Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko amk-tietojenkäsittelystä mitään hyötyä?

Vierailija
23.11.2017 |

Pääsin sisään Laureaan opiskelemaan tietojenkäsittelyä ja olen vähän kahden vaiheilla. Pohjalla on kaupallisen alan korkeakoulututkinto ja työkokemusta vähän aiheen vierestä. Ohjelmointi ja webjutut on kiinnostaneet aina ja haluaisin saada tutkinnosta vähän apuja kääntää urakelkkaa oikeampaan suuntaan. Onko tuosta tutkinnosta kuitenkaan mitään hyötyä vai pitäisikö hakea mieluummin kevään haussa opiskelemaan insinööriksi tai yliopistoon tietojenkäsittelyä? Tuossa amkssa kiinnostaisi se että se on ehkä sen verran helppoa että onnistuisi kokoaikaisen työn ohella mutta en halua tuhlata siihen aikaan jos en lopulta kuitenkaan pääse mihinkään. Itse ohjelmoinnin teknisen toteuttamisen olen valmis opettelemaan kotona, niin olen tehnyt tähänkin mennessä, mutta aihe on niin laaja etten tiedä mille alkaisin.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On siitä hyötyä verrattuna siihen ettei ole mitään tutkintoa. Muutenkin alalla vaihtelee kauheasti tutkintojen arvostus. Esim. oma työnantajani ei palkkaa kuin "akateemisia", eikä laske siihen AMK:ta. DI:tä ja FM:iä meillä on vaan. FM:t kelpaa myös muut kuin tietojenkäsittelijät, löytyy esim. matemaattikko, kemisti ja pari fyysikkoa koodaushommista. 

Sitten taas on työnantajia jotka ei tutkinnoista juuri perusta vaan se että on hyvä tyyppi ja osoittaa osaavansa on tärkeämpää. 

Vierailija
2/29 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko amk-tietojenkäsittelystä mitään hyötyä?

Ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

IT insinöörin tutkinnossa joutuu osata englantia joten se sulkee sen aika monelta pois. Tietysti jos osaa hyvin niin miksei mutta itse tyytyisin tuohon tradenomin.

Vierailija
4/29 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On siitä hyötyä verrattuna siihen ettei ole mitään tutkintoa. Muutenkin alalla vaihtelee kauheasti tutkintojen arvostus. Esim. oma työnantajani ei palkkaa kuin "akateemisia", eikä laske siihen AMK:ta. DI:tä ja FM:iä meillä on vaan. FM:t kelpaa myös muut kuin tietojenkäsittelijät, löytyy esim. matemaattikko, kemisti ja pari fyysikkoa koodaushommista. 

Sitten taas on työnantajia jotka ei tutkinnoista juuri perusta vaan se että on hyvä tyyppi ja osoittaa osaavansa on tärkeämpää. 

Millä alalla olet? Millaisessa firmassa?

Vierailija
5/29 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laurean läpi harpponeena totean, että kyseisen koulun anti on kuin homeopatia.

Vierailija
6/29 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IT insinöörin tutkinnossa joutuu osata englantia joten se sulkee sen aika monelta pois. Tietysti jos osaa hyvin niin miksei mutta itse tyytyisin tuohon tradenomin.

Mitä sä oikein sössötät?

Vierailija
7/29 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IT-alan konsulttifirmassa, henkilöstöä vähän päälle 100 henkeä. Itse olen tietojenkäsittelytieteen FM. 

Vierailija
8/29 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mulla on KTM-tutkinto alla mutta sillä ei oikein pääse niihin hommiin mitä haluaisin. Eniten mua kiinnostaa web-sunnittelu ja appit, mutta epäilyttää että pääsisin enää ikinä tekeen mitään tollasta. Väittäisin että kaupallinen ymmärrys myös tuolta alalta sisältäen palvelunmuotoilun jne on kohtalaisen hyvällä tasolla. Töissä teen työkaluja ihmisille ja hoidan omat hommat siinä sivussa, kaikki on tyytyväisiä ja kehuu tuloksia ja käytettävyyttä. Haluaisin vaan saada tehdä jotain mistä on jollekin jotain hyötyä.

