Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Joululahjojen antamisen vastavuoroisuus

Mummeli
22.11.2017 |

Joulu on antamisen aikaa mutta silti minua hieman harmittaa kun se on minun kohdallani hyvin yksipuolista. Olen jo mummoikäinen eikä minulla ole kovinkaan suuri eläke.
Ostan pitkin vuotta läheisilleni lahjat. Lapsenlapsille, aikuisille lapsille sekä heidän puolisoilleen ja tyttö/poikaystäville. Omalle puolisolle sekä ystävilleni. Itse saan joka joulu yhdeltä ystävältäni ja puolisoltani lahjan. Pienimmältä lapsenlapseltani jonkun itse tehdyn kortin/askartelun Joka liikuttaa minua joka joulu suuresti.
Mutta muuten ei minkäänlaista joulu muistamista minulle keltään Ja kyse ei ole siitä etteivätkö he ostaisi muille ja toisilleen lahjoja. He kertovat minulle avoimesti mitä ovat kenellekin ostaneet (ja näenkin tietysti kun lapset puolisoineen viettävät joka toisen joulun meillä)esim, lapseni puolisoiden vanhempia muistavat joka joulu. Tuli äskenkin pahamieli kun tyttäreni perhe kävi ja hän esitteli lahjaa jonka ovat ostaneet anopille. Voi olla että olen itsekeskeinen ihminen joka ei ymmärrä joulun henkeä oikein mutts surullinen olen. Ja kyse ei ole myöskään siitä että olisin kertonut etten lahjoja halua.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oletko kertonut haluavasi lahjoja? Jostainhan se vaikutelma on lapsillesi tullut, ettei sinulle tarvitse lahjoja antaa.

Vierailija
2/14 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on varmaan jossain vaiheessa jäänyt opettelematta se, että myös vanhemmalle ostetaan lahjoja. Kun alkuunhan toki tilanne on se, että ihan pikkulapset vain saavat lahjoja, mutta sitten jossain vaiheessa pitää lapselle lahjan ostaminen mahdollistaa. Joko toisen vanhemman avustuksella tai sitten itse niin, että antaa rahaa ja kääntää selkänsä/menee muualle kun lapsi ostaa lahjan.

Itse miellän asian niin, että lapset, nuoret ja nuoret aikuisetkin vielä tarvitsevat kaikenlaista, itse en enää mitään tavaroita tarvitse ja mielellään tuen nuoria.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jo on sulla poispilatut kakarat ja ystävät. Lopeta heti niiden lahjojen ostelu! Oikeasti! Hehän pitävät sinua selvästi lahja-automaattina.

Lahjan antamisen on aina oltava vastavuoroista. Jos joku ei anna minulle (eikä kyse ole mistään elämän kriisistä, jonka takia ei olisi yhtäkkiä varaa tai aikaa ostella lahjoja), en minäkään hänelle: ei ilmeisesti pidä lahjojen antamista kivana, joten ei sitten saamisestakaan!

Ja sitten sanot vaan ihan rauhallisesti jouluna, että "koska en ole itse saanut lahjoja vuosiin/ikinä, ajattelin, että te ette ilmeisesti halua myöskään niitä ja katsotte, että aikuisten kesken ei lahjoja tarvita."

Ja sitten hitto vie käytät ne rahat itseesi. 

Jos olet jotain jo ostanut valmiiksi, pidät jemmassa siltä varalta, että mokomat kiittämättömät idiootit älyävät tuosta antaa sinulle ENSI vuonna jotakin.

Vierailija
4/14 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teillä on varmaan jossain vaiheessa jäänyt opettelematta se, että myös vanhemmalle ostetaan lahjoja. Kun alkuunhan toki tilanne on se, että ihan pikkulapset vain saavat lahjoja, mutta sitten jossain vaiheessa pitää lapselle lahjan ostaminen mahdollistaa. Joko toisen vanhemman avustuksella tai sitten itse niin, että antaa rahaa ja kääntää selkänsä/menee muualle kun lapsi ostaa lahjan.

Itse miellän asian niin, että lapset, nuoret ja nuoret aikuisetkin vielä tarvitsevat kaikenlaista, itse en enää mitään tavaroita tarvitse ja mielellään tuen nuoria.

c'moon. Nyt puhutaan siis aikuisista ihmisistä, joilla on omiakin lapsia, ja jotka kyllä muistavat APPIVANHEMPANSA lahjoa. Ja ap puhuu myös ystävistään eli ikätovereistaan.

Eiköhän aikuisilta jo voi odottaa käytöstapoja, ilman että pitää äitiä syyllistää.

3

Vierailija
5/14 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota asia rohkeasti puheeksi lapsiesi kanssa.

Vierailija
6/14 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ymmärrän sua. Meni monta joulua, etten saanut yhtään lahjaa. Vasta kun vanhin lapsenlapsi ihmetteli, missä mummun lahjat on ja onko mummu ollut tuhma, niin perhe heräsi ja nykyään saan lahjoja.

