Miksi yksi lapsistani usein kipeänä
Minulla on kolme lasta (8, 9 ja 11 -vuotiaat), joista kaksi on "aina" terveinä, ja yksi sairastelee usein. Tämän syksyn aikana hänellä on ollut jo kolme kertaa muutaman päivän kestävä kuume, johon on liittynyt vähän nielukipua, korvakipua tai nuhaa, mutta ei mitään kunnon flunssaa kuitenkaan. Nämä ovat menneet itsestään ohi, ainoana lääkkeenä särkylääke. Viime keväänä hänellä oli nielussa streptokokki (tähän sai antibiootit), ja kesälläkin taisi olla yhden kerran korvakipuinen ja kuumeessa.
Onko kenelläkään muulla samanlaista, että useammasta lapsesta vain yksi sairastelee muiden ollessa terveitä. Asuinympäristö, koulu, ruokavalio yms. ovat kaikilla samat. Mistä voi olla kyse, ja pitäisikö tätä lähteä johonkin lääkäriin enemmän tutkimaan?
Kommentit (2)
Mun yhdellä kaverilla oli vastaavanlaisia oireita. Oli tosin muistaakseni melko usein pois koulusta. Ruokavaliossa ei ongelmia ja loppudiagnoosi oli astma.
Tuo ei kuulosta kovin tiheältä sairastelulta, viisi kertaa tänä vuonna. Aika normaalia jossakin vaiheessa lapsilla tuo, meillä noin oli päiväkoti-iässä, muttei onneksi enää niinkään kouluiässä.
Jos nuo tulehdukset paranevat ennen uutta, niin en tutkituttaisi. Tuskin on tarpeen esimerkiksi putkittaa korvia tai leikata kitarisoja - noihin ryhdytään yleensä vasta, jos tulehdukset sarjana niin, etteivät parane välillä kunnolla.
Onko niin, että tuo lapsi on AINA ollut muita sairastavampi vai onko ehkä niin, että hän on tuo nuorin ja nyt on vaan hänen "vuoronsa" sairastaa? Vastustuskyky nimittäin karttuu sairastamalla, ja jos hän on aiemmin ollut enimmäkseen terve, niin nyt hän sitten sairastelee - muilla taas se pöpökanta on jo "hoideltu".
Onko hänen ympäristönsä jotenkin muuttunut vuoden aikana - onko aloittanut koulun, vaihtanut luokkaa, aloittanut uuden harrastuksen tms.? Niistä - siis uusista ympäristöistä ja uusista ihmiskontakteista - tulee niitä tartuntoja.
Moni aikuinen esimerkiksi kertoo, että kun saa lapsia, alkaa taas sairastelu - koska lapset tuovat päiväkodista niitä tartuntoja. Jonkun olen kuullut sanovan, että uusi työpaikka nostaa joksikin aikaa tartuntatauteja, koska uusi ympäristö ja "tautikanta".
Tietysti on myös niin, että joskus tuo sairastavuus on rakenteellinen juttu. Minulla oli nuorimmaisella taipumus saada aina flunssasta larygniitti. Muut meillä eivät ole sairastaneet sitä koskaan, mutta kuopus monen monituista kertaa. Nyt on onneksi jo 15-vuotias, eikä niin altis tuolle, mutta pienempänä joka hemputin flunssassa tuli hengenahdistus ja piti hakea lääkitys.
Sinänsä ei ole mitään haittaa ainakaan siitä, että syö kunnolla D-vitamiinia ja maitohappobakteeria. Niillä on lievä vastustuskykyä nostava vaikutus.