Mitä tehdä? Kylpyhuoneessa on kosteusvaurio, olen työtön ja kaveriton. Mihin mennä pakoon?
Asun kunnan kerrostalokämpässä vuokralla. Saan työmarkkinatukea, asumistukea ja toimeentulotukea. Olen syrjäytynyt, minulla ei ole ensimmäistäkään ihmissuhdetta ja välit sukulaisiin on katkennut yli 10-vuotta sitten.
Kylpyhuoneen maton alle on päässyt kosteutta. Täällä kävi joku mittaaja joka sanoi että matto tulee vaihtaa ja paikat kuivataan. Isännöitsijä lähetti viestin että urakoitsija ottaa minuun yhteyttä ensi viikolla ja kertoo miten edetään.
Luin juuri netistä kauhutarinoita kuinka home tuhosi terveyden. Pelottaa hirveästi. Luin myös että kun tuota kuivausta tehdään, asunnossa ei saa olla. Mihin voin mennä? Ei minulla ole rahaa järjestää toista majoitusta. Eikä ole ketään kenen luokse voin mennä. En myöskään työttömänä pääse asumaan vuokralle jonkun yksityisen omistamaan asuntoon. Ja jos jotenkin ihmeesti pääsisinkin, ei ole rahaa maksaa. Täällä Nummelassa on melkein pääkaupunkiseudun vuokrat yksityisellä.
Olen ihan paniikissa, eniten pelkään terveyden tuhoutumista. Luin että nuo kosteusvauriot ja homevauriot tuhotaan jollain kemikaaleilla jotka aiheuttavat sairauksia sen jälkeen kun home on tuhottu. Eli vaikka home/kosteusvaurio saadaan pois, terveys voi mennä kemikaalien vuoksi.
Kävin juuri katsomassa Vihdin kunnan kerrostalotilannetta. Sanottiin että tällä hetkellä täällä ei ole ensimmäistäkään asuntoa vapaana joten minua ei voida siirtää edes johonkin toiseen kunnan asuntoon.
Tietääkö joku mitä minun tulee tehdä?
Kommentit (48)
Vierailija kirjoitti:
Ei sieltä minnekään tarvitse lähteä. Kylppärissä on kuivauspuhallin, ja ovi on kiinni. Eli vessassa ja suihkussa on käytävä taloyhtiön tiloissa, samoin pyykillä. Olen asunut kahteen eri kertaan taloyhtiöissä, joissa on tullut kylppäriremontti kosteuden takia. Eka kerta oli v. 2004 ja toinen v. 2015. Ekaa en niin muista, toisella kertaa kylppäri taisi olla pois käytöstä useita viikkoja kun tekivät näitä lomittain useaan asuntoon taloyhtiössä. Itse kuivaus kesti kai jotain 3-4pv, ja sen sähkö vedettiin asukkaan pistorasiasta. Nosti aikamoisen piikin sähkönkulutukseen, taisi kymmenkertaistua noina päivinä. Joten siihen saat varautua.
Mutta itse kysymykseesi: asuin molemmilla kerroilla koko ajan noissa asunnoissa. Toisella kertaa mulla oli 4 kissaakin. Ei meistä kukaan sairastunut, ja hengissä ollaan edelleen ;)
Kiitos hyvistä uutisista, pitää toivoa parasta.
Ap
Jos jäät asuntoon niin osta kuonokoppia ja käytä niitä. Niinhän ne japoniassakin huitovat mennä. Onko lemmikkejä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sieltä minnekään tarvitse lähteä. Kylppärissä on kuivauspuhallin, ja ovi on kiinni. Eli vessassa ja suihkussa on käytävä taloyhtiön tiloissa, samoin pyykillä. Olen asunut kahteen eri kertaan taloyhtiöissä, joissa on tullut kylppäriremontti kosteuden takia. Eka kerta oli v. 2004 ja toinen v. 2015. Ekaa en niin muista, toisella kertaa kylppäri taisi olla pois käytöstä useita viikkoja kun tekivät näitä lomittain useaan asuntoon taloyhtiössä. Itse kuivaus kesti kai jotain 3-4pv, ja sen sähkö vedettiin asukkaan pistorasiasta. Nosti aikamoisen piikin sähkönkulutukseen, taisi kymmenkertaistua noina päivinä. Joten siihen saat varautua.
Mutta itse kysymykseesi: asuin molemmilla kerroilla koko ajan noissa asunnoissa. Toisella kertaa mulla oli 4 kissaakin. Ei meistä kukaan sairastunut, ja hengissä ollaan edelleen ;)
Ap
Pidä meidät ajantasalla :)!! T se hätäkämpäntarjoaja.
Vierailija kirjoitti:
Jos jäät asuntoon niin osta kuonokoppia ja käytä niitä. Niinhän ne japoniassakin huitovat mennä. Onko lemmikkejä?
