikä tilanne ole muuttunut, vaikka asennuksesta on yli vuosi. Kannattaa varmaan kokeilla ihan tavallista kuparikierukkaa (sen olisin itse saanut ilmaiseksi, Gynefix tuli maksamaan 400 €).

Vierailija
6/18 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kuparikierukasta välttämättä mitään ongelmia tule, minulla ainakin sujui sen kanssa ihan hyvin. Kannattaa kokeilla.

Todella monelle tulee. Sitä ei gynekologitkaan suosittele nykyään kovin innokkaasti, varsinkin jos on jo ennestään runsaat menkat ja kipuja. Poikkeuksena tietysti tuo gyne-fix.

Vierailija
7/18 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä itse otan mieluusti runsaammat ja kipeämmät kuukautiset, jos vaihtoehtona on hormoniehkäisyn lukuisat haitat. Ja näin tein. Kipuihin ei aina tarvi edes särkylääkettä ja vuotoa on ehkä 10 prosenttia aiempaa enemmän :D

Ap, hae toinen mielipide. Oma gyneni oli tosi kuparikierukkavastainen ja hannasi vastaan viimeiseen asti. Hormonikierukkaa meinasi ihan oikeasti alkaa tunkea sisääni asennuksessa :D

Vierailija
8/18 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gynefix kyllä on aiheuttanut minulle kuukautisten keston kaksinkertaistumisen (3,5 päivästä 7 päivään), eikä tilanne ole muuttunut, vaikka asennuksesta on yli vuosi. Kannattaa varmaan kokeilla ihan tavallista kuparikierukkaa (sen olisin itse saanut ilmaiseksi, Gynefix tuli maksamaan 400 €).

Harvoilta olen kuullut mistään gynefixin nega vaikutuksista

Vierailija
9/18 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä itse otan mieluusti runsaammat ja kipeämmät kuukautiset, jos vaihtoehtona on hormoniehkäisyn lukuisat haitat. Ja näin tein. Kipuihin ei aina tarvi edes särkylääkettä ja vuotoa on ehkä 10 prosenttia aiempaa enemmän :D

Ap, hae toinen mielipide. Oma gyneni oli tosi kuparikierukkavastainen ja hannasi vastaan viimeiseen asti. Hormonikierukkaa meinasi ihan oikeasti alkaa tunkea sisääni asennuksessa :D

Mitkä on hormoniehkäisyn lukuisat haitat?

Vierailija
10/18 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aknen räjähtäminen, haluttomuus, hiusten nopea rasvoitus, jatkuva tiputtelu useilla, alapään kuivuminen...

Vierailija
11/18 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aknen räjähtäminen, haluttomuus, hiusten nopea rasvoitus, jatkuva tiputtelu useilla, alapään kuivuminen...

Mielialan rajut heittelyt ja masennuksen paheneminen joillain

Vierailija
12/18 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gynefixin ongelmana on yleensä huono istuvuus. Se ei sovi kaikille naisille.

1 mm heitto voi aiheuttaa kipuja, vuotoa, jne.

Oikean päätös gyneltä. Todennäköisesti se ei asetu oikealle paikalle Ap:lla.

Vierailija
13/18 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta kysyisin alapeukkujen syytä.

Jos itse harkitsin kierukka niin päätöksen tekoon vaikuttaa myös riskit.

Vierailija
14/18 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytin noin 15 vuotta kuparikierukkaa ongelmitta. Runsaat kuukautiseni jopa pienenivät kuparikierukan kanssa - mitä lääkärit eivät tietenkään uskoneet. Erityisen kovia kk kipuja minulla ei ole ollut koskaan.

Vierailija
15/18 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitä riskejä kannattaa ottaa. Jos kierukka sitten aiheuttaakin vaurioita, niin aloittajan on turha itkeä lääkärille lapsettomuutta tms.

Vierailija
16/18 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin se että terveitä ja hyväkuntoisia nuoria naisia kupsahtelee kuolleeksi niiden takia, se on aika iso negispuoli.

Vierailija
17/18 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitä riskejä kannattaa ottaa. Jos kierukka sitten aiheuttaakin vaurioita, niin aloittajan on turha itkeä lääkärille lapsettomuutta tms.

Ei oo tarkoitus hankkia lapsia, eli se siitä itkusta.

Vierailija
18/18 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielialan rajut heittelyt ja masennuksen paheneminen joillain

Sana "hormonihirviö" kuvaa aika hyvin mua, kärsin noista mielialan vaihteluista ja räjähtelen ihan tyhjästä. Kumilla mennään.