Eniten kaduttaa etten yliopistoaikana vaan suorittanut tietojenkäsittelyn pitkää sivuainetta, missä olisinkaan nyt jos olisin silloin tehnyt oikean päätöksen.

Vierailija
9/29 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

IT-alan konsulttifirmassa, henkilöstöä vähän päälle 100 henkeä. Itse olen tietojenkäsittelytieteen FM. 

Mikä on syy siihen ettei palkata kun yliopistossa koulutettuja? Pääseekö koulutuksella hankittuja tietoja hyödyntämään kunnolla?

Vierailija
10/29 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kaikki käytännössä osaa nykyään jonkun verran englantia? Ei hyvin tarvi osata että suomenkielisen oppilaitoksen opinnoista selviää. Joo, oppimateriaalia on englanniksi mutta sitä oppii tosi nopeasti lukemaan vaikka alkuun ei hyvin osaisi. 

Vierailija
11/29 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kaikki käytännössä osaa nykyään jonkun verran englantia? Ei hyvin tarvi osata että suomenkielisen oppilaitoksen opinnoista selviää. Joo, oppimateriaalia on englanniksi mutta sitä oppii tosi nopeasti lukemaan vaikka alkuun ei hyvin osaisi. 

En tajunnut tätä kommenttia ja jätin sen huomiotta koska englanti ei ole mikään ongelma. Mutta insinöörin tutkinto on varmasti paljon työläämpi ja fysiikka tulee tuottamaan ongelmia.

Vierailija
12/29 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mulla on KTM-tutkinto alla mutta sillä ei oikein pääse niihin hommiin mitä haluaisin. Eniten mua kiinnostaa web-sunnittelu ja appit, mutta epäilyttää että pääsisin enää ikinä tekeen mitään tollasta. Väittäisin että kaupallinen ymmärrys myös tuolta alalta sisältäen palvelunmuotoilun jne on kohtalaisen hyvällä tasolla. Töissä teen työkaluja ihmisille ja hoidan omat hommat siinä sivussa, kaikki on tyytyväisiä ja kehuu tuloksia ja käytettävyyttä. Haluaisin vaan saada tehdä jotain mistä on jollekin jotain hyötyä.

Eniten kaduttaa etten yliopistoaikana vaan suorittanut tietojenkäsittelyn pitkää sivuainetta, missä olisinkaan nyt jos olisin silloin tehnyt oikean päätöksen.

Kyllä voit ihan hyvin päästä KTM-tutkinnolla it-firmaan, jos nimenomaan markkinoit itseäsi noilla palvelunmuotoilu yms vahvuuksilla etkä niinkään peruskoodarina. Esim. jonnekin CGI:lle tai Tiedolle halutaan tuollaista väkeä vielä paljon enemmän kuin koodareita, joita löytyy vähän joka oksalta. 

Eikä se perus webbisoftan koodarin homma mikään kaksinen ole, karmea paine ja kiire koko ajan eikä ikinä aikaa tai budjettia tehdä hommia oikeasti kunnolla. Tarjouskilpailut tiukat, tehdään jotain kasaan roiskaisten ja toivotaan ettei asiakkaat reklamoi.

Vierailija
13/29 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä on syy siihen ettei palkata kun yliopistossa koulutettuja? Pääseekö koulutuksella hankittuja tietoja hyödyntämään kunnolla?

Syy on se että johdossa olevat henkilöt pitävät yliopisto- ja tekn. korkeakouluväkeä älykkäämpinä, itseohjautuvampina ja ilman kursseja asiat itsekseen opiskelevampina. 

Ei yliopistossa ainakaan mitään työn kannalta hyödyllistä juuri oppinut, ja luulen että meidän johtokin sen tietää, mutta heillä vaan on käsitys että korkea ÄO on se tärkein asia ja heistä ylempi korkeakoulututkinto osoittaa että älyä on.

Vierailija
14/29 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useissa amkeissa koko tutkinto voi olla englannin kielinen tai esim. toisesta tai kolmannesta vuodesta eteenpäin ja materiaalit englanniksi. Ja esim. Cisco network academy mikä on yleensä verkkosuuntautuneisuuden perusta on täysin englanniksi ja samoin esim. microsoft sertifikaatit jne.

