Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö olla huolissaan kun ekaluokkalainen ei vielä(kään) osaa lukea?

Vierailija
23.11.2017 |

Marraskuu ja lukukausi lähestyy loppuaan. Lapsi lukee tavuja ja pieniä sanoja. Ei ole kiinnostunut yhtään ja välttelee koko aapista kun on niin vaikeaa. Loppuvuoden lapsi.

Pelkään, että putoaa kohta kelkasta ja muun luokan tahdista. Mitä voin tehdä asian edistämiseksi ja pitääkö kovasti jo huolestua?

Kommentit (36)

Vierailija
21/36 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään syytä huoleen! Varsinkin kun lyhyet sanat jo onnistuvat ja eteenpäin on menty, niin sehän on vain hyvä merkki. Lapsen pitäisi ehkä saada lukemisesta positiivisia kokemuksia, sillä minun korvaani kuulostaa viestisi perusteella siltä, että taitoja voisikin olla, mutta kun asiasta on niin negatiivinen fiilis, niin siksi takkuaa.  Joku palkintosysteemi lukemisesta voisi olla hyvä ja ihan pahimpina kiukkupäivinä ei mielestäni tarvitsekaan pakottaa lukemaan.  Myös ihan se voi auttaa, että helppolukuisia kuvakirjoja ja sarjakuvia on saatavilla ja niitä saisi ihan selailla ja sillä tavalla vapaasti kiinnostua.  Selaillessa tunnistaa kuitenkin tuttuja kirjaimia ja ihan sattumalta tulee luettua jokin sana.  Ja tätä kautta lapsi saattaa löytää lukemiseen omaa motivaatiota kun olisi kiva tietää mitä kirjassa tapahtuu.  

T. Ekaluokan ope

Vierailija
22/36 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman lapseni opettaja sanoi aikoinaan, että turha huolestua, kaikki muksut osaavat lukea jouluun mennessä. Tyttäreni suorastaan kieltäytyi oppimasta, koska silloin täytyy kuulemma osata lukea kaikki jääkaapin ovessa olevat lippulappuset.

Kannusta lastasi, hän kyllä oppii.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/36 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue lapselle. Käykää kirjastossa yhdessä ja etsikää lasta kiinnostavia kirjoja. Sarjikset voivat olla ovat myös suht helppoa alkulukemista vaikka niiden ymmärtäminen vaatii usein vähän ajattelua. Voiko lapsi olla sylissä ja seurata tekstiä samalla, kun luet? Pyydä lasta vaikka itse lukemaan jokin pieni pätkä, johon ei tuskastu ja jatka taas itse ääneen lukemista. Tärkeää olisi hyvä mieli ja positiivinen suhtautuminen lukemiseen. Jos lapsi haluaa lukea (kiinnostavaa lukemista), niin lukutaito voi yllättäen löytyä.

Vierailija
24/36 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei meilläkään vielä osaa, syyskuun lapsi.

Vierailija
25/36 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukemista on muuallakin kuin kirjoissa. Kokeile vaihtaa ympäristöä ja lukekaa vaikka kylttejä tai ruokapakkauksia välillä.

Vierailija
26/36 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on luettu iltasatuja aina. Myös ekaluokkalaiselle luetaan, vaikka osaa itsekkin lukea. Esim. Mauri Kunnaksen kirjat ovat sellaisia, joita alkoivat itse tutkimaan ja etsimään kuvista juttuja. Jos luettiin sana väärin, alkoivat itse korjaamaan.

Vierailija
27/36 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellaisia pelejä, jossa luetaan. Onko teillä niitä digiläksyjä?

Vierailija
28/36 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen Ekapeliä. Lisäksi tein omalla lapselle muistipelin papunetin kuvapankin avulla jossa oli eläimiä ja niiden kuvien alla oli 2-tavuiset "nimet" kuten nanna tai milli ja niistä piti lukea eläimen nimi aina kun avasi kortin.

