Puskurirahan säästämisessä ei ole mitään järkeä

Sivut

Kommentit (32)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Puskurirahastoa on jokaisen hyvä pitää tilillään vähintään 3 000 euroa, jotta saa kustannettua edes omat hautajaisensa.

Ei hautajaiset  eli siunaustilaisuus vieraineen ole mikään pakollinen lakisääteinen juttu. Ihan voi  lykätä  kalmon uuniin pitemmittä puheitta  halvimmassa laatikossa ja sanoa että ripotelkaa tuhkat muistolehtoon. Näin olen ohjeistanut omaisiani, ei mitään monttubileitä mun kustannuksella - ja lakimies valvoo että  tahtoni toteutuu.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
mulla on ihan tavallisella tilillä 60 000 koska en saanut pankilta mitää sijoitusneuvoja, ei silläkään rahalal juuri mitään tee jos iso kriisi tulee, muualla mulla on kiinni n 4000 e ja käyttötilillä 3000 e puskuri. 

Voi herraisä mitä avuttomuutta. Oletko kuullut kirjastosta? Käy sellaisessa ja kysy kirjastonhoitajalta sijoituskirjallisuutta aloittelijoille. Netistäkin löytyy jo alkeita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Minulle ei vielä tähän päivään mennessä ole selvinnyt, että mihin tämä neuvo perustuu?

Et osaa kuvitella rahareikiä vai?

Miten olisi:

1. Työttömyys.

2. Tenavaa pukkaa pihalle ja tarttee tonnin lapsenvaunut ja tuhat muuta kallista asiaa.

3. Sukulainen Kaliforniassa pitää häät ja haluaisitte samalla käyttää muutaman tonnin sielläpäin lomaillessa.

4. Mummo kuolee ja olis kiva maksaa peritystä mökistä perintövero.

5. Naapurin Keijo poimii lutikat mukaansa lomaltaan Aasiasta ja tarvitsette koko kodin käsittelyn ja iso osa tavaroista lentääkin roskiin, uudet varmaan olis mukavat, kun ei lattiallakaan viitsi syödä.

6. Tulee ero ja pitäis hankkia kaikkea härveliä tuplasti ja uudessa kämpässäkin 3000 euron vuokratakuudet.

7. Syttyy sota ja lentoliput koko perheelle maksaakin kysynnän vuoksi 50 000 €.

8. Elon Musk aloittaa lomalennot Kuun ympäri 2018 ja sä todella haluat osallistua ensimmäisten joukossa.

9. Ymmärrät kierrätettävien rakettien vähentävän avaruuslentojen kustannukset viideskymmenesosaan nykytasosta ja haluat investoida avaruushotelliyritykseen.

10. Virus tuhoaa vehnäsadon maailmanlaajuisesti ja ruoanhinta nousee 3-kertaiseksi.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan sijoita osakkeisiin tai rahastoihin, mutta kuitenkin niin että saat ne helposti realisoitua jos jotain tapahtuu.

Noin vuosikymmen taaksepäin, jos olisit realisoinut parin vuoden sisällä ostettuja osakerahastoja,  inflaatio tai pikavippien korko olisi ollut kokemaasi tappioon nähden pieni.

Toki riskit ja  firman osingonmaksukyky on selvitettävä ja sitä seurattava. Rahastot ovat vain lyhytaikainen parkki  suoriin osakesijoituksiin menevälle rahalle.

Osinkosijoittaja

Vierailija

Eiköhän tuossa tarkoiteta sitä, että kun yleensä ne menot on suhteutettu tuloihin (esim asuntolainat tms) niin pärjää sillä puskurilla sitten pari kuukautta. Jos sinulla on 3500 tulot, mutta menot ovat 1500 kuukaudessa, niin kyllä sen puskurin voi laskea sen 1500 mukaan. 

