Hometalossa asuvat (haisevat) ihmiset.
Mikä siinä on että ihminen tottuu niin paljon oman asuntonsa pahoihin hajuihin ettei ymmärrä että se tarttuu myös vaatteisiin ja kaikki muut kyllä huomaavat että haiset?
Veljeni asuu vanhassa puutalossa jossa haisee hieman tunkkaiselle. Olen muutaman kerran nyt ihan suoraan sanonut että onko hän varma ettei asunnossa ole kosteusongelmia koska hänen vaatteensa haisevat usein tunkkaiselta. Kyselee vain että "aijaa?" Eikä ilmeisesti kiinnosta terveys sen enempää.
Olin kylässä siellä viime viikolla ja puolisoni sanoi kotiin tullessa että vaatteeni haisevat, ja huomasin itsekin. Ja eikun pyykkiin.
Ärsyttää kun ei kiinnosta kylään usein mennä edes kun tuo haju tarttuu aina mukaan.
Kaupassa myös nämä homekämpissä asuvat ihmiset huomaa nopeasti, se ihana "mummulan haju" on hometta, herätys!
Kommentit (47)
Ei ole kaikki haju hometta. Muutenkin ihmiset ovat ylihysteerisiä asian suhteen. Ainoa lähde Suomessa ”asiantuntijana” on joku traumatisoitunut hometutkija.
Ei läheskään kaikki sairastu homeesta. Sellaisissa taloissa on asuttu maailman sivu.
Haiseehan se home. Kyllä homekämppiä riittää, ei esim se ilmanvaihto ole niin justiinsa. Ja ehkä veljeäsi ei tosiaan kiinnosta.
Olen tosiaan yrittänyt kertoa exälle että lasten vaatteet haisevat homeelle sieltä tullessa, mutta ex ottaa asian pelkkänä veetuiluna ja hyökkää jostain muusta asiasta. Voiko koulu tai jokin muu taho puuttua asiaan kun ex ei aio tehdä sille mitään?
Vierailija kirjoitti:
Jos on ostanut talon ja asunut yli 5v niin ei voi vain muuttaa pois. On asuntolainaa eikä pysty sekä lainaa että vuokraa maksamaan.
Tämä varmasti totta. Mutta veljeni esim. asuu vuokralla ja pääsisi kyllä muuttamaan kun vain haluaisi :) pointti oli siis tuo että ihmiset eivät tunnu ymmärtävän vaikka muutamakin ihminen vihjaisi kauniisti että vaatteet/asunto tuoksahtaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ostanut talon ja asunut yli 5v niin ei voi vain muuttaa pois. On asuntolainaa eikä pysty sekä lainaa että vuokraa maksamaan.
Tämä varmasti totta. Mutta veljeni esim. asuu vuokralla ja pääsisi kyllä muuttamaan kun vain haluaisi :) pointti oli siis tuo että ihmiset eivät tunnu ymmärtävän vaikka muutamakin ihminen vihjaisi kauniisti että vaatteet/asunto tuoksahtaa..
En tiedä mutta meillä tuo tilanne minkä laitoin eikä voi tehdä mitään.
Itsellä on koti ihan kunnossa ja suht kot siisti asunto. Toki mun mielestä on mukavaa kun kaikki tavarat ei ole ihan tiptop paikallaan niin on mukavan kotoista. Mutta aloittajan tapauksessa voi olla että on niin alakuloinen ja lievästi masentunut ettei kiinnosta pitää välttämättä itsestään huolta sitä pakollista enempää.
Hometta ylidramatisoidaan. Joillekin siitä on tullut elämää suurempi asia, jolla selitetään kaikki paha elämässä. Kaikki eivät sairastu.
Vierailija kirjoitti:
Olen tosiaan yrittänyt kertoa exälle että lasten vaatteet haisevat homeelle sieltä tullessa, mutta ex ottaa asian pelkkänä veetuiluna ja hyökkää jostain muusta asiasta. Voiko koulu tai jokin muu taho puuttua asiaan kun ex ei aio tehdä sille mitään?
Kysy exältä että haluaako sairastua astmaan. Jos oot tosissasi. Luulis edes muksujen takia kiinnostavan ettei nekin sairastu.
Ehkä sulla on vain tarkempi nenä, eikä muut ole huomanneet mitään.
