Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko amk-tietojenkäsittelystä mitään hyötyä?

Vierailija
23.11.2017 |

Pääsin sisään Laureaan opiskelemaan tietojenkäsittelyä ja olen vähän kahden vaiheilla. Pohjalla on kaupallisen alan korkeakoulututkinto ja työkokemusta vähän aiheen vierestä. Ohjelmointi ja webjutut on kiinnostaneet aina ja haluaisin saada tutkinnosta vähän apuja kääntää urakelkkaa oikeampaan suuntaan. Onko tuosta tutkinnosta kuitenkaan mitään hyötyä vai pitäisikö hakea mieluummin kevään haussa opiskelemaan insinööriksi tai yliopistoon tietojenkäsittelyä? Tuossa amkssa kiinnostaisi se että se on ehkä sen verran helppoa että onnistuisi kokoaikaisen työn ohella mutta en halua tuhlata siihen aikaan jos en lopulta kuitenkaan pääse mihinkään. Itse ohjelmoinnin teknisen toteuttamisen olen valmis opettelemaan kotona, niin olen tehnyt tähänkin mennessä, mutta aihe on niin laaja etten tiedä mille alkaisin.

Kommentit (29)

Vierailija
21/29 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siitä hyötyä verrattuna siihen ettei ole mitään tutkintoa. Muutenkin alalla vaihtelee kauheasti tutkintojen arvostus. Esim. oma työnantajani ei palkkaa kuin "akateemisia", eikä laske siihen AMK:ta. DI:tä ja FM:iä meillä on vaan. FM:t kelpaa myös muut kuin tietojenkäsittelijät, löytyy esim. matemaattikko, kemisti ja pari fyysikkoa koodaushommista. 

Sitten taas on työnantajia jotka ei tutkinnoista juuri perusta vaan se että on hyvä tyyppi ja osoittaa osaavansa on tärkeämpää. 

Millä alalla olet? Millaisessa firmassa?

IT-alan konsulttifirmassa, henkilöstöä vähän päälle 100 henkeä. Itse olen tietojenkäsittelytieteen FM

No mikset saman tien kysy onko peruskoulun ATK-tunneista sulle vielä tässä vaiheessa hyötyä? Trolli.

Vierailija
22/29 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On siitä hyötyä verrattuna siihen ettei ole mitään tutkintoa. Muutenkin alalla vaihtelee kauheasti tutkintojen arvostus. Esim. oma työnantajani ei palkkaa kuin "akateemisia", eikä laske siihen AMK:ta. DI:tä ja FM:iä meillä on vaan. FM:t kelpaa myös muut kuin tietojenkäsittelijät, löytyy esim. matemaattikko, kemisti ja pari fyysikkoa koodaushommista. 

Sitten taas on työnantajia jotka ei tutkinnoista juuri perusta vaan se että on hyvä tyyppi ja osoittaa osaavansa on tärkeämpää. 

Vähän aihetta sivuten: Osaatko sanoa, miten teillä tai alalla ylipäänsä suhtaudutaan yli kolmikymppiseen vastavalmistuneeseen, jolla on toisen alan tutkinto alla? Itse olen taustaltani humanisti-FM, mutta innostuin kovasti ohjelmoinnista ja opiskelen nyt tietotekniikan dippainssiksi toista vuotta.

En ole se keneltä kysyt mutta itse ainakin (ehkä harhaluuloisesti) kuvittelisin että sillä ei ole väliä mitä on valmistunut ja minkä ikäisenä, vaan sillä mitä osaat. Oletko osannut organisoida opintosi niin että sinulla on tarkat raamit mikä on erityisosaamistasi? Voitko hyödyntää edellistä koulutusta tai kokemusta uusien tehtävien haussa? Monet hakijat kirjoittavat saman hakemuksen joka paikkaan ja anteeksi pyydellen selittävät sitä miksi ovat vaihtaneet alaa tai ovat tietyn ikäisiä. Esitä asiasi niin että tiedät mitä teet eikä niin että testaat vähän vesiä jos onnistuisi, niin eiköhän tärppää. Ja mistä lähtien kolmekymppinen on vanha?

Olen ap ja itse ainakin ajattelin lähteä tällä asenteella liikkeelle. Aina on mahdollisuus pysyä nykyisellä alalla ja unohtaa mainita mistään sivuaskelista CV:ssä. Toisaalta uskoisin että tehtävässä kuin tehtävässä nykyisellä alalla arvostetaan tietojenkäsittelyn osaamista. Kysymys kuuluukin että antaako AMK-tutkinto minulle sellaista osaamista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/29 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laureassa opiskelusta ei. Kokemusta on kahdesta eri AMK:sta ja Laurean tietojenkäsittely on täysi vitsi. Itse olen työllistynyt jo opiskeluaikana ja ajattelin jatkaa joko yliopistoon tai suorittaa inssin tutkinnon tähän päälle (+1v). Paljon riippuu itsestä, että miten tuo työllistää. Itselle aivan loistava ala kun sekä liiketalous, että ict-puoli ovat lähellä sydäntä.

