Anoppi kysyi jo nyt multa että voisinko jättää viinat pois kun "Joulu on lasten juhla"??!!
Siis mitä vee??!! Ihme kyylä
Kiva perhejoulu taas tulossa! Muilla tällasta?
Kommentit (156)
Jos et halua viettää joulua ilman viinaa, mitäpä jos viettäisit joulun erossa perheestäsi? Voisit ryypätä niin paljon kuin haluat ja perheesi saa rauhallisen joulun. Palaat sitten takaisin, kun olet selvinnyt ja aloitat uuden vuoden vaikka tipattomalla tammikuulla. Moni kiittäisi tuosta ratkaisusta, perhe, anoppi ja ehkä jopa poliisikin.
Ehkä anoppi on se vahva aikuinen, jota miehesi ei ole ja uskaltaa kommentoida asiaa jo nyt.
Pitää olla ihmisenä kyllä aika kusipää, jos lasten nähden on kännissä jopa jouluna.
Vierailija kirjoitti:
Oikeastiko useimmille vaihtoehdot ovat vain täysi absolutismi tai täydet perseet? Tälläinenko on alkoholikulttuuri edelleen tässä maassa?
No sitä minäkin mietin. Itse käytän joka viikko alkoholia ja lapsiakin on. Humalassa olen ollut viimeksi vuosia sitten, ja tietenkin ilman lapsia. Ei ole kyllä mikään ongelma juoda vähän, lasten seurassa en aio olla ikinä humalassa eikä se ole ollut yhtään vaikeaa. Ei vaan juo liikaa.
On paljon alkoholisteja tässäkin ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Me ollaan anopin mieliksi jouluna juomatta viiniä koska hän on raivoraitis.
Sitä en ihan sulattanut että alkoi mäkättämään keittiöremonttimme yhteydessä viinikaapista.
Ärsyttää nämä raivoraittiit, jotka ei tajua, ettei viinilasillinen aterialla ole ryyppäämistä. Minäkään en halua olla jouluna ilman alkoa, koska haluan juoda jouluaterialla hyvää viiniä. Viinaa en juo jouluna, enkä kyllä koskaan muulloinkaan.
Olen opettanut lapsilleni amerikkalaisen tavan, että yksi alkoholiyksikkö on ok, jos sitä haluaa käyttää. Eli yksi lasi viiniä, drinkki tai pullo olutta. Siinä se. Tämä on amerikkalainen kohtuukäyttö, mutta täällä se kuullostaa kummalliselta. Jostain syystä ipanat, siis nyt jo aikuiset ovat omaksuneet tämän.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi joillakin alkoholi tuntuu olevan kiinteä osa juhlia. Kun on joku juhla, niin siihen kuuluu alkoholi. Ihan junttia ja persua ja köyhää, heikkoa jotenkin. Halveksun moista suhtautumista.
Hyvä viini aterialla tai lasillinen kuohuvaa on minusta todellakin osa juhlaa. Olen hyvätuloinen it-ammattilainen, joka äänestää Kokoomusta. Joulupöytäni viini on Alkon ylähyllyltä tai tax-freen ylähyllyltä, ei kyykkyviini.
Vielä näin viiskybäsenä muistan selvästi, miten vatsassa kouraisi pettymyksen aalto, kun tajusi, että tänäkin joulun vanhemmat juo. Vaikka oli luvattu, että nyt raitis joulu, kun edellinen oli mennyt örveltämiseksi ja tappeluksi. Ja niinhän se meni joka joulu. Kaikki suvun kaunat ja kateellisuudet pulpahti pintaan ja niitä jankattiin ja jokainen vttuili jokaiselle. Ja kuitenkin oli pakko aina kokoontua ja kulissit pitää kasassa, mikä oli käsittämätöntä. Aivan kuin olisikin haluttu tapella ja tuottaa pettymys lapsille.
Me penskat yritettiin pitää kuusta pystyssä.
Paljon on mielipiteitä ja minä olen sitä mieltä, että jokaisella on oikeus olla juomatta, juoda vähän tai vetää perseet.
Silloin jos haluaa vetää kunnon kännit täytyy myös muiden paikalla olevien mielipidettä kysyä eli asiasta jutellaan onko ok ja jos jollekin ei käy, niin silloin ei vedetä kännejä tai menee vetämään ne muualle.
Kysykää kaikki lapsiltanne mielipidettä ketkä haluatte humalahakuisesti jouluna juoda, että saatteko juoda.
Minusta on väärin ikinä lasten läsnäollessa juoda humalaan, mutta ihan ok pari annosta jouluillassa eli siis sivistyneesti eikä pahoittamalla lasten tai muidenkaan mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ymmärtänyt, miksi joillakin alkoholi tuntuu olevan kiinteä osa juhlia. Kun on joku juhla, niin siihen kuuluu alkoholi. Ihan junttia ja persua ja köyhää, heikkoa jotenkin. Halveksun moista suhtautumista.
