Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapseni puhuu kokoajan peleistä.

Vierailija
23.11.2017 |

Tokaluokkalainen puhuu jostain 99str ja huutaa fusrodah?? Miten pystyisi rajoittamaan tätä, ja onko ok jos kaduilla huutelee tuommoisia?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tourette? Ettekö ole tutkituttaneet lasta?

Vierailija
2/20 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tourette? Ettekö ole tutkituttaneet lasta?

Minne tutkimuksiin pitäisi viedä?

-AP

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rajoita pelaamista.

Vierailija
4/20 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että fus-ro-dah? Tunnistan pelin, The Elder Scrolls V: Skyrim. Peli on kielletty alle 18-vuotiailta. Kannattaisi katsoa, millaisia pelejä annat lapsesi pelata. Jos on innostunut peleistä, niin pitää tehdä selväksi, millaisia pelejä saa pelata. Tuon ikäisenä on tyydyttävä esim. Lego-sarjan peleihin tai vastaaviin harmittomiin peleihin. 99str taitanee viitata hahmon voimakkuuteen (99 strength).

Itse aiheeseen sen verran, ettei pidä antaa lapsen juurtua siihen koneen ääreen, muutakin kiinnostavia harrastuksia löytyy.

Vierailija
5/20 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikani on nyt 13. Hän on peliaddikti. Useampi vuosi takaperin hän pyysi GTA pelejä itselleen. Isäpuolensa sanoi, että ne on kielletty alle 18vuotiailta. Emme siis ostaneet. Noh poika soitti isälleen ja alkoi vaatimaan pelejä itselleen. Pojan taktiikka on pyytää ensin ihan nätisti ja jankuttaa ja vähitellen koventaa puhettaan. Lopuksi hän huutaa puhelimessa isälleen ”vitun homo” ja lyö luurin korvaan. Lopulta isä aina suostuu kaikkeen. Selitys: ”en jaksa kuunnella sitä raivoamista ja ei poika muuten rauhoitu”

Isä sitten osti kaikki GTA pelit pojalle. Kun kysyin eikö hän ymmärrä että ne ovat väkivaltaisia pelejä joissa ajetaan ihmisten päälle, ammutaan, hakataan ja käydään ilotaloissa ja ryöstellään, niin hän sanoi ”ai mistä mä oisin tiennyt että tietokonepeleissä on jotain ikärajoja? No ne on vaan pelejä, mitäpä ne haittaa?

Poika on mielestäni häiriintynyt näitten pelien vuoksi. Ei pärjännyt tavallisella luokalla enää. Kiroilee ja uhkailee väkivallalla. Olen kuullut puhuvan puhelimessa että puukottaa pian isäpuolensa kun isäpuoli on käskenyt tyhjentämään tiskikoneen.

Vierailija
6/20 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vai että oikein fus-ro-dah. Lausuessa h on hiljainen mutta mamma sen kuitenkin osasi tuohon lisätä.

Vierailija
7/20 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Skyrimissä ei ole strength-stattia.

Vierailija
8/20 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin meidänkin. Rakastaa pelejä. Niin koneille kuin puhelimelle. Tietokonetta käyttää näppärästi. On kiinnostunut myös ohjelmoinnista. Se on hänen harrastuksensa ja kiinnostuksen kohde.

Ja kyllä, huutelevat kaiken laista. " dääp" mä servaan sut ja plaa plaa plaa... Ei vaarallista.

Vierailija
9/20 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin meidänkin. Rakastaa pelejä. Niin koneille kuin puhelimelle. Tietokonetta käyttää näppärästi. On kiinnostunut myös ohjelmoinnista. Se on hänen harrastuksensa ja kiinnostuksen kohde.

Ja kyllä, huutelevat kaiken laista. " dääp" mä servaan sut ja plaa plaa plaa... Ei vaarallista.

No hyvä tietää, että on normaalia. Minua ei kyllä kiinnosta minkä ikäräjan pelejä lapseni pelaa. Pelejä ne kuitenkin vain ovat, kunhan ei pitää todellisuuden ja pelit erossa.

-AP

Vierailija
10/20 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia ne Pisa-tulokset laskee

Vierailija
11/20 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas. Kyllä meidänkin tokaluokkalainen pelaa ja välillä kai jo likaa. Selitti jossain vaiheessa ihan hepreaa minulle niin aloin pelata myös itse.

Nyt ymmärrän mitä se selittää ja voidaan keskutelua peleistä. Tiedän myös millaisia pelejä ne on. Pysytty niiden ikäsuositusten mukaisissa, joku oli k12 mutta sitä pelataan harvoin.

Kannataa tuttua siihen mitä se oma lapsi tekee. Ihan oikeasti.

Vierailija
12/20 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni kevennys, aikoinaan ilmestyneestä Lämäri-leffasta. Leffassa olevaan Chiefs-joukkueeseen kuului "Killer-Carlson", joka hoiti nyrkkisankarin virkaa joukkueessa. Häntä haastateltiin radiossa ja kerrottiin esimerkki, jossa toinen tenava oli mukiloinut toverinsa huutaen "Olen Killer-Carlson!" ja Carlsonilta kysyttiin mielipidettä tästä. Vastaus kuului "Luulen, että lapsi olisi tehnyt niin muutenkin, huono kotikasvatus tai jotain".

Fiktiota, mutta on tuossa totuuden siemen mukana. Jos on terve ja hyvin kasvatettu lapsi, niin eivät ne pelit pistä päätä sekaisin. Sitä ei tosin voi tietää etukäteen kenen päätä ne sekoittavat, siksi ikärajat ovat olemassa. Mutta jokainen tietysti oman lapsensa parhaiten tuntee.

