Paras kahvinkeitin?
Vanha Moccamaster alkaa tulla tiensä päähän, pitäisi löytää uusi keitin. Antakaas vinkkejä, millä tulee hyvää kahvia? Ihan peruskeitintä kuitenkin haen, ei mitään kahvikonetta. Hinnalla ei ole väliä, kriteerinä hyvänmakuinen kahvi ja hieman myös moderni ulkonäkö.
Kahvin jauhan jo tuoreista pavuista ja hyvästä laadusta, nyt vinkkejä keittimeen.
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Keväällä taisi olla joku vertailu, jonka voitti muutaman kympin peruskeitin. Käytännössä siinä todettiin, että keittimellä on aika vähän merkitystä.
Itse kyllä pidän Moccamasterista, se tekee ihanan kuumaa kahvia kuitenkaan polttamatta.
Pitääpä katsoa löytyykö googlella. En itsekään usko, että keittimellä mitään niin olennaista roolia olisi. Lähinnä se, että pitää järkevät lämpötilat. Ja saisihan se näyttää vähän modernimmalta kuin tuo meidän noin 20v vanha Moccis (joka kyllä on palvellut hyvin).
Ap
Lähes kaikki tulevat vastaamaan että MOCCAMASTER!!!!!!!!!
Mutta ei se ole hintansa arvoinen. Olen nähnyt muutamankin testin joissa paljon paremmat keittimet on pärjänneet yhtä hyvin tai paremmin.
Meillä on kahdenkympin Electrolux. Ei pahaa sanottavaa, ja sanoinko jo että maksoi parikymppiä? Vertailun vuoksi mainitsen että vaimon työpaikalla on uusi Moccamaster. Vaimoni, jolla on tarkempi makuaisti kuin minulla, ei mitenkään pysty löytämään siitä sadan euron keittimellä tehdystä kahvista mitään parempaa.
Moccamaster on ihan hyvä. Mutta niin on muutkin, ja halvempia. Muut myös mahtuu pienempää tilaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei se ole hintansa arvoinen. Olen nähnyt muutamankin testin joissa paljon paremmat keittimet on pärjänneet yhtä hyvin tai paremmin.
Meillä on kahdenkympin Electrolux. Ei pahaa sanottavaa, ja sanoinko jo että maksoi parikymppiä? Vertailun vuoksi mainitsen että vaimon työpaikalla on uusi Moccamaster. Vaimoni, jolla on tarkempi makuaisti kuin minulla, ei mitenkään pysty löytämään siitä sadan euron keittimellä tehdystä kahvista mitään parempaa.
Moccamaster on ihan hyvä. Mutta niin on muutkin, ja halvempia. Muut myös mahtuu pienempää tilaan.
Joo, en tosiaan ole mikään Moccis-uskovainen itsekään. Se tekee hyvää kahvia mutta hyviä vaihtareita varmasti löytyy muitakin. Isoin merkitys on kuitenkin itse kahvilla.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitin että paljon halvemmat on pärjänneet yhtä hyvin.
Ja toisessa kommentissa mainittiinkin se testi. Se oli muistaakseni Kuluttaja-lehdessä, siitä on alle vuosi. Sen perusteella mekin se kahdenkympin Electrolux ostettiin.
3
Keittimellä on sikäli väliä, että se ei saa polttaa kahvia, mutta sen pitää ylläpitää miellyttävä lämpötila. Toinen mikä vaikuttaa on, että onko termos- vai lasikannu. Itse pidän lasisesta.
Vierailija kirjoitti:
Keittimellä on sikäli väliä, että se ei saa polttaa kahvia, mutta sen pitää ylläpitää miellyttävä lämpötila. Toinen mikä vaikuttaa on, että onko termos- vai lasikannu. Itse pidän lasisesta.
Joo itse olen myös lasikannujen ystävä, tosin lähinnä siksi, että siinä näkee, että se on varmasti puhdas. Termoskannusta ei ikinä tiedä.
Ap
Moccamaster on oma suosikki.
Tästä on paljon eri värejä nykyään.
Takuu on pitkä, muissa keittimissä ei.
Osia saa ostettua lisää esim. jos pannu hajoaa.
Parikymppiä maksavaan keittimiin ei ole mitään järkeä ostaa mitään osaa rikkoutuneen tilalle, kun maksaa uuden keittimen verran.
Ja näissä pannut yleensä aina valskaa kaataessa ja tippalukko vuotaa.
Halvat muovikeittimet pärjäävät kahvin maussa uutena, mutta ajan kuluessa suorituskyky laskee kuin lehmän häntä. Jos muovirytkyt on niin hemmetin hyviä, miksei niitä näy kahviloissa ja huoltsikoilla ja muissa paikoissa missä kahvia keitetään aamusta iltaan?
Oma valintani on moccamaster.
Krups palveli 10 vuotta, kiva pieni keitin.
Kaikkein parasta kahvia olen saanut Aerobie Aeropress kahvinvalmistuslaitteella.