Ja englannin kieliset tutkinnot houkuttelee ulkomaalaisia ja vaihto opiskelijoita joten pelkällä suomella on mahdoton niitä selvittää kun opiskelu toveritkaan ei välttämättä suomea ymmärrä.

Jos on peruskoulusta englanti 5 tai 6 ja käynyt amiksen niin käytännössä englannin taito voi olla melko nolla nuorellakin ihmisellä. Ei ole itsestään selvyys.

Vierailija
15/29 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut tätä kommenttia ja jätin sen huomiotta koska englanti ei ole mikään ongelma. Mutta insinöörin tutkinto on varmasti paljon työläämpi ja fysiikka tulee tuottamaan ongelmia.

Jos fysiikka on ongelma älä ainakaan erehdy tietojenkäsittelytieteeseen. Siellä on pakolla varsin vaativaa fysiikkaa, matematiikkaa, elektroniikkaa...

Vierailija
16/29 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Useissa amkeissa koko tutkinto voi olla englannin kielinen tai esim. toisesta tai kolmannesta vuodesta eteenpäin ja materiaalit englanniksi. Ja esim. Cisco network academy mikä on yleensä verkkosuuntautuneisuuden perusta on täysin englanniksi ja samoin esim. microsoft sertifikaatit jne.

Ja englannin kieliset tutkinnot houkuttelee ulkomaalaisia ja vaihto opiskelijoita joten pelkällä suomella on mahdoton niitä selvittää kun opiskelu toveritkaan ei välttämättä suomea ymmärrä.

Jos on peruskoulusta englanti 5 tai 6 ja käynyt amiksen niin käytännössä englannin taito voi olla melko nolla nuorellakin ihmisellä. Ei ole itsestään selvyys.

Mutta jos on edes suht lähellä normaaliälyistä ja oikeasti haluaa oppia, oppii. Itse olin myös kielissä aina tosi huono, mutta niin vaan opin yliopistossa englannin kielen kun kaikki materiaali käytännössä oli englanniksi. Alkuun täytyi tankata hitaasti sanakirjojen kanssa, mutta kyllä se siitä sujuvoitui äkkiä.

Vierailija
17/29 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos fysiikka on ongelma älä ainakaan erehdy tietojenkäsittelytieteeseen. Siellä on pakolla varsin vaativaa fysiikkaa, matematiikkaa, elektroniikkaa...

Herää kysymys että mihin tietokoneen räpläämisessä tarvitaan fysiikkaa, matematiikkaa tai elektroniikkaa? Ei kai tietojenkäsittelytieteessä nyt tietokoneen sisuksia sohita?

Vierailija
18/29 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei näyttänyt olevan ollenkaan kun vilkaisin tutkintorakenteen läpi.

Vierailija
19/29 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olisin ap, selvittäisin sellaisten firmojen yhteyshenkilöt, joiden toiminta minua kiinnostaa.

Kertoisit viestillä, että tarvisisit neuvoja, miten voisi nopeimmin edetä nykypäivän yritysten tarpeisiin.

Kerrot nasevasti koulutuksestasi, nykytilanteestasi paikkakunnalla x ja mistä olet kiinnostunut. Sitten kysyt, onko ehdotusta, miten ja missä nykyajan koulutuksessa ja työpaikassa voisit kehittyä ja edetä päämäärääsi.

Tee napakka kysely, määrätietoinen, ei jaarituksia. Joku voi vastatakin. Kiitä siitä kohteliaasti heti. Joku voi yllättäen muistaa sinut myöhemmin.

Käy täällä kertomassa, miten kävi.

Vierailija
20/29 |
24.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän aihetta sivuten: Osaatko sanoa, miten teillä tai alalla ylipäänsä suhtaudutaan yli kolmikymppiseen vastavalmistuneeseen, jolla on toisen alan tutkinto alla? Itse olen taustaltani humanisti-FM, mutta innostuin kovasti ohjelmoinnista ja opiskelen nyt tietotekniikan dippainssiksi toista vuotta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kaksi kahdeksan