Pelikaupassa silloin tällöin ekstraavana olen erityisen tarkkana, ettei K16- ja K18-pelejä päädy alaikäisille. Usein kyllä yrittävät ostaa. Joskus saanut jopa puhua joidenkin vanhempien alaikäisille lapsille, miksei esim. se GTA ole sopiva peli hänelle. Kieltämättä haastavaa, kun en halua käyttää esim. sanoja "prostituoitu", "ampuminen", "tappaminen" tai muitakaan sellaisia sanoja kertoessani lapselle, miksei peli ole hänelle sopiva.

Niitä toki aina löytyy, jotka antavat lastensa pelata mitä vain, ikärajoista huolimatta ja sitten kaveritkin kiinnostuvat.

Vierailija
13/20 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieni kevennys, aikoinaan ilmestyneestä Lämäri-leffasta. Leffassa olevaan Chiefs-joukkueeseen kuului "Killer-Carlson", joka hoiti nyrkkisankarin virkaa joukkueessa. Häntä haastateltiin radiossa ja kerrottiin esimerkki, jossa toinen tenava oli mukiloinut toverinsa huutaen "Olen Killer-Carlson!" ja Carlsonilta kysyttiin mielipidettä tästä. Vastaus kuului "Luulen, että lapsi olisi tehnyt niin muutenkin, huono kotikasvatus tai jotain".

Fiktiota, mutta on tuossa totuuden siemen mukana. Jos on terve ja hyvin kasvatettu lapsi, niin eivät ne pelit pistä päätä sekaisin. Sitä ei tosin voi tietää etukäteen kenen päätä ne sekoittavat, siksi ikärajat ovat olemassa. Mutta jokainen tietysti oman lapsensa parhaiten tuntee.

Pelikaupassa silloin tällöin ekstraavana olen erityisen tarkkana, ettei K16- ja K18-pelejä päädy alaikäisille. Usein kyllä yrittävät ostaa. Joskus saanut jopa puhua joidenkin vanhempien alaikäisille lapsille, miksei esim. se GTA ole sopiva peli hänelle. Kieltämättä haastavaa, kun en halua käyttää esim. sanoja "prostituoitu", "ampuminen", "tappaminen" tai muitakaan sellaisia sanoja kertoessani lapselle, miksei peli ole hänelle sopiva.

Niitä toki aina löytyy, jotka antavat lastensa pelata mitä vain, ikärajoista huolimatta ja sitten kaveritkin kiinnostuvat.

Näin.

Ja maailma kasvattaa jos ei nyt tynnyriin laita.

Jotkut kiinnostuu enemmän, toiset vähemmän.. Ja nykyään pitää tietää, muuten on ulkona.

Jotkut on kiinnostuneempia jalkapallosta ja urkasta.. Ja sehän on HIENOA.. Ainoo vaan että urkalla ei suomea nosteta..

Vierailija
14/20 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulukiusatut voivat paeta pelien maailmaan. Yritä selvittää, voiko taustalla olla jotain siihen liittyvää.

Vierailija
15/20 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän nuo teki.

Joten mä aloin tekemään lasten kanssa muutakin, avitin niitä puhumaan muistakin asioista ja sillee. Nykyään osaavat jo jutella sujuvasti muitakin juttuja kuin silloin viisi vuotta sitten.

En pelaamista hirveesti siis rajoittanut, mutta kunhan toin muitakin elämänkohtia esille ja mentiin esim metsään remuamaan ja opetin ne kokkaamaan. Sellaista tavallista yhdessäoloa enemmän, niin ja luettiin kirjoja yhdessä vielä vitos-kutosellakin.

Nyt 15 v ja 17 vuotiaat.

Vierailija
16/20 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koulukiusatut voivat paeta pelien maailmaan. Yritä selvittää, voiko taustalla olla jotain siihen liittyvää.

Tää on jo niiiiiiin kyllästyttävää, että sitä kiusaamista tungetaan joka paikkaan.

Vierailija
17/20 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin pyrin rajoittamaan kolmasluokkalaista pelaamisessa. Ja rajoituksista huolimatta näyttää olevan todella koukuttavaa. Kun ei pelaa, puhuu, piirtää ja juttelee kavereittensa pelaamisesta. Järkyttävää.

Olisipa yhtä kiinnostunut liikunnasta, mutta kun kaikki samanikäiset pelaa sisällä, poika ei saa muista kavereita pihalle futikseen, pesiskseen, korikseen tms. Surettaa, koska omassa lapsuudessa pihalla oltiin koulun jälkeen vaikka kuinka kauan juoksemassa.

Koulu menee hyvin, mutta uskon että pojalla olisi rahkeita haastavampiinkin oppimistehtäviin. Nyt vain koulukin on pelkkää pädillä leikkimistä ja helppoja laskemispelejä. Enkä yhtään ihmettele Pisa-tuloksia.

Vierailija
18/20 |
23.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on jo niiiiiiin kyllästyttävää, että sitä kiusaamista tungetaan joka paikkaan.

Sanopa muuta. Luulisi, että siitä olisi jo päästy eroon 2010-luvulla.

Vierailija
19/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piti hommata kolmasluokkalaiselle pojalle valokuitu, kun vtun pska netti lägaa koko ajan. Vuosi nyt odotettu valokuitua

Vierailija
20/20 |
09.02.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää kyetä erottamaan fakta ja fiktio. Psykoosiin ei pidä joutua muiden nettikirjoittelujen takia. Harmittavasti jotkut lapset vaikutuksille alttiita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme seitsemän