Ei ole lemmikkejä. Kuonokoppa harkintaan :D
Ap
Edellisestä kaksiosta jouduttiin about puolet rempata, tosin siinämielessä kai "kätevästi" meni että eristykseen joutui ainoastaan makkari ja viereinen komero sekä puolet eteisestä. Siihen väliin iskettiin muovi ja asuin sitten toisella puolella normaalisti. Kovin remppapomo tuumi että hattua nostaa jos meinaan siellä kämpässä asua, kun kuivurit pitää niin kovaa ääntä. Niinhän asuin eikä tehnyt edes tiukkaa, olkkariin vaan väliovi ja vähän tiivistelyä niin vaimensi ääntä hämmästyttävän hyvin, vaikka aika mölytoosia ne kuivurit olikin. Tarjottiin kyllä tilapäiskämppääkin, johon olisin voinut muuttaa rempan ajaksi, mutten viitsinyt lähteä rojuja rahtaamaan. Outoa kyllä, ellei sinulle ole toista kämppää tarjottu, jos kerran kunnan vuokrakämpästä kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApPidä meidät ajantasalla :)!! T se hätäkämpäntarjoaja.
Pidän. Kerron sitten kun urakoitsija soittaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Annan sulle vielä pari neuvoa, kun niitä pyysit. Ne remonttimiehet teippaa lattiaan jotain paksua paperia, jotta lattia ei kärsi kun he kantavat jatkuvasti edestakaisin koneita ja laattoja tms. Remontista tulee paljon melua ajoittain, kun piikkaavat pois niitä laattoja ja mitä nyt niillä koneillaan tekevätkään. Joten kannattaa päiväsaikaan pysyä poissa kotoa, ellei halua sitä kuunnella. Lisäksi, remontin aikana siivoaminen on melkoisen vaikeaa ja turhaa. Jälkikäteen huomaa, kuinka paljon siitä on tullut hienojakoista pölyä. Joten suosittelen nyt jo pakkaamaan piiloon kaikki koriste-esineet jne, jotta siivous sitten remontin loputtua olisi mahdollisimman helppoa. Vessaan ja suihkuun pääset taloyhtiön tiloihin, samoin pesutupaan.
Eli jos mä noista selvisin, kissoineni, niin kyllä sinäkin selviät. Tsemppiä! ;)
Vierailija kirjoitti:
Edellisestä kaksiosta jouduttiin about puolet rempata, tosin siinämielessä kai "kätevästi" meni että eristykseen joutui ainoastaan makkari ja viereinen komero sekä puolet eteisestä. Siihen väliin iskettiin muovi ja asuin sitten toisella puolella normaalisti. Kovin remppapomo tuumi että hattua nostaa jos meinaan siellä kämpässä asua, kun kuivurit pitää niin kovaa ääntä. Niinhän asuin eikä tehnyt edes tiukkaa, olkkariin vaan väliovi ja vähän tiivistelyä niin vaimensi ääntä hämmästyttävän hyvin, vaikka aika mölytoosia ne kuivurit olikin. Tarjottiin kyllä tilapäiskämppääkin, johon olisin voinut muuttaa rempan ajaksi, mutten viitsinyt lähteä rojuja rahtaamaan. Outoa kyllä, ellei sinulle ole toista kämppää tarjottu, jos kerran kunnan vuokrakämpästä kyse.
Ehkä sitä tarjotaan sitten kun selviää tilanteen laajuus. Nyt täällä ei ole käynyt muu kuin se kosteudenmittaaja. Urakoitsija ottaa yhteyttä ensi viikolla.
Ap
Jos saat toimeentuloa sä olet myös oikeutettu saamaan asuntoon kotivakuutuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApAnnan sulle vielä pari neuvoa, kun niitä pyysit. Ne remonttimiehet teippaa lattiaan jotain paksua paperia, jotta lattia ei kärsi kun he kantavat jatkuvasti edestakaisin koneita ja laattoja tms. Remontista tulee paljon melua ajoittain, kun piikkaavat pois niitä laattoja ja mitä nyt niillä koneillaan tekevätkään. Joten kannattaa päiväsaikaan pysyä poissa kotoa, ellei halua sitä kuunnella. Lisäksi, remontin aikana siivoaminen on melkoisen vaikeaa ja turhaa. Jälkikäteen huomaa, kuinka paljon siitä on tullut hienojakoista pölyä. Joten suosittelen nyt jo pakkaamaan piiloon kaikki koriste-esineet jne, jotta siivous sitten remontin loputtua olisi mahdollisimman helppoa. Vessaan ja suihkuun pääset taloyhtiön tiloihin, samoin pesutupaan.
Eli jos mä noista selvisin, kissoineni, niin kyllä sinäkin selviät. Tsemppiä! ;)
Kiitos vinkeistä. Taidan viedä mahdollisimman monet tavarat häkkivarastoon.