Kyllä ne homeasujat vaan haistaa. Olen ihmetellyt samaa, miksi nämä ihmiset asuvat näissä homeasunnoissa. Kyllä itse lähtisin litoo tavalla tai toisella, oli omistusasunto tai ei. Terveyttä ei takaisin rahalla saa, terveydestä ei voi tinkiä. Se ihana mummolan haju on sitä hometta ja se on aivan karsea mädän löyhkä. Hyh.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne homeasujat vaan haistaa. Olen ihmetellyt samaa, miksi nämä ihmiset asuvat näissä homeasunnoissa. Kyllä itse lähtisin litoo tavalla tai toisella, oli omistusasunto tai ei. Terveyttä ei takaisin rahalla saa, terveydestä ei voi tinkiä. Se ihana mummolan haju on sitä hometta ja se on aivan karsea mädän löyhkä. Hyh.
Mädän löyhkä? Eli et sinäkään tiedä mille home haisee.
Meilläkin haisi tunkkaiselle, ei haise enää, kun ongelmat korjattiin.
Pitäisi ottaa myös muut ihmiset huomioon, eihän olisi ok kuljeskella ihmisten ilmoilla silloinkaan jos edellisestä suihkusta ja vaatteiden vaihdosta on viikko. Hometalossa asuva haisee vähintään yhtä hirveältä joka päivä.
Kaipa moni tietää talonsa ongelman, mutta se on vaikea tilanne, jos omistaa talon. Sitä en kyllä tajua, miksi vuokra-asunnosta ei lähde pois. Entinen työkaveri asui vuokralla ja valitti hajua ja koko perhe oli koko ajan sairaana. Hän haisi vielä voimakkaammalta ja pistävämmältä kuin muut haistamani hometalossa asuvat. Minulla aina kirveli silmiä ja päätä särki töissä. En tietenkään hänelle sitä sanonut, koska hänellä oli tarpeeksi ongelmia omasta takaa. En vaan tiedä, miksi hän ei voinut muuttaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Hometta ylidramatisoidaan. Joillekin siitä on tullut elämää suurempi asia, jolla selitetään kaikki paha elämässä. Kaikki eivät sairastu.
Kyllä kaikki sairastuvat, toiset vain aikaisemmin kuin toiset, ja pahemmilla oireilla. Itsepetos on monilla voimakasta.
Sukulaiseni on niitä, jotka "eivät sairastu" homeista, asuvat hometalossa. Silti rouvalla on "epätyypillinen astma" ja jatkuvia, selittämättömiä nivelkipuja ja kovaa väsymystä, ja miehellään on "epätyypillinen sydänvika" ja ääni käheänä koko ajan, pientä yskää on aina ja nenä vuotaa jatkuvasti. Jaksamiseltaan ovat kuin raihnaisia 75-vuotiaita vaikka ovat vasta viisikymppisiä.
Mutta "eivät sairastu homeista!!" Niin! Ovat näet parempia ihmisiä kuin ne hysteerikot, jotka homeista sairastuvat!
Mun vanhemmilla on sama asia. Ei voida puhua asiasta, kun heti suuttuvat.
Mun uusi auto haisee nykyään ihan homeelle, kun äitini matkusti siinä pidemmän matkaa. Ei auta mitkään tekstiilimyrkyt. Tosi kiva.
Kaikki tuliaiset nakkaan aina roskiin, kun ovat lähteneet.
Vierailija kirjoitti:
Aivan. Kannattaa ihmeessä odottaa että sairastuu ensin. Silloin menettää asunnon lisäksi terveytensä ja ehkä työkykynsä. Asunnon myyjäkin ehtii häipyä tavoittamattomiin ja hänen vastuuaikansa kuluu umpeen.
Hometaloon menettää joka tapauksessa rahansa.
Siitä on ihan itse vastuussa. Eivät välittäjät eivätkä minkään nimikkeen tarkastajat.
Siihen oman asunnon hajuun tottuu ja sitä ei enää haista. Korkeintaan jos on ollut vaikka viikon poissa niin sitten kotiin tullessa haistaa, mutta tuollaisissa tapauksissa se helposti selitetään tuulettamattomuudella. Kun ei itse haista niin helposti toisten vihjailut jää aika vähälle huomiolle. Kannattaisi sanoa melko suoraan, että oletko varma, että täällä ei ole hometta. Täällä haisee home.
En itsekään tiedä miten anopille sanoisi asiasta selvästi, mutta loukkaamatta. Eihän tuossa sinällään mitään loukkaavaa ole, mutta jotkut ihmiset tuntuvat ottavan sen ikään kuin olisi heidän vikansa, että kämpässä on hometta tai muuta sisäilmaongelmaa.