Hyvä viini aterialla tai lasillinen kuohuvaa on minusta todellakin osa juhlaa. Olen hyvätuloinen it-ammattilainen, joka äänestää Kokoomusta. Joulupöytäni viini on Alkon ylähyllyltä tai tax-freen ylähyllyltä, ei kyykkyviini.
Niin nämä suoraselkäiset alkoholin käyttäjät eivät olekaan ongelma vaan kyykyssä väkeviä vetävät.
On ihan selvä asia ettei lapsille jää traumoja asiallisesta alkoholin käytöstä mihin ei tarvitse edes huomiota kiinnittää, mutta nämä ketkä juo liikaa jouluna ovat se iso ongelma pilaamaan lasten joulu ehkä jopa koko elämän ajalle huonoilla muistoilla.
Hmmm. tästähän puhutaan joka vuosi, tästä joulujuomisesta. Totuus on se, että vaikka ihminen ei itse miellä itseään humalaiseksi ,vaan vain pienessä iloisessa hiprakassa olevaksi, voi jo tämä olla lapsen silmiin liikaa. Joka ikisen ihmisen käytös muuttuu alkoholin myötä ja nimenomaan se käytöksen muutos saattaa olla lapsen silmiin pelottavaa, vaikka siitä läheisestä tulisi iloisempi ja puheliaampi. on myös äärimmäisen tekopyhää väittää, että jos otetaan alkusnapsit, ruuan kanssa pari lasia viiniä, kahvin kanssa vähän konjakkia ja vielä terästettyä glögiä muutama muki, että oltaisiin vielä selvinpäin.
Jos ihminen on perheellinen ja varsinkin jos on lapsia, niin alkoholinkäyttö ei ole koskaan vain oma asia.
ja ei , en ole itse absolutisti
Vierailija kirjoitti:
Minulle paasattiin sukulaisten toimesta siitä miten joulu on lasten juhla, silloin leivotaan yhdessä, lauletaan joululauluja, käydään sukulaisten luona eikä alkoholia käytetä tippaakaan. Joulu pitää aina viettää samalla tavalla ja perinteitä kunnioittaen. Silloin pitää ajatella lapsia ja jeesusta eikä juhlassa ole viinalle sijaa.
Tästä huolimatta aion tänäkin jouluna tilata pizzaa, en tee yhtäkään jouluista ruokaa eikä joulua vietetä mitenkään muuten kuin juomalla viiniä ja glögiä. Ehkä käyn myös baarissa. Tätä paheksutaan syvästi, huolimatta siitä että olen lapseton 26-vuotias sinkku jolle joulu on tänä vuonna ainoa pidempi tauko 6-päiväisestä työviikosta. En jaksa välittää vaan vedän hyvällä omatunnolla ne vuoden toiset perseet.
Olet sen ansainnut! Toivotan sulle oikein rentouttavia vapaita. Rankka työrytmi. Toivottavasti saat pian kunnon lomaa muutenkin.
Oma elämäntilanne ihan toinen. Meillä eletään niitä yks lasillinen viiniä -jouluja. Ja muutenkin aika lailla lasten ehdoilla.
Jokainen oman elämäntilanteensa mukaan. Ei täysin absolutisti tarvitse lasten kanssakaan olla. Meillä eräänlainen nyrkkisääntö on, että tässä porukassa kaikki aikuiset ovat ajokuntoisia.
Huikka-Heikki kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan aiheellinen kysymys. Viina ei kuulu jouluun ,vois ees yhdet juhlapyhät pitää ilman alkoa onko se liikaa pyydetty
Samaa raittiina raivot kysyvät uutena vuotena, pääsiäisenä, vappuna tai juhannuksena.
Kyllä on pienesti eri asia pysyä raittiina jouluaattona, joka on sentään lapsille todella erityinen ja ainutlaatuinen päivä. Kaveriporukassa uutena vuotena tai juhannuksena voi vetää vaikka perseet olalle!
Meillä ei ainakaan jouluaattona ryypätä!
Jouluna jää alkojuomat kaappiin omalta osaltani. Tykkään, että lapsille jää muisto raittiista äidistä.
Viiniä voin siemailla joskus baarissa.
Näin itse lapsena alkoholismia, jäi kauhu koko aineesta. En ole absolutisti, mutta juon todella harvoin. Ei alkoholi paranna elämässä yhtään mitään. Onko koko touhu 15 minuutin nousuhumalan ansiota, sitä usein mietin.
Jos läheiset joutuu kyselemään että voisitko edes jouluna olla juomatta lasten takia, niin kannattaisi ehkä pohtia onkohan oma juominen lähtenyt vähän lapasesta
Oikeastiko useimmille vaihtoehdot ovat vain täysi absolutismi tai täydet perseet? Tälläinenko on alkoholikulttuuri edelleen tässä maassa?