Vierailija

Siis sitä puskurirahaa yleensä kehotetaan säästämään nimenomaan pahanpäivän varalle. En näe, että puhumme nyt puskurirahasta, jos pitää säästää pystyäkseen maksamaan laskut kuten joku tuolla sanoi tai kun haluaa lähteä Kaliforniaan häihin tai kuurakettilennolle, kuten joku ehdotti. Ei niissä ole kyse puskurista.
Minäkin olen ihmetellyt tuota talousneuvojien toistelemaa "kolmen kuukauden palkan verran säästötilillä" -ohjetta. Älytön summa pidettäväksi ihan vaan kaiken varalta, mieluummin käytän rahan nyt esim. matkustamiseen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siis sitä puskurirahaa yleensä kehotetaan säästämään nimenomaan pahanpäivän varalle. En näe, että puhumme nyt puskurirahasta, jos pitää säästää pystyäkseen maksamaan laskut kuten joku tuolla sanoi tai kun haluaa lähteä Kaliforniaan häihin tai kuurakettilennolle, kuten joku ehdotti. Ei niissä ole kyse puskurista.
Minäkin olen ihmetellyt tuota talousneuvojien toistelemaa "kolmen kuukauden palkan verran säästötilillä" -ohjetta. Älytön summa pidettäväksi ihan vaan kaiken varalta, mieluummin käytän rahan nyt esim. matkustamiseen.

Olet siis sellainen superihminen, joka ei voi koskaan jäädä työttömäksi tai sairastua?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:

Tuo kolmen kuukauden summa on perua ajalta, jolloin jengiä jäi työttömäksi sankoin joukoin ja päivärahojen odottelussa saattoi mennä kolmekin kuukautta. Kun oli kolmen kuukauden puskurirahasto, pystyi maksamaan asuntolainansa, yhtiövastikkeensa, autosta aiheutuvat kulunsa, ruokansa, lääkeensä yms yms ilman, että laskujen maksu viivästyi, kun rahaa ei tullut mistään. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Siis sitä puskurirahaa yleensä kehotetaan säästämään nimenomaan pahanpäivän varalle.

Kai se nyt on hyvä silti olla olemassa, oli pahoja päiviä tai ei. Kyllähän se ottaa päähän, jos ei pääse osallistumaan johonkin muutaman tonnin lomareissuun kaveriporukan tai sukulaisten kanssa, vaikkei siitä henki lähtisikään. 

Ja täällä oli jo lueteltuna vino pino niitä ikäviäkin tilanteita, joissa sitä rahaa tarvitaan.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sen takia on yhteiskunnan turvaverkot, että niitä käytetään! Ei ole MITÄÄN järkeä käyttää omia säästöjä, jos on olemassa sosiaalitukia. Minkä takia sinä sitten olet veroja maksanut, jollei niitä varten!

Etpä taida mitään tukia saada, jos tileillä on vähänkään säästöjä. Tai vaikka tilit ovatkin tyhjät, niin seuraavaksi käsketään myymään asunto ja auto. Niin kauan kun omistat edes jotain, niin ei tukia tipu noin vaan. Tämä siis kantasuomalaisella.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei vielä tähän päivään mennessä ole selvinnyt, että mihin tämä neuvo perustuu?

Miten olisi:

1. Työttömyys.

2. Tenavaa pukkaa pihalle ja tarttee tonnin lapsenvaunut ja tuhat muuta kallista asiaa.

3. Sukulainen Kaliforniassa pitää häät ja haluaisitte samalla käyttää muutaman tonnin sielläpäin lomaillessa.

5. Naapurin Keijo poimii lutikat mukaansa lomaltaan Aasiasta ja tarvitsette koko kodin käsittelyn ja iso osa tavaroista lentääkin roskiin, uudet varmaan olis mukavat, kun ei lattiallakaan viitsi syödä.

6. Tulee ero ja pitäis hankkia kaikkea härveliä tuplasti ja uudessa kämpässäkin 3000 euron vuokratakuudet.

8. Elon Musk aloittaa lomalennot Kuun ympäri 2018 ja sä todella haluat osallistua ensimmäisten joukossa.

9. Ymmärrät kierrätettävien rakettien vähentävän avaruuslentojen kustannukset viideskymmenesosaan nykytasosta ja haluat investoida avaruushotelliyritykseen.