Vierailija
24/29 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laureassa opiskelusta ei. Kokemusta on kahdesta eri AMK:sta ja Laurean tietojenkäsittely on täysi vitsi. Itse olen työllistynyt jo opiskeluaikana ja ajattelin jatkaa joko yliopistoon tai suorittaa inssin tutkinnon tähän päälle (+1v). Paljon riippuu itsestä, että miten tuo työllistää. Itselle aivan loistava ala kun sekä liiketalous, että ict-puoli ovat lähellä sydäntä.

Sama fiilis mullakin, ohjelmointi kiinnostaa mutta ei kuitenkaan mikään pelkkä tekninen tykittäminen vaan kaupallisuus ja käytettävyys ja ihmisten tarpeisiin vastaaminen. Siinä ei varmaan ainakaan markkinoinnin maisterin tutkinnosta ole haittaa.. Pitäis vaan keksiä mitä tollanen työ on. :)

Vierailija
25/29 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten olisi avoimen yliopiston tietojenkäsittelyn opinnot? Jos aloitat niillä, niin voit rauhassa miettiä, mitä ja missä haluat opiskella.

Vierailija
26/29 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin ja lisäkysymys vielä: mikä se toinen AMK on joka oli parempi ja miksi se oli parempi? Mulla on sellainen rajoite että teen kokoaikaista asiantuntijatyötä jota aion jatkaa enkä voi käydä koulussa toisella paikkakunnalla tai ylipäänsä aloittaa mitään joka vaatii läsnäoloa päivisin muuten kuin hyvin satunnaisesti. Nykyinen työ ja rahan tienaaminen on tällä tärkeämpi.

Vierailija
27/29 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten olisi avoimen yliopiston tietojenkäsittelyn opinnot? Jos aloitat niillä, niin voit rauhassa miettiä, mitä ja missä haluat opiskella.

Oon miettinyt myös tuota mutta huoli on se että yliopisto-opinnot on liian teoreettisia ja en pääse yhtään lähemmäs niitä käytännön taitoja joita kaipaan. Olen suorittanut jo yhden maisterin tutkinnon ja tuntuu että siitä ei mitään konkreettista jäänyt käteen, enkä oman alan töitä ole oikeastaan koskaan tehnyt.

Tuo voi olla kuitenkin hyvä lisä muun päälle ja pitää tuotakin vaihtoehtoa tutkia.

Vierailija
28/29 |
25.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IT insinöörin tutkinnossa joutuu osata englantia joten se sulkee sen aika monelta pois. Tietysti jos osaa hyvin niin miksei mutta itse tyytyisin tuohon tradenomin.

Eikö kaikki käytännössä osaa nykyään jonkun verran englantia? Ei hyvin tarvi osata että suomenkielisen oppilaitoksen opinnoista selviää. Joo, oppimateriaalia on englanniksi mutta sitä oppii tosi nopeasti lukemaan vaikka alkuun ei hyvin osaisi. 

En tajunnut tätä kommenttia ja jätin sen huomiotta koska englanti ei ole mikään ongelma. Mutta insinöörin tutkinto on varmasti paljon työläämpi ja fysiikka tulee tuottamaan ongelmia.

Jos fysiikka on ongelma älä ainakaan erehdy tietojenkäsittelytieteeseen. Siellä on pakolla varsin vaativaa fysiikkaa, matematiikkaa, elektroniikkaa...

Tietojenkäsittely ja tietotekniikka ovat eri asioita. Tietojenkäsittely ei juuri fysiikkaa sisällä, mutta matematiikka kyllä.

Vierailija
29/29 |
27.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos noin kovasti epäröit haluatko sittenkään käydä tuota koulua, olisi ehkä kuitenkin järkevämpi hakea siinä kevään yhteishaussa muihin alan koulutuksiin. Niin paljon on sellaistakin, että otetaan korkeakoulupaikka vastaan mutta sitten sitä koulutusta ei käydäkään kuin ehkä kuukauden pari ja koulu ei toisaalta ota enää varasijalta siinä vaiheessa ketään. Tiedän ainakin pari ihmistä jotka ovat toimineet näin ja se on näiden motivoituneiden varasijallaolijoiden vinkkelistä todella harmillista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä viisi