en osaa pitää keittiötä siistinä!!
Enkä mitään huonetta! Koko ajan on kaaosta.
En vaan osaa enkä jaksa.
Miten toimia?
Kommentit (18)
Palkkaa aina välillä siistijä tekemään suursiivo kodissasi. Sen jälkeen on helpompi ylläpitää perussiivoa melko pitkän aikaa.
Alenna siisteysstandardiasi: ei kodin ole pakko olla koko aikaa täysin siisti ja ojennuksessa.
Onko paljon turhaa tavaraa tai peräti roskaa? Ainakin niistä voisi hankkiutua eroon. Sitten lajittele tarpeelliset ja kerää paikoilleen, laatikoihin kaappeihin rasioihin. Jos paikkaa ei ole, keksi. Sitten siivoan pinnat ja lattiat ouhtaaksi.
Miten niin et osaa? Hyvä alku ois laittaa tavarat aina käytön jälkeen takas paikoilleen ja käyttää esmes se kahvin suodatusaika pöytätasojen raivaamiseen. Mainostauon voi järjestellä jne. Ei se mitään ydinfysiikkaa ole.
Hankkiudu eroon liiallisesta tavarasta.
Opettele laittamaan tavarat omalle paikalleen käytön jälkeen.
Ja siisteydestä ei kannata ottaa liikaa stressiä, en itsekään ymmärrä miten toiset saavat kodin näyttämään sisustus lehdeltä, saati viihtyvät siellä...
Voit vaikka tehdä siivoussuunnitelman eli joka päivälle jotain, tiskit, pyykit, imurointi ja roskien ulos vieminen. Nämä sitten jaetaan sen mukaan miten usein millekin asialle on tarve esim. viet roskat ulos joka päivä, tiskaat ma, ke, la ja pyykkäät ti, imuroit to.
Kun ei ole paikkoja minne tunkea kaikki tavara! Lisäksi on jotain kodinkoneita jotka odottaa pöydällä kun ei ole paikkoja!
En ymmärrä miten toisilla on niin siistiä.
Joka paikassa on kaaosta ja sotkua.
Siisteys ei niin tärkeää, kunhan mahtuu liikkumaan eikä säilytä tarpeetonta tavaraa tukkimassa tilaa.
Sen sijaan puhtaus on keittiössä tärkeää.
Monilla ihmisillä on siistiä, kun laiskasti kippaavat kaikki jätteet samaan eivätkä lajittele. Ja pyyhkäisevät lian lattialta tiskirätillä. Yök.
En oo imuroinu vuosiin. Tavaraa on lattioillakin. En kehtaa pyytää apua.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei ole paikkoja minne tunkea kaikki tavara! Lisäksi on jotain kodinkoneita jotka odottaa pöydällä kun ei ole paikkoja!
Vastasit jo itsellesi, ei siis ole paikkoja? Ei ihme että tavarat on levällään ja sitten sitä muutakin sotkua kertyy.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on pieni keittiö ja vähän laskutilaa. Siksi mulla ei ole mikroaaltouunia, vedenkeitintä, ei mitään koristejauhopurkkeja, kukkia tai leipäaskeja tai -koreja täyttämässä vähää tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ihmisillä on turhia koneita paikat pullollaan. Hyvä kokki ei tarvitse kuin sähkövatkaimen, joka säilytetään jossain laatikossa ja sitten nykyään kahvinkeitin on ehkä tarpeellinen. Muut ovat krääsää.
Käyn paljon lapsiperheiden kodeissa ja kaatopaikkoja ovat useimmat.
ei ole arjen hallinta hanskassa.
ei pestä pyykkiä kuin viikonloppuna 10 koneellista, kun olisi helpompaa pestä vaikka yksi koneellinen joka ilta.
Edesmennyt äitiin sanoi, että siisteys ei pysy siivoten vaan pitäen:TOTTA
Oi, minä niin ymmärrän sinua. Minulla sama juttu 🤔 Yllätysvieraat eivät ole mieleeni 😶.
