Pikkusisko onkin muun miehen lapsi
Perheessäni on isä, äitipuoli, minä, pikkusisko ja pikkuveli. Minulla on eri äiti, äitipuoli on sisarusteni äiti. Meillä on sama isä, ainakin virallisesti.
Olen tiennyt tästä asiasta jo monta vuotta. Kuulin teini-ikäisenä, kun vanhemmat puhui tästä. Sisko oli silloin alle kouluikäinen. Vanhemmat eivät tiedä, että tiedän. Kuulin isän sanovan, että hän on aina pikkusiskoni isä, vaikka ei olekaan hänen biologinen isänsä. Muuta en kuunnellut, koska hiivin omaan huoneeseeni tuon lauseen kuultuani. En halunnut silloin kuulla enempää. Mutta sen jälkeen aloin ajatella, että niin se todennäköisestin onkin. Äitipuoli on siis jo odottanut siskoa, kun alkoi seurustella isän kanssa.
En ole miettinyt asiaa moneen vuoteen, mutta nyt kun pikkusisko on jo täysikäinen, niin olen ajatellut asiaa enemmän. Hän ei siis itse tiedä tästä mitään, vaan luulee isän olevan hänenkin biologinen isänsä.
Mitä mieltä? Pitäisikö vanhempien kertoa asiasta? Entä miten minä voisin kertoa vanhemmille, että olen tiennyt tästä asiasta?
Kommentit (33)
Mielestäni pikkusiskollesi pitäisi kertoa. Elleivät vanhemmat kerro niin kerro sinä. Minusta siskollasi olisi oikeus myös tietää, kun on hänen biologinen isänsä. Kaikella on vaikutus siskon identiteettiin. Kurjaa olisi saada tietää biologisesta isästään vasta sitten kun on liian myöhäistä.
On varmaan sinullekin outo tilanne, ettette ole lainkaan verisukulaisia siskosi kanssa.
Itse tekisin niin, ehkä, että ottaisin asian puheeksi isän kanssa, kertoisin, mitä pienenä kuulin.
Eihän asia sinun vastuullasi ole, mutta vanhempiesi kylläkin suuressa määrin.
Näkyykö virkatodistuksessa biologinen isä? Tietääkö kukaan?
Jos kaikki on nyt hyvin, niin miksi sekoittaa pakkaa? Tieto lisää tuskaa ei ole ihan tuulesta temmattu sanonta. Älä kerro. Ei se hyödytä ketään. Jos nyt välttämättä haluat avautua, niin juttele edes vanhemmillesi ensin että tiedät.
Asiahan tulee ilmi viimeistään silloin, kun biologinen isä kuolee, itse kuulisin kylläkin aikaisemmin, olisi aikaa sulatella..
Minä sanoisin vanhemmille tietäväni. Pikkusiskolla on oikeus tiettä, mutta sinun tehtäväsi ei ole kertoa sitä pikkusiskolle.
Vierailija kirjoitti:
Asiahan tulee ilmi viimeistään silloin, kun biologinen isä kuolee, itse kuulisin kylläkin aikaisemmin, olisi aikaa sulatella..
Ei tule selville, jos biologista isää ei ole kirjattu mihinkään. Esim. minun tyttären isää ei ole missään kirjoissa tai kansissa tyttären tietojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No ei tule, jos ap:n isä on virallisesti isä eikä oikea isä ole koskaan merkitty mihinkään rekisteriin.
Vierailija kirjoitti:
Jos kaikki on nyt hyvin, niin miksi sekoittaa pakkaa? Tieto lisää tuskaa ei ole ihan tuulesta temmattu sanonta. Älä kerro. Ei se hyödytä ketään. Jos nyt välttämättä haluat avautua, niin juttele edes vanhemmillesi ensin että tiedät.
Tuollainen asia jää vaivaamaan niin kauan kunnes saat oikean ja varman tiedon asiasta. Se vasta tuskaista on, kun asioita peitellään ilman tietoista syytä.
Vierailija kirjoitti:
Näkyykö virkatodistuksessa biologinen isä? Tietääkö kukaan?
Missä se näkyisi?
Isä on tunnustanut siskon lapsekseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule selville, jos biologista isää ei ole kirjattu mihinkään. Esim. minun tyttären isää ei ole missään kirjoissa tai kansissa tyttären tietojen kanssa.
Etkö ole halunnut kertoa tyttärellesi, miksi?
Vierailija kirjoitti:
Ei tule, jos adoptio, avioliitto tai isää ei merkitty mihinkään rekisteriin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tule, jos adoptio, avioliitto tai isää ei merkitty mihinkään rekisteriin
Biologinen isä ja mahdollisesti hänen sukunsa voi silti tietää tytöstä, joten asia voi tulla eteen koska vaan tytölle. Esim. joku isän suvusta ottaa yhteyttä, kenties ap:n siskolla on biologisia sisaruksia. Tai kun isä kuolee ja isällä voi olla testamentti, jossa jättää tyttärelleen jotain. Kutsu perunkirjoitukseen voi olla järkytys, sekä kuollut isä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä on tyttärelle melkoisen kuhmurainen ja itkuinen tie kuljettavana, kun hän yrittää selvittää isäänsä sitten kun aika jättää sinusta. En kenellekään lapselle soisi sellaista tuskan taivalta loppuelämäkseen.
Vierailija kirjoitti:
Minä sanoisin vanhemmille tietäväni. Pikkusiskolla on oikeus tiettä, mutta sinun tehtäväsi ei ole kertoa sitä pikkusiskolle.
Ehdottomasti on oikeus tietää juurensa.
Kerro äidillesi kantasi ensin ja eiköhän se lähde siitä purkautumaan. Pitää lähteä.
Vierailija kirjoitti:
Eihän isyys ole biologista.
? Biologinen isä ja kasvatusisä, joka usein on lapselle the isä. The isä ei kuitenkaan poista biologista isää.
No?