Ostin tuon laitteen muutama vuosi sitten hetken mielijohteesta, eikä enää ole paluuta normi kahvinkeittimeen.
Ei sillä pysty valmistamaan kuin yhden kupillisen kerrallaan, mutta kahvin maun ja kuumuuden ero tavalliseen keittimeen verrattaessa on huomattava.
Kiitos. Nyt tosiaan ihan sitä peruskeitintä haetaan. Erilaisia käsin suodattamisia jne kyllä harrastan, ja hyvä espressokonekin löytyy, jolla saa erikoiskahvit, mutta ihan se kiireisen arkiaamun suodatinkahvin keitin nyt vaan pitäisi löytää. Pavut jauhan aina juuri ennen.
Ap
Kyllä se moccis nykyaikaisen keittiön tekee, ei sille mitään voi. Ainakin jos vähänkään osaat kahvia keittää. Jos taas mikä vaan moottoriöljy kelpaa vatsankorventajaksesi niin sitten voi ollakin toisin. :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se moccis nykyaikaisen keittiön tekee, ei sille mitään voi. Ainakin jos vähänkään osaat kahvia keittää. Jos taas mikä vaan moottoriöljy kelpaa vatsankorventajaksesi niin sitten voi ollakin toisin. :)
No ei kelpaa. Tuo vanha moccis keittää todellakin hyvää suodatinkahvia, ihan eri planeetalta kuin missään muualla olen saanut pl erikoiskahvit jne. Siksi tässä nyt haetaan parasta mahdollista peruskeitintä, hifistellään sitten viikonloppuisin, kun on aikaa.
Ap
Ostettiin kovasti mainostettu Wilfa Presisjon kahvinkeitin. Kallis ja puutteellinen.
Jättää irrotettavaan vesisäiliöön aina vähän vettä pohjalle ja säiliö jää aina 'hikiseksi', on kuivattava paperilla käytön jälkeen. Tippalukko manuaalinen eikä pidä, ei pidä millään. Tiputtaa aina kun otat pannun alta pois. Piti olla hiljainen, mutta pitää melkoisen aloituskrohinan käytettäessä. Pannu ok, eikä kuse ohi kupista, kahvin maussa ei eroa 20€ keittimeen. Mutta onhan tuo erikoisen näköinen 🙄
Nostan tätä, sillä itsellä uuden keittimen osto edessä!
Ongelmani kaikissa edellisissä (halvoissa) keittimissä on ollut se, että lämpölevyt eivät kestä paria vuotta pidempään. Nytkin levystä on alkanut kuoriutua pinnoite pois, jolloin se on vaikea pitää puhtaana ja siistin näköisenä.
Moccamaster ei miellytä silmääni, mutta ne taitavat ainakin olla kestäviä? Onko kenelläkään ollut samasta hintaluokasta esim . Obh Nordican Legacy-keitintä?
En tiedä mikä on paras mutta Moccamaster on riittävän hyvä. Monta peruskeitintä meni ennen tätä ja nyt onkin kestänyt kohta 20 vuotta. Pari osaa mennyt rikki mutta onneksi on varaosia.
Itselläni ollut Moccis, , Kenwood ja seuraavaksi Braun.
Tärkein ominaisuus on että kahvi on kuumaa ja keitin on puhdas.
Meillä keitetään niin paljon kahvia että taas vaihdan kun kahvi pahaa.
Syynä kalkki. Siksi Braun että siinä on vedenpuhdistin ja hinta kohtuullinen.
Aion vaihtaa taas kun kahvi ei maistu enää hyvälle.
Braun 69 euroa ja voin ostaa uuden kahden vuoden välein.
Aamulla kahvia keitetään jopa 3 kertaa. Teinejä talossa ja siihen kaikki muu päälle.
Ei Mocciskaan meillä kestä.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni ollut Moccis, , Kenwood ja seuraavaksi Braun.
Tärkein ominaisuus on että kahvi on kuumaa ja keitin on puhdas.
Meillä keitetään niin paljon kahvia että taas vaihdan kun kahvi pahaa.Syynä kalkki. Siksi Braun että siinä on vedenpuhdistin ja hinta kohtuullinen.
Aion vaihtaa taas kun kahvi ei maistu enää hyvälle.
Braun 69 euroa ja voin ostaa uuden kahden vuoden välein.Aamulla kahvia keitetään jopa 3 kertaa. Teinejä talossa ja siihen kaikki muu päälle.
Ei Mocciskaan meillä kestä.
Olisiko vika siinä, että käytät kahvipannua veden kaatamiseen? Se on suurin virhe kahvia keittäessä, koska silloin siitä kertyy kahvin rasvaa ja vaikuttaa kahvinkeittimen ikään sekä kahvin makuun.
Keväällä taisi olla joku vertailu, jonka voitti muutaman kympin peruskeitin. Käytännössä siinä todettiin, että keittimellä on aika vähän merkitystä.
Itse kyllä pidän Moccamasterista, se tekee ihanan kuumaa kahvia kuitenkaan polttamatta.