Niin mukavaa, kun vieraiden käynti onkin, kun on voinut varautua ennakkoon.
Olen lukenut täältä vinkkejä, jotka eivät kohdallani ole vielä toteutuneet.
Aloita jostain, vaikka keittiöstä, vanhentuneet tuotteet ja roskat pois ja kierrätykseen menevät omaan paikkaan.
Tiskaa astiat, pyyhi ja järjestele tasot.
Sama joka huoneessa.
Tee lista, josta ruksaat pois tehtyjä asioita. Se voi kannustaa sinua :)
Ihminen ei jaksa keskittyä samaan tehtävään kovin kauan. Ala tehdä jotain ja tee vaikka puoli tuntia ja sitten jotain muuta, kun siivousta.
Aloittaminen on usein vaikeinta. Hätistele kärpäset tehtävän ympäriltä.
Muista, että aktiivisuus ruokkii itseään ja innostaa jatkamaan.
Tsemppiä kovasti ja iloa siivoushetkiin :)
Esimerkiksi kuivauskaappi on täynnä astioita ja rasioita ja rasioiden kansia. Lautaset eivät mahdu mihinkään.
Olen pulassa.
Oletko hamsteri? Säilytystilan puute on harvoin ongelmien syy.
Ehkä sinun pitäisi pyytää kotiin ammattijärjestelijä. Hän myöskin neuvoo, miten koti pysyy jatkossa siistinä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko hamsteri? Säilytystilan puute on harvoin ongelmien syy.
Ehkä sinun pitäisi pyytää kotiin ammattijärjestelijä. Hän myöskin neuvoo, miten koti pysyy jatkossa siistinä.
Kyllä vähän oon. Tarvitsisin jonkun tomeran Martan joka vahtii mitä teen ja mitä pitäisi tehdä.
Nyt taas uuvuttaa aika paljon.
Sana kirjoitti:
Palkkaa aina välillä siistijä tekemään suursiivo kodissasi. Sen jälkeen on helpompi ylläpitää perussiivoa melko pitkän aikaa.
Alenna siisteysstandardiasi: ei kodin ole pakko olla koko aikaa täysin siisti ja ojennuksessa.
En kehtaa. Ensin pitäisi siivota.
Tavaraa lattioillakin.
Voimat poissa.
Vierailija kirjoitti:
Määrittele tarkemmin kaaos ja sotku.
Kaaos lienee sitä, että tavaroille ei ole paikkoja. Käytätkö sinä tosiaan kaikkia kodinkoneitasi? Jos et, niin laita ne laatikkoon ja pois. Käytössä oleville järjestät paikan vaikka juuri siihen, missä ne nyt ovat. Muille tavaroille sitten muualle!
Sotku, onko se likaa vai mitä? Opettele siivoamaan jälkesi heti. Esimerkiksi keittiössä ruokaa laittaessa ja leipoessa ota ENSIN esille kaikki tarvittavat ja laita valmiiksi siihen järjestykseen, jossa niitä käytät. Teet taikinaa, joten sinulla on vatkain, munat, sokeri, jauhot ym ja viimeisenä rivissä jauhotettu vuoka. Laita kaikki pois saman tien kun olet niitä käyttänyt. Munakenno ja pussit kaappiin heti, kun tarvittava määrä on mitattu, astiat saman tien tiskiin kun tyhjenee. Ja kas, kun kakku on uunissa, keittiössä ei mitään kaaosta olekaan.
Hyvä neuvo on se, että siivoa kerran hyvin perusteellisesti. Palkkaa apua, jos et saa avuliaita ja tehokkaita talkoolaisia. On paljon helpompi sitten pitää asuntoa siistinä jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi kuivauskaappi on täynnä astioita ja rasioita ja rasioiden kansia. Lautaset eivät mahdu mihinkään.
Olen pulassa.
Ota pois ne rasiat ja kannet. Laita niitä sisäkkäin ja päällekkäin ja koko lasti yhteen laatikkoon.
en mäkään ja en jaksa välittää, mieskään ei välitä eikä lapset niin miksi minä?