Suomalainen teekulttuuri???
Onko Suomessa tee kulttuuria? Kuinka se näkyy päivittäisessä elämässä? Kaadatteko kuuman veden kuppiin ja iskette teepussin sinne, vai valmistatteko teen ensin teekannuun josta tarjoilette teen?
Kiitos asiallisista vastauksista!
Kommentit (43)
Ei Suomessa ole kovinkaan kummoista teekulttuuria. Itse juon sekä teetä että kahvia. Töissä käytän teepusseja helppouden takia, mutta kotona haudutan yleensä irtoteetä. Kahviloissa on harvemmin laadukasta teetä tarjolla, joten niissä usein juon mieluummin kahvia.
Irtoteetä keitän yleensä teenkeittimellä. Kannattaa tutustua jyväskyläläiseen Teeleidiin! Heillä on myös nettikauppa, josta teetä saa tilattua kauemmaksikin. 😊
Toivottavasti Helsinkiin avattaisiin afternoon tea-paikka. Kivaa vaihtelua peruskahviloille.
Mulla on sellainen Magic keitin joka hauduttaa teen valmiiksi. Sinne laitteen siivilään pannaan irtoteetä tai teepusseja, sitten vettä ja 5 minuutin kuluttua haudutettu tee on valmis.
Ennen tuon hankkimista liotin vaan teepussia hetken kupissa. Mulla oli sääntökin: kiireessä 20 pikaista "pussitusta" eli pussin huljutusta kupissa riittää, silloin maistuu jo vähän teeltä :D
Slobot ja engelsmannit juo teetä, suomalaiset juo kahvia.
Minun lähipiirissä teekulttuuri on sitä, että flunssassa ollessa keitetään pussiteetä ja laitetaan paljon sokeria sekaan. Muuten juodaan kahvia.
Pitääkö sellainen olla?
Jotenkin hienoa vai?
Juon teetä varsinkin iltaisin mutta en hifistele. Tylsästi yleensä aina lady graytä tyttären kanssa. Mies juo tietenkin earliä brutaalisti maidon kanssa.
Mustalla irtoteellä mennään. Teen pressopannulla mukin kerrallaan tai moccamasterilla (vain teekäytössä) pannullisen ennen työpäivän alkua. Ei siis juuri kulttuuria, mutta teetä. Earl Greytä, ilman lisukkeita.
Minä kun en juo kahvia ja teetäkin äärimmäisen harvoin niin ei oikein ole tullut kulttuuria tästä tee juonnista. Mulla ois kyllä teepannuja kaksin erilaista ja monenlaista irtoteetä muttei tule juotua.
Juon arkena irtoteetä siivilässä suoraan mukiin hauduttaen. Joskus esim. sunnuntai aamuisin saatan hauduttaa itselleni pannullisen, lisäksi paahtoleipää ja hilloa, katan kauniisti ja hitaasti nautiskelen. Lempiteetäni on mustat maustetut teet, vihreää teetä saattaa joskus mennä parikin pannullista, siitä kun saa useamman haudutuksen.
Pussiteetä on kaapissa siltä varalta jos kamala kiire ja voi ottaa reissuun mukaan kun monessa kyläpaikassa ei ole teetä. Kahvia en juo.
Vieraille yleensä haudutan pannulla ja katan paremmat teekupit pöytään.
Teekaupassa käyntiin varaan aikaa, yleensä ostan kahta tai kolmea eri teetä, jotain jo tuttua ja taattua ja pari uutta joiden tuoksu hurmaa. Keittiötä koristaa kauniit teepurkit ja kirjallisuuttakin olen jonkin verran kerännyt. Harmikseni en ole löytänyt samanlaista teen arvostajaa elämääni.
Suomalainen teekulttuuri?
Pirkka pussiteetä mikrossa lämmitettyyn veteen. Joskus hifistellään ja kaivetaan esiin keltainen Lipton pahvirasia.
Juok ihan pussiteetä ja välillä irtoteetä. Riippuu juojien määrästä ja haluavatko samaa. Kovin vahvasta haudutetusta en pidä, joten en sellaista tee.
Ja maitoa tietysti teehen.
Teen omia sekoituksia hibiscuksesta ja rooiboksesta sekä kamomillasta. Pehnentävät hibiscuksen kirpakkaa makua. Juon teeni aina teekannusta jossa haudutan ne. Ja sitten sihvilän läpi lopuksi. Ei haittaa jos juoma viilentyy on ihan hyvää niinkin.
Ei kai Suomessa varsinaista teekulttuuria ole, vaikka teetä juodaankin ja muutamia teehifistelijöitäkin löytyy?
Me juomme paljon teetä, etupäässä irtoteetä, mutta etenkin yrttiteet on pussiversioita ihan koska irtoversioiden saatavuus on aika huono. Oikea tee (=teepensaasta saatu) tehdään meillä joko pannuun tai suoraan kuppiin riippuen juojien määrästä, suosikki on Earl Grey mutta löytyy myös vihreää gunpowderia. Kesällä tehdään joskus marokolaista minttuteetä, iltaisin juodaan rooibosta tai kofeiinittomia yrttejä.
yrttiteetä kirjoitti:
Teen omia sekoituksia hibiscuksesta ja rooiboksesta sekä kamomillasta. Pehnentävät hibiscuksen kirpakkaa makua. Juon teeni aina teekannusta jossa haudutan ne. Ja sitten sihvilän läpi lopuksi. Ei haittaa jos juoma viilentyy on ihan hyvää niinkin.
Sori siis pehmentävät. :)) Niin ja hunajalla makeutan sen teen.
Vierailija kirjoitti:
Irtoteetä keitän yleensä teenkeittimellä. Kannattaa tutustua jyväskyläläiseen Teeleidiin! Heillä on myös nettikauppa, josta teetä saa tilattua kauemmaksikin. 😊
Meinasin myös kertoa tästä. Ilmeisesti tämän ovat meidän lisäksi löytäneet jyväskyläläiset niin innokkaasti, että oli tarve laajentaa paikkaa ja sehän on ihan mielettömän idyllisessä paikassa nykyisin.
MInä oon vähän sellainen Hemuli. Keräilen luonnonyrttejä, kuivaaan ne ja hauduttelen niistä teetä sitten pitkin vuotta.
yrttiteetä kirjoitti:
Mistä hankit hibiskusta?
Teekulttuuri nousee Suomessa hitaasti mutta varmasti. Laatu ja erilaiset erikoisuudet alkavat kiinnostaa osaa ihmisistä, kuten vaikkapa kahveissa ja oluissakin. Helsingissä saa monesta ravintolasta ja kahvilasta jo oikein hyvää teetä, lisäksi teekauppoja on useita ja saa sitä afternoon tea:takin, ainakin kahdesta paikasta. On myös muutama uusi kotimainen teemerkki, joilla on tosi kunnianhimoiset periaatteet ja laadukkaat tuotteet.
Toki aina on niitä, joille se bulkki kelpaa ja toki myös paljon niitä, jotka eivät juo teetä lainkaan.
Isken siivilän mukiin, irtolehdet sinne ja kiehahtanut vesi päälle. Siivilä pois ja naamaan. En tee kannuun kun juon vain kupillisen kerrallaan. Kulttuuri on tästä aika kaukana.