Vierailija
7/14 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et todellakaan ole itsekeskeinen. Ymmärsin viestisi siten, että sinua häiritsee se, että toiminta ei ole vastavuoroista, eikä siis se, että et itse saa paljon lahjoja. Ehdotan, että jätät tosiaankin tänä vuonna lahjat antamatta.

Itse ostan kahdelle kummilapselleni lahjat synttäriksi ja jouluksi. Koskaan en ole saanut mitään heiltä. Tässäkin peräänkuulutan ajatusta, enkä niinkään sitä, että tarvisin heiltä esim. jotain tavaraa joka vuosi. Vikahan on ilman muuta heidän vanhemmissa, että eivät ole opettaneet lapsille huomioimista. Kummina tunnen kuitenkin velvollisuutta ostaa heille lahjat. Ehkäpä joku vuosi annankin jonkin hyväntekeväisyyslahjoituksen heidän nimissään. Siinä saattaa lentää (ei enää niin pienten) lasten silmät selälleen.

Vierailija
8/14 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et todellakaan ole itsekeskeinen. Ymmärsin viestisi siten, että sinua häiritsee se, että toiminta ei ole vastavuoroista, eikä siis se, että et itse saa paljon lahjoja. Ehdotan, että jätät tosiaankin tänä vuonna lahjat antamatta.

Itse ostan kahdelle kummilapselleni lahjat synttäriksi ja jouluksi. Koskaan en ole saanut mitään heiltä. Tässäkin peräänkuulutan ajatusta, enkä niinkään sitä, että tarvisin heiltä esim. jotain tavaraa joka vuosi. Vikahan on ilman muuta heidän vanhemmissa, että eivät ole opettaneet lapsille huomioimista. Kummina tunnen kuitenkin velvollisuutta ostaa heille lahjat. Ehkäpä joku vuosi annankin jonkin hyväntekeväisyyslahjoituksen heidän nimissään. Siinä saattaa lentää (ei enää niin pienten) lasten silmät selälleen.

Tee se ihan oikeesti. Tai sitten annat vaan kortit jouluna ja synttäreinä. Kyllä ihmiset herää todellisuuteen, kun niitä vähän herätellään.

Vierailija
9/14 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen myös miettinyt omalta kohdaltani sitä, että miksi minä en ansaitse joululahjoja, vaan olen täysin antajan roolissa? Miksi minulta odotetaan lahjoja runsaskätisesti, mutta jouluaattona lahjoja jaettaessa huomaan jääväni lähes täysin ilman lahjoja? Kieltämättä joskus olen pahoittanut mieleni, mutta sen voi välttää viettämällä joulun omissa oloissaan. Siltikin minulta odotetaan panostamista lahjoihin isolle joukolle, vaikka en joulunviettoon osallistuisikaan.

Vierailija
10/14 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tänä jouluna ostat lahjan vain sille puolisollesi ja sille yhdelle ystävälle, joka sinua muistaa. Ja jotain myös sille lapsenlapselle, jonka askarteluja olet saanut.

Tule sitten joulun jälkeen palstalle kertomaan, mitkä oli reaktiot.

Vierailija
11/14 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätä nyt heti lahjojen ostaminen aikuisille lapsillesi ja heidän puolisoilleen, lastenlapsille voit ostaa jotain pientä. En itsekään saa anopilta mitään enkä odotakaan, harmittaa vaan, jos on mennyt ihan pieleen.

Omalle äidille on hirveän vaikea ostaa mitään. Hän ei mitään ole koskaan halunnut, mutta ilmeisesti odottaa kuitenkin. Jos lahja ei ole mieleinen, se näkyy naamasta. Yleensä äiti ei suostu edes avaamaan pakettia muiden aikaan. Joskus olen pakottanut, mutta ei se omaa joulumieltä kohota, kun hartaasti valittu lahja aiheuttaa suupielten menemisen alas ja pahimmillaan äiti tyrkyttää sitä takaisin. Nykyään ostan vain ison joulutähden.

Vierailija
12/14 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muille kuin lapsille ja kumppanille on yllättävän vaikeaa ostaa lahjoja. Kun sitä krääsää tahtoo olla itse kullakin liikaa.

Vierailija
13/14 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No oletko kertonut haluavasi lahjoja? Jostainhan se vaikutelma on lapsillesi tullut, ettei sinulle tarvitse lahjoja antaa.

Kyllä minä vanhemmilleni lahjat ostan vaikka aina sama "ei tarvitse mitään ostaa, käytä rahat johonkin parempaan". Kuitenkin mielestäni jouluna huomioidaan kaikki osallistujat.

Vierailija
14/14 |
22.11.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap voisitko kertoa millaisia lahjoja haluaisit? Itselläni on myös kokemusta äidistä joka odottaa lahjoja mutta aina menee kuitenkin pieleen. En oikeasti meinaa keksiä mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi neljä