10. Virus tuhoaa vehnäsadon maailmanlaajuisesti ja ruoanhinta nousee 3-kertaiseksi.

Yksikään näistä ei ole mun mielestä sellainen syy, että mun pitäis makuuttaa tilillä tuhansia euroja ihan vaan kaiken varalta ja jos joskus. Suurin osa on asioita, joista tulee kuukausia ennen jonkinlainen varoitus ja voi säästää sitten, jos haluaa ja muutama kohta ei kosketa mun eikä monen muunkaan elämää ja loput on absurdeja "mitäpä jos taivas putoaa päällemme" -visioita.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miten olisi:

1. Työttömyys.

Yksikään näistä ei ole mun mielestä sellainen syy, että mun pitäis makuuttaa tilillä tuhansia euroja ihan vaan kaiken varalta ja jos joskus. Suurin osa on asioita, joista tulee kuukausia ennen jonkinlainen varoitus ja voi säästää sitten, jos haluaa ja muutama kohta ei kosketa mun eikä monen muunkaan elämää ja loput on absurdeja "mitäpä jos taivas putoaa päällemme" -visioita.

Ei mutta RAHASTOISSA tai OSAKKEISSA se on hyvä pitää. Jos ei muuten niin ei ole kivaa kun perse repeää auki heti ensimmäisen tilaisuuden tullen.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:

Miten olisi:

1. Työttömyys.

Työttömyys, lapsi, kuolemat, häät, erot, lutikat ja sodat on sun mielestäsi "taivas putoaa" -luokan ihmeellisyyksiä?

Vierailija

Me ollaan yhden lapsen perhe 4 400 euron nettotuloilla ja 3 000 euron  menoilla. Meillä on 5 000 euron vararahasto tilillä, käteisenä 1 000 e, rahastoissa 20 000 e ja 10 000 luottokorteilla. Ollaan todettu, että tuo on se määrä rahaa mitä me ainakin tarvitaan jos esim. sattuu jotain tällaista:

- Ollaan reissussa, lapsi sairastuu ja vakuutusyhtiön kanssa tulee joku ongelma sairaalamaksujen kanssa. Todettiin kerran reissussa, että ihan puhelinyhteyden toimimattomuus tarkoittaa sitä että itse pitää ensin maksaa, että lapsi saadaan hoitoon. Vakuutusyhtiö saatiin kiinni jo samana iltana ja lähetti heti sairaalalle tiedon, että vakuutus on ok, mutta ekan vuorokauden "vakuus" eli 5 000 e otettiin meidän luottokortilta sisään kirjautuessamme.

- Lapsi sairastuisi vakavasti ja haluaisimme molemmat ottaa töistä palkatonta vapaata ollaksemme hänen kanssaan keskussairaalassa.

- Joku meistä sairastuisi vakavasti ja hoito pitäisi hakea yksityiseltä. Magneettikuvaus lääkärireissuineen jo maksaa 1 000, saati sitten polvileikkaus tai syöpähoidot.

- Koti palaisi, ryöstettäisiin tai tulisi vesivahinko. Olisi mukavaa, että voisi käyttää omalta tililtä heti rahoja tilanteen järjestelemiseksi vaikka vakuutusyhtiö korvaisikin kaiken.

Vierailija

Kenenkään ei pidä kuvitella, että tuet alkaa juosta samantein, kun jää esim. työttömäksi. Otin 90-luvulla loparit todella kurapaikasta. Mulla oli ensin 6 viikon karenssi ja siitä sitten 4 viikon päästä eka työttömyyskorvaus. Eli 10 viikkoa eli 2,5 kk ilman rahaa. En tiedä nykylakeja, mutta siihen se perustuu se ohje 3 kuukauden puskurirahastosta.

Ja minusta se on vallan hyvä ohje. Kun tuli ero, piti olla rahaa vuokraan ja vuokra-takuisiin, että sain muutettua pois yhteisestä osakekämpästä. Mies ei suostunut myymään ja piti palkata juristi, ennenkuin mieskin sai järkeä päähänsä. Juristi ei ole ilmainen.

Muuttokaan ei ole ilmaista puuhaa eikä remontti. Koska ex oli niin pässi, niin en saanut vanhasta kämpästä mukaani esim. ostamaani pesukonetta tai kuivuria, vaan ostettava oli uudet. Ynnä muuta, ynnä muuta. Enkä viitsinyt edes jatkaa sotimista tavaroista, oli kivempi ostaa uudet ja päästä eroon koko rentusta.

Elämässä tapahtuu kaikenlaista, ja puskurirahasto helpottaa pärjäämistä silloin, kun on vaikeaa.

Sivut

Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Uusimmat

Suosituimmat

Uusimmat

Suosituimmat