Vierailija
29/36 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä hätäile, lukemaan oppiminen tapahtuu omaan tahtiin. Se, että osaako lapsesi nyt lukea ei määritä sitä, että miten hän ymmärtää lukemaansa myöhemmin. Se, että hän lukee jo lyhyitä sanoja on hieno juttu. Kehu lasta ja pyri tekemään lukemisesta mahdollisimman miellyttävää. Opena olisin huolestunut, jos hän ei tunnistaisi vielä kirjaimia. Kyllä se sieltä tulee, usko pois. Jos vielä mietityttää, niin viestiä opelle.

Vierailija
30/36 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan minäkään en oppinut lukemaan ensimmäisellä luokalla. Ja syys oli yksinkertaisesti se että ne luettavat tekstit oli idioottimaisia ja liian yksinkertaisia. Opin ne ulkoa kun esimerkkisuoritusta opettaja teki. Lisäksi silloin vallalla ollut tavuttaminen oli liian hidasta ja tylsää. En vain tajunnut koko homman pihviä, että miksi pitäisi oppia lukemaan. Mutta kun minulle tarjottiin mielekästä virikettä ja hyvää luettavaa niin opin ihan itsekseni kesän aikana lukemaan. Joillekin tuo motivaation saaminen on edellytys, että kehittyy. Eli ymmärtääkö lapsesi mitä lukeminen mahdollistaa?

Vierailija
31/36 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi osaa jo lukea tavuja ja lyhyitä sanoja, niin nyt on paljon harjoituksesta kiinni. Panosta paljon siihen, että luet itse lapselle häntä kiinnostavia kirjoja. Sitten voit aina välillä pyytää lasta lukemaan seuraavan sanan tai lyhyen lauseen (valitse helppoja kohtia niin, että lapsi saa myönteisiä kokemuksia).

Vierailija
32/36 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kumma kakru joka ei ole ärsyyntynyt kaikesta tekstistä ympäristössään ja opettanu itse itseään lukemaan jo 5v vanhana

"ti-imari" onko se niinku tiimalasi, tarkoittako se että siellä myydään tiimalaiseja?

Vierailija
33/36 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi, joka ei osaa viisivuotiaana lukea, on outo. Todella moni oppii jo ennen sitä. Jos menee ekalle, eikä osaa lukea...

Vierailija
34/36 |
09.12.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsi, joka ei osaa viisivuotiaana lukea, on outo. Todella moni oppii jo ennen sitä. Jos menee ekalle, eikä osaa lukea...

Ehkä me asutaan harvinaisen tyhmällä alueella mutta täällä on vain harva osannut lukea edes eskarissa. Kun esikoinen päätti eskarin, vain kaksi osasi lukea (lapsia 17). Kun keskimmäinen päätti eskarin, osasi lapsista lukea kolme ( ryhmän koko 15).

Ihan nykyajan hömpötystä että pitäisi osata lukea kun mennään kouluun. Sitä varten koulua käydään: opitaan lukemaan, kirjoittamaan, laskemaan jne. Muutenhan sen ekanluokan voisi vaikka skipata.

Vierailija
35/36 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän päivityksenä, että ei mennyt tästä aloituksestani kuin muutama viikko ja lapsi oppi lukemaan! Ei vielä ole nopea lukija, eikä vieläkään ole erityisen innostunut kirjojen lukemisesta mutta esim. kaupassa lukee tuotteiden nimiä ja autossa tienviittoja. Kiva juttu!

Harjoitellaan melkein joka ilta vanhasta aapisesta aukeaman verran ja luen itse parikymmentä sivua iltakirjaa, jonka lapsi on itse valinnut.

Ap

Vierailija
36/36 |
07.02.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan tuli jo painokirjaimia luettua jo marraskuun alussa ja alkeita jo oli oppinut sisaruksilta ja sanasokealla sitten vaikeuksia ja vasta kevättalvella oppi lukemaan.Itse syntytynyt kyllä marraskuussa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi viisi