Ap
Nykyään on myös kuivureita joissa ei ole mitään puhallinta joten ääntäkään ei kuulu.
Vierailija kirjoitti:
Jos saat toimeentuloa sä olet myös oikeutettu saamaan asuntoon kotivakuutuksen.
En tiennytkään tuota, pitää tutkia asiaa. Ap
Vierailija kirjoitti:
Kylpyhuoneen matto??? Täh?
Minun kylpyhuoneessa on muovimatto, ei kaakeleita.
Ap
Jatkan omia vastauksiani vielä (mm. 31, remontin kokenut). Että kotivakuutus kannattaa ehdottomasti olla, ja siihen voi hakea toimeentulotukea jos sen varassa muutenkin on. Mutta ei se korvaa tuollaisia löytyneitä kosteusvaurioita, vaan ainoastaan äkilliset vesivahingot, tulipalot jne. Joten se ei nyt auta Ap:ta tässä tilanteessa. Näissä kosteusvauriotapauksissa vakuutusyhtiö ei korvaa mitään väistökämppää. Kannattaa vain toimia tässä ketjussa annettujen neuvojen mukaan. Se kotivakuutus kannattaa tietysti ottaa mahdollisia tulevia äkillisiä vahinkoja varten.
Vierailija kirjoitti:
Jatkan omia vastauksiani vielä (mm. 31, remontin kokenut). Että kotivakuutus kannattaa ehdottomasti olla, ja siihen voi hakea toimeentulotukea jos sen varassa muutenkin on. Mutta ei se korvaa tuollaisia löytyneitä kosteusvaurioita, vaan ainoastaan äkilliset vesivahingot, tulipalot jne. Joten se ei nyt auta Ap:ta tässä tilanteessa. Näissä kosteusvauriotapauksissa vakuutusyhtiö ei korvaa mitään väistökämppää. Kannattaa vain toimia tässä ketjussa annettujen neuvojen mukaan. Se kotivakuutus kannattaa tietysti ottaa mahdollisia tulevia äkillisiä vahinkoja varten.
Arvasinkin että ei se kotivakuutus minua tässä vaiheessa hyödytä. Mutta tutustun aiheeseen tulevaisuutta varten. Toivotaan että tämä asia jotenkin järjestyy.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsonoidaankohan kylppäri. Appeni amakotitalon kellari otsonoitiin viemäri vuodon takia ja appi sai asuinkerroksessa huonoa oloa. En muista, miten kauan se työ kesti.
Kysy kunnalta, jos osoittavat sulle kämpän työn ajaksi. Jatkoa ajatellen, solmi sukulaisuussuhteet uudelleen. Välien katkaisemisesta on vain harmia. Lopeta mökötys.
Niin, totta kai vian täytyy olla aloittajassa eikä niissä sukulaisissa...
En sano että kukaan olisi viallinen ja syypää, mutta jos ei ole ensimmäistäkään ihmissuhdetta ja välit kaikkiin sukulaisiin katkenneet, niin voi olettaa että apn toimissa tai toimettomuudessa voisi olla korjattavaa jos niin haluaa.
No jos on yhtään erähenkeä, niin teltassa voi aina asua leirintäalueella, metsässä, pihassa tai vaikka Nuuksiossa. Minäkin tein niin kun oli putkiremontti. Se toi uusia haasteita kun oli pakkastakin, mutta minusta oli mukavaa. Ainoa että talviretkeilytarvikkeisiin meni rahaa paljon. Ehkä olis pärjännyt halvemmillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otsonoidaankohan kylppäri. Appeni amakotitalon kellari otsonoitiin viemäri vuodon takia ja appi sai asuinkerroksessa huonoa oloa. En muista, miten kauan se työ kesti.
Kysy kunnalta, jos osoittavat sulle kämpän työn ajaksi. Jatkoa ajatellen, solmi sukulaisuussuhteet uudelleen. Välien katkaisemisesta on vain harmia. Lopeta mökötys.
Niin, totta kai vian täytyy olla aloittajassa eikä niissä sukulaisissa...
En sano että kukaan olisi viallinen ja syypää, mutta jos ei ole ensimmäistäkään ihmissuhdetta ja välit kaikkiin sukulaisiin katkenneet, niin voi olettaa että apn toimissa tai toimettomuudessa voisi olla korjattavaa jos niin haluaa.
Myönnän sen, olen toimeton. En ole jaksanut luoda ihmissuhteita. Minulla oli hyvä syy katkaista välit äitiini. Isä on kuollut ja veli katkaisi minuun välit koska katkaisin välit äitiini. Veli valitsi äidin puolen vaikka en pyytänyt valitsemaan.
Muita ihmissuhteita minulla ei ole häpeän vuoksi. Häpeän työttömyyttäni, enkä ole yrittänyt luoda ihmissuhteita vaan olen erakoitunut.
Ap
Kiitos tarjouksesta. Ap