Vettä tihkuu kylppärin laattojen saumasta
Apua! Meidän kylppäri on remontoitu vuosi sitten ja nyt huomasin, että yhdestä laattasaumasta lattian ja seinän rajassa suihkunurkkauksessa tihkuu vettä, siis se yksi kohta on koko ajan märkä. Nytkin, vaikka suihkussa ob käyty viimeksi eilen illalla. Ja silikonisaumakin on auki lattian nurkassa, siinä on pieni rako jonne vesi pääsee.
Lattialämmitys on, mutta ei se ole vuorokaudessa tuota kuivannut. Mitä ihmettä tässä nyt pitäis tehdä? Voiko tuo olla kosteusvaurio? Mä en jaksaisi tällaista nyt yhtään, siinä remontissakin meni niin moni asia pieleen, ja yhä näyttää jatkuvan.
Kommentit (33)
Joku vuotaa. Onko taloyhtiö vai omakotitalo, jos taloyhtiö niin ilmoitat asiasta huoltoon. Omakotitalossa varmaan kannattaa katsoa ensin pyöriikö vesimittari itsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Tiputteleeko hana lattialle? Jos ei, niin sitten jossain seinän tai lattian sisällä on varmaan putkivuoto.
Ei tiputtele hana. Putkivuoto kuulostaa oudolta, koska ei siinä kohdassa mene putkia, missä se sauma on märkä. Rivitaloasunto tämä on, ja koska remontti on itse teetetty eikä taloyhtiön, olen ihan paniikissa.
Ap
Niin ja putket menee muutenkin pintavetona, ei siellä laattojen takana
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiputteleeko hana lattialle? Jos ei, niin sitten jossain seinän tai lattian sisällä on varmaan putkivuoto.
Ei tiputtele hana. Putkivuoto kuulostaa oudolta, koska ei siinä kohdassa mene putkia, missä se sauma on märkä. Rivitaloasunto tämä on, ja koska remontti on itse teetetty eikä taloyhtiön, olen ihan paniikissa.
Ap
Meneekö vesipattereiden putket myös pintavetona vai pelkät käyttövesiputket? Mistä ne käyttövesiputket tulee ja tiedätkö ettei seinän sisällä ole muita putkia vaikka hanojen putket olisi kyseisessä huoneessa pinnassa.
Onko vesieristeet vedetty lakisääteisesti lattiasta katonrajaan rempan yhteydessä? Silikonisaumassa ei kuuluisi rakoa jättää, joten huolimatonta työtä on remppaihmiset tehneet.
Ny tolit yhteydessä täysin oikeaan paikkaan. Täällä se vesivahinko selvitetään ja parannetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Meneekö vesipattereiden putket myös pintavetona vai pelkät käyttövesiputket? Mistä ne käyttövesiputket tulee ja tiedätkö ettei seinän sisällä ole muita putkia vaikka hanojen putket olisi kyseisessä huoneessa pinnassa.
Suihkunurkkauksen lähellä ei mene mitään muita putkia kuin ne hanojen pinnassa kulkevat. Voisiko se vesi nousta viemärikaivosta?
Onko huoltoyhtiö nyt oikea osoite, vaikka remontti on vuosi sitten itse teetetty?
Ap
Rukoilen puolestasi. Vesivahinko häipyy tod näk tunnin sisään
Valo- ja videokuvaa ongelmakohdat reklamaatota varten valmiiksi.
Se johtuu siita, etta suomessa laitetaan kaikenmaailman vedeneristyksia lattojen alle. Sitten kun laatan sauma menee rikki jaa vesi lillumaan laatan ja vedeneristyksen valiin, eika paase kuivumaan mihinkaan suuntaan, vaan tirskuu saumoista. Siina menee helposti koko lattia uusintaan.
Taalla minulla on paljon parempi. Asun Espanjassa ja olen 100% varma etta kylpparissa ei ole mitaan vedeneristyksia. Niinpa laatat ovat lujasti kiinni, ja juuri uusin laattasaumat ainoastaan, kun oli paikoin hapertunut. Kaavintatyokalulla sauma alas, ja irrallinen pois, ja uusi saumalaasti tilalle. Lattiasta tuli kuin uusi, ja olen hyvin tyytyvainen. Ilma on raikas, ja missaan ei ole mitaan sen kummempaa ihmettelemista.
!
Vierailija kirjoitti:
Se johtuu siita, etta suomessa laitetaan kaikenmaailman vedeneristyksia lattojen alle. Sitten kun laatan sauma menee rikki jaa vesi lillumaan laatan ja vedeneristyksen valiin, eika paase kuivumaan mihinkaan suuntaan, vaan tirskuu saumoista. Siina menee helposti koko lattia uusintaan.
Taalla minulla on paljon parempi. Asun Espanjassa ja olen 100% varma etta kylpparissa ei ole mitaan vedeneristyksia. Niinpa laatat ovat lujasti kiinni, ja juuri uusin laattasaumat ainoastaan, kun oli paikoin hapertunut. Kaavintatyokalulla sauma alas, ja irrallinen pois, ja uusi saumalaasti tilalle. Lattiasta tuli kuin uusi, ja olen hyvin tyytyvainen. Ilma on raikas, ja missaan ei ole mitaan sen kummempaa ihmettelemista.
!
Sama ilmasto?not!
Rukoilen espanjassakin asuvan puolesta. Tulkoon vesierieristys sinnekin!
Vierailija kirjoitti:
Rukoilen espanjassakin asuvan puolesta. Tulkoon vesierieristys sinnekin!
Minulla on jo rukous ovessa. Joten ei tarvitse... Kiitos kuitenkin.
Sinulla rukous vesieristeestä ovessa? Ihailtavaa :)
Lattialaatat tulisi asentaa vesieristeen päälle siten, että kiiinityslaasti (ja laatan saumauslaasti) täyttää 100% tyhjän tilan jolloin vettä ei jää "muhimaan" saumoihin ja ne kuivuvat suht nopeasti. Vesieriste laatan ja sen kiinnityslaastin alla on todennäköisesti edelleen ehjä, mutta laatan saumauksen alla on luultavasti tyhjää tilaa (vesi menee aina saumauslaastinkin läpi aina vesieristeeseen asti) ja tämä tyhjä tila pitää näkyvän laastisauman märkänä, kunnes siellä oleva vesi on kuivunut. Aukaise laastisauma (varovasti, jottet riko sen alla olevaa vesieristettä) ja täytä mahdollinen tyhjä tila uudella samanvärisellä saumauslaastilla, jolloin laatan sauma kuivuu nopeammin, koska sen alle ei enää mahdu vettä.
Kannattaa pyytää remontin/laatoituksen tehneen firman tyypit paikalle. Kyllä niillä jokin vastuu töistään on.
Vierailija kirjoitti:
Sinulla rukous vesieristeestä ovessa? Ihailtavaa :)
Se rukous koskee kaikkia asioita!!
Vierailija kirjoitti:
!
Huoh. Laattojen saumat eivät ole vesitiiviit, niistä pääsee aina vettä läpi. Vesieriste laitetaan siksi, ettei vesi pääsisi syvemmälle rakenteisiin.
Suomessa talot pakko rakentaa tiiviiksi, espanjassa ei.
Mikä remontissa meni pieleen? Mikä firma sen teki? Missä maakunnassa? Pk-seutu?? Mulla just remppa alkamassa....